Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.11.2009, 23:25
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Suzuki Samurai ECM-yksikkö????


Onko jossain muussa suzukissa samanlainen ECM-yksikkö, kuin Samuraissa (-98, yksipisteruiski 1,3L) ? ECM ymmärtääkseni tarkoittaa Suzuki-kielellä samaa asiaa kuin muissa autoissa ECU. Meni kyseinen loota paskaksi ja tarvitsisi pikaisesti osan tilalle. Kaikki vinkit otetaan vastaan.

http://forums.offipalsta.com/showthr...868#post616868

Vinkkejä otetaan vastaan, jos löytyisi jostain muusta suzukista korvaava osa.

__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.11.2009, 16:36
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

kysy säätäjä-setä:ltä sillä on voi olla tietoo moisista bokseista(tai näin olen ainakin ymmärtänyt)
http://forums.offipalsta.com/member.php?u=10749
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.11.2009, 18:03
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Suzuki toimii jälleen...seuraavaan vikaan saakka

Avasin boxin ja siitä löytyi kaksi paisunutta kondensaattoria. Kävin tv-huollosta uudet osat ja vaihdoin itse kaksi huonolta näyttänyttä ja yhden epäilyttävän näköisen. Tuntui pelaavan...tiedä sitten kuinka pelaa huomenna.

Jos omistat Samurain, joka on tätä 80-korimallia, niin suosittelen jossain välissä vilkaisemaan tämän huippulaadukkaan mitsubishin boxin sisälle ja kiikuttamaan sen heti jonnekin huoltoon jos näyttää vähänkään epäilyttävältä. Jos autossasi sattuu olemaan DENSON ohjaus, niin olisin kiinnostunut ohjausyksikön tiedoista....

Ostetaan edelleen kyseinen yksikkö, jos jostain löytyy!
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.11.2009, 18:08
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

säätäjä setä sen osaa ehjätä, sillä on muistaakseni kuviakin operaatiosta sivuillaa. itellä oli sama ongelma mitsun ecussa, osat vaihtoivat tv-huollossa myös, aika suolasia on noi boxit mutta ihan yleinen vika ettö poksaa komponentit sieltä
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.11.2009, 18:35
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
aika suolasia on noi boxit mutta ihan yleinen vika ettö poksaa komponentit sieltä
Pidetään mielessä säätäjäsetä pahan päivän varalle.

Mitsun boxit tuntuu olevan kuuluisia noista kondensaattoreistaan. Osathan tuohon maksaa vain luokkaa vitosen...
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.11.2009, 21:14
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Suzuki ECM juttuja


Huomasin sattumalta tämän jutun.
Ihan yleisestä uteliaisuudesta. Satuitko ottamaan kuvia kun purkki oli auki?

Kondensaattorit mitkä ovat "kuivuneet" eli kusseet elektrolyytti nesteet ulos menettävät kapasitanssinsa osittain tai kokonaan. Riippuu kondensaattorin tehtävästä kytkennässä mitä tämä vaikuttaa. Usein seurauksena on vain hämäriä ohimeneviä vikoja. Vakavampi tuho tapahtuu kun elektrolyytti neste leviää piirikortin pinnalle ja saa vaikuttaa jonkin aikaa. Johtimet alkavat syöpyä johtavan nesteen ja sähkövirran vaikutuksesta. Lopullinen (auton pysäyttävä) vika on yleensä se, että joku johdin on syöpynyt poikki asti. Lopun lähestyessä lisätuhona voi vielä tapahtua piirikortin paikallista palamista.

Pesitkö piirikorttia millään ennen uusien kondensaattoreiden asennusta? Elektrolyytti litkut kannattaa pestä huolellisesti pois muuten syöpyminen jatkuu. Piirikorttien pesuun löytyy varsinaisesti hommaan tarkoitettuja kemikaaleja, mutta jos sellaisia ei ole saatavilla, niin isopropanooli on hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen. Myös tislattua vettä voi käyttää piirikortin pesuun. Kuivaus ja lakkaa päälle jos piirikortin pinnasta on irronnut suojakalvo. Tämä estää syöpymisen jatkumisen. Jos varsinaista piirikortti lakkaa ei satu olemaan, niin kynsilakkakin käy tähän tarkoitukseen.

