![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ristikkonivelestä LJ?Mikä mahtaa aiheuttaa takakardaanin takimmaisen nivelen hajoamisen. Kun nyt on reilun 1/2 vuoden aikana mennyt kaksi niveltä jo. Rasvaillu niitä olen,enkä usko että ajotyylistänikään johtuu,3" läjää on korotettu mutta murtokulmaa ei ole paljon itse asiassa ei murra juuri nimeksikään. Voiko olla pahasta mikäli nivel on lähes suorassa,muistaisin jonkun joskus sanoneen että nivelen pitäisi olla jonkin moisessa murroskulmassa että kestää paremmin...vai onkohan se joku puhunut mulle paltuuria?
__________________
Harbor Cruisers |
#2
|
|||
|
|||
![]()
onko ollu motonetin vai alkuperäisiä niveliä vai muita tarvikkeita?
Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
onko itse kardaani suora vaiko osumia saanut , nivassa mulla oli pikkasen karilleajettu takakardaan ja siinä ei ristikot olleet pitkäikäisiä ..
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Onhan etu- ja takaristikko oikeissa kulmissa toisiinsa nähden?
Tasapainotus? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eihän haarukat vaan ole vääntyneet tai levinnet.Jos vähänkin pois linjasta niin ei tuu kestämään ristikot.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
GMB niveliä ovat. Ensin oli etu kardaani takana (joku joskus sekoittanut) ja vaihdoin kardaanit oikeihin päihin. Ja molemmilla katdaaneilla nivel hajonnut,molemmat näyttää ainakin päällisin puolin tarkastellen ehyiltä. Tasapainosta en tiedä mut ei mitään ihmeenpää jurinaa tai tärinää tunnu ajellessa,tai no ainahan vanha maasturi nyt jonkin moista rytinää pitää. Pitää tarkastella kartaanii vähän tarkemmin kun vaihdan nivelen.
Laitan kuvan huomenna,niin siitä näkee ne kulmat ym. ym. Edited by - Micco on 05/09/2007 21:51:30 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eilen tuli otettua kuva kartaanista,ennen kuin vaihdoin nivelen. Kuva hämää sen verran että käpälät on todellisuudessa suorassa linjassa toisiinsa nähden. Liekö kartaani oikein päin,kun edessä on liukuosa akselin päässä kartaania toisin kuin takana.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Oletko tutkinut tarkemmin niitä sokkia? "Tarvikeristitapeissa" ainakin minulla tullut liian ohuita sokkia mukana. Jos käyttää näitä ohuita sokkia, niin jää helposti väljäksi koko hoito. Toyotalla on ainakin kolmea eri paksuista sokkaa saatavilla väreissä musta, punainen, keltainen...muistaakseni. Tuli vain ekanan mieleen, että jää väljäksi ja hakkautuu pilalle...
edittiä sen verran että ohuita sokkia havaittu nimenomaan gmb:n tapeissa... Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa ![]() Edited by - KarvaTurpa on 08/09/2007 16:49:58 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Olenkos ainoa jonka mielesta noi sun kardaanin patkat on toisiinsa nahden 90 astetta pielessa...
Edit: ottaa silman kateen ja katsoo uudestaan, niin ihan oikeassa asennossahan ne on Edited by - PETEBJ75 on 08/09/2007 17:10:10 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jakolaatikon päässä näyttää olevan paljon suurempi kulma kuin akselin päässä. Jos on, tämä tekee kardaanin käynnin epätasaiseksi ja rasittaa kaikkia voimansiirron osia.
Tuplanivelkardaani toimisi hyvin, jos akselin pää on likimain pinion-akselin suuntainen. T, Antti |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mikähän tuon LJ:n taka-akselin asentoa olis muuttanu niin paljon että tarttis tupla nivelen? ei edes näytä kovin korkealta, kannatais tarkistaa takatukivarsien puslat akselin päästä, jos siellä väljää niin pinjoni pääsee liikkumaan noin 5cm ylä-alasuunnassa.
www.4x4cup.com |
#12
|
||||
|
||||
![]()
eikös noitten haarukoiden pitäis olla eri suuntasesti, ite laittanut aina toisenpään pystyyn ja toisen vaakaan.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Juu gmb.n sokat oli kympin verran ohuemmat,käytin vanhat eikä mielestäni ole väljyyttä mutta ei liian piukkakaan. Ja noista haarukoista en tiedä,noin ne ovat ollu silloin jo kun auton ostin,edessä on samalla tavalla,siinäpä onkin yksi kysymys miten ne kuuluu olla. Siitä on tullut ristiriitaista tietoa ennenkin. Mahtaisko löytyä kuva jostain manuaaleista miten ne kuuluu olla. Tuo jakolaatikon päässä oleva kulma ei ole mitenkään paha,mutta tosiaan huomattavasti enemmän kuin takana,korotusta on se 3". Ja kaikki puslat alkaa kyllä olemaan tiensä päässä mut en ole raaskinu vielä ostaa uusia,maksavat niin rutkasti,pitää odottaa hetkeä jolloin menetän rahanarvon tajun ja ostaa silloin uudet. Mistä ne kannattaa ostaa että ovat sitä sorttia mitkä kestävät maastossa ajoa?
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Molempien kardaanin keskiosan ristikkojen tappien kuuluu olla samaan suuntaan. Eli tuo on kyllä oikein.
Jakariratkaisussa jousituksen korottaminen muuttaa AINA kardaanikulmia. Pieni korotus ei tunnu missään, mutta isompi korotus pienentää akselin pään kulmaa ja suurentaa jakolaatikon pään kulmaa. T, Antti |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Wanhat rasvanäpit on kertoneet, että se viimeinen kopautus haarukan molemmin puolin on erittäin tärkeä? Totuudesta en tiedä, mutta olen orjallisesti noudattanut ohjetta...ootko kopauttanut vasaralla jokaista haarukkaa molemmin puolin kasauksen jälkeen?
Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Olen kopauttanut,senkin takia että näkee onko nivel jämpti eli sokat oikean paksuiset.
|
#17
|
|||
|
|||
![]()
mulla läjässä sama kulma ja tapit samoin päin ja ei ongelmia joten tullaan kohtaan kardaanin suoruuteen ja tasapainoon tai peiliin katsomiseen puslat oli ennen ihan paskat ja ei ongelmaa itellä on peiliin katsominen paljastanut paljon
Note! This message was posted anonymously! |