![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Volvo C303 ja 123ignitionTervehdys. Tiedustelisin kokemuksia moisesta laitteesta Volvoon: kokemuksia ja mistä hankittu ja millainen asennus tehty jännitteen alentamista varten ja vielä puolan suhteen. Eli kohteena alkuperäinen Volle 24V sähköt B30 koneella. Kaikenlaiset muutkin kokemukset laitteesta kiinnostaa... löytyisköhän vaikka UAZ:iin sopivaa? ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Toimii
Hyviä kokemuksia on, varsinkin alakierroksilla huomattavan positiivinen vaikutus. Tilasin muistaakseni suoraan valmistajalta koska suomalainen jälleenmyyjä oli silloin lomalla, tjsp. Tein jännitteenalentajan ite regulaattorista ja vastuksista, virta mitä tarvitaan on pieni joten mitään 8A värkkiä ei tarvita. Puola on mulla vielä vakio mutta sen vois vaihtaa parempaan - toimii silti nykyiselläkin mainiosti.
Asennus on suoraviivainen ja helppo, ohjekin tais tulla mukana. Jakaja ei ole vedenpitävä joten siinä suhteessa ei tule parannusta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Komppaan edellistä. Moinen laitos ollut jo vuosia käytössä ilman ongelmia.
Mulla tulee sähköt kaupalliselta jännitteenalentimelta kun semmoinen oli jo valmiina, vakiopuola toimii ilman murhetta kuten "kany" vastasikin. Hieman kallishan tuo on.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Mä tahdon kanssa kärjettömän sytytyksen.
Jännitteen alennuksella tässä tarkoitettaneen 24V -> 12V, vai mitä? Itsehän en sellaista siis tarvitsisi, kun on jo valmiiksi 12V.
Kun on kallis, niin mistä saisi halvimmalla? Ja onko noissa jotain eroja? Nopeasti löytyis surffaamalla ainakin seuraavat mallit: Ignitor, 1-2-3 Ignition ja Crane. Vieläkö löytyy muita vaihtoehtoja? Tuolle 1-2-3 Ignitionille ei löydy varsinaista maahantuojaa niiden omilta sivuilta. Ruotsissa olisi lähin myyjä heidän mukaansa: http://www.123ignition.se/buy.php Ja siellä se maksaisi 3900 kruunua: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=77 Tuollahan näyttäisi olevan myös asennusohje: http://www.123ignition.se/pdf/123B30.pdf Crane 700 tai 3000 malleja näyttäisi saavan Pohjanmaalta: http://www.lautamakimotorsport.fi/ 700-malli 135€ ja 3000-malli 175€ Pohjanmaalla. Uudet puolat samasta paikasta 60 - 100€. 700-malli 126€ täällä: http://www.bjorkmotorsport.com/index...14eaa2e1a9fc76 Crane malleihin näyttäisi löytyvän ohjeita myös runsaasti: http://cranecams.com/pdf/90002000a.pdf Opelclubin keskusteluista löytyis tällainen: ************************ suositukset: - xr700 + ps40 riittää n 200hv asti (vastaa autotehtaiden vakiokärjetöntä teholtaan) - xr3000 sytkä + ps/lx 91 puola, riittää n 300hv autoon ************************ Ignitor löytyisi täältä: http://www.freetechnics.fi/karjeton.htm http://www.aircooled.fi/shop/index.p...&direction=ASC |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joo, jännitteen alentaja tarvitaan jos järjestelmä on 24V, muulloin ei tarvi värkätä.
1-2-3 on kallis mutta siinä tulee koko jakaja uutta. Keskipakokäppyrät on ohjelmoitu jakajaan eri moottorityypeille (B30A / B30E / Penta / TGB...) ja eri polttoaineille (E85, E95, ?). Noissa muissa kärjettömissä on ymmärtääkseni "vain" kärjet korvattu puolijohdekytkimellä ja käytetään alkuperäsiä keskipako- ja alipaine-ennakoita? Suomen jälleenmyyjä oli joku Sitikkaharrastaja mutta hän vain välitti tilaukset suoraan valmistajalle. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lisää vaihtoehtoja
ACCU-FIRE maksaisi vain 50,- täältä: http://www.hotcars.net/loadframe.asp...d/prod1180.ASP
Tuo pienemmällä vaivalla tehty kärjetön olisi kai helpompi palauttaa kärjelliseksi, jos elektroniikka hajoaa. Viimeksi muokannut ismo : 28.07.2010 12:21 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
123 sytytys
http://www.automeca.fi/Automeca/Auto...en_huolto.html Tuolta aikoinaan edellisee Volvoon ostin makso palttiarallaa 3hudee. Ei kannata harkita mitään muutos kittiä koska alkup jakajassa on luultavasti alip .kellon kalvo rikki jne jne. Ja mikä parasta kun hankkii 123,sen niin vanha jää varalle. Nykysessä volvossa on msd blaster2 puola ohjattuna orkkis kärjillä ilman mitään jännitteen alentajia, kipinä on taivaallinen, myös jakajan sisällä, poistuupahan kosteus ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Elikkäs nyt tarvis taas viisampien neuvoja.
