![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() hj 60:iin cd-soittimelle 12v virrat?eitsellä ei hirveitä kokemuksia 24v sähköjärjestelmästä. ![]() kyseessä hj60 vm.83 ja mistä saisin siihen otetteua virrat soittimelle, kun suoraan akusta ei kai kannata ottaa?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
jollei konehuoneessa valmista 12 v ulosottoa, niin jännitteenalentimella
esim www.adita.fi maksaa noin parikymppiä, riippuen ampeereista
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eikö akku kestä ottaa edes soittimelle virtaa vaan toisesta?
Itellä on jo jännitteen alennin kiinni mutta olis kiva saada virrat niin että soitin lähtee päällä kun avaimesta kääntää ja silti tulisi jatkuva erikseen joka pitää muistin soittimessa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mulla ainakin tulee muuntajalle akulta jatkuva virta, soittimen muistivirtaan muuntajalta jatkuva 12v ja soittimen "käyttövirtaa" ohjaa 24v rele joka napsahtaa päälle kun laittaa avaimesta virrat päälle. Ainakin vielä on toiminu eikä tarvii muistella jäikö rammariin virta.
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Moro
Mullaki on virrat otettu suoraan akusta ja hyvin näyttää akku kestävän.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
kestäähän se hetken, pilaa toisen akun kuitenkin yllättävän pian
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se on hetken riemu, kannattaa laittaa se pari kymppiä siihen jännitteenalentimeen.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se on varma että akku kypsyy ennemmin tai myöhemmin,ja todennäköisesti lopullisesti. Ja sitten viimeisellä starttaus yrityksellä palaa mankat LA puhelimet ym. mitä siihen onkaan kytketty. Se parin kympin muunnin on aika halpa investointi verraten akkuun(akut) a 80 egee+ mankka 100+ ym.mitä nyt sattui olemaan kiinni. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
mitäs ikävää siinä on?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
no sittenhän se" kannattaa" kytkeä vaan yhteen akkuun, ja välillä vaihdella toiseen akkuun
![]() ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ikävämpi vaan laittaa sellaista soitinta joka ottaa muistivirran syöttölinjasta ja virtalukko ohjaa vain herätettä...Eli sellainen jossa on "BATT" linjassa 10A nalli ja "ACC" 1A sulakkeella.
Mikähän soitin mahtaa olla noin pöljästi suunniteltu? ![]() ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
En muista mallimerkintää mutta hiluksissa oleva pioneer(kolme-neljä vuotta vanha) on tuollainen...
Ja mikä on ikävää?Se että polttaa sulakkeen ACC linjasta jos yrittää syöttää sitä kautta tai ei toimi ollenkaan ja toisaalta jos BATT linjaan ei tule jatkuvaa sähköä niin sitten häviää kanavat muistista... |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mitäs värejä siellä nyt sitten olis ? punanen keltanen ja musta, virtalukon kautta, jatkuva virta, ja maadoitus sininen - "heräte" moottoriantennille / vahvistimelle (tällekö olet sähköä syöttänyt ? tulee nokkakolari) oranssi - valaistuksen ohjaus EDIT: kuva:
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 02.10.2009 22:37 |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Jos mulla olis vastaava ongelma kytkisin soittimen näin
24 akusta virta releen kautta jännitteenalentimelle, releeseen ohjaus virtalukosta. Jännitteen alennin lataamaan jotain pientä akkuai. Tästä 12V akusta suora jännite radioon ja sitten releen avulla se herätin virta. Tästähän selviää yhellä releellä jos hommaa releen jossa on kaksi kärkeä ja 24V kela. Lisäksi voisi laittaa kytkimen jolla voisi pakkoajaa radiota vaikka autossa ei ole virta päällä. Mitäs hyötyä tästä on, se että auton akku ei tyhjene jännitteenalentimen ja radion avustuksella pitemmissäkään parkkeerauksissa. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Olis kans kysyttävään liittyen samaan asiaan:
Eli itse vedin akuilta virran muuntajalle ja siitä mankalle, hyvin toimi muuten mutta söi akut yhdessä yössä eli ilmeisesti muuntaja on kokoajan "päällä"? Toimisko se vaan sillain että vetäis virtalukon takaa sellassen virran muuntajalle joka sammuu kun avaimesta kääntää? ja mitenkä ton muistin sais siihe samaan? PS. ei muuten todella kannata vetää vaan toiselta akulta, ensin toimi hyvin mutta sitten meni akku ja soitin ![]()
__________________
Toyota Landcruiser |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Niin ja tosiaan mistä sieltä virtalukon takaa semmossen piuhan löytää?
