Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.07.2010, 16:54
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lämpöongelmia Chevyssä


Noniin, nyt kun helteet tuli, niin ei pelkästään ihmiset paistu, vaan tuo Chevyn pikkulohkokin rupee lämpenemään.
Koneessa on paikoillaan uus termari, syylärinä iso alumiininen Griffin ja flektinä motonetin isoin sähköropeli.

Viileämmillä keleillä lämmöt oli 80-90°C välillä, mutta nyt tällä viikolla normiajossakin lämmön pyörineet 95-105°C.
Viime kesänä testailin miten jäähtyy ilman termaria, niin ylävesiletkussa lämmöt oli jossakin 40°C kieppeillä matka-ajossa, eli periaatteessa syylärissä pitäs olla riittävästi jäähdytystehoa.
Ilman termaria ajelu vaan on kuulemma hiukan riskaabelia, joten laitoin sinne muistaakseni 85 asteisen.

Jäähdytysnesteetkin olen nyt vaihtanu pariin otteeseen ja pessy jäähdytysjärjestelmän mm. CRC:n radiator cleanerilla... Lämmöt vaan tuntuu nousevan.

Konepeltiäkin olen koittanu raottaa takalaidasta, jotta ilma vaihtuisi kunnolla konehuoneessa, mutta ei tunnu sekään auttavan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.07.2010, 17:08
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

pelkkä flekti vai oikein tuulitunneli?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.07.2010, 17:33
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
pelkkä flekti vai oikein tuulitunneli?
Pelkkä flekti syylärin etupuolella ihan kiinni syylärissä, kun ei sinne tuulitunnelia mahdu. Flekti peittää kyllä suurimman osan syyläristä. Periaatteessa matka-ajossahan ei flektiäkään pitäisi tarvita, mutta nyt joutuu senkin pitämään kokoajan päällä.

Termarin purin irti ja keitin, hyvin aukeaa ennenkuin vesi kattilassa kiehuu. Eli onko vikaa nyt veden kierrossa vai jäähdytyksessä?

Ilma ei vissiin poistu tarpeeksi tehokkaasti konehuoneesta, vai?

Viimeksi muokannut Viipo : 13.07.2010 17:51
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.07.2010, 18:45
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Tosiaan tilaa on hieman rajoitetusti, joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	13072010111.jpg‎
Views:	415
Size:	97,2 Kt
ID:	13572   Click image for larger version

Name:	13072010112.jpg‎
Views:	356
Size:	95,4 Kt
ID:	13573   Click image for larger version

Name:	13072010113.jpg‎
Views:	521
Size:	94,3 Kt
ID:	13574   Click image for larger version

Name:	13072010114.jpg‎
Views:	412
Size:	92,8 Kt
ID:	13575  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.07.2010, 19:47
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

Sakkaako tuo puhallin jos kiinni syylärissä? Kokeile siirtää pari senttiä kauemmas jos vaikka auttas, vaikka toisaalta ei kait matka-ajosa mitään puhaltimia pitäs tarvia ollenkaan jos homma muuten kunnossa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.07.2010, 20:40
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.510
Perusasetus

Kannattaa tsekkaa että seokset ja sytkä on kohallaan jos lämpenee matka-ajossakin. Ei nää koneet kunnossa ollessaan mitään lämpövoimaloita ole, vaan jäähtyy hienosti näilläkin keleillä.