Tuli uus komia virranjakaja 123 ignition ja on ihan kaupasta ostettu jännitteen alennin 20A asti. (tarkoitus käyttää radioo ja muuta sitä kautta kans.) Ihan vain tarkempaa kytkentäkavaa kuinka olette toteuttanut kiinnostaisi. Pudotetaanko puolankin jännite vai mihin väliin ne johdot aletaan tökkimään. On siinä ohjeet ja kaikki mukana, mutta alkoi askarruttamaan ettei vahingossakaan menisi kallis värkki rikki ennen koeajoo. Ja runkonumero edelleen hukassa. :O |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sitte pitää muistaa ruuvata jakajan pohjasta valintakytkin oikeaan kohtaan, TGB tjsp. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Eli puolaa ruokitaan virranjakajan läpi 24v maalla.
Puolan resistanssi oli 4 ohmia.... |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Voihan sen tietty noinpäinkin ajatella - tosin sama maa sillä 24V lla ja 12V on
![]() Tuli mileen että se ohjeen puolan minimi resistanssi on tietty 12V järjestelmälle ja ny ku on käytössä 24V niin resistanssi pitää tuplata jotta virta pysyy samana. Mitä siinä ohjeessa lukee puolasta ja etuvastuksesta? kanOyYBI |
#15
|
||||
|
||||
![]()
http://www.123ignition.nl/pdf/123B30.pdf
Tuossahan se ohje taas oli. Eli jos oikein ymmärsin niin puolan vastus ei saa olla pienempi kun 1 ohmi ja etuvastuksen voi poistaa jos vastus pysyy tuon rajan sisällä. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Oikein ymmärretty
Ja jos syötät puolaa 24V jännitteellä niin tuo 1 Ohm pitää tuplata -> min 2 Ohm jotta virta pysyy samana kuin 12V tapauksessa. Jos sun puola oli 4 Ohm niin etuvastus vain kuikkaan ja baanalle.
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on kytketty ja pelittää.
Puolan + navalta otettu herätevirta releelle, mikä kytkee jännitteenalentimen päälle, minkä perässä on virranjakajan punainen johto. Musta johto jakajalta menee puolan - napaan. Samalla radio toimii nyt kun on virrat päällä, muuten sammuu. Sitten onkin ihmettelyä ajoituksen kanssa ![]() Hyvin pyörii, mutta kierroksia ottaessa rasituksella hieman nikeltelee. Nyt kun säädin lampulla ajoitusta tuntui että parhaiten kävi 25 asteen ennakolla vaikka ohjekirjassa käsketään 10 astetta. Rikkooko tuo liika ennakko jotain? UAZ:issa 60 asteen ennakko rikko ainakin tulppia ![]() Lisää hämmennystä herätti alipainesäädin. oli se kiinni tai ei aina kävi samallalailla ja tuntui muuttavan ajoitusta kierrosten mukaan??? Pitäis uskaltaa Volvolla parituhatta kilsaa ajella melkein putkeen niin olis kiva jos kauheesti ei tarvis remppaa tehdä matkalla... |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Voip käydä nakuttamaan moottori eipä sen kummepaa paljon on kokonais ennakko kieroksilla .oletko kokeillut vaikka 4 lähteä kiihdyttämään pikku vauhdista kaasu pohjassa että käykö pajatonttu töihin on vaan tapana B 20-30 mootoreilla nakutella jos ennakoa liikaa .
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
Eipä kyllä mitään kovin selkeää korvakuulolla havaittavaa pajatunttua naputellut moottorissa
![]() Tais se kokonais ennakko huidella jossain 40 tienoilla tai päälle... |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Mullois muistijälki että ei se alipainesäädin toimi tyhjäkäynnillä... Nakuttaako siis 25 asteen perusennakolla vai tuolla 10 asteen pers ennakolla rasitettaessa? Jos 10 asteisella nii 25 tilanne pitäs pahentua jos ei niin onhan varmasti lampun piuha oikeassa tulpanjohdossa tai onko varmasti tuopan johdot oikein? Korvakuulolla perusennakon säätö menee jonnekin aivan muualle kuin 10 asteeseen.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
yleensä käy vasta nakuttamaan kun on kantta laskettu reilusti tai nykästy lohkosta siivu pois myös paremman puristus suhteen saamiseksi itsellä aikanaan pikku ongelmia kun oli reilu 12 puristus suhde niin ei kärsinyt yli 26 asteen kokonais ennakkoa käyttää nakutti hitosti vuonna miekka kirves näitä pohdittiin mut tuskin ne siitä minneen on muuttunut vieläkään perus moottori kärsii kyllä yli 40 ennakkoa jos vakio puristukslla .
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty VOLVO c303 | sam71 | O/M/V Ajoneuvot | 14 | 04.09.2010 08:46 |
M: Volvo C303 vm.75 | Holst | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 12.10.2007 16:23 |
v: volvo c303 -78 | deadmw | O/M/V Ajoneuvot | 14 | 31.07.2007 09:14 |
M: Volvo C303 | Paavo | O/M/V Muut | 0 | 06.03.2004 22:55 |
O: Volvo c303 | TomppaV | O/M/V Muut | 0 | 01.03.2004 08:49 |