![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Vinssin valinta hiluxsiin?millainen vinssi kannattaa ostaa hilux LN110 et riittää vetokyky? Ja merkeistä et onko se TML, WARN, COM UP, T-MAX? Onko heikkouksia ja mikä riittää pieneen harraste käyttöön ja sit jos tarvii joskus niin riittäisi pidemmälle? Ajattelin et TML ew12000 ei olisi pahan hintainen ja riittäisi vetokyky?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Come-up tai Warn.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Tabor?
Onko kellään kokemusta sellaisesta kuin TABOR 12k?
Sillä on vissiin sama maahantuoja kuin warnin vinsseillä! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja niille jotka pitää Taboria jotenkin huonona valintana, Jeeppi-slogania lainaten: "It's a Tabor thing, you wouldn't understand." ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
tapsan kanssa samalla linjalla jos hyvän haluut. ja myös tabor pitäis olla hyvä.
tmax en ostais, itellä huonoa kokemuksia. enkä tml myöskään kovin laadukkaana pidä. mutta onhan noilla hintaeroakin. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Vinssi
kiitoksia jo tulleista mielipiteistä. Tällä hetkellä se olisi luultavasti Tabor tai Com Up...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli rangessa Tabor K9... ja pelas ihan ok. Suosittelen
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Kiitoksia
Joo eli varmaan toi Com UP on ihan toimiva peli. Onko järjeä ostaa 12000lbs hiluxsiin? Tai jos ei ole älytön hinta ero niin miten sit 15000lbs?
Tuleeko liikaa painoa keulaan? ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ite ottaisin 15000 ja ei niin suurta eroa
|
#10
|
|||
|
|||
![]() hyvät vastaukset
Kyllä kannattaa kysyä tällä palstalla. Vastaukset on asiantuntevia ja hyviä.
15000lbs on todella hyvä valinta Hiluxin keulaan, on kevyt, on nopea, erittäin pieni virrankulutus ja tosi kevyt vetää vapaana ulos. Suosittelen vilpittömästi. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jep...juuri samaa mietin että kyllähän tuo on enemmän hätävarjelun liioittelua miettiä 15000lbs kelainta. Toki riippuu kuinka suuri perversio on upottaa autoa suohon, mutta kuitenkin pääsääntöisesti on tarkoitus edetä renkaiden avulla niin ehkä joku 9000lbs vosi olla soppeli. Itse olen pärjännyt 8000lbs Warnilla jo 5vuotta kevyttä safarointia ja auto painaa n. 2000kg. Taittopyörä väliin jos joutuu jotain HJ:tä nykimään suosta....
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Jos vinssaa satunnaisesti, mihin perustellaan lähes puolta kalliimman vinssin osto hiluxin keulaan (TML-Comeup), sillä käsittääkseni TML vinssissä on vielä hyvät takuutkin. Comeup on tosin nopeampi, mutta jos vinssaus on satunnaista, niin onko silloin juuri se helvetinmoinen kiire paikalliseen siwaan ettei siitä montusta halvemmalla vinssillä ehdi itseään sinne nyhtämään? Mielestäni jos nyt ei ole vaan hirveästi ylimääräistä rahaa, ei kannata maksaa mainostuksesta ja välikäsistä extraa (tämä on se, mikä tuo suurimmanosan ylimääräistä hintaa ns. laadukaampiin tuotteisiin).
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Se hinnanero tulee siitä, kun vinssiä satunnaisesti käyttää ja painaa sitä sisäänkelausnappulaa-puoltakalliimpi rupee vinssaamaan ja puoltahalvempi vaan naksuu ja savuaa
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kun se nyt vain on niin että niillä samoilla kiinalaisilla tms.halpamaiden releillä ne on kaikki vinssit varustettu... |
#15
|
||||
|
||||
![]()
hämeen-autosähkössä 9tonninen come-up maksaa n.700€, eipä tuo hinta kauhea ole johonki halppis vinssii.
Tosin itse ostin rahapulassa motonetistä 8500lbs vetokyvyn omaavan horsepowerin joka on aivan varmasti halvinta kuraa mitä löytyy, mutta toimii aivan vitun hyvin. Ja jaksaa repiä hiluksia, jopa HJ toyotaa naarattu ylös suosta ilman pylpyrää. Ja käsittääkseni näitä sähköhimmeleitä kannattaa välillä huoltaa niin käyttövarmuus säilyy. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ostappa kuule Ramsey niin ei tarvii niitten kanssa renailla ja tuo uusi malli 9500UT on ihan ...un kätevä kun ei tarvii käydä napsauttamassa lukkoa päälle.
|
#17
|
|||
|
|||
![]() VS
joo en ole ostamassa vinssiä sen takia että se on kallis. Ja kaikissa vinsseissa minun käsityksen mukaan on ns. vikoja jotka johtuu joko käytöstä, huollon puutteesta tai valmistus vioista. Ja en ole tietysti etsimässä mitään vinssiä sillä periaatteella et kallis ja ei tarvitse ikinä tehdä sille mitään ja et se toimii aina 100%.
