![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() HJ lasinpyyhkijän moottorin ja varren välinen muovipuslaLandcruiser HJ60 1982 Onkohan mistään saatavilla lasinpyyhkijän moottorin ja lasinpyyhkijän vivuston kiinnityskohdassa olevaa muovipuslaa? Ko pusla tulee siis kiinni lasinpyyhkijän moottorin pyörivän varren päähän kuulaan, johon tuo lasinpyyhkijän vivusto sitten painetaan paikalleen. Kyseinen muoviosa koostuu kahdesta palasta (ns lukkorengas). Espoon Tojotan mukaan ko puslaa ei saa erikseen, vaan pitää ostaa koko vivusto reilulla 200 eurolla... Ei oikein houkuttele, kun muualla ei ole väljää. Ko puslan "lukkorengas" on nyt silppuna, siksi tarvitsen uuden tai ainakin ehjän. Toki, jos toisenlainen korjauskeino löytyy (esim joku pallonivel tms), otan infon mielelläni vastaan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Poraa reikä muovinivelen läpi vivussa olevaan palloon ja laita peltiruuvi. Toimii ainakin LJ:ssä
Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
HJ:ssa taitaa olla erilainen systeemi. Pallo on metallia, ja se vivuston reikä aika iso (olisiko n 20mm). Siihen ei voi mitään peltiruuviviritystä laittaa (tai mitään muutakaan vastaavaa), koska moottoria takaisinlaitettaessa ei sinne väliin mahdu ruuvarin kanssa touhumaan (jää noin kahden sentin rako).
Jonkun sortin purettava pallonivel ehkä mahtuisi. Tällöin pitäisi vivustoon hitsata mutteri, johon pallonivelen kierreosan ruuvaisi... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
kyllä sinne pystyy tekeen sellasen ruuvi virityksen! otat sen vivun irti moottorin pooreista! m6 ruuvilla kiinni! ja siis siihen moottorin päähän lopuks kiinnitys
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jaaha, näin sitten toimitaan. Se täytyy vissiin jotenkin merkata, että menee takaisin samoille pooreille.
Kiitos! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Moottorista vipu irti, vivusta kuula irti, 6 tai 8 mm pultin pätkä tilalle. Vivuston päähän muoviholkin reikään kevyt avarrus ja laakeri tilalle. Suojattu laakeri maksoi 2 euroo. Näin kun teet niin kestää kauemmin kuin HooJiin kori!
E: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5103&highlight= Viimeksi muokannut A-P : 13.06.2008 19:13 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Miten ihmeessä olette saaneet sen moottorin takaisin paikoilleen?
Irrotin moottorin varren pooreiltaan. Porasin siihen kuulaan läpireiän, ja laitoin pultin prikkoineen paikalleen. Vähän väljä, mutta voisi toimia. Tuo laakeri olisi kyllä varmasti parempi. Sattuuko joku muistamaan sen reiän kokoa noin suurin piirtein, niin voisi huomenna töiden jälkeen käydä ostamassa jonkun laakerin siihen? En kyllä keksi, miten ihmeessä sen moottorin varren saa takaisin paikoilleen siihen moottoriin??? Eihän siihen jää senttiäkään väliä, eikä mun nakkisormet siitä mahdu kyllä mitenkään. Vai täytyykö se lämppärin moottori koteloineen ottaa irti, ja sitä kautta laittaa vivusto paikoilleen? Sen ilmaritilän heitin mäkeen, kun oli puhkiruostunut, joten ritilä ei olisi tiellä. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Perhana kun olis pitäny dokumentoida paremmin tuo laakerin istutus! Ei mitn muistikuvaa laakerin koosta. Oli kuitenkin karvan verran isompi ulkomitta kuin sen muovinivelen reikä. Messinkinen näytti se reikä olevan. Kevyesti avarsin ja puristin pultilla, mutterilla, hylsyllä ja aluslevyllä paikalleen.
Toyotalta saa kyllä sen muovinivelenkin, mukana tulee tosin se vivusto ja hintaa oli kait joku 170 euroo. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Eilen sain vivuston vihdoin toimivaksi. Hieman kyllä kolahtaa ala-asennossa, mutta ei voi mitään.
Eli homma ratkesi seuraavasti: -ensin vivusto irti ja sitten vedetään moottori vivuston kera ulos yhtä kyytiä -pyyhkijän moottorin pyörivästä varresta kuula kokonaan pois (takaa rälläköi hieman materiaalia pois, niin saa tuurnalla lyötyä pois) -kuulan tilalle 8mm pultti (n 25mm pitkä kierre) siten, että ko pultti jää ihan moottorin puoleiseen reunaan, pultti hitsaamalla kiinni -varsi takaisin kiinni moottoriin siten, että -vivuston aukko suurennetaan vajaa 22 milliseksi (mieluummin vähän liian pieni) -aukkoon laitetaan 608-kuulalaakeri (8x22x7mm, SxUxL), itse puristin ruuvipenkissä hylsyjen avulla paikalleen (maksaa 2€) -itse jouduin suurentamaan korissa olevan lasinpyyhkijän moottorin aukkoa, jotta mahtuu viritys pyörimään -vivusto tungetaan koloon, mutta ei aivan perille -moottorin varsi käännetään "osoittamaan kuskin puolelle" -moottori vivustoon kiinni laakerin läpi, kiinnitetään ison pyöreän korialuslevyn (kuten prikka, mutta pari milliä laakeria isompi) ja lukkomutterin avulla -moottori paikalleen (tiivistemöhnää väliin, niin ei sisäpuhallin ime konehuoneesta paskaista ilmaa), ja vivusto paikalleen -pyöräytetään moottoria pari kertaa, jotta vivusto menee nollakohtaan -> varret kiinni -ollaan tyytyväisiä, että säästettiin 200€ Viimeksi muokannut osilpi : 19.06.2008 07:43 |