Tässä lyhyt juttu yhden purkin korjauksesta.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ecu_repair.htm

Aiheeseen liittyen tässä "alan miehille" hyvä linkki pelkästään Suzuki ECU juttuihin keskittyvälle foorumille.
http://rhinopower.activeboard.com/

t.Juha
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.11.2009, 18:11
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Huomasin sattumalta tämän jutun.
Ihan yleisestä uteliaisuudesta. Satuitko ottamaan kuvia kun purkki oli auki?
En muistanut ottaa kuvia kun oli auki. Muutaman kuvan nappasin kun viimein muistin ja kaikki oli silloin jo nipussa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Kondensaattorit mitkä ovat "kuivuneet" eli kusseet elektrolyytti nesteet ulos menettävät kapasitanssinsa osittain tai kokonaan. Riippuu kondensaattorin tehtävästä kytkennässä mitä tämä vaikuttaa. Usein seurauksena on vain hämäriä ohimeneviä vikoja. Vakavampi tuho tapahtuu kun elektrolyytti neste leviää piirikortin pinnalle ja saa vaikuttaa jonkin aikaa. Johtimet alkavat syöpyä johtavan nesteen ja sähkövirran vaikutuksesta. Lopullinen (auton pysäyttävä) vika on yleensä se, että joku johdin on syöpynyt poikki asti. Lopun lähestyessä lisätuhona voi vielä tapahtua piirikortin paikallista palamista.
Kaikki alkoi siitä, kun löysin jostain jenkkiläiseltä keskustelupalstalta juttua noista kondensaattoreista. Tietenkin mieli teki vilkaista oman boxin sisälle...varmuuden vuoksi. Maallikon silmin oli kahdessa kondensaattorissa havaittavissa reiluja patteja kyljissä, joten päättelin niiden olevan laukeamispisteessä pian. Yksikään ei ehtinyt vuotaa mitään havaittavaa ulospäin, joten pahin ei ilmeisesti ehtinyt tapahtua?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Pesitkö piirikorttia millään ennen uusien kondensaattoreiden asennusta? Elektrolyytti litkut kannattaa pestä huolellisesti pois muuten syöpyminen jatkuu. Piirikorttien pesuun löytyy varsinaisesti hommaan tarkoitettuja kemikaaleja, mutta jos sellaisia ei ole saatavilla, niin isopropanooli on hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen. Myös tislattua vettä voi käyttää piirikortin pesuun. Kuivaus ja lakkaa päälle jos piirikortin pinnasta on irronnut suojakalvo. Tämä estää syöpymisen jatkumisen. Jos varsinaista piirikortti lakkaa ei satu olemaan, niin kynsilakkakin käy tähän tarkoitukseen.
En pessyt varsinaisesti. Tinaimurillaa imeskelin vanhat osat irralleen ja puhdistin juotettavat kohdat neo amisept-desifiontiaineella..kun muuta ei sattunut olemaan. Amatööri ja epäuskoinen kun olen, niin varmuuden vuoksi juotin uudet osat paikalleen molemmin puolin ja vapisin kuin haavan lehti varoessani kaikkia niitä pikkuisia nippeleitä ympärillä. Lopuksi laitoin pari ylimääräistä kuumaliimaklönttiä tukemaan uusia osia.
Mitään lakkaa en tajunnut laittaa. Meinaatko, että se hapettuu ilmankosteudesta? Pitäisikö se vielä avata ja lakata? Kynsilakkaa ainakin luulisi taloudesta löytyvän jne.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tässä lyhyt juttu yhden purkin korjauksesta.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ecu_repair.htm
Tämän jutun taisin jo etukäteen lukeakin etsiessäni tietoa ongelmaan. Minun boxi näyttää tosin melkolailla erilaiselle sisältä ja ulkoa. Jo liittimet itsessään on erilaisen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Aiheeseen liittyen tässä "alan miehille" hyvä linkki pelkästään Suzuki ECU juttuihin keskittyvälle foorumille.
http://rhinopower.activeboard.com/

t.Juha
[/quote]

