![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Käynnistys voltit? Ei starttaa kylmässä..Kuinkas paljon tollanen bensakasi muilla tarvii voltteja lähteäkseen käymään pikkupakkasessa/nollakelillä? Toi keltanen optima kiukuttelee, c-tekin 3600 ei saa ladattua täyteen, kun kottero seisoo pakkasessa. Lähti tallista käymään omillaan kun akkulaturi näytti täyttä, mutta pari tuntia ulkosalla -5 ja ei lähtenyt ilman apuvirtaa. Näköjään tarvii 14,7v käynnistyäkseen, vai onko puola vaan paska/tehoton?
Viimeksi muokannut SamiN : 26.12.2009 23:43 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kyl tollanen traktorin moottori tuntus hyvin lähtevän käymään normi 55ah akulla, msd sytkillä ja mini startilla. Pyöriikö startti kumminkin kunnolla? Saattaahan sytkä puolella olla jotain aikansa elänyttä...
![]()
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka paljon matkaa akulta startille ja minkävahvuista lankaa on käytössä? Ja jos volteista on pakko puhua, niin paljonko on startatessa puolalla ja startilla jännitteet?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Oikeastaan ne voltit ei yksiselitteisesti kerro, miten kauan kerrallaan ja miten suuren virran se akku kykenee antamaan startatessa. Eikä akussa ikinä ainakaan yli 12 v ole kun se on hetken seissyt.
Pyörittääkö hitaasti tai hyytyykö nopeasti ilman lisävirtaa? Jos, niin silloin luultavimmin vika akussa tai startissa. Jos pyörittää, muttei silti käynnisty ilman lisävirtaa, niin silloin voi olla vikaa puolassa. Oman kokemuksen mukaan akku antaa periksi epäsäännöllisessä harrastekäytössä (pitkiä seisomisia) muutaman vuoden välein, startti harvemmin ja puolaa en koskaan ole vielä vaihtanut. Onko mahdollista koittaa paikalleen toisen auton akkua siten, että navat saa kytkettyä? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jotta akun saa näkösälle pitää purkaa puol autoo, kun tuli lisättyä noi ovet ja ikkunat jälkeenpäin.. Toki rälläkällä saa akun koteloinnit äkkiä uusiksi mutta..
Pyörittää normaalisti muttei starttaa kylmässä ilman apuvirtaa. Tallissa lähti omin akuin käymään , vuorokauden latauksen jälkeen. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
akun antamat käynnistysamppeerit ei riitä...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eli optiman keltainen ei ole käynnistysakku pakkasessa?
Luulis, että amppeerit riittää. Vai olisko toi akku sulfatoitunut käytön vähyyden takia? Parit kerrat on syväpurkautunut ja tolla bilteman 80a:n laturilla ei tunnu tulevan täyteen? Yks laturi hajos vinssiä koeponnistaessa.. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa sun optiman puheaika vaan olla loppu.
Mun yleismoottori vihreessä vessassa lähtee käyntiin alle 11 voltilla ja virtalähteenä on vanha väsynyt Exide Maxxima deep cycle http://valitseparas.exide.fi/prod03.htm ja näitä saa tilaamalla esim. Offivarusteesta. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Virtaa
Mittaa jännite käynnistyksen aikana, ei varmaan ole 14.7V.
"Tyhjäkäynti" jännitteellä ei juurikaan ole merkitystä vaan viiranantokyvyllä joka heikkenee varmasti iän myötä. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#11
|
||||
|
||||
![]()
195€/kpl tai 540€/3kpl
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
No just, kauankohan noi optiman akut "kestää" maata hyllyssä käyttämättä?
Meinaan, ei tolla ole paljoa käyttöä ollut, joten toi akku on oltava maanantaikappale. Pitääpä kysellä takuuta, vaikka myyjä ei enää olekaan ko virmassa töissä.. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
huono kaapelointikin aiheuttaa laiskuutta startatessa.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
jep, etenkin huono maapiuhan liitos...
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka vanha akku se on? Kuinka kauan ollut käyttämättä? Oma punainen Optima kuoli vuoden seisonnan aikana. Sen jälkeen akku otti kyllä virtaa vastaan mutta päivän seisonnan jälkeen ei jaksanut enää pyörittää. Lataamisen aikana yksi kuudesta kennosta lämpeni huomattavasti muita enemmän.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Kokeileppas huviksesi ajaa isommalla C-tekillä (7000 tai isompi) Recond toiminto akulle pari kertaa läpi... Itsellä on auttanut tuollainen konsti.
