Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.03.2005, 21:32
töpyoffroad töpyoffroad ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.04
Viestit: 40
Perusasetus

Cherokee xj:n takapyöränlaakerit


Asentelin tossa Jeepsulaan tasauspyörästön lukkoa taakse ja sopi hyvin paikoilleen ja netistä löytyi hyvin ohjeita ko. operaatioon. Vaan kun laitoin vetoakselit paikoilleen niin jäin kummastelemaan akseleihin jäävää klappia. Kyseessähän on siis tämä ilman c-klipsuja oleva malli jossa akselin ympärille on prässätty kartiorullalaakeri. Aikaisemmin kun olen pelannut moisten laakereiden kanssa niin olen tottunut että ne säädetään siten että klappia ei ole lainkaan tai jopa jännitetään kireälle kuten ko perän pyörästön laakeritkin. Klappi ei tosin ole kummoinen ehkäpä noin millin verran päittäin, mutta jäi vaivaamaan. Alunperin sieltä ei mitään shimmejä löytynyt enkä moisia ole aikaisemminkaan löytänyt esim. samalla periaatteella rakennetusta danan 44:sta. Mahtaskos joku olla perehtynyt ko. asiaan ja valottaisi minuakin...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.03.2005, 08:09
HEKULIINI HEKULIINI ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.04.04
Sijainti: Belarus.
Viestit: 1.681
Perusasetus

Suuri maa, suuret toleranssit.

--Dodge ja Jeeppi ne yhteen soppii--

....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯¯¯L--O|||||||O
()_)¯()_) ¯¯¯ )_)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.03.2005, 08:30
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Asentelin tossa Jeepsulaan tasauspyörästön lukkoa taakse ja sopi hyvin paikoilleen ja netistä löytyi hyvin ohjeita ko. operaatioon. Vaan kun laitoin vetoakselit paikoilleen niin jäin kummastelemaan akseleihin jäävää klappia. Kyseessähän on siis tämä ilman c-klipsuja oleva malli jossa akselin ympärille on prässätty kartiorullalaakeri. Aikaisemmin kun olen pelannut moisten laakereiden kanssa niin olen tottunut että ne säädetään siten että klappia ei ole lainkaan tai jopa jännitetään kireälle kuten ko perän pyörästön laakeritkin. Klappi ei tosin ole kummoinen ehkäpä noin millin verran päittäin, mutta jäi vaivaamaan. Alunperin sieltä ei mitään shimmejä löytynyt enkä moisia ole aikaisemminkaan löytänyt esim. samalla periaatteella rakennetusta danan 44:sta. Mahtaskos joku olla perehtynyt ko. asiaan ja valottaisi minuakin...

Ja vuosimalli oli???

Vanhemmissa kuin -90 on pyöränlaakerit (vetarin) kiinni vetarissa ja vetari lukitaan akseliputkeen laakerin ulkopuolella olevalla laipalla neljällä ruuvilla. Ei mitään shimmejä!! Ei pitäisi olla välystä sivuille eikä ylös/alas eikä pitkittäin!!

Uudemmissa kuin -89 on pyöränlaakerit (vetarin) kiinni putkessa eikä siinä ole sisäkoolia, vetari itse toimii sisäkoolina. Vetari on kiinni akseliputkessa C-clipillä tasauspyörästön päässä! Ei pitäisi olla edelleenkään välystä sivuille eikä ylös/alas mutta pitkittäisvälystä on yleensä hiukan - jopa 5mm!!

Riittäkö vastaukseksi vai tarkennetaanko???

Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.03.2005, 12:57
töpyoffroad töpyoffroad ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.04
Viestit: 40
Perusasetus

Minullahan on juurikin tämä vanhempi akselimalli, kuten mainitsin että ei c-klipsuja ja laakeri kiinni vetarissa. Tässä versiossa käytetään nimenomaan kartiorullalaakeria joka, kuten sanoit, lukitaan akseliputkeen laikalla(ja siinä samassa nipussa myös akselin ulompi stefa).
Mutta sehän tässä juurikin ihmetytti että on kartiolaakerit ja ei mitään säätöä, semmoinen yhtälö on minusta perin kummallinen. Sehän tarkoittaa käytännossä sitä että akseli putkessa olevan upotuksen on oltava juuri oikean kokoinen verrattuna putkeen tulevaan laakeri/stefa nippuun. Jos laakeri/stefa nippu on liian korkea kartiolaakeri on liian kireällä jos taasen nippu on liian matala löytyy klappia. Tämähän tarkoitta käytännössä sitä että laakereiden/stefojen/akseliputkien valmistus toleranssien on täsmättävä juuri eikä melkein, mikäli mitään säätöä ei käytetä.
Vaan rupesin miettimään että olisikohan klappi kenties mahdollista syntyä siitä että en puhdistanut laikkaa jolla laakeri niputetaan putkeen, jos ko. laikaan on jäänyt esim. ruostetta ym. epäpuhtauksia pinnalle joka vastaa putken päähän, niin silloinhan on mahdollista että ne eivät osu juuri vanhoihin kulumiinsa vaan laikka jää hitusen ylemmäksi ja siten kartiolaakeriin jää klappia. Tosin millinkin klappi kuulostaa aika suurelta moisesta?

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
M/Cherokee XJ-93 timmy O/M/V Ajoneuvot 0 25.01.2007 11:33
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
cherokee 2.8 crd wannabee Tekniikka & Jutustelu 2 15.03.2005 09:51


Sivu luotu: 23:24 (GMT +2).