![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() LJ:n nokkaremmin vaihtoLj (-86) kaipaa puolen miljoonan huoltoa. Nokkaremmi ja rullat täytyisi vaihtaa ja vissiin joitakin stefojakin kannattaa. Ei ole tuota pirssia tullut nokan puolelta vielä purettua jotenka jos jollakin on käytännönläheistä kokemusta niin neuvoja kuunnellaan. Rullien ja remmin lisäksi mitä muuta kannattaa vaihtaa, nokka-akselin ja kampiakselin stefat? Stefoja ei tuntenut ainakaan motonetin varaosakirja, lieneekö merkkiliikkeen heiniä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
2L-II nokkaremmi vaihtui ihan niin että kampuran mutteri piti pamauttaa irti (ei ihan helppo nakki syyläriä irrottamatta...), ottaa tuuletin hihnapyörineen pois, ottaa sen muovikuoren n määrä pieniä kymppimillisiä ruuveja irti, ja eikun hihnaa vaihtamaan.
Ajastusta vaativissa hammaspyörissä on kierteet joilla ne saa ruuvattua kiinni asemiinsa, kannattaa olla tarkkana näiden kanssa ettei esim. nokka pääse pyörähtämään väärään asentoon, puristukset on dieseleissä aika korkeat. Hihnankiristimessä on jousi jonka paikoilleensaaminen muistaakseni vaati vähän näpertelyä, ja kun jousi on suorittanut esijännityksensä, vedetään rissa kiinni. Toinen vähän hankalampi juttu kokoonpanovaiheessa oli muistaakseni kampiakselin läpiviennin tiivisteen saaminen paikoilleen, köyhäilin ja käytin vanhan uudestaan (silloin ei ollut mahdollisuutta seisottaa autoa), rinkula ei millään tahtonut pysyä kohdallaan kun siinä kuoressa on vielä ajastuksenosoittimen tapillekin aika tiivis reikä. En ehkä muista kaikkea, mutta pääpiirteittäin noin se meni. Älkää ampuko jos 2L-T on erilainen... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ai niin, stefoja en vaihtanut kun ei ollut mahdollisuutta suorittaa ruiskupumpun uudelleenajastusta, mutta eivät ne toisaalta vuotaneetkaan kymmeniintuhansiin kilometreihin tuon jälkeen.
Niin ja kyseessä oli 300 000 vaihdosta. Enemmän ajetussa voi tietysti olla järkeä niitä tiivisteitäkin vaihdella kun kerran konetta availee. Edited by - JF on 02/11/2004 15:07:22 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ota syyläri suosiolla irti ensimmäiseksi.
Sama Hilux (Taro). |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei siinä mitää erikoista. Vaihdoin keväällä. Piti vaan kyhätä sopiva ulosvetäjä että hihnapyörän sai irrotettua, oli meinaan tarttunu aika hyvin kiinni. Syyläriä en irrottanu, kyllä siitä hyvin sopii tekemään jos ei tartte mutterimopoa sovitella kampiakselin päähän. Stefat vaihdoin samalla, piti tehdä parit reiät lisää ulosvetäjään niin lähti sisempikin hihnapyörä irti. Mitä JF tarkoitit että et vaihtanu stefoja kun et voinu säädättää ruiskupumppua? Hihnapyöräthän on kiilalla olevia, ei ajoitus voi muuttua niitten irtikäyttämisestä johtuen.
Niin, ruiskupumpun hihnapyörässä on 8 mm pultille paikka millä saa pidettyä sen kohdallaan. Ostin Motonetista hihnasarjan kiristimineen, maksoi jotai 85 €. Sain stefat ihan paikallisesta varaosapuljusta, pari euroo kipale. Tais olla sama stefa sekä nokassa että kampurassa... joo oli se. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ei tartte ottaa syyläriä irti,tilaa yllin kyllin.Hihnojen ja kiristimien lisäksi vaihdoin myös vesipumpun ja tehostajan kiristyspyörän laakerin.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
No myönnetään, en tullut tutkineeksi stefojen vaihtoa, kai olisi pitänyt. Eipä silti vuotanut.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Jahah, kaipa siinä LJ:ssä sitten on tilaa yllin kyllinilman syylärin irrotusta.
Eipä noita LJ remmejä ole tullut vaihdettua muutamaan vuoteen, muistelin vaan että se on samanlainen tiloiltaan kuin Hilux. Hiluxissa / Tarossa syyläri kuitenkin kannattaa ottaa irti. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jees. Kiitoksia neuvoista!
Ruvetaan puuhaamaan osia ja eikun hommiin. Luulen että stefat kannattaa aineskin ostaa jo ihan suosiolla. Saattaa olla sen syylärin irrotuskin aiheellista ja tarkastella mitä kaikkea se suolanpirulainen on sinne etupalkistoon saanut aikaiseksi näinkin lyhyessä ajassa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Olisko jollakin muistin syövereissä tallessa ne nokka-akselin ja kampiraudan stefojen mitat?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Stefaluettelo ilmoittaa mitoiksi: Kampiakseli, etu (LJ70) 42 x 60 x 7. Nokka-akselille ei anna mitään tietoa.
BJ40, 60, 70, HJ60 ilmoittaa mitoiksi 50 x 72 x 12 (kampura, etu). FJ40, 50, 60 >10/84 koot: 45 x 68 x 12 ja FJ60, 80 10/84>: 45 x 68 x 8,5. Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!! Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Olenko ymmärtänyt oikein, kysellessäni noita stefojen kokoja kirjaset antaa sekä kampiakselille että nokka-akselille saman koon, 42*60*7 ? Ilmeisesti ne on sitten samat toyotan 2l-t koneessa vuosimallille 84-89.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Mersu / vaihto? | Jari | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 15.05.2007 07:12 |
m:lj-86/vaihto hj | O/M/V Muut | 2 | 13.09.2005 20:51 | |
Merkin vaihto | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 22.02.2005 13:55 |
L98:n vaihto LT-1:een | BlackJack | Vuosimallit 1984-1996 | 7 | 21.12.2004 11:54 |
Vaihto. BMW 325 Cia -92 | O/M/V Muut | 0 | 17.12.2004 01:41 |