Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.10.2009, 08:16
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Tiiettekö 'yleismallisesta ohjaustehostimesta'?


Tuli tuolla eräällä toisella foorumilla puheeksi sellanen yleismallisuutta lähentelevä ohjaustehostin joka kuulostaisi ehkä käypäseltä vehkeeltä. Moisen 30 vuotta sitten asentanu jamppa kirjottaa seuraavaa >> Toinen pää koriin ja toinen raidetangon keskiosaan. >> Hydraulisylinterissä oli itsessään venttiilit ja ohjauspyörää käännettäessä se päästi painetta toiselle puolelle mäntää ja toiseltapuolen takaisin säiliöön.

Ja tota rataa. Mahtaako moista olla nykypäivänä saatavilla olevaa tavaraa? Toki tohon Daadaahan ois saatavissa 'itäsuomesta' myös valmis tehostinsysteemi joka ois tietyst ja vaihtoehto.

__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.10.2009, 08:24
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Kuulostaa melkein orbitroolilta. Joku tunnistus pitää olla myös ratti akselille ja pelkkä tunnistuskin kuulostaa utopialta. Sähköiset tehostimet kaiketi erikseen. Jostain pitää saada tieto ylinteriä ohjaavalle ventiilille voiman tarpeesta tai sit itse ventiili pitää olla ratti akseliin yhteydessä.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.10.2009, 08:32
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Raskaan kaluston tehostimet on tämmöisiä sylinteri mallisia tehostimia, eli se ohjaus venttiili on siinä sylinterissä kiinni, offroadpaja myi joskus tommosia, tosin en ole löytäny niitä enää pajan kotisivuilta.
Oikeata nimeä en laitteelle tiedä, mutta orbitrolia tässä nyt ei ainakaan tuon selostuksen mukaan haeta.
Täsmennän vastaustani jos löydän parempaa faktaa...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.10.2009, 08:50
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Muistaakseni myös 60-luvun jenkki Fordi käytti tuon tyyppistä tehostinta. Kannattaa siis katsella esim. jostain Mustang harrastajien sivuilta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.10.2009, 08:59
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Mussesta löytyy mutta näyttää kuvien perusteella turhan monimutkaiselta, valve control steering cylinders tai jotain löytyy kun jaksaa etsiä
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Bendix-Steering-Cylinders.jpg‎
Views:	286
Size:	4,1 Kt
ID:	8804  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.10.2009, 09:00
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumi Näytä viesti
Raskaan kaluston tehostimet on tämmöisiä sylinteri mallisia tehostimia, eli se ohjaus venttiili on siinä sylinterissä kiinni, offroadpaja myi joskus tommosia, tosin en ole löytäny niitä enää pajan kotisivuilta.
Oikeata nimeä en laitteelle tiedä, mutta orbitrolia tässä nyt ei ainakaan tuon selostuksen mukaan haeta.
Täsmennän vastaustani jos löydän parempaa faktaa...
Tollanen tehostinsylinteriin integroitu ratkaisu on ainakin -60-70-luvun vaihteen Massikoissa ohjauksen tehostuksessa. Mukava kun on ohjauksessa tehostin, mutta kun osiin kehittyy vanhemmiten välyksiä, niin alkaa olla vähän hankala saada tehostus oikeaan aikaan ja paikkaan.

Kokemukset on parista MF165-takavedosta.

Tuo Tumin laittama Mussen systeemi näyttää yksinkertaiselta ja varmatoimisemmalta.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.10.2009, 09:02
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Kaikkee sitä oppii ku elää edes keski ikäiseksi
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.10.2009, 10:24
mähönen:n Avatar
mähönen mähönen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 57
Perusasetus

http://www.heystee-automotive.com/parts/pas/pas.htm
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.10.2009, 10:40
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Nyt tuo aukes mulle. Vanhoissa pyöräkuormaajissa törmänny periaatteessa samaan ratkiasuun. Siinä ventiili osa oli irtaallaan sylinterissä.

Tuo ei liene katulaillinen? jos ei ölppää sylinterissä, niin vähä hankala hallittava.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.10.2009, 10:49
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja härdelli Näytä viesti
Nyt tuo aukes mulle. Vanhoissa pyöräkuormaajissa törmänny periaatteessa samaan ratkiasuun. Siinä ventiili osa oli irtaallaan sylinterissä.

Tuo ei liene katulaillinen? jos ei ölppää sylinterissä, niin vähä hankala hallittava.
- In case of breakdown of the hydraulic system the vehicle is NOT left without steering, instead it will continue to act as normal manual steering since the valves and cylinder will circulate the hydraulic oil without resistance through the system allowing the necessary steering movement.

Ilman öljyä tai painetta toimii kuten tehostamaton ohjaus, venttiili aukeaa ja nesteet kiertää.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.10.2009, 10:59
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mähönen Näytä viesti
No tää on nyt sellain niiku mä ymmärsin sen olevan.

Sitte ku löytyis jostain pelkkä tollanen sylinteri. Osaiskohan ihan paikallinen hytrauliikkaliike auttaa asiassa.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.10.2009, 11:14
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
- In case of breakdown of the hydraulic system the vehicle is NOT left without steering, instead it will continue to act as normal manual steering since the valves and cylinder will circulate the hydraulic oil without resistance through the system allowing the necessary steering movement.

Ilman öljyä tai painetta toimii kuten tehostamaton ohjaus, venttiili aukeaa ja nesteet kiertää.
No kylläpä minä nyt olen pahviks ruennu. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, mut tätä menoa minun tyhmyydestä kärsii muutkin
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.10.2009, 11:25
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Paitsi, että en laittas tota sylinterin toista päätä koriin vaan akseliin. Niin minimoituisi voblaus ja akselin eläminen suhteessa koriin, kuten tuppaa käymään lehtijousellisissa autoissa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 29.10.2009, 15:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

noitahan saa esim. Farmilaitteelta
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 29.10.2009, 21:57
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Tuolta vanhempi topic samasta aiheesta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29336
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 29.10.2009, 23:23
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

no nythän selvisi mikä mötti tuo tuolla tallin nurkassa on, tai jotain ohjaus systeemiä ajattelinkin sen olevan mutta kun ei oikein ymmärtänyt mikä on ja miten toimii
että jos tarvetta on jollain niin täältä löytyy...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rangen ohjaustehostimesta vepele Tekniikka & Jutustelu 15 30.12.2010 19:59
Rangen ohjaustehostimesta vepele Tekniikka & Jutustelu 0 31.01.2009 12:36
Rankun ohjaustehostimesta öljyt pihalle Sami72 Tekniikka & Jutustelu 7 31.07.2008 22:19
Ohjaustehostimesta räjäytyskuva juhaK Tekniikka & Jutustelu 1 16.01.2005 08:03


Sivu luotu: 15:59 (GMT +2).