Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.02.2009, 20:03
dieselmoottori dieselmoottori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.05
Sijainti: Pirkkala, Finland.
Viestit: 133
Perusasetus

Traktorin yleisöljy


Onko kukaan kokeillut kuinka synkrot toimii vaihdelaatikossa kun sinne laittaa traktorin 10W30 vaihteistoöljyä josta löytyy GL4 merkintä?
Pääseekö traktorissa öljyt jotenkin helpommalla kuin autoissa kun sama öljy traktoreissa käy moottoriin vaihdelaatikkoon, perään ja hydrauliikkaan?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.02.2009, 21:26
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

http://www.agrimarket.fi/Liitetiedos...0W-30%20TK.pdf

mineraali öljy itselläni ollut jo parisen vuotta 260hv bensakoneisen etuvetoauton vaihdelaatikossa kyseistä öljyä eikä mitään ongelmaa ollut. n 80tkm olen rullannut ja loota öljyt olen öljyn vaihdon yhteydessä vaihtanut eli 10tkm ajettu öljyillä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.02.2009, 21:30
yamah1 yamah1 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 21.09.08
Sijainti: eura
Viestit: 17
Perusasetus

Meinasitko säästää? Kyllä kannattaa laittaa ihan oikeet öljyt, ettei säre paikkoja. On varmaan noihin vanhempiin trakvaattoreihin ihan hyviä öljyjä, mut tehty kuitenkin vähän eri käyttöön. Voipi toimia ihan hyvinkin, mutta mitäpä synkroonit tykkää, ja jos vaikka pakkaskeli, niin vähän eri lykkiä pykälää päälle oikeen synteettisen öljyn turvin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.02.2009, 21:37
Hannu_H Hannu_H ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 58
Perusasetus

Rekisteröimätön saappeihinhan kuuluukin laittaa moottoriöljyä laatikkoon
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.02.2009, 17:54
JuHo^ JuHo^ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.02.09
Sijainti: Kalanti
Viestit: 41
Perusasetus

taitaa olla niin että noissa maatalous vehkeissä pyörii matalapaine ja korkeapaine hydrauliikka pumput ja matalapaine puolelta ohjaukseen ja rattaiden/synkrojen voiteluun ja uudemmissa eri vaihde pakkojen ohjaukseen että taitaa kyseinen öljy voidella traktorissa kaikki paikat paineella eikä niinkään roiskevoiteluna. saappaaseen muistaakseni suositellaan lootaan osasynteettistä tai mineraali öljyä ja mahtaakohan olla paine voitelu periaattella kanssa?!?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.02.2009, 21:47
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Pääseekö traktorissa öljyt jotenkin helpommalla kuin autoissa kun sama öljy traktoreissa käy moottoriin vaihdelaatikkoon, perään ja hydrauliikkaan?[/QUOTE]

Pääsee helpommalla. Nimenomaan vanhemmissa traktoreissa.Rattaat on suuria ja karkealla sovituksella tehtyjä.laakerit on myös kookkaita ja pyörimisnopeudet pieniä.
hydrauliikan paineet on nykyisiin verrattuna pieniä eikä litratuototkaan paljoo päätä huimaa.
Öljyiltä ei edellämainituissa juuri kummoisia ominaisuuksia vaadita.
Nykytraktorit ja edulliset yleisöljyt taas on pitemmänpäälle melko kallis yhdistelmä.

Pienemmän kaluston vaihteistoissa/perissä on laakerien koot suhteessa moottoritehoon huomattavasti pienempiä ja pyörimisnopeudet taasen suurempia,eli öljyltä vaaditaan parempia voiteluominaisuuksia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.02.2009, 23:43
dieselmoottori dieselmoottori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.05
Sijainti: Pirkkala, Finland.
Viestit: 133
Perusasetus

