![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mistä jännitteen säätäjä ajettavaan ruohon leikkuriin?Ei lataa ei,eli jännitteen säädin näyttäis olevan paskana. Onkohan olemassa jotain yleismallin tarvike säädintä mikä sopisis tollaseen vehkeeseen. Uuden saa sporttikoneesta tilaamalla mut hinta tais olla toista sataa,eli ei mielellään. Vanhojen autojen säätimet ei kuulemma toimi tuollasessa vehkeessä. Kone tuossa vehkeessä on 2 pyttynen Brigge. Ja jos joltain löytyy tuollainen ehjä osa ylimääräisenä niin voisin ostaa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mahtaisiko saada sovellettua esim nelitahtiskootterin säätimestä?
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
moposta tai prätkätarvikekaupasta... miksei kelekastaki...
esim: http://www.moto-hame.fi/index.php?ma...oducts_id=4434 http://www.wandamotor.fi/product_inf...&reviews_id=72 https://sparewheel.net:4432/?p=p_info&i=1254 jännitykset ja ämpärit vaan kohilleen...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 04.08.2010 17:04 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Niin ei lataa?
Kannattais selvittää millainen se alkuperäinen säädin on/oli toiminnaltaan, sillä sehän voi olla ehyt, ja vastaavasti puola on palanut tai johto on poikki.
Montako johtoa moottorissa olevasta latauskäämistä lähtee säätimelle(ja runkoon) Arvelisin että yksi ainut johto, (ja kela maadoitettu toisesta päästä), jolloin säädin pitää sisällään ainakin yhden tasasuuntausdiodin, jolloin "säädin" on vain motukka akulle menevässä johdossa. (akulle menee vai puoliaaltotasasuunnattu latausvirta, säätöä ei ole, akku kiehuu ja rajoittaa sitäkautta) seuraava mahdollinen on yllämainitun tasasuuntausdiodin jälkeen on lisätty Zener-diodi(kytketty akun +napaan menevän johdon ja maan väliin). Zener diodin toiminta periaate on, että se ei johda sähköä ennen kuin latausjännite kasvaa liian suureksi, esimerkiksi 14,5 volttiin. Kun jännite pyrkii nousemaan yli 14,5 voltin, niin zener johtaa ylimääräisen sähkön maihin, eli muuttaa sen lämmöksi. seuraava on sitten jo oikealla tasasuuntaajalla varustettu säädin yllä mainitulla zener-diodoilla varustettuna Tuo tasasuuntaaja voi olla ainakin joko 3-vaiheinen, tai yksivaiheinen, joko keskipiste tai tasasuuntaussillalla toteutettu. Ja paremmissa vehkeissä on jopa hakkurisäätöinen tai ohjatulla tasasuuntaajalla toteutettu säädin/tasasuuntaaja. Eli kytkentäkaaviota etsimään. Jos kytkistä ei löydy, auttaa tuo johtojen etsiminen ja mittaamalla selvitetään tuleeko tuolta latauskäämiltä vaihtosähköä runkoa vastaan, vai peräti johtojen välistä vaihtojännitettä. Siis yleismittari AC-alueella ja jos säädin on irtikytketty niin tuolta tulee suuuruusluokkaa 15 volttia 12v järjestelmässä. Uskosin että tuo ajettava leikkuri on tuo tasasuuntausdiodi ja zener Kertokoon kuka paremmin tietää |
#5
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ...melko uskottavaa ja "selkokielistä" !!!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Meinasin jo huokasta ja kiittää vinkeistä ja linkeistä mut sit tuli sähkömies ja pisti pahan.
No itseasiassa jotain tämäntapaista vastausta odottelinkin et ei se ihan niin yksinkertaista ole. laturista tulee kaksi mustaa johtoa tasasuuntaajalle ja siitä lähtee yksi punainen akulle. Yleismittari näyttää vaihtosähköpuolella laturista tulevan n.18v ja vain toiseen johtoon,muistaakseni mittarin toinen johto oli maissa. Valitettavasti tuo vanha osa on kaverilla ja hän yrittää tutkia josko sen sais kuntoon,muuten olis voinu ottaa siitä vaik kuvan. Mut se on sellanen pieni laatikko missä oli sisällä pieni piirilevyn palanen joka oli täynnä pieniä komponentteja ja luonnollisesti kaikki hapettunu pahasti. Ja kaiken lisäks joku edellinen omistaja oli ilmeisesti jo yrittäny kolvata sitä huonoin tuloksin,ja jälkikin oli sen mukaista. Ja kolme johtoa tosiaan menee poksiin ja se sisällä oleva piirilevy osineen oli eristetty kotelosta. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Yritetäämpä sitten ......
