![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() -87 Rangen sähkövittuilu
Nyt olis hyvät neuvokkeet tarpeen, oi gurut, tässä draaman ainekset: Hiljattain hankitussa -87 ruisku-Rangessa esiintyi hyvin satunnaista köhimistä. Katselin paikkoja ja totesin bensapumpun piuhojen olevan varsin epämääräisessä kunnossa, epäilys oli että pomppivat ja pätkivät josta käyntihäiriöt johtuis. Alla on auto ekaa kertaa kahdeksaan vuoteen, ja iski innostus koettaa tällä kertaa päästä pedon sielunelämästä perille, rohkeesti siis vaan työstämään... Otin akun plussanavan irti, kuorin bensapumpun kaapeleita ja liitin ne uusiksi kiinni sokeripaloilla. Teippiä toki päälle. Kun oli työkalut kourassa, irroittelin ja putsasin ruosteesta muutaman abikoliittimen, heittelin CRC:tä väliin ja takaisin kiinni. Yksi näistä oli ECUn päälle nippusiteillä laitetussa rasiassa jossa on läpinäkyvällä kansi, en tiedä mikä oli mutta oletin sen maapiuhaksi. On semmone kutina, että moka tuli tehtyä tässä kohtaa... Akku kiinni ja tulos: köhiminen ennallaan, suuntavilkut lakkasivat toimimasta ja syylärin varoitusvalo välkkyy jatkuvasti. Leimalle pitäisi päästä ensi kuussa. Mitäköhän tälle vois tehdä? Vilkut siis ainakin pitäis saada skulaamaan. Hätävilkut toimii.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mulla ainaki vinssiä "huoltaessa"crc teki sen että vinssi ei pelannu enää ollenkaa,jotain naksetta vaa kuulu.Sain sen toimimaa ku putsasin joka johdosta ja liitännästä crc:n pois.Liekö vika sitte tuossa.
mitä tässä turhia tupakoimaa,v*tuks menee kuitenki |
#3
|
|||
|
|||
![]() Kiitokset! Putsaillaan parhaillaan... Vielä ei putsinki riitä näköjään, vika ennallaan. Onneksi ei kovin moneen paikkaan tullut ruitittua. Bensa-anturin abikoista tuota onkin huomattavasti vittumaisempi saada pois kuin ruitata sinne :P Sen verran järkeä hommassa näköjään, että vilkut ja jäähdytysnesteen valo ovat samassa virtapiirissä. Sopiva haaste ensikertalaiselle. Kyl se siitä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mun -87 Range on hyvin tarkka jäähdystysnesteen määrästä ja valo vilkuu heti kun nestepinta hiukankin alenee. Toisaalta nesteen lämmetessä ( =laajentuessa ) merkkivalo yleensä sammuu. Johonkin auto hukkaa niitä nesteitä,sillä sitä saa olla tiuhaan lisäämässä.
t. JariJ, - elämä on pelkkää säätöä - -Elämä on pelkkää säätöä- |
#5
|
|||
|
|||
![]() Meikäläisen tapauksessa on kyse kyllä ihan sähköviasta, sulake siis palaa ja sen kärähdettyä alkaa tuo jäähyvalo ilmoitella. Eiköhän sun kannattaisi katsoa, mikä siellä vuotaa, jos tuollaisen oot todennut? Jotain syylärin paikkausainettakin lienee kemianteollisuus iloksemme loihtinut. Tänään taas sorvin ääreen pakollisen sukulointireissun jälkeen. Wish mi luck |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mulla meni viikko selvitellä hieman samalla tavalla oireileva sähkövika -88 rangesta. Sulake 13 (muistaakseni) paloi heti kun virrat käänsi päälle. Eka ilta varovaista hapuilua josko se löytyis helposti, no ei löytynyt.
Seuraavana päivänä kojetaulu auki ja lämppäri pois. Rintapellin takana se paksu vihreä johto sulakkeelta haarautui 7 ohuemmaksi vihreäksi johdoksi, ja yksi haara oli se sylttytehdas. Kuskin puolella konehuoneen etukulmassa oli tyhjä liitinpari, ihan kuin olis vasemmanpuoleiselle paisuntasäiliölle varaus, just samanlaiset liittimet kuin siinä jäähdytinnesteen varoitusvalossa on. Liittimet olivat koria päin, ja luukaksesta huolimatta sähkö kulki. Niin se loppuviikko meni kojetaulua kasatessa, suomisähköihin piti tehdä muutama parannus. Joskus siis tarvitaan sitä perinpohjaisempaa "jos sitä ei ole todistettu toimivaksi, niin se on potentiaalisesti viallinen" kaavaa vianhaussa. Tämä siis siihen jäähdytysnesteen merkkivaaloon liittyen. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#7
|
||||
|
||||
![]()
teen työskeni sähköjä junttakoneisiin ja näin vähäiselläkin kokemuksella voin sanoa että ei ole ainakaan paras mahdollinen ratkaisu nuo perinteiset sokeri pala liitokset jossa ei käytetä johdon pääte holkkeja vaikka kuinka sitä teippiä siihen päälle pyöritätkin. asia muuttuu kun hommaat siihen johdon päähän pääte holkkeja. ne karvaperse liitokset tykkää katketa ajan myötä siitä ruuvin vierestä. jos ei noita holkkeja jaksa/halua hommata kannattaa se johdon pää juottaa että siihen saadaan kova pätkä mitä vasten tuo sokeri palan ruuvi kiristetään.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: rangen V8 | jutkula | O/M/V Muut | 1 | 08.12.2005 22:39 |
Rangen ECU:sta | Tikru75 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 03.11.2005 18:54 |
Rangen ECU | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 27.07.2004 07:41 | |
Rangen PTO | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 29.11.2003 11:38 | |
Rangen PTO | sippis | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 29.07.2003 11:18 |