![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() kytkin kysymysNyt tarvis eräänlaista kytkin/asetelma tietoa. Eli olen liittämässä kytkinasetelmaa vauhtipyörään mihin se alkujaan ei kuulu. No asetelman ja vauhtipyörän väliin jää iso rako johon on tarkotus sorvata korotuspala jossa on uusi pulttijako asetelmalle. Kuinka paksu sen korotuspalan kuuluu olla jos vaikka rako olis esim.tasan 30mm? Eli kuinka tiukkaan se kytkinlevy sinne väliin puristetaan? Tuossa vielä kuva selventämään asiaa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Olenkos mää nyt jotenkin tyhmä ja kysyn niin tyhmiä ettei kukaan viitti edes vastata,
Vai eikö kellään ole tietoa? Mersufoorumille laitoin saman kysymyksen ja joku vastas et eikös ne jouset hoida sen puristamisen ![]() Ilmeisesti ei ymmärretty kysymystä tai sit mää tosiaan olen tyhmä.Tai ehkä olis pitäny sinnekkin laittaa kuva, mut ku en osannu. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
onko sulla tohon asetelmaan vanhaa vauhtipyörää?
Siitähän sen sais mitattua ku laittaa sen vapaasti vauhtipyörän päälle ja mittaa välin. Tai sit pulttien pituudesta sen vois kans päätellä jos on alkuperäset pultit. Yleensähän ne pultit yltää just ja just kiinni tai joutuu hiukan asetelmaa painamaan et lähtevät kiertelle. Sit jos kumpaakaan vaihtoehto ei ole niin joutuu arvaamaan.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Henkilöautoissa tuo rako on luokkaa 4-5mm. Vuosikymmenien aikana niitä on vaihdeltu muutamia kymmeniä levyjä/paketteja,
mutta eipä ole tullut rakoja mittailtua sen tarkemmin. Vaihtokuntoon kulahtaneessa kytkimessä tuo rako on luokkaa 2-3mm. Piti ihan käydä mittaamassa varaston puolella, kun hyllyssä on Patrolliin uusi SD33T:n kytkinpaketti. Irrallista vauhtipyörää ei ollut, mutta laitoin asetelman selälleen ja levyn siihen päälle paikalleen, niin levyn ylemmän kitkapinnan ja asetelman kiinnityspinnan väliin jää n. 4mm:n rako. Eli se 4-5mm näköjään riittää vähän painavampaankin autoon... Viimeksi muokannut Kartse1 : 10.05.2009 11:20 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Liian tiukka huonontaa tilannetta tässä tapauksessa. Jousivoima pienenee tietyn puristamisen jälkeen.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
No siinäpäs se ongelma onkin kun ei ole vanhaa vauhtipyörää mistä mitata ja eipä
ole itelläkään koskaan tullu mieleen mitata ku noitten vanhojen romujen kanssa on pelannu. Mutta toi 4-5 mm kuulostaa järkevältä, ja eipä olis itelle tullu toi liikapuristamisesta johtuva huonontuminenkaan ihan heti mieleen eli Härdellille kiitos vihjeestä. Ja asetelma/levy paketti on peräisin paku mersusta eli mä luulen et luotetaan tuohon Kartsen 4-5.n millin vastaukseen ja tehään välipala sen mukaan. Kiitoksia vastauksista,näillä jatketaan. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Korotuspalikkakin tuli koneistettua tuossa yks ilta,tuossa muutama kuva virityksestä.
Ensin sorvilla vauhtipyörä oikeeseen kokoon. hammaskehästä pala pois ja hitsillä uudestaan kiinni. Sitte porasin vauhtipyörään uuden pulttijaon asetelmalle. ALU palikka jyrsimeen kiinni ja korokepalikkaa koneistamaan,siksi jyrsimällä et sai samalla asetuksella myös pulttijaon porattua. puolivalmiina muutaman tunnin lastuamisen jälkeen palikka irti ja kokeilemaan sopiiko. Ja sovitus täydellinen,jopa pultit osuu just niinku piti eikä tarvinnu reikiä suurentaa. Korokepalikka ja asetelma on 12.9 pulteilla pultattu vauhtipyörään kiinni. Jätin sen 5mm levyn puristukseen,luotetaan siihen et pitää ja irrottaa. Vielä tarvii ennen asennusta käyttää paketti tasapainotuksessa niin tietää onnistuko. Mitä mieltä kytkinasiantuntiat on,toimiiko tollanen viritys? |
#8
|
|||
|
|||
![]()
toi koroke on ihan jees mutta asetelma pitäisi ehdottamasti shimmata oikeaan tiukkuuteen,se et onko väli 4 tai 5 milliä voi olla asetelmasta riippuen järkyttävä ero puristusvoimaan. asetelma shimmataan kiristämällä asetelma kiinni,vaaka vauhtipyörän alle ja käpälistä painetaan pylväsporalla tai vastaavalla,tulos voi olla vaikka 130kg ennenkuin lukema alkaa pienentyä lisää puristaessa.sit lisäillään asetelman väliin prikat ja katotaan paraniko,jos suunta väärä ni seuraavaks kytkinlevyn päälle 1mm pellit ja prikat pois ja taas lukemaa.kun asetelman poljinvoima on suurimmillaan se puristaa levyä myös koviten,hyvin yksinkertaista.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
No juu,noilla ohjeillahan tuon homman saa kätevästi testattua.
