![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Neuvoja auton peltitöihinTuossa on tullu vähä hitsailtua auton pintapeltejä ja nyt tarvis tietoa, että mitenkä tuo pakkelin laittaminen noihin hitsaussaumojen kohdalle pitäs tehä että tulis hyvä. Vedetäänkö suoraan kirkkaalle pellille vai laitetaanko pohjamaali ensin. Osaan ehdin jo sutia ferrexiä, meniköhän oikeen? ![]() ![]()
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis) Hj 61 (-89 2. auto) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
tuota jos haluat että ei roste pukkaa läpi niin suosittelisin hommaamaan tinaus vehkeet ja aloittaamaan pellin putsauksella .
Jos saat tinauksen onnistuun hyvin niin ei tarvi paljon pakkelien kanssa pelata.Tinaus on hyvä vaihtoehto jos pohja ei ole ihan kauhea pottupelto ja vie aika lailla saman ajan. Vaikeeahan se ei ole ku ihmisethän sitä tekee.
__________________
no voi perse ja hiukset!!! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
kittiä suoraan pellille ja kunnolliset pohjamaalit+pintavärit päälle niin kestää ja sisäpinnoille paljon kotelonsuoja ainetta!! tinaushomma olis hyvä mutta jos ei ole ennen kokeillu sitä saattaa olla työlästä!joset ole luonnon lahjakkuus!!!
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja kun laitat ferrexin sijasta epoksi- tai happomaalia, niin ei ruoste tunge vuosiin esiin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
kyllä ne kitit pysyy siinä pellissä oikein hyvin ilman mitään pohjamaalejakin.huolehdi vain ettei märkää pääse tulemaan läpi sieltä pellin toiselta puolelta mikä potkaisee ne kitit irti.eli hitsaat siis huolella ja muistat tosiaan kotelosuojata takapuolen oikein hyvin.
hitsatessa lämmennyt pelti ruostuu ulkona tautisen nopeasti. kotelosuoja-aineista ml purkit on sellaisia öljymäisiä jotka tunkeutuvat hivenen paremmin.vahamaiset taas tahmeampia joilla saa hiukan paksumman kalvon aikaan. näissä hitsatuissa pelleissä vinkkinä sitten kun kittaat niin vedä siihen ekaksi riittävän paksulti sitä pakkelia niin saat hioa oikean muodon heti lähtiessä.sen jälkeen voit sitten levitellä tiukempia kerroksia perään. |
#6
|
|||
|
|||
![]() tinaus
jos tinaat niin putsaile paikat hyvin ja älä sinistytä peltiä silloin tina ei tartu eikä tinaus oo loppujen lopuks ees kovin vaikeeta
T: nyybinä jopetsi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo minäki oon epoksi/laivamaalin kannalla. Ensin sitä pellille niin ei ruostu kovin äkkiä. Toimii myös osittain hiottavana pohjamaalina koska yleensä epoksi on aika paksua tavaraa.
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan- -Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89- -Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86- http://www.mitsubishi4wd.com |
#8
|
|||
|
|||
![]()
jos pinta on täysin peltipuhdas niin epoxi, jos on pientä rupea niin sitten happopohjamaali, älä hio pohjamaaleja (ellei ole täyttävä pohjamaali, harvemmin käytetty) vedä aina pohjamaalin päälle tiivistysmaali esim. hiontamaali, pelkkä pohjamaali ei vielä pidä mitään (tarkoitus enemmänkin antaa hyvä tarttuvuus seuraaville maaleille)
ja kun pintamaalit on huolella kuivunut, niin takapuolelle kotelosuoja ainetta. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
ei tainnut saada hirveästi kannatusta tuo tinailu ,toki on helpompi kaarien avartelussa hitsailla peltiä ku ei oo tina siellä välissä kuohumassa . Jos meinaa oikeasti tehdä hyvän ja lopullisen niin sitten kyllä kallistun tinan puoleen ,alkaa olla tosin kiire ku satanan EU kieltänyt oikean tinan sen sisältämän lyijyn takia...OT jos jollain on vanhoja varastoja ja tuntee valtavaa paloa päästä niistä eroon niin otetaan vastaan ,toki siitä maksetaan käypänen hinta.