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Akku on 1,5v vanha, ostettu tohon suikka projektiin keväällä -07.
Käyttämättä kuukauden pari putkeen, sitten käynnistetty auto ja käytetty/ ajettu tovi. Lämpösestä tallista lähtenyt hyvin käyntiin, mutta nyt, kun on kylmässä ladossa, sieltä ei starttaa ilman lisälatausta tahi kaapeleita. Pitääpä kaivaa akku esiin ja tarkistaa maadoitus. Kaapelit on akulta päävirtakatkaisijan kautta startille samanpaksuiset, kupari halkaisijaltaan 10mm, trukkikaapelia. Maadoitus suoraan runkoon akun ja startin vieressä. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole tollasta isoo c-tekkiä, joltain lainaan niin vois kokeilla?
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
mitenkähän se startti jakselee, jos on pikku pusla vaivaa niin hörppää pirusti virtaa eikä jaksa rottelo lähteä pakkasessa käyntiin
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
oleks muuten ihan varma että toi sun starttimoottori on kondikses
jos hiukan startatessa ennakkoa hiukan liikaa ja huono startti niin käy jus noin ei noi gm:män startit ainakaan aikaisemmin ole olleet mitään maailman varmimpia laitteita mutta koittaisin ekana kuitenkin varmasti ehjää akkua vaikka siviili kulkineesta.
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#21
|
||||
|
||||
![]()
likainen/hapettunut päävirta kytkin aiheuttaa myös vastaavia vikoja. ja kyllä se plussa kaapeli on ihan yhtä tärkeä kuin tuo maadoitus kaapeli.
mitenkä tehokas startti siinä sun koneessas on? mielestäni startin kaapelit kuulostaa melko ohuilta(10mm). |
#22
|
||||
|
||||
![]()
350:n vakiostartti. Wanha wiisas myi ja piti oleman kunnossa eli tuskin startissa wikaa?
Plussakaapelit on vanhat trukin latauskaapelit, ainakin yhtäpaksut kuin letukan pikapissa. Pitänee mitata. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Akku ensimmäisenä vaihtoon, yksikin syväpurkaus riittää. Kapasiteetti ja virranantokyky pienenee ja oireet senjälkeen just tuommoiset. Oli optima tai mikä tahansa suljettu akku.
Timop |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Toivottavasti en "polttanut" tota optiman keltasta, kun otin lisävirtaa kuormiksen yhdestä 220Ah:n akusta.
Onko palstalla muuten ollut juttua kuinka suurilla akuilla voi lisävirtaa antaa ilman vastaanottavan akun vaurioita? Pitänee vielä koittaa elvyttää tota akkua, kun en haluis uskoa että noin pienellä optima kuolee. ![]() |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Vieläkin kehaisen tota isoa C-Tekkiä... Ite oon kaks täysin kuollutta roskalaatikkoon heitettyä punasta optimaa sillä elvyttäny. C-Tekki kiinni ja Recond toiminto päälle... Kun napajännite akussa on alle 3V niin ei C-tekkikään ala sitä automaattisesti elvyttämään... Itse tein sellaisen konstin, että annoin normaalilla mopon 12v akkulaturilla pienen "buustin" akulle C-tekin ollessa kiinni, eli akussa oli hetkellisesti kaksi laturia kiinni, kun C-Tekin recond valo syttyi päälle, otin mopon akkulaturin irti ja annoin olla C-tekin sen aikaa kiinni, että se näytti olevan akun täynnä. Tämän jälkeen ajoin C-tekillä recond toiminnon vielä kaksi kertaa varmuuden vuoksi läpi... Akku toimii vieläkin ja oli käynnistänyt aamulla auton, josta oli jäänyt yöksi valot päälle...
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! Viimeksi muokannut Morjenz : 21.12.2008 13:43 Perustelu: Aiheeseen liittyvä kuva |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lj käynnistys onkelma... | Oskulennu | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.10.2008 23:00 |
HJ:n käynnistys ja savutus | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.04.2007 14:12 |
LJ:n käynnistys ongelmia | ugly_hj | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 21.01.2005 21:57 |
Käynnistys | Esko | Vuosimallit 1984-1996 | 8 | 13.09.2003 16:21 |
Käynnistys | jomppa | Vuosimallit 1984-1996 | 4 | 30.06.2003 14:09 |