![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hiluxin outo ääntely.Pakkasten tultua rupesi tuo oma kulkine pitämään outoa ääntä. Ääni on ennemminkin sellanen jurina ja mielestäni kuuluu jostain etupäästä. Ei ole jatkuvaa vaan pikemminkin satunnaista. Joka kerta nopeus on ollu 40-60 välissä kun ääni kuuluu. Napalukot on ollu lukittuna joka kerta kun ääni on kuulunut mutta takavedolla olen ajanut. Nyt vapautin lukot ja ei ainakaan viimisen 20km aikana kyseistä jurinaa kuulunut. Ääni kestää hetken ja häviää mutta kuitenkin on ihan selkeä ettei mitenkään tarvi erikseen kuulostella. Vielä en ole ehtiny testaamaan että vaikuttaako kierrokset ääneen (josko vaikka olis visko) mutta epäilen suuresti että ei. Ensimmäsillä pakkasilla samankaltainen ääni kuului mittarista mutta nyt se ei ole mittari mikä ääntää. Nopeusmittari tekee aamun ensimmäisellä liikkeelle lähdöllä sellasta että hiljakseen ajaessa nopeutta on mukamas 80 mutta alkaa näyttämää oikeeta nopeutta lähes heti. Eikai kyseinen jurina tulis sieltä hammasrattaalta mikä pyörittää vaijeria? Tosin sehän on kyllä autossa keskivaiheilla se vaijeri ja pyörittäjä mutta jos korva valehtelee. Kuinkas tuo napalukko toimii? Kun ei ole mitään käsitystä siitäkään että miten se lukitsee ja mitä se lukitsee? Että tulisko ääni sieltä. Vetonivelet on löysät napaan mutta napamutteri on kuitenkin kiinni? Voisko se tulla sieltä? Ja miksi ne nivelet on väljät niihin napoihin? Jos se tulis jakiksesta niin luultavasti kuuluis selkeästi siitä kepin luota se ääni. Mikä ihme sielä vois pitää moista jurinaa?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla äänteli saman kaltaisesti hiluxin (LN110) etupää.
Useamman tarkastelun jälkeen tajuttiin vetarin ääntelevän.. Vetarin tukiholkki, pronssinen, sen kun vaihdat niin vois loppuu juristaminen jos kerta vetari on vielä löysän tuntuinen koloonsa.. Vaihda ihmeessä sit samalla ainakin sepaskarengaskin.. Se menee kuitenki paskaks purkaes.. Mulla auttoi vikaan toi puslan/holkin vaihto.. Tossa kuvassa toi 43211W ![]()
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! Viimeksi muokannut kj_temmes : 18.12.2009 15:49 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ahaa...no sitä mietin että voisko se tulla vetarista että alkas jotenki epäkeskosti pyörimään ja aiheuttais moisen äänen. Liikehän on kyllä todella pieni mitä se antaa klappia mutta kaikkihan on mahdollista.
Eli onko se tuo mikä on navan takapuolella oleva holkki? tuosta likasuojasta seuraava osa? Ei kai napaa tarvia irrottaa tuota hommaa varten? Ei millää hotsittas. Kiitoksia vastauksesta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Samanlainen jurina ilmeni omassa hilussa (vm-86) niin oli etugardaanin tuplanivelen keskipallo väljä hieman, ja jurina tulii juurikin vain ja ainoastaan napalukot kytkettynä ja takavedolla ajettaessa, nelivedolla ajaessa ei jurrannut. Se tuplanivelen keskipallon laakerointi on aivan lapsellisesti toteutettu pienenpienellä neulalaakerilla joka väljistyy aikanopeasti mutta on kuitenkin korjattavissa esim pronssipuslalla joka kestää huomattavasti paremmin kun se ei pyöri siinä vaan tarvii tukea.
__________________
"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!" Aina ei voi voittaa,...... Ei edes joka kerta |
#5
|
||||
|
||||
![]()
joo, juurikin se paskarenkaasta seuraava. Ei kyllä ole mielestäni kauhean suhteessa noi kuvan osat mutta kuitenkin.
Ehdottomasti koko napa otettava pöydälle.! Helppo homma.
