![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() TarvikeumpiotPatrol gr:n umpiot ovat hiipuneet vuosi vuodelta ja uudet pitäisi löytää. Löytyykö kokemusta näistä eri tarvikeumpioista eli onko niissä suuriakin eroja valotehossa? Mitä suosittelette ja mistä?
|
|
||||
|
||||
![]()
Tämä kiinnostaa minuakin, tosin mulla ne umpiot ei ole hiipuneet vaan rikki..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin örumilta ostetut tarvikeumpiot kingcapiin on toiminut helvetin hyvin ja valotehokin on jopa parempi kuin orkkiksissa ja maksoi huimat 35€ kappale.
|
||||
|
||||
![]()
Muista umpioista en tiedä, mutta itse olen käyttänyt Hellan umpioita kaikissa autoissa joihin olen umpioita tarvinnut, eikä ole ollut valittamista. Ja melkein aina olen käyttänyt 100/80 watin lamppuja niissä ilman ongelmia.
|
|
||||
|
||||
![]()
Mua nyt kiinnostais siis lähinnä mistä näitä ylipäänsä sais.
Tällä hetkellä halvin umpio mitä olen taakse löytänyt oli 85€/kpl.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
GR:ssä on ihan normaalit 7" pyöreät umpiot, jotka maksavat esim. Motonet/Biltema/autotarvikeliikkeet luokkaa 11,50€ /kpl.
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
edessä on umpiot ja takana on "Takalyhty"
|
|
||||
|
||||
![]()
Toi menee jo sitten vaikeammaksi löytää halvalla.
Pystyiskö alkuperäisen aukon hitsaamaan umpeen ja upottamaan sinne jonkin tarvike valon. LED valot olis ainakin kirkkaita, mutta tulee niillekkin hintaa. |
|
||||
|
||||
![]()
Mihin tarvitaan "valotehoa" takavaloissa
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Minä haluaisin vain ehjät takalyhdyt (ei siis umpiot, kiitos korjauksesta), niitä on melko hankala löytää tai sitten ne maksaa sen 85€ / kpl. No etsintä jatkuu, ilmoitan sitten mistä tuli ostettua. |
|
||||
|
||||
![]()
Jätä vanhat takavalot paikalleen ja tee uudet paikat puskuriin peräkärrin valoille, ne lamput ei pitäis olla kalliit.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tiedä sitten että onko samassa kunnossa
![]() www.autopurkaamot.com http://www.varaosahaku.fi/?index=def...175&pc1=103&vc[0]=175124100&vcx1=2188&vcx2=2379&pc[0]=103101101 <-------Tuolla ne huutaa melkein samanverran mitä uusista, joku tosin kehtaa pyytäää 100€uroa
|
|||
|
|||
![]()
Löytyykö kokemusta näistä eri tarvikeumpioista eli onko niissä suuriakin eroja valotehossa?
|
|
|||
|
|||
![]()
Itse olen vaihtanut lähes kaikkiin vuosien aikana ostamiin autoihin uudet umpiot viimeistään ensimmäisenä syksynä.
Vanhasta umpiosta menee valoteho aika äkkiä pieneksi, jos vain sen lasi menee sameaksi kiven/hiekan iskemistä ja/tai heijastinpinta samenee/tummuu/hilseilee. Tähän asti on kelvannut ihan noi edullisimmat tarvikeumpiot. Uudet umpiot & polttimot ja autosta riippuen uudet paksummat johdotukset + releet, niin ero entisen umpion valotehoon on suorastaan... Häikäisevä... ![]() Lisäkaukovaloilla ja sumuvaloilla sitten lisätään sitä valotehoa tarpeen mukaan. Maastureissa olen käyttänyt ja minulle on kelvannut ihan noi edulliset valosarjat. En ole nähnyt tarpeelliseksi hifistellä millään kauheilla spottivaloilla, kun maasturilla ne matkanopeudet harvoin nousee reilua satasta kovemmiksi. Tavallistenkin valojen kantama riittää muutamaan sataan metriin ja jos ei sillä matkalla ehdi reagoimaan, niin on syytä ajella vain rollaattorilla... ![]() Pitää myös muistaa, että jos auton ajovalopesurit eivät ole kunnossa tai niitä ei ole lainkaan, niin umpioiden likaantuessa valoteho tippuu huimasti. |