Kiitos linkistä. Täytyy lukea mitä löytyy. Mielessä pyörii vain ajatus päästä eroon tuosta mitsun laatikosta. Voisikohan sen korvata swiftin denson boxilla miten helposti? Niitä olisi saatavilla pilvin pimein jos hajoaa.


edittiä sen verran, että otin sitten kuitenkin koko lootan uudelleen auki ja lakkasin rouvan kirkkaalla kynsilakalla juotokseni. Seuraavan kerran muistaa, että kuuluu asiaan suorittaa myös se lakkaus. Enkä tietenkään muistanut ottaa sieltä sisältä kuvaa...demmet. Jos haluat noita ulkoisia kuvatuksia boxista, niin nakkaa vaikka privana sähköpostiosoite, niin laitan tulemaan.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991

Viimeksi muokannut KarvaTurpa : 26.11.2009 20:36
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.11.2009, 22:34
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Ei tartte purkista ulkoa kuvia. Jos vielä jostain syystä avaat sen, niin ota sitten sisältä muutama lähikuva.

Oikea havainto. Jos konkat ovat jo pullistuneet, niin lähtö on lähellä. Yleensä elektrolyytti kondensaattoreissa on kuoren kanteen stanssattu jokin kuvio. Stanssauksen tarkoitus on, että purkki repeäisi tästä kohdasta paineen kasvaessa. Aina ei käy näin. Usein konkat ratkeavat johtimien läpivienti eristeistä ja kusevat elektrolyytti liuoksen alleen.

Desifiointaine on omaperäinen valinta. Nämä litkut lienevät suurimmaksi osaksi tislattua vettä ja etanolia. Nämä ovat hyviä aineita pesuun. Litkut saattavat sisältää myös jotain suoloja mitkä taas ei ole ollenkaan hyvää tavaraa levitettäväksi piirikortille. No jos kaikki toimii, niin ei kannata liikaa murehtia pesuaineita.
Isojen osien kiinnittäminen kuumaliimalla on hyvä toimenpide. Kiinnitys estää sen, että eivät tärinän vaikutuksesta katko omia johtojaan tai nitkuta juotoksia auki. Joissain tapauksissa johtimien pituus on kriittinen tekijä. Elektrolyytti kondensaattoreissa ei juurikaan ole väliä miten pitkiksi johdot jäävät. Kondensaattorin oma sisäinen induktanssi on määräävämpi tekijä kuin kytkentälangan muodostama induktanssi. Molemmilta puolilta juottaminen on hyvä toimenpide jos piirikortin reijässä oleva läpikuparointi on vaurioutunut tai hävinnyt kokonaan. Joskus isoja osia varomattomasti irroitettaessa läpikuparointi tulee komponentin kytkentälangan mukana ulos.

Muutama juttu varaosakonkan valinnasta(jos kiinnostaa).
Perusasiat on tietenkin vastaava kapasitanssiarvo ja käyttöjännite kuin alkuperäisellä. Jännitekesto voi olla suurempikin. Kondensaattorin paikka kytkennässä määrää voiko kapasitanssi arvo poiketa alkuperäisestä. Jos kondensaattori on jossain aikavakio piirissä, nii ei voi. Jos taas kondensaattorin tarkoitus on häiriöjännitteen suodatus, niin arvo voi poiketa alkuperäisestä jos ei sopivaa löydy. Tähän ei mitään selvää ohjetta ole mutta mielipiteenä sanoisin, että pienempiin arvoihin ei kannata mennä ja tuplasti suuremman voi laittaa jos muuta ei löydy. Usein vähemmälle huomiolle jää käyttölämpötila-alue, virran kesto (ripple current) ja komponentille luvattu käyttöikä. Tässä malliksi erään valmistajan datalehti.
http://www.chemi-con.com/files/LXZ.pdf
Kannattaa kiinnittää huomiota(vaaditun kapasitanssin ja jännitteen lisäksi) kohtiin:
- Temperature range
- Endurance
- Rated ripple current
Autossa komponentti voi hajota jäätymällä tai ylilämpöön.
Uuden osan asennuksessa pitää huomioida, että elektrolyyttikondensaattori om polaarinen komponentti(siinä on + ja - navat). Alumiini elektrolyytti kondensaattoreissa yleensä miinus napa on merkitty.