Minkäs auton konehuoneessa tuo motti muuten majailee, näyttää aika ahtaalta?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.07.2010, 21:18
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Kylmempi termari koneeseen, vaikka seiskalla alkavaa ja uutta testiä. Ei riitä miullakaan jäähytys näillä keleillä, pittää ruuvata isompaa ropelia keulille
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.07.2010, 21:40
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Onko vesipumppu kunnossa, ettei siivet luista akselilla tai ole syöpyneet?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.07.2010, 03:59
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus


mulla on flektit nyt tolleen, eli 20mm irti kennon pinnasta, aika hyvin vetää tolla tyylillä, mutta tosiaan seos ja etenkin sytkäennakko on aika merkityksellinen lämpiämiseen, jos vesi ei jäähdy yhtään alavesiletkuun mennessä vika on siinä että ilma ei liiku mutta jos jäähtyy mutta kone lämpiää liikaa on siinä puolella parannettavaa, vesipumpun siivet kyllä voi okka huonot mutta tuskin pikkulohkossa ihan ekaksi sitä ongelmaa on.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.07.2010, 18:19
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Itellä ollu samaa vaivaa omassa pikkulohko johdannaisessa, onneks sentään tyhmäkäynnil lähtee jäähtyyn, eikä ihan keitä. Jos viileemmillä kelillä vika korjaantuis...
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.07.2010, 05:05
Mika R:n Avatar
Mika R Mika R ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 300
Perusasetus

mulla pyörii näillä keleillä 85-105 asteen välillä, tasasta 90km/h ku ajaa ni pysyy siinä 90 asteen kieppeillä. termari aukee vasta siinä 105 paikkeilla ja sit tippuu tonne 85.
__________________
-77 Jeep cj7 (projekti)
-69 chevy c20 pickup
-78 opel kadett 1.9 talviauto
Banaani päivässä pitää kädet lattiassa
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.07.2010, 11:34
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

No, ainakin jotain edistystä sain tapahtumaan näillä ohjeilla.

Tuommosen "tuulitunnelin" pokkailin alumiinipellistä ja ruuvasin puhaltimen siihen kiinni.
Vielä jäi sopivasti tilaa puskurin taaksekkin. Puhaltaa ilmaa läpi koko syylärin alalta.

Lisäksi käänsin sytkän niin aikaselle, kuin suinkin mahdollista ilman nakutusta vedättäessä, ja koitin vähä säätää perusseoksiakin, muttei niillä tuntunut olevan käyntiin vaikutusta. Pitää katella seoksia joskus mittarin kanssa.

Ja joku kyseli autosta, niin tuommonen jenkkikorollahan se on. 1350kg punnittu, pikkulohkolla ja manuaaliaskilla :P

Tyhjäkäynnillä en saanu lämpöjä edes 80°C asti, vähän rajummassa käskyttämisessäkin maksimissaan sain nousemaan 90°C, josta hyvin nopeasti tippu tuonne 85°C, kun vähän idlaili...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	15072010116.jpg‎
Views:	409
Size:	94,6 Kt
ID:	13596   Click image for larger version

Name:	15072010118.jpg‎
Views:	305
Size:	99,5 Kt
ID:	13597   Click image for larger version

Name:	15072010120.jpg‎
Views:	254
Size:	96,5 Kt
ID:	13598   Click image for larger version

Name:	15072010117.jpg‎
Views:	304
Size:	91,6 Kt
ID:	13599  
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.07.2010, 11:41
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Ööö. Jos flekti on jäähdyttimen etupuolella niin eikös tuon "tunnelin" tekeminen tee matka-ajossa vielä enempi kiusaa lämmöille.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.07.2010, 11:43
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Ööö. Jos flekti on jäähdyttimen etupuolella niin eikös tuon "tunnelin" tekeminen tee matka-ajossa vielä enempi kiusaa lämmöille.
Kyllä tekee. Sen takia sitä pitääkin pitää kokoajan päällä.

Sen vuoksi mulla ei aluksi ollutkaan, kun tiiviisti pultattuna tuo puhallin jäähyttimen etupuolella, kun aattelin tehä siihen termostaattiohjatun releen, ettei sen tartteisi olla kokoajan päällä. Nyt ei tartte tehä sitäkään. Riittää, että se lähtee pyörimään heti kun laittaa virrat päälle :P

Viimeksi muokannut Viipo : 15.07.2010 11:45
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 14:39 (GMT +2).