![]()
__________________
Toyota Landcruiser |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Pitää olla muutakin päällä kuin pelkkä muuntaja, ei se niin paljoa voi muistivirran pitoon viedä että akkuja tyhjentäis...
![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]()
toisekseen helpoin varmaan vetää uudemmassa tojotassa sieltä konehuoneesta löytyvästä pienestä mustasta laatikosta, jossa lukee "power outlet". Sieltä löytyy acc, on ja batt nastat sulakkeiden kera...
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Kerrotaan nyt vielä semmoinen tarina että sieltä kojelaudan sisältä,mankan kohdilta,löytynee semmoinen piuha(liitin) johon tulee virta acc asennossa,siihen se muuntaja kiinni,ja mankka muuntajaan siten että ne batt,ja acc piuhat samaan liittimeen,ja tietysti miinus maahan.(ainakin bertassa on)
Se hävittääkö muistipaikat riippuu mankasta,eli sitä voi tiedustella myyjältä. Omassa Bj:ssä on kanavat vielä vuoden 2001 paikoilla juuri tuollaisella kytkennällä.Ja mankka on Blaupunkt,ja ihan cd soitin. Ainut on rds kello joka päivittyy vasta kun on hetki ajettu,tai virrat olleet acc asennossa. Jos taidot riittää niin niillä rele kytkennöillä saa kyllä lisätoimintoja,mutta ne on sitten toinen juttu. |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Hmm...Moottoripyörän akku jännitteenalentimen jälkeen linjaan ja releillä virran katkaisu alentimelta ja soittimen herätepiuhasta.Eli pikkuakku pitäisi kanavat muistissa.
|
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
mulla kävi juuri samalla lailla ku reikä-roopel,että akut meni tyhjäks. pe asennettiin mankka ja tänä aamuna ei lähteny käyntiin aamul. tällä hetkellä menee suoraan akulta muuntajaan,mutta taytyykin kokeilla josko tuo auttais.... autona hj-61 |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Itselläni on 8A hakkurijännitteenalennin apparin penkin alla (siihen saa näppärästi taivuteltua pellistä alentimelle telineen, joka pysyy paikallaan ilman pultteja ym).
Jännitteenalentimeen tulee virrat suoraan akulta ja on aina päällä. Radion päävirta ja muistivirta on kytketty yhteen ja suoraan alentimeen. Myös tupakansytytin on siinä kiinni. Kerran unohdin radion päälle päiväksi ja ei mitään ongelmia käynnistymisessä, vaikka oli talvi. Ainakin tämä Yleiselektroniikasta ostettu jännitteenalennin ottaa niin vähän virtaa tyhjäkäynnillä, ettei kuukauden seisonnassa akut tyhjene mihinkään. BTW: on jouten 24V -> 12V 20A jännitteenalennin. Tämä smuuttaa ylimääräisen suoraan lämmöksi ja hyötysuhde on n 50%. Alle vuoden ollut käytössä ja hinta 40€. Tämäkin oli kytketty vastaavalla tavalla eikä tyhjäkäynnillä juuri akkuja syönyt. Nyt tarpeeton.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#25
|
||||
|
||||
![]()
itte laitoon hojoon 20a inventterin mankkaa varte ja haaroitin +piuhan kahdeksi joista toisen väliin laitoin 24v kytkentäreleen johon tulee ohjaus virtalukon kautta aika simppeli rakentaa eikä katoile kanavat
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Virrat karkaa läjästä | sepi | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.11.2009 23:33 |
HJ käy ja kukkuu minne virrat hukkuu ? | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 09.01.2006 17:38 | |
Kyytiä Virrat-Jns | Tumi | Chit-Chat | 3 | 02.05.2005 23:30 |
Päävirtakytkin vie virrat | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 25.04.2005 08:36 |
Virrat | Yleiset | 0 | 09.08.2002 15:22 |