![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Diff Pegging eli "lautaspyörän tuentaa"Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta. Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa? Rover miehet ovat harrastaneet tämmöistä diff peggingiä eli lautaspyörää tuetaan pinion kohdalta käyttäen liukulevyä. Harmia vaan ettei ideaa voi ilmeisesti käyttää ainakaan toyotan pikkumurikan kanssa mutta liekkö tämä voisi toimi patrolissa tai muissa vehkeissä joissa periä menee välillä kuin leipää. Onko kukaan toteuttanut tämmöistä Suomessa ja onko kokemuksia toimivuudesta? Aiheesta juttua ja kuvia: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_47.html http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=9440&st=40 http://forum.difflock.com/viewtopic....=pegging+diffs
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuolla sivustolla mainitaan että peggingistä eli thrustblockista olis erityisesti hyötyä, kun ajetaan välitystä "väärään" suuntaan eli coast-puolelta. Ja amerikan monster truckeissa olis vastaava systeemi. Jotain totuutta tässä on pakko olla, eikös tuo pinionin kolmas laakeri periaatteessa ole samasta syystä olemassa. Ja kolmas laakerihan löytyy truehi9:n lisäksi ainakin 14 pulttisessa amerikanakselista? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Vakiona
Löytyy raskaalta puolelta ainakin ruåtsalaisten revoista vakiona. Siellä johtuu taas lautaspyörän suuresta k:sta.
Ihan pätevä keksintö, mutta pieneen lautaseen ei järkeä asentaa, kuormittaa koppaa melko rankasti, JOS ottaa tukea kiihdyttäessä. Lisäksi liike on niin pieni, jotta välys saattaa mennä nollaksi lämmetessään??? (kuitenkin joutuu "hakemaan" välyksen) Mutta ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin", koska lautasella silloin voimakas murtokulma ulospäin...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole järkeä asentaa, mutta silti ehdottoman luotettava?
Poliitikon puhetta.. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin"
Kannattaalukea KOKO juttu, ihan kuin kotonaan juttelis --> takerrutaan VAIN YHTEEN sanaan, ei koko lauseeseen ja asiaan (vähän niinku poliitikot ja lakimiehet!!!) ![]() ![]() ![]() Mutta täähän onkin vaan VÄHÄN OT... ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#6
|
|||
|
|||
![]() Onhan näitä jossain käytettyLainaus:
Hessu |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tojoissakin (ja monissa muissakin) pyöritetä etuperää "väärinpäin"? Eli siihen kannatais tehä.
paitti että tartteeko tojon perä tuommosta? Vaikuttas olevan rooverin ongelma. Viimeksi muokannut HJ60 : 21.07.2008 05:28 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja kuten edellä mainitsin, ei tarvetta asentaa,ELLEI lautaspyörän koko kasva suureksi (esim. 5.89 välitys). Toisaalta, näin -90luvun alussa muistaakseni Motopark:ssa Stanujen kisassa Mustang:n ruikkaisseen pinjonin n. 50m kiihdytyksen jälkeen radalle 9" perästä. Mutta siellähän onkin VOIMAA ja PITOA samaan aikaan, jolloin lautaspyörä pääsee/joutuu antamaan periksi
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#9
|
||||
|
||||
![]()
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=697914 Vaikka tuolla oleva ongelma ei ilmeisesti johdu tämän topicin aiheesta, on siellä kuitenkin mainittu että tiheällä välityksellä toyotassa vakio-carrier joustaisi (toisaalta jotkin ovat sitä mieltä että ei jousta
![]() Lainaus:
![]() Eikait se lautaspyörä sentään kasva vaikka välitys miten muuttuisi. Tai paksuutta kasvaa eli lautaspyörä vahvistuu ja pinion heikkenee? Kovasti ainakin englantilaiset uskoo, että 3,54 välityksenkin kanssa peggingistä olis apua? Olisin varmaan kokeillut omaankin lukkoperään tuota tein-itse-ja-säästin-malliin, mutta lautaspyörässä on nykyään sivuheittoa muistaakseni jotain 0,15mm luokkaa niin vähän hankala/turha laittaa. Mulla on yks välitys tuon lukkomurikan kanssa hajonnut ja aikaisemmalla omistajalla saattanut hyvinkin mahdollisesti välityksiä napsua ja silloin jo varmaankin carrier vääntynyt. Paljonko roverin ja toyotan perissä on eroa carrierin, lautaspyörän, pinionin ja koko murikan paksuudessa/vahvuudessa? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Ja sen välityksenhän tarvii muuttaa MYÖS kokoa, jotta sen arvo muuttuisi... Esim: Volvo 240:n pikkudana --> harvoin "aavikko"välitys 3.83 ja tihein 5.89. Ja tuo 5.89 perä EI MAHDU 3.83 alumiinikoppaan ja 3.83 ei mene 5.89:n teräskoppaan, koska pinjoni on liian pitkä! (Tai vrt moottoripyörän rattaat, meillä vain puuttuu ketjut välistä ![]() Samasta syystä McNamara tekee Rover:n murikoihin Toyotan "limpun", saadaan tiheämpi perä + muitakin välityksiä kuin 3,54. Toisaalta lantikassahan saa sitten jakiksia 0,83 välityksestä aina 1.22 välitykseen asti, jolloin kokonaisvälitys on 2.94 - 4.32 ![]() ![]() ![]() Mutta anyway, pekkeri tai ei niin, jatkan lauleskeluani: "Jos metsään haluat mennä nyt, niin varmaankin yllätyt. Jos metsään haluat mennä nyt, näät sammaleet myllätyt.." ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Noita rooverimiesten virityksiä kun katselee, niin ei voi kuin ihmetellä. Periaate on hyvä, sitä on joissain traktoreissa ollut ihan vakionakin. Mutta tuo kotelon kylkeen hitsattu lappu? On taatusti koko valukappale ihan kiero noiden saumojen jäljiltä.
Viimeiset kolme päivää hitsattuja tukivarsia koneistuskeskukseen kellottaneena ja laakeripesiä niihin jyrsineenä en kyllä suosittelisi hitsauskoneen tuomista minkään mittatarkan läheisyyteen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat | Zamppa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 25.09.2008 13:43 |
The international rally of classic cars " Gold domes " | Avtokosmos | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 08.07.2008 23:01 |
Ostetaan 15" japsijaolla joko 8" tai 10" | Rotta-Racing | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 25.06.2008 20:23 |
auttakaa "Rallikartturi Seppo Kopra video" | Unregistered | Chit-Chat | 5 | 02.06.2008 10:16 |
Ostetaan Maastorenkaat 35"-44" 15" vanteille | valu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 28.05.2008 21:42 |