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
minäkin veikkaisin etu kardaania. ristikoissa ei tarvii olla paljoa väljää että alkaa jurraamaan.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Voi helv*tti...ei niin millää nappais alkaa irrottelemaa napaa.
![]() Jos se kartaani olis niin miten se nyt vasta pakkasilla ilmottelee itestään? Tietty supistuuhan sieläkin metalliosat kun on kylmää. Maanantaina se ensimmäisen kerran päästi ääntä kun aamulla lähdin liikkeelle. Ääntä vois kuvailla jokseenkin samanlaiseksi kun nailoninen naru venytetään poikki nopeasti....eli ensin narisi hetken ja sitte napsahti ja sen jälkeen on tämä jurina tullut kuvioon mukaan. Niillä lienee syy-yhteys toisiinsa. Onkos kuinka vaarallista jos ottaa etukardaanin irti ja ajelee napalukot päällä? Tällä lähinnä karsis sitä kardaanin mahdollisuutta siihen jurinaan. Jos hyvällä tuurilla olis se kardaani niin olis paljon helpompi korjattava. Täytyy yrittää ajatella positiivisesti ja alottaa siitä helpoimmasta. ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Juu ja mitä tuohon mittariin tulee niin on toyota corollassa ollu joskus samaa vikaa. Piti hämmästellä, kun mittari näytti 120 ja meno tuntui varsin leppoisalta vielä. Lämpeää kuitenkin aika nopeesti ja hauskuus on ohi
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kokeile ihmeessä ottaa etukeppi irti ja heität lenkin napalukot päällä.!
sitten sä tiedät kummassa vika.. Eikä siinä mitään vahinkoa voi tulla.. Vetarit vaan pyöii ja perän laippa.!
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ainut miinuspuoli että eipä tarvii sitä kartaania lämpösessä ainakaa paikalleen sorvata....ei pääse takavedolla hallin mäkeä ylös. ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Kokemusta on..
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Noniin...50km ajelua pelkällä takavedolla ei tuottanut ääntelyä lainkaan. Aamusella ryömin auton alle ja kokeilin etukartaanista välyksiä niin etummaisesta ristikosta löytyy klappia. Selkeä klopsaus käy kun vääntää. Toivotaan että vika korjaantuu pelkällä ristikon vaihdolla.
Toyotalle jo soittelin ja kyselin hintoja niin pelkkä se ristikko maksaa 90€ ![]() Ne pronssiset tukiholkitkin maksaa 21.40€ kipale. Taidan ostaa vaan sisemmät....nehän ne kovemmalla rasituksella on. Huomenna siis auto halliin ja kartaanin irrotukseen. Samalla laittelen ne tukiholkit jos ne sais vaikka kivuttomasti menemää paikoilleen. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toki selvästi väljä ristikkokin aiheuttaa saman jurinan. Tuota hilun etugardaania kannattaa rasvailla aika tiheään,... maksoi vielä jokuaika sitten tojoautolla 1400€ mutta nythän niitä saa jo alle 500€ tarvikkeesta,... mutta rahaa se on 500€:kin.Toinen voimalinjan arvokas osa on takagardaanin tukilaakeri jota ei ainakaan jokuaika sitten saanut muualta kun tojoautolta ja makso kans muistaakseni ihan vi...sti, siihenkin sai rakenneltua jonku muun auton tulikaakerista ja kumista toimivan paketin, en muista kuylläkään nyt just mistä.
__________________
"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!" Aina ei voi voittaa,...... Ei edes joka kerta |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
oisko jäykkä etuakseliseen samallaist räjäytys kuvaa?
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Tuo etuvetareiden väljien holkkien jurina on usein ilmennyt vaan kun sinne menee veto, eli ei välttämättä tärräää jos etukartaani on irti tai navat auki.
