Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.08.2003, 18:46
Paavo
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Vahva raidetanko (rankkuun)


Moi,

taas rangen raidetankoa oikoneena aloin miettimään jämäkämmän raidetankon hankintaa, millaisia ratkaisuja muilla on? Vanhan tangon päälle vois laittaa putkenkin (kun ekax irroittaa ohjausiskarin kiinnikkeet), mutta ainakin mun tanko on jo niin monta kertaa vääntynyt ja oiottu, etten ole ihan varma kuinka hyvin päälle saisi tiukahkon putken, ja silti kestävyys voisi jäädä vajaaksi halutusta...

Voiko raidetanko olla liian vahva, eli jos se kestää niin onko käytännön riskiä siitä että pää tai se pyörän navasta tuleva varsi hajoaa? Tangon vääntyminen kun on kuitenkin aika harmitonta, ajo jatkuu, mutta pään totaalinen hajoaminen pysäyttää ajon, ja pyörännavan osien hajoaminen tulee kalliiksi.

Niin, ja voiko raidetanko olla vaikka itse tehty tai uutta tuotantoa, jos se on vaikka huomattavasti vahvempi kuin alkuperäinen? Onko katsastusmiehillä millainen kanta asiaan? En tietenkään aio isoon ääneen katsastuksessa asiaa mainita, mutta kanta olisi mukava tietää, jos osien vaihto tulee jotenkin ilmi.

Ainakin http://www.offroadpaja.fi on halukas tekemään vahvempia tankoja, jos tilauksia tulee muutama. Onko muita kaupallisia mahdollisuuksia?

Kannattaako tangon toiseen päähän laittaa vasenkätinen kierre, vai molempiin oikeakätiset? Jos päissä on vasen- ja oikeakätiset kierteet, niin aurauskulman säätö on helppoa (tankoa pöyrittämällä) ja tarkkaa, jos molemmissa päissä on oikeakätiset kierteet niin aurauskulman säätö edellyttää toisen pään irroittamistä, ja säätö tapahtuu yhden kierteennousun pykälissä, mutta lukituksilla ei sitten olisi kait niin suurta väliä.

Patenttiratkaisuja ohjausiskarin uudelleensijoittamisesta? Onko raidetanko ainoa oikea paikka, vai voisiko vaimennin toimia myös siitä toisessa ohjausvarressa (rankussa akselin etupuolella)? Kuinka monella ei ole (rangessa) ohjausiskaria, ja onko tullut peukalo tms. vammoja?

Ja vielä kierteistä: raidetangon päässä oleva kierre on kokoa ulkohalkaisija noin 17.2mm, sisähalkaisija pari milliä pienempi ja kierteen nousu noin 1.2mm, eli millikierre se ei ole, vaan mikä? Onko jossain taulukoita tms. eri kierteistä, jotta mittojen perusteella löytyisi oikea?

-Paavo

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: G MB n ohjausvarsia, raidetankoja mallia VAHVA pee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 08.01.2008 21:41
Myyty ! Vahva keinuteliakselisto ilmajarruilla BPW Mutamies O/M/V Muut 1 06.07.2007 18:41
Jeeppi on vahva peli vepele Chit-Chat 16 14.02.2007 14:18
O:Rankkuun Moose O/M/V Muut 0 04.06.2005 21:11
vahva euro, heikot setelit bono Business 0 26.06.2002 16:30


Sivu luotu: 18:21 (GMT +2).