Tässä tapauksessa lakkaus ei olisi ollut välttämätöntä. Antaa kuitenkin lisäsuojaa olosuhteissa missä piirikortin pintaan tiivistyy kosteutta. Tietyissä olosuhteissa piirikortin pinta voi näyttää samalta kuin auton ikkunat aamulla.


Varaosien vaihtokelpoisuudessa tietoni ovat vähäiset. Softamuutoksia ja tuunausta ajatellen Denson boxit näyttävät huonolta. Kaikki yksilöt mitä olen itse nähnyt ovat varustettuja "maski prosessorilla" eli sellaisella mikroprosessorilla minkä ohjelma on kiinteästi lutikan sisällä. Ei pysty lukemaan ulos eikä muuttamaan mitenkään. Edellisessä postissa mainostamani http://rhinopower.activeboard.com/ keskittyy sellaisten Suzuki ECMmien modaukseen joiden softaa pystyy muuttamaan.

Toinen strategia on hyljätä alkuperäiset aivot kokonaan ja siirtyä esimerkiksi Megasquirtin käyttöön. Tämä vaihtoehto kyllä vaatii paneutumista asiaan ja on harrastus itsessään. Paavo kirjoitti noin vuosi sitten hyvän jutun Rangen Megasquirt konversiosta. Olen nähnyt jotain topikkeja myös täällä Offipalstalla. Originaali stoorit Magasquirtista löytyvät täältä
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Sorry tuli pitkä juttu, mutta jollekkin tämä tieto voi olla hyödyksi.
t. Juha
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.11.2009, 22:56
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Ei tartte purkista ulkoa kuvia. Jos vielä jostain syystä avaat sen, niin ota sitten sisältä muutama lähikuva.

Oikea havainto. Jos konkat ovat jo pullistuneet, niin lähtö on lähellä. Yleensä elektrolyytti kondensaattoreissa on kuoren kanteen stanssattu jokin kuvio. Stanssauksen tarkoitus on, että purkki repeäisi tästä kohdasta paineen kasvaessa. Aina ei käy näin. Usein konkat ratkeavat johtimien läpivienti eristeistä ja kusevat elektrolyytti liuoksen alleen.

Desifiointaine on omaperäinen valinta. Nämä litkut lienevät suurimmaksi osaksi tislattua vettä ja etanolia. Nämä ovat hyviä aineita pesuun. Litkut saattavat sisältää myös jotain suoloja mitkä taas ei ole ollenkaan hyvää tavaraa levitettäväksi piirikortille. No jos kaikki toimii, niin ei kannata liikaa murehtia pesuaineita.
Isojen osien kiinnittäminen kuumaliimalla on hyvä toimenpide. Kiinnitys estää sen, että eivät tärinän vaikutuksesta katko omia johtojaan tai nitkuta juotoksia auki. Joissain tapauksissa johtimien pituus on kriittinen tekijä. Elektrolyytti kondensaattoreissa ei juurikaan ole väliä miten pitkiksi johdot jäävät. Kondensaattorin oma sisäinen induktanssi on määräävämpi tekijä kuin kytkentälangan muodostama induktanssi. Molemmilta puolilta juottaminen on hyvä toimenpide jos piirikortin reijässä oleva läpikuparointi on vaurioutunut tai hävinnyt kokonaan. Joskus isoja osia varomattomasti irroitettaessa läpikuparointi tulee komponentin kytkentälangan mukana ulos.

