![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Rover ohjauksen pallonivelen kartio?Moi, mikä on Roverien (Range/Discovery ykkössarja) ohjauksen pallonivelten kartion kulma? Discon sektorivarresta mitattuna 24.7mm pitkä reikä kapenee noin neljä milliä (17.6mm -> 13.6mm), paljonkos tuo nyt tekee asteina? Aika hyvin on trigonometria unohtunut, mutta olisko tuon noin 4.6 astetta? Pitkä sivu siis 24.7 mm, lyhyt sivu 2 mm, hypotenuusa siis noin 24.8 mm. 2 / (sin 4.6 astetta) = noin 24.94 mm. Mutta onko konepajoilla / moottorikoneistamoissa tuollaisia kartioporia? Oulun seudulla tai jossain muualla? Sektorivarteen pitäis kairata uus reikä, että siitä saa hieman alkuperäistä lyhyemmän, ja "leikkaa pala välistä pois ja hitsaa pätkät taas yhteen" ei heti nappaa. Discon sektorivarsi on tasapaksua 22 mm "lattaa" (leveys noin 40mm), johon uuden reiän saa hyvin tehtyä, kunhan vaan on soppeli kalvain. Jos jollain on mahdollisuus tehdä tollanen reikä, niin ilmoitelkaa itsestänne. -Paavo / 050-511 9240
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sorvissakin saa tehtyä kun heppaa sektorivarren putkeen kiinni siitä kohtaa
mihin kartion haluat. Melko pienet hepit riittää ettei lämpee. Sitten vaan porailua ja sorvailua. Terän oikeaan kulmaan saaminen on sitte eri asia jos ei ole käytössä jotain muuta kun perinteinen sorvi. CNC vois olla kova juttu.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Kartion
saa suhteellisen helposti ainakin lähes täydellisesti, kunhan malttaa tehdä säädöt pitkittäiskelkkaan
ja harjoitella ensin johonkin akselinpätkään; tehdään ensimmäinen arvaus, tai otetaan nivel ja kopioidaan siitä kulma, ja sorvataan kartio ja kokeillaan kummasta päästä ahistaa (pitääkö seuraava olla jyrkempi/loivempi). Varteen kartion on syytä sattua kerralla, sillä korjausmahdollisuudet ovat heikohkot. ja jos ei halua hitsata edes noita pieniä heppejä, niin pultataan tuo varsi esim 40cm halkaisijaiseen laippaan(jonka saa sorviin nätisti kiinni) johon hitsattu esim jatkomutterit sopiviksi kiinnikkeiksi. Kolmas, ja helpoin on porata varteen esim. 2mm suurempi reikä 2 mm vaille läpi (ja läpi taasen 2 mm pienemmällä terällä) ja alkuperäinen kartio sorvataan sopimaan tuohon isompaan reikään ja tuo holkki kiristetään oikealle paikalle nivelen kiristyksen yhteydessä. tuo isompi poraus pitää onnistua hyvin, sillä jos pora alkaa tärisemään niin reikä ei ole pyöreä ->ei pysy kunnolla kiinni. Ja nämähän on vain metsäkäyttöön tarkoitettuja virityksiä P.S jos tuo varsi irtoaa pakasta, niin se tulee LUJAA vaikka kierroksia olisi vähän. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Meni sorvarille, katsellaan millainen tulee. Putkeen aikoivat laittaa kiinni.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mistä saa 5 asteen kartiokalvaimia? Paikallinen työkalutori tarjos vaan seiskaa, muuta ei sieltä saa kuin erikseen teettämällä.
Ja joku vois vahvistaa rooverien ohjaisosien kartioksi tuon 5 astetta. Mitähän tuo kartio mahtaa olla tojotissa ja porttaali-volvoissa, jos vaikka vähän isontelis palloniveltä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
patrol 160. raidetangon pään kartio? | MotorPsycho | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.09.2010 09:28 |
Ostettu LN110 pallonivelen spacerit | Viku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 08.11.2009 21:49 |
LJ:n raidepään kartio | 88 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.08.2009 14:07 |
O: Patrolin raidetangon pallonivelen mutteri | las-c | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 02.01.2007 16:28 |
Transportterin pallonivelen vaihto? | HEKULIINI | Chit-Chat | 5 | 04.10.2005 07:14 |