Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.06.2007, 21:05
Donut Donut ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.04
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 83
Perusasetus

Optima 55Ah 24V järjestelmässä


Melko tarkkaan vuosi sitten päätin panostaa riittävään käynnistysvirtaan ja ostin HJ:hin kaksi 55Ah yellowtoppia.

Kesä meni ongelmitta, mutta tammikuun pakkaset toivat yllätyksen.
Hehkututus normaalisti, mutta startilla kone pyörähti tuskin puolta kierrosta. Ajattelin tietysti että sähkövika pirulainen on pesiytynyt konepellin alle purkamaan akkuja. Toisesta tojosta virtaa ja näin pääsin eteenpäin.

Akkujen vaihdon yhteydessä laitoin autoon päävirtakytkimen. Tämä siis käyttöön ja virrat jatkossa siitä pois aina kun auto jäi parkkiin pitemmäksi aikaa. Seuraus: pettymys. Sama ongelma jatkui. Ei starttia ilman apuvirtaa. Pakkanen onneksi hellitti ja ongelma unohdettiin hetkeksi.

Tullaan huhtikuulle. Lämmintä ja ajoittain jopa aurinkoista. Optimat alkavat kenkkuilla vakavissaan. Tyhjenevät pirut lämpimälläkin itsestään. Syyttävä katse suuntautuu laturiin. Turhaan. Latausvirta 26,5V - 28,5V kierroksista riippuen.

Nyt siis eletää tilanteessa jossa 200km ajettuani pysäytän auton ja otan päävirtakytkimestä sähköt pois. Kaksi päivää myöhemmin starttaus jää yritykseksi koska akuista on "mehu" loppu. Jännite laskenut 26,8V:stä 25V:hen ja koneen pyöräyttämisen aikana 17V. Hetken palautumisella taas 24V-25V.

Huhuna kuulin että optimoissa olisi ollut ongelmia 24V järjestelmissä. Mistään en ole tähän selitystä saanut, saati sitten syytä keksinyt.

Onko kenelläkään muulla mitään vastaavia pulmia?



-- HJ61, vm.-89, paljon suunnitelmia ja pankin rahaa --
-- SLCK#260 --

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.06.2007, 21:34
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Ei ihan vastaavaa, ja vieläpä 12v sydeemissä. Yksinäinen yellow top menee tyhmäksi ~9h pakkasessa, no vika selvis, auto söi sähköä seisoessaan.
Tämä tuli korjattua, mutta silti pyörittää hieman laiskasti esim. yön seisottuaan.

Lopulta vika paikallistui laturiin, juuri vaihdettu laturi työnsi reilusti vaihtosähköä järjestelmään. Tais olla piikkeinä yli 3v, tämä tuli todettua oskilloskoopilla ja käyrä oli muutenkin todella rikkonainen.
Toinen vaihtolaite oli ihan samanlainen.
Kolmas eri merkkinen laite toimi kuten piti ja käyrä siloittui, sekä akku rupesi voimaan hyvin.
Välissä olin jo ostanut hädissäni perttiperusakun kun luulin että O oli saanut tarpeekseen.
O takas ja edelleen pelittää ilman ropleemia.

Eihän sulla ole mitään semmosta kytketty mikä ottais vain toisesta akusta sähöä (12v)? Se tekee äkkiä ongelmia, jo ihan kesäkelilläkin.

Life sucks, then you die...

Edited by - AVRO on 02/06/2007 22:35:58
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.06.2007, 21:43
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Justaansa Volvottoman volvoon pantiin uus laturi ja akkuhuolet hävis heti. En tosin huomannut skoopilla katsella vanhan laturin virtoja mutta ero on kuulema selvä.

--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.06.2007, 22:30
Donut Donut ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.04
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 83
Perusasetus

Ei ole kikkailuja 12V laitteilla kun tuli viime kesänä laitettua niille oma järjestelmä.

Eipä tullut tuo mieleen että laturin tasasuuntaus ei toimisi. Olikos HJ-61:n laturissa elektroniikka sisällä? 60:ssä oli ainakin joku erillinen mötikkä siellä vasemmalla konehuoneessa. Vai olikohan se pelkkä jännitteen säädin.

Pitänee käydä jossain autosähköliikkeessä kiroilemassa tätäkin. Tiedä vaikka osaisivat hommansa.


-- HJ61, vm.-89, paljon suunnitelmia ja pankin rahaa --
-- SLCK#260 --
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.06.2007, 10:48
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Ajelin pari vuotta punaisilla 55 Ah Optimoilla BJ:ssä jokapäiväistä ajoa ja satunnaista seisottamista eikä mitään ongelmia esiintynyt. Päävirtakatkaisijaa ei ollut. Minulla oli paksu kaapeli akkujen välissä ja jännitteet pysyivät kutakuinkin sadasosavoltin sisällä toisistaan kun aina välillä tarkastelin.

Samat akut tulevat taas kiinni kunhan ajoneuvo pääsee liikenteeseen.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: keltainen Optima 55ah, 2v vanha osilpi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.02.2008 12:49
OPTIMA jukos Tekniikka & Jutustelu 7 10.01.2008 22:55
Myyty! Optima Red-Top Morjenz O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 21.11.2007 13:32
Optima akut Päksi Tekniikka & Jutustelu 51 13.10.2007 09:28
Optima ?? Rassi Tekniikka & Jutustelu 6 22.08.2005 13:11


Sivu luotu: 16:47 (GMT +2).