![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() HJ hätävilkkujen kytkentä hälyttimeenTässä kytken hälytintä HJ60:een. Hälytin (Meta 8700) on 12v ja saa virtansa hakkurijännitteenalentimelta. Onko estettä kytkeä hälyttimen vilkkujen vilkutuspiuha releen kautta hätävilkuille? Hälytin ohjaisi 12 voltillaan relettä, joka antaisi 24 volttia hätävilkkujen piuhaan. Tällä tavalla selviäisi yhdellä releellä (muuten pitää laittaa molemmille puolille oma releensä). Eli kuinka tuo hätävilkkujen kytkentä on toteutettu? Onko tietoa, saako hälyttimelle tuleva jännite virtalukolta olla 24v? Kyseessähän on vain heräte, jonka tarkempaa tarkoitusta en tiedä 100-varmasti (veikkaisin, ettei anna laittaa hälytintä päälle, jos virta on päällä ja/tai jos auto käynnistetään hälytin päällä, niin rupiaa huutamaan). HJ 60 -82, 12H-T
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole väliä meneekö releen kautta vai suoraan. Jotkin vaatii että on kuormaa edes vähän...(releenkela)
Joskus joutu rakentamaan bemariin diodeilla hätävilkut kun kytkin ohjasi 2 erillistä piiriä. Toi heräte on sellanen että joutuu varmistamaan ohjeesta tai maahantuojalta. Joissain nykyaikaisissa on elektroninen herätepiiri (ei relettä). Niissä saattaa hajota enemmän tai vähemmän. Mutta kerran sulla on se hakkuri niin laita 24v rele jolle ohjaus virtalukolta, ja sitä kautta vie herätteen. Kokku nyyminä Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Otat 12 voltin releen, ja ohjaat 24 volttia ->30 ja 87-> 85 ja 85 maa ja 86 12 volttia hälyltä... Easy as 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11....
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Olen ollut siinä uskossa, että 24v releellä 12v laite voi ohjata 24v laitetta. Käsittääkseni 12v rele ei tähän sovellu.
Mutta kysymys oli, onko estettä kytkeä hätävilkkujen piuhoihin? Ei nyt ole kytkentäkaavioita käsillä. HJ 60 -82, 12H-T |
#5
|
||||
|
||||
![]()
ei ole estettä. Ja kyllä 12v releellä voi ohjata 24v Ampeerimääräkin on 24voltissa hieman pienempi
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Niin siis 12V vehje voi ohjata 12V releellä 24V laitteita, mutta ei toisinpäin. Se releen jännitemitoitus on tehty juuri sitä ohjausta ajatellen...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Veit sanat suustani viipo, kiitti. Toinen vaihtoehto on laittaa 24v rele, purkaa se ja "säätää" kytkentäsillan jousta hennommaksi. Silloin 12v jaksaa imaista kärjet kiinni. Mutta kovin nopeita liikkeitä rele ei sen koommin tee. Saattaa esimerkiksi toinen vilkahdus jäädä tekemättä, jos avattaessa/sulkiessa vilauttaa vilkkuja kahdesti!
Ihan miten vaan... |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mistä kautta menit tuolle hätävilkun johdolle, kun itsellänikin on tuo sama homma edessä pitäisi nuo vilkut laittaa toimimaan, mutta en ole vielä ehtinyt kaivaa oikeaa johtoa esille. Otitko herätteen siitä hätävilkkunapin vierestä vai jostain muusta kohtaa?
LADA Niva 1989(In Memoriam) Mitsubishi Pajero 1991(In Memoriam) Toyota HJ60 1983 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kierroslukumittarin kytkentä? | Poor | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 11.10.2012 20:59 |
HJ: n tankin kytkentä | puskajussi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 20.11.2007 20:41 |
Virtamittarin kytkentä | SaiQmon | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 22.04.2007 11:29 |
Laturin kytkentä? | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.01.2007 22:25 |
Peräskärryn kytkentä | Tapsa_ja_Dumbo | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 19.02.2005 14:21 |