Muutama juttu varaosakonkan valinnasta(jos kiinnostaa).
Perusasiat on tietenkin vastaava kapasitanssiarvo ja käyttöjännite kuin alkuperäisellä. Jännitekesto voi olla suurempikin. Kondensaattorin paikka kytkennässä määrää voiko kapasitanssi arvo poiketa alkuperäisestä. Jos kondensaattori on jossain aikavakio piirissä, nii ei voi. Jos taas kondensaattorin tarkoitus on häiriöjännitteen suodatus, niin arvo voi poiketa alkuperäisestä jos ei sopivaa löydy. Tähän ei mitään selvää ohjetta ole mutta mielipiteenä sanoisin, että pienempiin arvoihin ei kannata mennä ja tuplasti suuremman voi laittaa jos muuta ei löydy. Usein vähemmälle huomiolle jää käyttölämpötila-alue, virran kesto (ripple current) ja komponentille luvattu käyttöikä. Tässä malliksi erään valmistajan datalehti.
http://www.chemi-con.com/files/LXZ.pdf
Kannattaa kiinnittää huomiota(vaaditun kapasitanssin ja jännitteen lisäksi) kohtiin:
- Temperature range
- Endurance
- Rated ripple current
Autossa komponentti voi hajota jäätymällä tai ylilämpöön.
Uuden osan asennuksessa pitää huomioida, että elektrolyyttikondensaattori om polaarinen komponentti(siinä on + ja - navat). Alumiini elektrolyytti kondensaattoreissa yleensä miinus napa on merkitty.

Tässä tapauksessa lakkaus ei olisi ollut välttämätöntä. Antaa kuitenkin lisäsuojaa olosuhteissa missä piirikortin pintaan tiivistyy kosteutta. Tietyissä olosuhteissa piirikortin pinta voi näyttää samalta kuin auton ikkunat aamulla.


Varaosien vaihtokelpoisuudessa tietoni ovat vähäiset. Softamuutoksia ja tuunausta ajatellen Denson boxit näyttävät huonolta. Kaikki yksilöt mitä olen itse nähnyt ovat varustettuja "maski prosessorilla" eli sellaisella mikroprosessorilla minkä ohjelma on kiinteästi lutikan sisällä. Ei pysty lukemaan ulos eikä muuttamaan mitenkään. Edellisessä postissa mainostamani http://rhinopower.activeboard.com/ keskittyy sellaisten Suzuki ECMmien modaukseen joiden softaa pystyy muuttamaan.

Toinen strategia on hyljätä alkuperäiset aivot kokonaan ja siirtyä esimerkiksi Megasquirtin käyttöön. Tämä vaihtoehto kyllä vaatii paneutumista asiaan ja on harrastus itsessään. Paavo kirjoitti noin vuosi sitten hyvän jutun Rangen Megasquirt konversiosta. Olen nähnyt jotain topikkeja myös täällä Offipalstalla. Originaali stoorit Magasquirtista löytyvät täältä
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Sorry tuli pitkä juttu, mutta jollekkin tämä tieto voi olla hyödyksi.
t. Juha

Kiitoksia! Ainakin minulle mielenkiintoista luettavaa.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.11.2009, 14:41
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

http://bbs.zuwharrie.com/content?topic=50379.30 <-tuolta löytyy jonkinlaista tietoa (USA-?) Samuraiden ECM-eroista.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Suzuki samurai -89 Ramo82 O/M/V Ajoneuvot 22 06.07.2009 21:30
Myydään Ford Explorer -95 -99 ABS- yksikkö Timppis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.11.2008 10:21
O: suzuki sj tai samurai tunturiurho O/M/V Ajoneuvot 2 03.01.2008 23:01
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48
Keskuslukon kaukoohj. yksikkö, Myyty Appari O/M/V Muut 0 17.02.2007 23:50


Sivu luotu: 02:27 (GMT +2).