__________________
no voi perse ja hiukset!!! |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo kiitoksia vastauksista. Tuota tinaushommaa pitää kyllä vielä joskus koittaa, mutta toistaseks mennään vielä ihan normi hitsillä
![]() Sellanen kyssäri vielä että mites tuo pellin sisäpuoli, pitäiskö sinne laittaa joku pohjamaali ennen hitsausta vai riittääkö se pelkkä kotelonsuoja sitte?
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis) Hj 61 (-89 2. auto) |
#11
|
|||
|
|||
![]()
voihan sinne laittaa mutta palaa se kumminkin siitä hitsauskohdasta josta ruostuminen yleensä alkaakin, kyllä kotelosuoja aine riittää kun sen saa ruiskutettua joka kohtaan
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
mä oon hv kans samal kannalla. mut pitää muistaa ettei hapon päälle voi kitata. eli ensi kiitto pellin päälle sitte happo.
mutta eikähän epoksi oo aina hyvä. tina ehkä paras mut jos rupee niin ei tina tartu. ja jos muutenkin vanha kosla ni tartteeko sitä tinaa kestää kyllä kunnon maaleillaki pitkän aikaa. ja heitä ne ferreksit ja rosteksit hevon vittuun!!! edit: ja onhan niitä hitsattavia pohjamaaleja millä voi maalata vaikka kotelon sisäpuolet kun helma esim hitsataan päälle. ja ei se tinaus oo vaikeeta. kunhan puhdas pelti ja pohjustus tehty oikein. sit hyvä lasta uitettuna steariiniin ja pienellä lämmöllä.niin kyl se parin lattialle tiputetun tangon jälkeen alkaa menee. itte kyl harkittisin 2 kertaa tinan käyttöä offi pelissä, jos kolahtaa ja tarttee vaik hitsata ni on tinan poisto vittumaista. Viimeksi muokannut tjl : 07.02.2010 19:12 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
jos vain mahdollista niin maali myös sisäpinnalle mut jos ei pääse maalaamaan sisäpintoja niin pelkkä kotelonsuoja aine riittää ja sitähän ei kannata säästellä ku laittaa et varmasti menee joka koloon!!!
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
siinäpä tuli nyt sitten vinkkejä joka lähtöön kuinka pellit pohjustetaan sekä takapuolet kotelosuojataan. sitten ihan näitä käytännön vinkkejä mitkä ei ole kaikille niin tuttuja...:
eli kun rupeat laittamaan sitä huolella hitsattua autoa niin pakkeliahan siihen menee.oli se sitten metalli,hiilikuitu,lasikuitu tai mitä lie sellaista. kun aukaiset sen purkin ekaa kertaa niin sekoita se huolella.sideaine ei aina ole sekoittunut hyvin ja silloin kitti on väliin notkeaa...väliin jäykkää tarvitset tietty kittilastoja.niitä on kumisia,muovisia ja peltisiä.maku asia mitä käyttää..noilla kumi/muoveilla on vain helpompaa tehdä koveria ja kuperia kittauksia. sitten tietysti tarvitset astian minkä olet täyttänyt tinnerillä.heti kittauksen jälkeen peset sen kittilastan pensseliä apuna käyttäen siinä astiassa ennenkuin kovetat ne lastat kittiin.kuka nyt paskaisella lastalla voi kitata. paksuista pahvillaatikoista saat sitten leikattua oikein hyviä kitinsekoitus alustoja niin ei tarvitse kaikkia purkinkansia tai mihin jotkut sekoittaakaan sotkea. mattamustaa spraymaalia merkkaukseen kannattaa käyttää.sitä suihkautat aina kittauksen päälle niin hioessa näet virheet kohteesta.tiedät sitten missä kittaus on vajaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
anteeksi sedät nyybi tarttee neuvoja auton valinta | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 07.06.2007 08:17 | |
Auton hankintaan neuvoja | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 01.04.2007 15:28 | |
Aga tig neuvoja kaivataan. | Pecos | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2007 18:28 |
Mallia peltitöihin: 1940 Willys Coupe | kivinen | Linkit | 16 | 12.12.2006 11:11 |
Audio neuvoja... | Vuosimallit 1968-1982 | 2 | 07.03.2003 08:47 |