![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Vinssivaijerista?Olisin tiedustellut muilta offiharrastajilta millaista vinssivaijeria kannattais hankkia Pajeron keulaan? Vinssi on Toyotan alkuperäinen mekaaninen vinssi. Jostain olen kuullut että joku 8 millinen vaijeri olisi hyvä.?. Montakohan metriä tuohon vinssiin mahtaa vaijeria mahtua?
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan- -Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89- -Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86- http://www.mitsubishi4wd.com Viimeksi muokannut Tractor : 09.01.2009 16:44 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mulla tuli ton toyotan vinssin mukana vaijeri ja vinssi menee pajeron keulaan...
Paksuus 8 milliä ja pituutta heittomittana 25 metriä, ei oo kela vasta ku puolillaan. En toki tiedä kannattaako sitä kovin paksusti, eli paljon laittaa ku menee helpommin sotkuun...
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Hissin vaijeri (köysi)
Hisseissä käytetään hienosäikeistä teräsvaijeria joka ei ole sinkitty.
Sen sisällä on ns. rasvanaru joka pitää sen toimintakuntoisena sisätiloissa. (jos sitä on rasvattu) .. Auton keulalla hissin "köysi" (niiku mulla) täytyy spraytä suihkuttaa aika ajoin ettei ruostu. Ja oma kokemus on että kun sitä muutaman kerran kelailee nii se rasvanaru pursuaa säikeiden väistä ja kestävyys on 10mm:n hissi/ 8mm:n perus mummonvaijeri.. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
8mm noin 30m
10mm noin 25m ja tuolta löytyy sitä hissi vaijeria http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=24173 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
itellä oli tuommosta päällepäin samannäköstä 10mm vaijeria, mutta terässydämmellä... en suosittele! Tuosta hissivaijerista ei kokemuksia.
Paikallisesta raskaankaluston liikkeestä myivät sitä ihan vinssivaijerina, mutta ei todellakaan toimi maastoautokäytössä. Tojotan omalla vinssillä sen sai pilkkoa metrin pätkiksi, kuin lakua kuunaan. Vitsi oli siinä, että vaijeri tahtoi jäädä sykkyrälle pitkään rummulla oltuaan, ja jos kerran erehtyi vinssaamaan "silmukan" kelalle, tuli siihen kohti vaijeriin taitos, josta se sitten katkesi seuraavalla suoralla vedolla. Vinssien mukana tulleissa "oikeissa" vinssivaijereissa ei samanlaisia ongelmia ole ollut. Jopa tojotan omat 30 vuotta vanhat vaijerit ovat monissa vinsseissä palvelleet kivasti... aikansa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
itellä on 35m 10mm Vinssi vaijeria, ollut hyvä ei katkee kovassakaan vedossa eikä mee silleen sykeröön. eli tulee rummulta suorana. vois ehkä olla 5m lyhempi, mutta pärjää hyvin kun jättää mettässä noin 10m ulos, sitten ajossa ne äkkiä kääräsee siihen puskurin ympärille.
