![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#2
|
||||
|
||||
![]()
626 ja 6 matsaa 2 litran turpo tiisseli koneella,
pik uppia 2,5 litrasella turpotiisselillä, noissa henkilöpiileissä on ollu comprex ahdintakin. Ei omakohtaisia kokemuksia. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla pellin alla pörisee ja viheltää yksi 2.5TD. On käytetty ainakin pickupissa (Mazda B2500 ja "muualla kuin Pohjois-Amerikassa" 2000-luvun Ford Ranger) ja Mazda MPV tila-autossa ja sen rinnakkaismalleissa (rinnakkaismerkeissä):
http://www.japanmoottorituonti.fi/?view=moottorit&id=60 Ihan kelvollinen peruskone tuntuu olevan, ei mitään ihmeellistä hienoa ja hyvää, mutta ei toisaalta mitään kovin huonoakaan. Semmoinen arkinen peruspata. Esikammiokone, "sähkötön" jakajapumppu ahtopainetunnistimella, kaasuläpätön imupuoli, 2 imu ja 1 pakoventtiili per sylinteri, läpihengittävä kansi, pakosarja vasemmalla, remminokka, viskoflekti, startti oikealla. Sitten parilitrainen turbonakupata löytyy noista: http://www.japanmoottorituonti.fi/?view=moottorit&id=25 Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#4
|
|||
|
|||
![]()
mistä löytyis turpo ja pakosarja halvalla. tuo minun kone taitaa olla se 2,4 ainakin se on paketti autosta jossa pitäs olla sellainen. olis kiiru saaha sellainen. onko jäänyt.
0451203919 pakko mahtua ku on vihitty |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin 2,5-litraisessa tämän vuosituhannen puolen pelissä ahdin lähtee selkeästi mukaan vasta 2000 rpm jälkeen. Ei se alavääntö ihan mahdottoman huono silti ole, vaikka moottori liikenteessä ajellessa alle noiden kierrosnopeuksen onkin aika hengetön. Toisaalta kone jaksaa kohtuullisesti kiertää 5000 rpm asti.
Aiheen autossa on kyllä ahtoilman jäähdytin. Kulutus aika tasan 11 litraa satasella vaikka kiltisti koettaisi ajella, Unimoggia kärryssä vetämällä huiput n. 22 l/100 km. Oli ilmeisesti hiukan ns. ilmanvastusta Espoon ja Joensuun välillä. Saapa nähdä millainen se uusi suoraruiskukone on. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
2.5TD esikammiokoneessa alkaa ahtopaine vakiokunnossa nousta jostakin 1600 paikkeilta, tosin vähän laiskan tuntuisesti. Täydet 0.9 (VDO:n mittarin mukaan) se tuuppaa n. 1800 alkaen, jos vaan kaasupedaali on painettuna.
Laiskan tuntuisesti kasvava vääntö alle 1800:n kierroksilla johtuu ainakin osittain vähään savutukseen säädetystä pumpusta, eli syöttöä rajoittavasta ahtopainetunnistimesta. Sen pystyy kyllä "ohittamaan" aika helposti ja vaikutus alakierrosten vääntöön on perstuntumalla selvästi havaittava. Näkyy myös taustapeilistä, jos konetta käsketään reilummin ennen ahtopaineen nousua. Toisaalta, reilumpi polttoaineen annostelu tuntuu saavan ahtimenkin heräämään vähän nopeammin - en tosin ole tarkemmin kytännyt mittareita, että minkä verran se vaikuttaa. Savutus tietysti lakkaa heti, kun painetta alkaa olla syöttöä vastaavasti. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
murros remppa menneillään... hjelp! | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.02.2008 00:01 | |
mitsun turposta | ttapio | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.06.2007 18:48 |
Nyt tarttis neuvoo! | Samppa | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 27.02.2005 20:15 |
Jarrut polkiessa pehmeät, muttei pidä hjelp! | lantikka | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 21.01.2005 17:48 |
HJELP | Chit-Chat | 2 | 17.12.2004 13:56 |