Ajattelin yksinkertaistaa tuota kaluston öljyvalikoimaa kun traktorin purkista löytyy GL4 merkintä .Sen puoleen kävisi autoillekkin. Täytyy nyt kuitenkin miettiä kun tuo öljyn kustannus on yksi tyhjän kanssa siihen verrattuna jos jotain hajoaa.
Rokin synkrot nyt taas pitää ääntä oli öljy mikä hyvänsä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.02.2009, 22:13
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Tuskimpa sieltä vaihteistosta mitään ainakaan välittömästi hajoo,jos laittaa sinne nuo maatalouden yleisöljyt.
Ero vois olla jotain sen suuntasta että uus vaihteisto kestäis nipussa laadukkaammilla öljyillä vaikka 500tkm ja halvemmilla yleisöljyillä 450tkm (luvut kaivettu hatusta)
Jos tuo yleisöljy on vaihteistoon tarkoitettu,ni eiköhän se asiansa aja lähes yhtä hyvin kun laadukkaampikin vaihteistoöljy.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.02.2009, 11:10
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No mites siinä auton ohjekirjassa, lukkeeko siinä 10W-30 ja GL4? Jos lukee, sitten se käy, jos lukee esim. 75W-90 niin ehdottomasti ei käy. Viskositeettisuositus on se ensimmäinen ja tärkein asia, sen jälkeen vasta on aihetta miettiä täyttääkö lisäaineistus vaatimukset.

timop
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.02.2009, 21:06
dieselmoottori dieselmoottori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.05
Sijainti: Pirkkala, Finland.
Viestit: 133
Perusasetus

10W-30 moottoriöljy on vahvuudeltaan aika lähellä 75W-90 vaihteistoöljyä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.02.2009, 21:13
popo99:n Avatar
popo99 popo99 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.06.04
Sijainti: Salo
Viestit: 1.306
Perusasetus

pastirollissa pelas perässäkin yleisölppä, tosin vaan maastoajosta kokemukset. sit noihin jäärässeihin on periin ja lootiin kanssa tullu sitä käyteltyä ilman ongelmia.
__________________
Mouho Motorsport
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.02.2009, 23:28
mikaylikoski mikaylikoski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.06.08
Sijainti: siikainen
Viestit: 164
Perusasetus

moro
wv gäddyssä jossa oli 4 vaihteinen laatikko niin käytettiin tavallista juuri vartran sitä gl4 ööliä ja 300 tuhatta ajettiin autolla ja ei ollu mitään onkelmia vaihteiston suhteen , 30 asteen pakkasessa pikkusen jäykkä mut äkkiä se lämpis kun anto kiekkaa koneeseen ..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.02.2009, 23:47
Harzaa:n Avatar
Harzaa Harzaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 04.08.07
Sijainti: iitti, Finland.
Viestit: 482
Perusasetus

minul on pates GL5 perissä...ja lootaan laitoin GL4 75W-90 öljyt
__________________
_______________
Chevrolet Blazer K5 6.2 TD
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.02.2009, 11:49
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Melko lyhyitä yleensä matkat pelkässä maastoajossa ja jääratarasseissa. Mites sitten kun ajetaan se 500 tonnia tai tehdää koneilla töitä? Laatikossa laakerit loppu ja perät huutaa jo aikaa sitten, mutta silloinhan ne on vaan niin paskoja vehkaitä ettei ne kestä mitään, eikä sitä siinä vaiheessa yleensä enää kukaan muista mitä niissä on milloinkin käytetty ja miten kauan. Onko viskositeetin määritelmä erilainen moottoriöljylle ja vaihteistoöljylle, olen ollu siinä uskossa että se on ihan sama vaikka mitataan mitä nestettä, saatan olla väärässäkin?

Ja totta, on olemassa vaihteistoja yms. laitteita, jotka on SUUNNITELTU toimimaan moottoriöljyn voitelemina, sellaisiin yleisöljy käy ja sellaisiin se on tarkoitettu, käyttäjiltä ja usein öljyjen myyjiltäkin vaan tahtoo mennä puurot ja vellit sekaisin. Oli mitren oli, omat kokemukset noista on sellaiset, etten taatusti laita omiin vehkeisiin enää jos viskositeettisuositus ei ole sama. Ei toimimisen takia, vaan kestämisen takia, oppirahat on maksettu eikä jääny säästön puolelle noiden yleisölyjen kanssa, ei edes vaivannäössä. Jos ei ole väliä kestääkö vehkeet nipussa ja miten kauan niin sitten sitä joka reikään vaan. Se on kuitenkin varma ettei laatikko kestä ainakaan paremmin yleisöljyllä kuin suosituksenmukaisella vaihteistoöljyllä, keppi siinä kyllä varmasti heiluu ihan entiseen malliin.

