Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.03.2010, 18:10
hpniemi hpniemi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.03.10
Sijainti: Kerava
Viestit: 19
Perusasetus

Jeepin etuakselin ongelma


Moro,

En ole aivan hirvittävän ässä näissä jutuissa, joten nöyrimmästi kysyn teiltä, jos joku osaisi antaa vinkkejä:

Autona Jeep Grand Cherokee 97, 4.0 Ltd.

Ongelma: Tiukassa käännöksessä kumpaan tahansa suuntaan kuuluu nakutus renkaalta. Homma kyllä toimii, mutta joku siellä naksuttelee ihan kuuluvasti, kuin hammasratas tms. hyppisi hampailtaan.

Aluksi oli vain toisella puolella, nyt molemmilla. Ilmenee vain tiukassa käännöksessä eli käytännössä hyvin alhaisilla nopeuksilla.

Diagnoosi: Ajattelin, että liekkö CV-jointit menneet. Jos semmoiset tilaisi Usasta, ajattelin myös.

Sitten heräsi huoli, kun nuo cv:t ovat jo kalliita itsessään, että jos se onkin pallonivelet...

Tai jos onkin CV-jointit niin voisiko olla, että myös se sisäakseli, joka menee cv-jointtiin... pitäskö sekin vaihtaa... sekin on sikakallis...

Mitä mä teen? Pitäskö se purkaa että saisi käsityksen vai oisko teillä jonkinlaista varmuutta arvata, että mikä on syyllinen?

Tottakai pitäs purkaa ja katsoa, mutta kuten sanoin, en ole aivan ässä joten tympäisee ajatus purkamisestakin... toisaalta turhien osienkin tilaaminen tympäisee...

Että jos olisi vinkki, mitä katson ekaksi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.03.2010, 18:22
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Vianetsintään www.jamant.fi Ei mene rahat arvailuihin?
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.03.2010, 17:16
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Vetarit


Vetareiden irrottaminen on aika helppo juttu jos osat eivät ole ruostejumissa.

Rengas pois

Jarrusatula pois. Kaksi 13 mm pulttia.

Jarrulevy pois

Sitten kolme 13mm pulttia pois. Tarvitaan 12 kulmainen hylsy.

Sitten vedetään vetari pois. Laakeri saa olla kiinni ja se vetarin iso mutteri.

Sitten pääset tutkimaan missä on vika. Kannattaa katsoa ennen kuin ostaa mitään.

Käsitykseni mukaan sinne käy myös TJ:n vetarit suoraan. Siis ristikoilla.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.03.2010, 17:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Käy TJ:n ja myös XJ/MJ/ZJ tavalliset ristikolliset vetarit. Melkein voisin suositella siinä mielessä, että varaosat on halvempia ja noita ZJ:n vetoniveliä jonkin verran tuntuu menevän (edit: ainakin noin internetin ihmeellisen maailman perusteella. Tosin jenkkiurpot nyt muutenkin aina parjaa vakionopeusniveliä, kun ei ne suunnilleen edes tiedä mitä ne on ). Teoriassa vetonivelet on kyllä paremmat kuin ristikot.

..ja käytettynähän noita ristikollisia löytyy aika paljon. Tosin, sulla on varmaan ABS:it siinä Grand Cherokeessa, pitäisi katsoa että absikehät täsmää. Ja jos täsmää, niin ABS- autosta kotoisin olevissa ristikollisissa vetareissa on aina ne isommat Spicerin ristikot -> kestävät paremmin.

Viimeksi muokannut Timo_L : 10.03.2010 17:49
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.03.2010, 10:03
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

edelleen käyttäisin puol tuumasta 12 kulmasta "navan" irrottamiseen (ne kolme pulttia).
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.03.2010, 21:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Juu, sekin käy hyvin. Valmistajan ilmoitus on 13mm, mutta jos on ruostunut ja kulunut pultti niin tuo puol tuumainen on oikein sopiva silloin. Ei mee niin helposti kanta pyöreäksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu hdj etuakselin napa Rojota O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 08.04.2009 19:08
Myyty M:HDJ:n etuakselin osia Jari_M O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 10.07.2008 18:37
Jeepin kone ongelma GrandLeSilu Tekniikka & Jutustelu 14 13.08.2007 16:09
Jeepin jarruepisoodi ja -ongelma. Tapsa Tekniikka & Jutustelu 19 11.11.2005 20:10
M: BJ-40 etuakselin osia MK O/M/V Muut 0 05.12.2004 21:21


Sivu luotu: 15:10 (GMT +2).