maksoi jotain 100e 4v sitten, taitaa tänä päivänä olla jotain 140 luokkaa. suosittelen!! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kiitosta vaan kaikille vinkeistä. Kyllä näillä opeilla jo luulis "oikeanlaisen" vaijerin löytyä. Lisää saa toki valistaa jatkossakin
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan- -Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89- -Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86- http://www.mitsubishi4wd.com |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kokeilin noita hissivaijereita kans joskus ja sitä meni kuin leipää mekaanisen vinssin kanssa. Hommaa jostain offikaupasta 12000lbs sähkövinssin vaijeri niin pääset kaikista helpoimmalla. Se on muistaakseni 27m ja ihan sopivasti tojon vinssille.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on 12500lbs sähkövinssin vaijeri omassa mekaanisessa.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
sain just käyttämätöntä torninosturin vaijeria 100metriä/10mm josta tein kolme pätkää noin 33metriä teetin coussit päihin ja katottiin vihkoseta lindeenin torninostureiden vaijerit tais olla 6tonnin punos jonka varmuuskerroin on 5 eli 30 tonnii ja sit poikki luulis hojottimessa kestävän
![]() ![]() epäselväksi jäi oliko punoksen sisällä rasvalanka mutta hyvässä "tervassa" on ja aijon mahuttaa sen hojon mekaaniseen vinssiin
__________________
Missä on tahtoa, siinä on tie hojolla se etanakin arkkiin pääsi Mikkelin Offroad Club ry harborcruisers |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tuo 33 m menee ihan hyvin.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Itselläni oli jotain nosturi vaijjeria Siis oli niin paskaa kun olla jo voi!!! Meni sykkyrälle ja joka kohtaa poikki se oli siis jotain 10mm vaijjeria jossa oli joku naru sisällä. Toyotan alkuperäinen 8mm vaijjerikin kesti paremminkun se. Nyt on vinssissä 8mm täysteräs vaijjeri on ollut niin mahottoman hyvä ei mene pahasti sykkyrälle ja ei oo katkennut kertaakaan.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin ajoneuvonostureiden vaijereissa ja "köysissä" on määritelty minkäkokoiselle rummulle ja pyörälle ne saa vääntää ettei ala hajoamaan. Sama on varmaankin noissa hissivaijereissakin.
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
yleensä vaijeritehtaalta tulee ohje köysikertoimien kiertojärjestyksestä jos laittaa kertoimia esim 8 tai 12 niin ei koukku lähe heti pyöriin kun on maasta irti ja jos lokipyörän ura on 6mm ja laittaa siitä menen 10mm vaijerin niin aika nopeasti on vaijeri sökönä ja jos laittais leikarin vaijerin päähän niin ei tulis yllätys sykkyröitä vaijeriin tai laittaa oikean vinssivaijerin niin ei pitäis tulla ongelmia, mitä luultavasti mulla tulee ton lindeenin vaijerin kanssa
__________________
Missä on tahtoa, siinä on tie hojolla se etanakin arkkiin pääsi Mikkelin Offroad Club ry harborcruisers |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tarjotkaa jos jollakin on vaijeria myynnissä.
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan- -Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89- -Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86- http://www.mitsubishi4wd.com |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Muutamat vedot tehty 8000lb GEW tai mikä tuo nyt oli MakeOlta ostetun vinssin vaijeri vois olla kaupan jos kelpaa?
__________________
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka pitkä? Millaista hintaa pyydät?
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan- -Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89- -Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86- http://www.mitsubishi4wd.com |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Enpä muista pituutta, mutta voin selvittää perjantaina, mitähän tuommoisesta mahtaisi saada pistä vaikka jotain tarjousta privalla. Nappasen perjantaina tai lauantaina kuvan ja tiedot pituudesta ym.
__________________
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toi on ihan totta. Liian pieni vaijeri kuluttaa köysipyöriä liiaksi keskeltä, liian iso vaijeri taasen rikkoo köysipyörän "kaulukset". Sama juttu torninostureissa... |
#20
|
|||
|
|||
![]()
jospa puhuttiin kuitenkin rummun säteestä ?
|
#21
|
|||
|
|||
![]() Niin ? |
#22
|
|||
|
|||
![]() hissivaijerit
kyl kannattaa ostaa vinsseihin kuuluvaa vaijeria ,joka ei alan
liikkeis kultaa maksa. ja jos kunnon kestävää vaijeria ja alasta tietäviä tavata . niin menkää CERTEX nimiseen firmaan juvanmalmilla. siellä on muutakin alaan liittyvää asia hinnoin |
#23
|
||||
|
||||
![]()
minä aion kans kokeilla tornin kissan vaijeria kun sitä tuossa tallinseinällä muutamia pätkiä on,ja jos se ei kestä niin seuraavaksi kokeillaan autonosturi käyttöön tarkoitettua kiertymätöntä vaijeria jos niillä ei tee mitään niin sitten varmaan pitää käydä alanliikkeessa ostamassa naru ja liukukita,siihen voi mennä vaan aikaa kun nuita vaijereita on joitain metrejä jemmassa.
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Unohda se vaijeri ja hommaa MakeO:lta vinssiköysi ja liukukita.
-mun mielipide-
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Minkä näköinen on liukukita? |