Tietty ristikon vaihdolla kannattaa alottaa. Itse vaihdoin holkit molemminpuolin irrottamatta napaa, tais olla alapallosta kiinni ja yläpallo irti ja käänti sivuun ni sai vetarin ulos. Jos kerran vaihtaa holkit niin mielestäni ehdottomasti molemmat holkit. Jos ääni jatkuukin niin on aika surkeeta ruveta repimään ehjää uutta holkkia pois ja miettiä että pitäiskö se takimmainen vaihtaa. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tänää kävin hakemassa holkit ja ristikot. Ompas v*ttumoinen irrotettava se etukartaani sieltä jakiksen päästä. Nyt sais laittaa vinkkejä sen napalukon purkamisesta. Jotain niksejä/vinkkejä? Sen olen kuullu että napa pitää olla vapaa kun sitä alkaa purkamaan. Muuta en tiedäkkään ja kun ei ole sitä korjausopustakaan edes kirjastossa. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Niin, itseppä juuri sen sanoit...
Eli kun vetarit pyörii niin jurinaa kuuluu, satunnaisesti... Mulla oli just samalla tavalla, aina kun vetarit pyöri, ns. ilman vetoa tai vedolla, niin satuinnaisesti kun sai sopivan "resonanssin" niin alkoi jurina kuulua.. Ei se vetari tarvi vetoa jotta se alkais tärrää siellä väljässä puslassa. Lainaus:
Lainaus:
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tossa nyt alkuun kuva.! Ja jonkinlainen purkuohje... -Napalukko auki-asentoon -6 pulttia napalukosta auki ( kuvassa 90119-06024 (6) ) -Vedä lukko veks -Avaa vetarin päästä pultti, ota rikka pois myös -Sen jälkeen 6 kupukantaista mutteria auki napalukon kehältä -kartio prikat jää reikiinsä -> (oikea kätiselle hand to hand neuvonta. Laita vasen peukalo pultin päähän ja lyö napalukon "runkoa" kuulapää vasaralla juuri pultin/pulttien kohdalta, muutaman napakan iskun jälkeen kartioprikka lennähtää veks, ja tämän takia oli peukalo pultin päässä, koska perjantai iltana kun purkaat et pääse kuitenkaan mistään enää hakemaan hukattujen prikkojen tilalle uusia) -tämän jälkeen napalukon runkokin lähtee pois. -Vetarin päästä lukkorengas pois -vetarin päästä lukkorenkaan alta jousilevy pois -lukitusmutteri (54mm) auki, jos ei ole ohutseinämäistä (54mm muistaakseni) hylsyä niin taltta ja vasarakin käy kun noudattaa vaan maalaisjärkeä avaamisessa -lukitus levyn haitat ylös -> lukituslevy pois. -laakerin mutteri auki (54mm muistaakseni) -wolaaa, senkus otat navan kainaloon( tietty ylä- ja alapallot viel irti tukivarsista) ja alat vaihtaa holkkeja.. Tällä ohjeelle ei anneta takuuta, ihan vaan muistin varassa rustailin sinnepäin ohjeen.. ![]() ![]() ![]()
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Tälläisiäkö kaipailit??
![]() ![]()
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksia kj_temmes! Eiköhän näillä ohjeilla saada napalukko purettua. Sulkeudun huomen aamusta halliin ja alan nakerrella autoa osiin.
![]() |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Nou problem..
Mielellään sitä auttaa... Itse saanut niin monesti apuja, foorumilla jonkinverrsan mutta muilta offareilta neuvoja on sadellut ihan kivasti..
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Vanhassa autossa pitää olla outoja ääniä......kun ääni loppuu niin se ei toimi.....herneet soppaan....
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Nyt ois etukartaanista etummainen ristikko irti...olipas mehiny melko tiukkaan ne laakerikupit vuosiensaatossa.
Tunteekos sitä välystä käsin siitä takimmaisen ristikon pallosta vai mikä se nyt oli? |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Aina niissä ihan vähän on löysää mutta jos ihan selvästi tuntuu välystä niin kannattaa käyttää auki.
__________________
"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!" Aina ei voi voittaa,...... Ei edes joka kerta |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Outo latausongelma | SKO | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.11.2010 07:18 |
Outo BJ pick-up? | sisua45 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 16.08.2009 10:28 |
outo niva.. | pikkuG | Linkit | 4 | 25.11.2007 16:21 |
m:outo vinssi? | Ramo82 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 22.10.2007 20:02 |
Ohjaustehostimen ääntely | HJ60 | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 05.09.2004 17:47 |