![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Lämpöongelmia ChevyssäNoniin, nyt kun helteet tuli, niin ei pelkästään ihmiset paistu, vaan tuo Chevyn pikkulohkokin rupee lämpenemään. Koneessa on paikoillaan uus termari, syylärinä iso alumiininen Griffin ja flektinä motonetin isoin sähköropeli. Viileämmillä keleillä lämmöt oli 80-90°C välillä, mutta nyt tällä viikolla normiajossakin lämmön pyörineet 95-105°C. Viime kesänä testailin miten jäähtyy ilman termaria, niin ylävesiletkussa lämmöt oli jossakin 40°C kieppeillä matka-ajossa, eli periaatteessa syylärissä pitäs olla riittävästi jäähdytystehoa. Ilman termaria ajelu vaan on kuulemma hiukan riskaabelia, joten laitoin sinne muistaakseni 85 asteisen. Jäähdytysnesteetkin olen nyt vaihtanu pariin otteeseen ja pessy jäähdytysjärjestelmän mm. CRC:n radiator cleanerilla... Lämmöt vaan tuntuu nousevan. Konepeltiäkin olen koittanu raottaa takalaidasta, jotta ilma vaihtuisi kunnolla konehuoneessa, mutta ei tunnu sekään auttavan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
pelkkä flekti vai oikein tuulitunneli?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pelkkä flekti syylärin etupuolella ihan kiinni syylärissä, kun ei sinne tuulitunnelia mahdu. Flekti peittää kyllä suurimman osan syyläristä. Periaatteessa matka-ajossahan ei flektiäkään pitäisi tarvita, mutta nyt joutuu senkin pitämään kokoajan päällä.
Termarin purin irti ja keitin, hyvin aukeaa ennenkuin vesi kattilassa kiehuu. Eli onko vikaa nyt veden kierrossa vai jäähdytyksessä? Ilma ei vissiin poistu tarpeeksi tehokkaasti konehuoneesta, vai? Viimeksi muokannut Viipo : 13.07.2010 17:51 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tosiaan tilaa on hieman rajoitetusti, joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sakkaako tuo puhallin jos kiinni syylärissä? Kokeile siirtää pari senttiä kauemmas jos vaikka auttas, vaikka toisaalta ei kait matka-ajosa mitään puhaltimia pitäs tarvia ollenkaan jos homma muuten kunnossa.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa tsekkaa että seokset ja sytkä on kohallaan jos lämpenee matka-ajossakin. Ei nää koneet kunnossa ollessaan mitään lämpövoimaloita ole, vaan jäähtyy hienosti näilläkin keleillä.
Minkäs auton konehuoneessa tuo motti muuten majailee, näyttää aika ahtaalta? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kylmempi termari koneeseen, vaikka seiskalla alkavaa ja uutta testiä. Ei riitä miullakaan jäähytys näillä keleillä, pittää ruuvata isompaa ropelia keulille
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Onko vesipumppu kunnossa, ettei siivet luista akselilla tai ole syöpyneet?
|
#9
|
||||
|
||||
![]() mulla on flektit nyt tolleen, eli 20mm irti kennon pinnasta, aika hyvin vetää tolla tyylillä, mutta tosiaan seos ja etenkin sytkäennakko on aika merkityksellinen lämpiämiseen, jos vesi ei jäähdy yhtään alavesiletkuun mennessä vika on siinä että ilma ei liiku mutta jos jäähtyy mutta kone lämpiää liikaa on siinä puolella parannettavaa, vesipumpun siivet kyllä voi okka huonot mutta tuskin pikkulohkossa ihan ekaksi sitä ongelmaa on. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Itellä ollu samaa vaivaa omassa pikkulohko johdannaisessa, onneks sentään tyhmäkäynnil lähtee jäähtyyn, eikä ihan keitä. Jos viileemmillä kelillä vika korjaantuis...
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#11
|
||||
|
||||
![]()
mulla pyörii näillä keleillä 85-105 asteen välillä, tasasta 90km/h ku ajaa ni pysyy siinä 90 asteen kieppeillä. termari aukee vasta siinä 105 paikkeilla ja sit tippuu tonne 85.
__________________
-77 Jeep cj7 (projekti) -69 chevy c20 pickup -78 opel kadett 1.9 talviauto Banaani päivässä pitää kädet lattiassa |
#12
|
||||
|
||||
![]()
No, ainakin jotain edistystä sain tapahtumaan näillä ohjeilla.
Tuommosen "tuulitunnelin" pokkailin alumiinipellistä ja ruuvasin puhaltimen siihen kiinni. Vielä jäi sopivasti tilaa puskurin taaksekkin. Puhaltaa ilmaa läpi koko syylärin alalta. Lisäksi käänsin sytkän niin aikaselle, kuin suinkin mahdollista ilman nakutusta vedättäessä, ja koitin vähä säätää perusseoksiakin, muttei niillä tuntunut olevan käyntiin vaikutusta. Pitää katella seoksia joskus mittarin kanssa. Ja joku kyseli autosta, niin tuommonen jenkkikorollahan se on. 1350kg punnittu, pikkulohkolla ja manuaaliaskilla :P Tyhjäkäynnillä en saanu lämpöjä edes 80°C asti, vähän rajummassa käskyttämisessäkin maksimissaan sain nousemaan 90°C, josta hyvin nopeasti tippu tuonne 85°C, kun vähän idlaili... |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ööö. Jos flekti on jäähdyttimen etupuolella niin eikös tuon "tunnelin" tekeminen tee matka-ajossa vielä enempi kiusaa lämmöille.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen vuoksi mulla ei aluksi ollutkaan, kun tiiviisti pultattuna tuo puhallin jäähyttimen etupuolella, kun aattelin tehä siihen termostaattiohjatun releen, ettei sen tartteisi olla kokoajan päällä. Nyt ei tartte tehä sitäkään. Riittää, että se lähtee pyörimään heti kun laittaa virrat päälle :P Viimeksi muokannut Viipo : 15.07.2010 11:45 |