Selvitys on käynnissä kun yks tuttu on tilailemassa useampia vinssejä kavereidensa kanssa niin sieltä kautta vois saada pikkaisen halvemmalla kun ostaavat yli 10kpl kerralla. Niille on kulma tulossa jonkiin näköiseen "OFFI" käyttöön ne vinssit ja ne oli kai päätynyt COM UPIN vinsseihin. Ja ainakaan Offroadtarvikeen pojilla Com Upin DV-12000 ja DV-15000 hinta ero ei ole kuin 110€ niin on kai se joidenkin mielestä liioittelua mut jos joskus tarvii auttaa kaveria kun se on jäänyt kiinni niin ei ainakaan ekaksi tarviisi miettiä et riittääkö tehot vinssissä ja varmaan saattaa kestääkin pikkaisen kauemmin kun ei tarvitse aina ääri rajoilla vinssata. Mut jos nyt selvii et hinta ero on merkittävä niin kyll tyydyn siihen pienempää vinssiin ilman muuta. Ja kyll uskon et se 9000lbs vinssi riittää vallan mainiosti hiluxsin keulaan. Ja Ramsey vinsseistä tiedän sen verran et työpaikalla on joka päiväisessä käytössä 6kpl hydraali toimisia ramsey vinssejä. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
jos on rahaa, tilaa keulalla ja hieman painavampi vinssi ei haittaa niin sit niin paljon ryhtiä kun mahdollista. mistä lähtien voimasta ja suuremman koon tuomasta mekaanisesta lujuudesta on haittaa ollut??
vinssien kestossa ja savun poistumisessa vinssistä lienee lähes aina suora yhteys asennuksen huonouteen. pitäiskin ottaa kuvatus ja julkaista se myynnissä olevasta hiluxistani, siihen on joku "seppä" vetänyt sellaset kytkennät että alta pois!! |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Kun vetovoima nousee, välitys tihenee eli nopeus pienenee. Mua ainakin häiritsee pidemmän päälle noi hitaat vinssit.. Vinssien järeys ja paino tuntuu pomppaavan kun noustaan tuosta 9-10k kokoluokasta 12-15k vinsseihin.
Come-up vaan keulaan samantien, kait se vähän halvemmaksi tulee kuin tabor johon vaihtaa come-upin moottorin ja solenoidit ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]()
"mistäänhän en mitään tiedä"
ramseyn vinsseistä itselläni on sen verran kokemusta että releboxi kannattaa muokata ennen käyttöä. kaverin ramseystä suli releboxin sisältä johdoista eristeet jotka aiheutti vinssin särkymisen. ohjaus piuha oli sulanut vinssin "päävirta" piuhan kanssa samaan nivaskaan jne ja jostain syystä sinne boxin sisään releiden välille oli laitettu ohuempaa kaapelia kuin mitä vinssin muut piuhat oli(tämä ohut piuha alkaa lämpiämään ensimmäisenä). boxin sisällä olevat johdot vaihdettiin ja päällystettiin lasikuitu suojaputkella(kestää korkeita lämpötiloja). itselläni on tml:n halpis vinssi 12000lb en puhu senkään puolesta varmasti löytyy parempiakin se on kylläkin toiminut tähän asti ihan hyvin. ollut reilun vuoden käytössä(ilman huoltoa). mielestäni come upin vinssejen hinnat on ihan ok tasoa ja huhujen mukaan pitäisi olla toimiva vinssi.(ei henkilökohtaista kokemusta) ja käsittääkseni noiden vinssien kestoon ja vetokykyyn vaikuttaa olennaisesti laturin teho ja akkujen kunto/kapasiteetti. eli jos jännite putoaa liian alhaiseksi virta joka moottorin läpi kulkee nousee ja silloin alkaa savukarkailemaan. Viimeksi muokannut revu : 08.10.2008 17:41 |
#21
|
|||
|
|||
![]() VS
No miten on et riittääkö kahdessa RED TOP akussa virta pyörittää 12000lbs vinssiä? Laturi vaihdettu pikkaisen tehokkaampaa?
|
#22
|
||||
|
||||
![]()
luulisin ainakin tuon akun speksit kuulostaa niin hyvälle että pitäisi kelvata. jännite tippuu aina jonkin verran vinssatessa ja sitä jännitettä tuskin saa pysymään ihanne alueella ikinä sillä tuo come up minkä speksejä vilkaisin ilmoitti moottorin tehoksi 4175w ja jos lasketaan 12v jännitteellä virta mitä se ottaa saadaan noin 350A. tarkoittaa sitä että laturin pitäisi tuottaa ainakin 350A ettei jännite putoaisi ollenkaan. mitä kovempi rasitus vinssillä sitä alemmas jännite tippuu koska virtaa menee enemmän. asentamalla voltti mittarin ja tarkkailemalla sitä tietää milloin kannattaa lopettaa vinssaaminen, ettei mitään kärähdä.
tämä on oma henkilökohtainen näkemys asiasta ja teoriassani voi olla aukkoja. en ole kokenut offiguru alias suuritietäjä mutta näin sähkömiehen näkökannalta olen tämän asian nähnyt. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
esimerkki teoriassa jännnitteen putoamisesta aiheutuvasta virran kulutuksesta moottorin teho = 4175w
4175w/13v=321A 4175w/10v=417A 4175w/8v=521A |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bensa Hiluxsiin Td? | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 04.05.2008 08:56 | |
Magellanin valinta? | TROOPER | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.10.2007 20:38 |
O: hiluxsiin välitys rattaat jakolootaan | tommitt | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 12.06.2007 20:38 |
Vinssin valinta | Ooppeli | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 04.10.2006 15:16 |
o:hiluxsiin motti | juupeli | O/M/V Muut | 0 | 04.09.2005 20:28 |