timop
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.02.2009, 23:02
dieselmoottori dieselmoottori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.05
Sijainti: Pirkkala, Finland.
Viestit: 133
Perusasetus

Kuten tuossa aiemmin on mainittu moottoriljyn ja vaihteistoöljyn viskositeetin merkinnät ovat erilaiset vaikka tavara on saman vahvuista
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.02.2009, 19:12
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
No mites siinä auton ohjekirjassa, lukkeeko siinä 10W-30 ja GL4? Jos lukee, sitten se käy, jos lukee esim. 75W-90 niin ehdottomasti ei käy. Viskositeettisuositus on se ensimmäinen ja tärkein asia, sen jälkeen vasta on aihetta miettiä täyttääkö lisäaineistus vaatimukset.

timop
Laatikkoöljyssä on tärkeintä että GL-luokka täsmää,sitten voi pelata viskositeetilla rasituksen/lämpötilojen mukaan
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 22.02.2009, 21:13
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Laatikkoöljyssä on tärkeintä että GL-luokka täsmää,sitten voi pelata viskositeetilla rasituksen/lämpötilojen mukaan
Juuri näin,mut oikastaan hiukan. Laatikkoöljyissä tarkeintä on että API-luokka tasmää.
API tunnus vaihteisto ja vetopyörästö öljyille on tuo edellä mainittu GL (gear lubricant)
ja numerointi 1-5. Ajoneuvokäytössä käytännössä 1.4 ja 5.

GL-1 Vaihteistoöljy,joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäainetta. Tarkoitettu kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin,pienille pintapaineille ja alhaisille pyörimisnopeuksille.

GL-4 Melko runsaasti EP lisäaineistettu öljy, joka on tarkoitettu useimpien autojen/työkoneitten manuaalivaihteistoihin.

GL-5 Erittäin runsasti EP lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön.Monien nykyaikaisten autojen ja työkoneitten vaihteistoihin ja hypoidivetopyörästöihin. Suurille pyörinisnopeuksille ja koville pintapaineille.

Raskaammassa kalustossa vikositeettisuosituksia on samaan vaihteistoon tai vetopyörästöön yleensä useita.
Oikean viskositeetin valinta suoritetaan käyttölämpötilan mukaan,eli notkeampi öljy siperiaan ja jäykempi saharaan...Suomeen tuosta välimaastosta.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.02.2009, 12:17
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Juuri näin,mut oikastaan hiukan. Laatikkoöljyissä tarkeintä on että API-luokka tasmää.
API tunnus vaihteisto ja vetopyörästö öljyille on tuo edellä mainittu GL (gear lubricant)
Niin,API luokathan löytyy sitten moottoriöljyillekin,S=bensakoneet(esim. SF) ja C=dieselmoottorit(esim. CD)

Pääasiallinen käyttökohde ilmenee siitä kumpi on ensin esimerkiksi API CD/SF on dieselmoottoriin tarkoitettu,jos olisi API SF/CD niin olisi bensamoottoreihin tarkoitettu.

Moottorivalmistajien luokitukset on sitten asia erikseen,niitä kannattaa noudattaa orjallisesti.

Meni vähän OT mutta menköön...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty traktorin peräkärry Reetu O/M/V Muut 11 18.11.2008 20:31
Myydään 11.2 - 20 traktorin eturenkaat wannabee O/M/V Renkaat ja vanteet 0 10.11.2008 08:12
Traktorin rengas Kupla Tekniikka & Jutustelu 79 24.11.2007 20:18
M: traktorin perälevy vk4wd O/M/V Muut 5 30.01.2007 22:44
Traktorin porttaaliakseleista vepele Tekniikka & Jutustelu 4 19.01.2006 14:46


Sivu luotu: 07:16 (GMT +2).