Paitsi jos henkilövaaka ei riitä niin menee vaikeeks kotikonsteilla kokeilla. Mut kiitoksia vinkistä,kokeillaan. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
No niin,taas on tehty kaikenmaailman kokeita.
Asetelma kiinni pultattuna,kytkinlevy välissä,raon ollessa ennen kiristystä n.5mm Ja paino ilman prikkoja =145 kg 1mm prikat asetelman alla =184 kg 2 mm prikat asetelman alla =210 kg 1mm pellinpalat kytkinlevyn päällä =n.100kg Pelkän asetelman painaminen =170 kg Jos oikeen rehellisiä ollaan niin mää en ymmärrä noista yhtään mitään. Kävin piruuttani kysymässä vielä virtasen moottorista (paikallinen moottorikoneistamo)kyseistä asiaa ja eihän nekään tienny oikeestaan mitään,sanovat vaan et on tarkkaa. Ilman prikkaa puristettuna käpälät on melkeen vaakatasossa ja heidän mielestään niin pitäisikin olla,eli ei varmaan kaukana olla todellisuudesta. Mun mielestä ei ainakaan levyn päälle saa lisätä sitä yhtä milliä,koska silloin käpälät on jo liikaa sisällä ja ei noi prikat tuolla asetelman allakaan oikeen vakuuttanu. Siinä kuva vielä puristus virityksistä. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Olisko toi nyt niin tulkittavissa, että juuri Tuolla asetelmalla:
- 5mm välyksellä saa kytkimeen "pitoa" 145 kg:n edestä, jonka jälkeen asetelman jouset "nuljahtaa yli" - 4mm välyksellä (eli 1mm:n prikka asetelman alla) -''- 184 kg - 3mm välyksellä (eli 2mm:n prikka asetelman alla) -''- 210 kg Tuntuu vaan kovin pieneltä tuo 3mm välys/puristus. Itse varmaan sorvaisin vauhtipyörästä sen 1 - 1,5mm pois, koska siinä paikkeilla on noissa mittaustuloksissa se paras "pitoalue"/puristusvoima. Eli tyytyisin siihen 3,5 - 4mm välyksen antamaan puristusvoimaan, joka tod. näk. riittää vähän pirteämpäänkin koneeseen... ![]() Turbo Patrollissa tuo välys on 4mm... Viimeksi muokannut Kartse1 : 29.05.2009 16:36 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
On kyllä sen näköinen viritys, että pelaakohan tuo?
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
toi 210kg on ok,siitä otat 0.5 milliä pois jotta levyn kuluessa kiristysvoima lisääntyy. elikkä sillon se homma menee suunnilleen niin et alussa puristus voima noin 190kg sitten kun kytkinlevy puolessa välissä ollaan 210kg ja kun levy on loppu ollaan taas 190kg.käpälät pitää olla luokkaa vaakatasossa,silmällä sitä ei tosin voi shimmata koska asetelmissa on eri välityksiä ja vaikka käpälät näyttäis olevan ok voi se olla liian tiukalla eikä irrota ollenkaan.hyvä siitä tulee
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
No perskules,sittenhän me ollaan jo jäljillä.Ei muuta ku paketti kiinni sorviin ja kytkinpinnasta hieman pois.
Mä luulin et noi käpälät menee jo liian alas mut ei sit hätää jos kuuluu olla jokseenkin suorassa. Näillä ohjeilla taas jatketaan,niin eiköhän siitä hyvä saada. Kiitoksia jälleen vastauksista. Anonyymille kysymys.Perustele miksi tuo "viritys" ei pelais? |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Rakentelu on parhaimmillan silloin ku Ei vielä ole "ammattitaitoa" rajoittamassa suunnitelmia ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Jaahas, nyt pitää alkaa metsästämään pullukkamallin henkilövaakaa, että saa shimmailtua parin projektin asetelmat timmiin kuntoon...
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
toi raudan lisääminen vauhtikseen on muutenkin hyvästä,lisää inertiaa ja vähentää kytkimen rasitusta sen seurauksena.offi käytössä vauhtipyörä saa olla todella raskas.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
laita kierre lukitetta tohon alumiini kokkareeseen ja mahdollisimman pitkät pultit, saattaa olla et aukeaa
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Alumiinissa ei ole kierteitä,eli on pitkät pultit ja kierteet vain vauhtipyörässä.
Aattelin just sitä et toi alumiini kun lämpölaajenee enemmän ku teräs,niin voi löystyä. Ja kierrelukitusliimatuubi odottaa pöydällä viimeistä kiristystä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ 60 + kytkin | HojoAna | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 20.09.2010 13:28 |
bj:n kytkin... | jv | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.05.2009 13:21 |
LJ-70 Kytkin+200 hv | jukos | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 30.03.2009 00:06 |
Se kytkin, se kytkin... LJ | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 31.12.2006 13:40 |
suzukin kytkin | las-c | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 01.08.2006 08:59 |