![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() LJ70 hehkurele naksuu miten naksuuHehkuttamaan lähtee normaalisti, mutta ekan puolen sekunnin jälkeen alkaa taka-taka-taka-taka-taka? Hehkut tuntuu olevan ok ja esivastuskin vaikuttaa ehjältä (vai mikä se mötikkä siellä imusarjan alla sitten onkaan). Hehkurelekin tuntuu ehjältä ja putsattu on kaikki liitokset releen seutuvilta. Kysymys kuuluukin, että mikä hehkurelettä ohjaa ja mistä sen löytää?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
mulla toimii napilla eikä ole valittamista. muuta nappi käyttöiseksi. siinä on samalla köyhänmiehen ajonesto
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Hehkunrele
Löytyy helposti, kun seuraat hekuilta johtoa (mukavan paksu johto kun 100A kuskaa virtaa)
Todennäköisesti asennettu rintapeltiin, koska pitkä johto kuumenee hehkun aikana ja ajan mittaan polttaa "jotakin" pas2... ![]() Jos syöttöjohto menee johtosarjan sisään, seuraa sarjan haaroittumia, koska piuha MENEE suoraan releelle. ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Akusta hehkureleelle ja hehkureleeltä hehkuille saakka näyttää asiat olevan ihan kunnossa. Ongelma lienee ohjausvirran puolella, mutta en vaan ole vielä päässyt selvyyteen, mitä kautta ohjausvirta kulkee hehkureleelle. Napilla homma pelittää varmasti mainiosti ja erittäin helppo olisi toteuttaa, mutta mieli tekisi saada automatiikka kuntoon.
Ei kellään ole läjän sähkökuvia aiheesta? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos on (ja kun on) samat systeemit kuin mitä muissa 12v tojoissa niin hehkun ohjausboksi on jossain vänkärin jalkatilan paneelien takana tai keskikonsolin/hanskalokeron takana.Johtoja rasiaan tulee kiitettävä määrä joten sen selvittäminen voi olla temppu...
Joskus on käynyt että rikkinäinen lataussäädin sotkee hehkusysteemin,ts. vuotaa virtaa läpi ja ohjaus luulee koneen käyvän.Myös lohkossa oleva lämpöanturi liitäntöineen kannattaa tarkistaa(yleensä vihreä anturi,vanhemmissa 2L koneissa imusarjan alla). |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jep, täytyypä vilkuilla vänkärin puolta vähän tarkemmin. Ajattelin sen olevan kuskin puollella, mutta ei käynyt edes mielessä, että voisi olla toisella. tutkitaan...
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Hehkun kortti löytyy hanskalokeron yläpuolelta kojelaudan alle pultattuna. Näin siis ainakin vanhassa läjässä.
Joku varmaan mittaillut noita kiskon jännitteitä. Kuulostaako normaalille seuraavat jännitteet hehkukiskolla? Hehkutus noin 9V / 4 sek. Jalkihehku noin 4,5 ja puolisen minuuttia? Ja edelleen vanha läjä, jossa 6V hehkut... Ja pieni varoituksen sana nappihehkusta. Sillä saa sitten erittäin näppärästi poltettua kaikki neljä hehkua yhtäaikaa mykäksi....vittu, pitihän sekin vielä kokeilla tyhmyyttään. Eikä tarvitse kuin pari sekunttia liian kauan nappulaa hyväillä. |
#8
|
|||
|
|||
![]() hehku
mulla jl:ssä sama ääni hehkutuksessa pitäiskö imusarjan alla olevaan vastukseen mennä oikein johtokin ei mee meinaan äänestä huolimatta hehkun täytyy toimia kuin lähtee kerran käyntiin pakkasestakin
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mullakin hehkurele naksahtaa päälle ja samantien pois. Rele toimii ja yksi pimeä hehkukin löytyi, mutta se on korjattu jo.
Tutkimusten tuloksena löysin myös rikkinäisen imusarjahehkun. Vastus on yleismittarin mukaan poikki, eli ei johda mitään. Ilmeisesti se riittää aiheuttamaan em. ongelman..? Siihen tulee yksi johto virallisten hehkujen suunnasta (?) ja toinen johto siltä kantikkaalta hehkureleeltä, johdot ovat kyllä eristetyt toisistaan hehkun päässä. Lämpöanturi siis sijaitsee jossain lohkon kyljessä ja on väriltään vihreä? Mitähän arvoa ehjä anturi antaa kylmässä koneessa mitattuna? Ajokkina siis LJ -86. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jotain vastusarvoa olisi hyvä tietää. -Makonyymi. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Lataussäätimen vaihto (toisen vian tiimoilta) ja hehkujen vaihto poistivat ongelman omasta autostani. Hehkutus toimii nyt lähestulkoon normaalisti, mutta kiinnostaisi edelleen tuo lämpöanturi ja miten sen kunnon voi tarkistaa? Jos saisi vielä ikävältä kuulostavan parin sekunnin röplöttelyn kylmäkäynnistyksestä pois...
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
nappi hehkulla ei röpellä
![]() |