Etsiä koneesta tyyppikilpi ja kokeile sijoittaa se tuohon nettilinkin sivulle
http://www.briggsandstratton.com/mai...nual_and_more/ tai http://www.briggsandstratton.com/mai...index.aspx?buy Tuolta vois löytyä hyvällä onnella k.o kytkentäkaavio ja jopa ohjeita sen testaamiseksi. Ja tuo PEE :n kommentti "...melko uskottavaa ja "selkokielistä" !!! ": - Pistin tuossa pikkasen tietoa mikä tuo toimintaperiaate noissa on, koska tuo ei missään nimessä ole aina näin simppeliä "jännitykset ja ämpärit vaan kohilleen... " Tokihan voi se onnistua tuurilla, mutta nuo sähköosat on sikäli vittumaisia, että jos säädin tai kytkentä on väärä, se voi polttaa mm. latauskäämin. ![]() Noissa k.o kaltaisissa lataussysteemissähän toiminta on seuraava: vauhtipyörän kestomagneetit magnetoi latauskäämille sähkötehon, ja säätimellä korjataan tulos jälkikäteen (helvetisti yksinkertaistettu) Auton latureissa nuo kestomagneetit on korvattu sähkömagneetilla, jonka magnetointia säädin säätää ulostulojännitteen mukaan. Ja itsekkin voi tutkia mikäli innostusta riittäs: Minä mittaisin yleismittarilla, että onko tuo toinen johto maadoitusjohto tuolle säätimelle? Onko säädin metallikuorinen, esim alumiininen ripa, ja tuo yksi johto on suoraa sähköisesti tuossa metallikuoressa? (Koska noita b&g moottoreita käytetään kaiken maailman muovirunkoisissa kapineissa, tuo säätimen maadoitus voitais hoitaa moottorin kautta, akku tietenkin maadoitetaan erikseen moottoriin esim. metallirungon kautta) Jos tuo on säätimen maadoitusjohto, ja toinen johto näyttää käydessä 18v, niin silloin tuo säädin voisi olla tuo puoliaaltosuuntaaja ja varustettuna tuolla jännitteen rajoitustoiminnalla. tuo paljon komponentteja sisältävä piirilevy vois olla kytkentä, jolla tuo zenerdiodin ominaisuus on tehty halvemmilla komponenteilla. Ja korostan vielä, että ohjeet on apuna päättelemään mistä on kyse, sovelletaan omalla vastuulla: jos halutaan olla varma lopputuloksesta, niin kone kyytiin ja valtuutettuun huoltoon ja vastuu jakaantuu kahtia: Omistaja vastaa laskusta ja liike vahingoista (siis periaatteessa). Joskus taannoin virittelin perämoottoriin jännitteen rajoittimen Toyotan mekaanisesta jännitesäätimestä, Muutin kytkennän niin, että kun jännite nousi yli 14v niin silloin sähköt kytkettiin Ladan lämmityslaitteen etuvastuksista kytkettyyn tehovastukseen, ja silloin "kulutus nousi niin isoksi, että jännite ei päässyt karkaamaan taivaisiin, sopivalla kuormalla säädin ei pärissyt jatkuvasti, kylläkin ajoittain. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran muistin väärin et mittaus ainoastaan kahdesta laturista tulevasta johdosta antaa virtaa,
eli ei ollu toinen maissa,silloin ei näytä mitään. ja säädin on alumiinia ja sisällä olevat osat tosiaan eristettu alumiini kotelosta. on kuulemma vain yks maahantuoja mikä tuo noita uusia osia tuohon vehkeeseen ja hinnat myös sen mukaisia, kuten esim,yks vaihdelaatikon ratas olis maksanu 155e. Mut kiitos Bj-40/76 ym.vastauksista,kokeilen etsiä noista linkeistä apuja ellei kaveri saa sitä vanhaa toimimaan,aika pahalta se kuulemma näyttää. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
DIY-Jännitteen alennin | aslakki | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 05.02.2009 22:37 |
M: Jännitteen alennin 24v -> 12v | eituuleimaa | O/M/V Muut | 3 | 20.12.2008 21:03 |
O: Jännitteen alennin 24v->12v | karza | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 16.01.2008 19:03 |
Ruohon leikkuri B&S | Rälläri | Chit-Chat | 12 | 29.05.2007 22:42 |
M:ruohon leikkuri! | wakoneekeri | O/M/V Muut | 6 | 27.07.2006 09:55 |