![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() RJ:n jarrurumpujen irrtotusRJ:n takajarrut jumittavat pitkän seisonnan jälkeen siinä määrin, että rummut kuumenevat. Meinasin yhtäkkiä napata rummut irti ja katsoa tilanteen, mutta eihän se himmahdakaan. Ei siis (vielä) ahista kengistä niinkuin ennenvanhaan rumpujarrullisissa, vaan on kuin hitsattuna kiinni. Onko rumpu jotenkin lukittuna paikoilleen vai onko se vain ruostunut keskiöön kiinni? Vai tarttisko tuo muuta kuin kovaa ajoa ja polkemista ? Jotain ohjeita rummun irrotukseen täältä jo löysinkin. t. Make
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Totta RJn rummuistakin löytyy M8 kierrereiät ulosvetoa varten.. Ainakin HoJossa/Hilussa on kaksi kierteytettyä reikää, joihin käy ihan normi 8mm pultit. Joskus jarrukengät joutuu löysyttämään sieltä kiristimeltä, ennenkuin rumpu tahtoo tulla ulos. Näin varsinkin, jos on kuluneet rummut. Mulla Hilussa tuo jarrujen kanssa taajominen on saattanut meikäläiset jo viittävaille suljetulle osastolle. Senverran tekee nimittäin levyjä mieli.
Edit: Ainiin, katso, ettei siinä rummussa ole se keskitysruuvi paikoillaan. On ristipäinen ja rumpuun aika sievästi uppoavaa mallia, eli jos on oikein paskainen, niin sitä ei tahdo oikein huomatakaan purkamisen tiimellyksessä. Siihen vetolaipan päähän tuo rummun keskireikä kyllä puree, ku doobermanni, eli joskus voi vaatia kovaakin runnomista, ennenkuin lähtee purkautumaan. Mutta tarkasta se ruuvi enste ja jos ei sitä ole, niin surutonta kohtelua vaan.. Ja lopuksi uusien rumpujen ostoon ![]() Viimeksi muokannut Nalle : 20.10.2008 08:56 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Omassa läjässä oli sen verran kovi kiinni että piti ottaa moska kauniisee käteen ja pari voimasanaa. Aga avainta en tähä hommaa suosittele ettei rumpu halkia.
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jaha, no raaka voima korvaa järjen käytön tässäkin asiassa... Täytyy ennen moukarointia vielä tarkistaa käsijarrumekanismin palautus ja se lukkoruuvi. Ja voispa tuolla vähän ajella ja polkea jarrua jos vaikka siitä vertyisi. Viime tammikuussa katsastaessa jarrut kuitenkin pelasivat moitteettomasti. On vaan ollut ajamatta siitä asti.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa ensin tutkia käsijarrun vipuset, ettei ole ruostuneet jumiin. Minusta se käsijarru ei ole mikään vakuuttava esitys...
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Perä ylös ja pykälä silmään ...ja kytkin ylös
Pikkuhiljaa " ruuvaa" rummun pois paikaltaan ... tosin kengät menee kaput jos rummun sisäreunassa iso " raati " . Näin lähti mun Bj:stä ...ja oli ainoo tapa kun säätö oli jumissa ...taikka siis taipunut banaaniksi ( kaiken saa näköjään paskaksi ) Samalla kun rumpu pyöriin hiljalleen niin vetelee kohtuullisen isolla kumivasaralla rumpua korvalliselle ...toimii ! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ne ulosveto kierteet on järjestään kaikissa ruostunu ajansaatossa. anna mailaa vaa...
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Noniin, jarrut pelaa. Vika olikin käsijarruvivustossa, akselin takana vaijerin kuoren päässä oleva vipu. Irrotus, puslan puhdistus ja kasaus vaseliinin kera, eikä laahaa jarrut yhtään enää. Muut vivut tuntuvat liikkuvan herkästi ja palauttavat napakasti toppariin.
Huomenna katsastukseen ! t. Make & Roju ps. Kiitos silti noista rummunirrotusvinkeistä - niitä tarvitaan vielä... |
#9
|
||||
|
||||
![]()
jos ja kun rupeet ajamaan sillä metsässä, hommaa kardaanikäsijarru siihen. orkkis käsijarru ei toimi yhtään ensimmäisen ojan jälkeen...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jarrurumpujen sorvaamo PK-seudulta? | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 02.02.2006 06:23 |