![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() hj-lyheni 37cm kuvat valmiista autosta::??joo heti ensi alkuun pitäs pyytää joku osaava kaveri pistään tuolta galleriasta kuvat tähän jatkoksi olikohan niitä 13 vai 12 kappaletta siellähän ne lopussa odottelee. Semmoinen läpiveto ko. Projektista oli lyhykäisyydessään tehtävä. No ensinnäkin katkaisusta siinä vaikeinta oli saada palat sopimaan siedettävästi takaisin yhteen, koska ne oli erikokoisia mitoiltaan varsinkin katon osalta piti saada rauta sinkumaan ja toinenpuoli vähä supistumaan, mutta sitten kun se oli heftissä asia oli helppo. Runko oli korjattava sillei että otin palkista toisenpuolen pois rälläköimällä, tein siihen uuden kyljen ja panin kiinni, sama toiselle puolen runko palkkia ja homma kasaan,näin tuli tehtyä 3 metriä uutta runkoa. Takaa tietysti oli tankin kahtapuolen ruostunu niitattu apurunko pois joten se piti tehdä uusiksi ja vahvistaa hitsaamalla koko taka pää runkosta umpinaiseksi, myös peräkoukkua tukeva vino poikittais palkki piti vahvistaa ja niinpä tein siitäkin umpinaisen ,rungossa käytin 3mm 52 terästä. Korin kiinnitys oli lahonnut korvallisien päältä jotenka niihin piti tehdä pääliosat uusiksi. Akselien punoutumisen takia tein kummallekkin akselille yhden tukivarren kuskin puolelle autoa, Tarvikkeina käytin traktorin kolmitukivarren päitä joihin sopii 28mm pultti, kiitos neuvvosta raajärven Hessulle.Toiseen päähän pistin kumipuslat jottei ne kolisisi. Hiekkapuhalsin rungon ja maalasin rostop ja ferex pohjamaalilla ja jäänsärkijä maalia oli jäänyt joskus,joten vetelin sillä pintamaalin 2x.Korissa oli työtä kovasti leikkelin pois lokasuojan hjelmat, ja hakkasin lekalla sisälokasuojaa siten että se alkoi osoittaan sivulle siihen levikettä 5-10cm riippuen lahon määrästä, ja sen toisen reunan hitsasin kiinni suoraan lokasuojiin. Sitten 3mmx 25mm latasta reunat johon oli helppo kiinnittää levikekumit. Ikkunoitten reunat oli osaksi kadonneet joten siinä vierähti muutama päivä, ovien alareunat oli usittava kahdesta ovesta¨, takaluukut oli onnekasi vaihdettu ja niistä selvisin vähällä.Taka sivulasit tein plexistä koska ikkunat on kaarevat ja olisi tullut kalliiksi, Turvakehikko tuli tehtyä 2mmx60mm putkesta jota tehdessä auto meinasi palaa 2x katto sytti pienimmästäkin kipinästä ja se tietysti syttyi ja meni uusuksi,sen tein vanerista ja etuosan verhoilu kangaasta.Penkit sain norjasta ilmaiseksi ko auto oli ajettu keräilypaikkaan vaikka oli kunnossa täkäläisittäin.Koe lauta ja auto tuli maalattua sisältä kokonaan.Matto oli liossa 2kk ja lähti pikkuhiljaa täysin puhtaaksi. no taakse tein vanerista nuo kotelot akuille ja avaimille 12v 75a akku on sellainen josta menee letku ulos lattian läpi joten ei höyryile kovin paljoa sisään, cd poxin pistin hanttimiehen puolen penkin taakse ja vahvistimen kuskinpuolelle penkin taakse. Taakse kattoon tein kotelon tavalliselle 3x9 kaiuttimille ja supparin 8" koteloin myös lattialle kuskinpuolelle taakse. etuoviin pistin pikkaiset kaiuttimet myös, joilla kuuluu ihan hyvin mutta lisä teho ei haittaa stereoissakaan. pakoputken riisuin pönttöineen vanhasta ford custom kuormaautosta se on 3" halkaisijaltaan ja lähtee sellaisena heti pakosarjalta.Koska en saanut kiekkamittaria toimimaan, pistin 12v laturiin johdon kiini josta sain ohjauksen uudelle kiekkamittarille sen sijoitin vasemmallepuolen koe taulua ja sen alle 12v, puolen jännitteen osoitin mittarin ja varmuudeksi pistin myös lämpömittarin joka asennettiin koe laudan oikealle puolen. Konehuone tuli maalattua massaruiskulla, koska silloin maalia ei tartte ohentaa, ja silloin ei tule epämukavaa maali pölyä ollenkaan, sisätiloissa kun maalasin. Snorkkelille tein kiinteän korin lävistyksen, mutta oma putsari säilyi, mistä menee putki lokasuojan sisällä snorkkelille. Tässäpä taitaa olla suurinpiirtein kaikki mitä voi panna ylös naäin lyhyesti. Joka tapauksessa projekti oli antoisa ja tekisin sen uudestaankin. Hyvä mieli siitä kun autoa kehutaan ja ihastellaan melkein missä vaan kun pysähtelee, juuri se antaa uutta intoa ja potkua tuleville projekteille, ja toivottavasti myös muille rakentajille, kyllä se into välillä loppuukin mutta kun tekee täysin muuta välillä, alkaakin jo kaipaan takaisin talliin ja auton kimppuun. pakko mahtua ku on vihitty Edited by - ttapio on 26/07/2005 17:09:45
|
#2
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Liekö ollut nuo kuvat joita tarkoitit? Pajero - King of the road & off-road |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ootko käyttäny puntarilla?
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
tukivarsissa on huomioitava sellainen seikka kun, kiinnikkeet akselin keskelle sekä runkon puolinmainen kiinnike samalle linjalle kuin jousien kiinnityspultti,siis pystylinjassa katottuna, ja sinne rungon puolinmaiseen päähän sopii hj.60 jousien puslakumit heittämällä paikoilleen eikä kolise tai hakkaa ollenkaan silmälaakeri on 28mm reijällä.
Kokeilein ko tukivarsia ajamalla jouston kokeilu malliin jyrkän telineen päälle eikä tullu mitään rajoitetita tukien kanssa, tein saman homman ennen varsien tekoa ja kaikki pelasi samanlailla. pakko mahtua ku on vihitty |
#7
|
|||
|
|||
![]()
noista iskareista sen verran että kokeillessa autoa ajoin liian lujaa soramontun seinämää päin jossa auto hyppäsi ylös tulessa keula korkealla tipahtaen noin 1,5-2 metrin korkeudelta alas ja alas tulo oli tasainen ei äkki pysätymisiä vaan siisti lasku oikeastaan pehmeästi, ja maantiellä pelaa kuin ajatus. joten uskallan vannoa old man emu iskareitten nimiin kovasti, jotka tietysti tilasin 4wd cross porukalta netistä. Taka päässä tein iskareitten yläpään poikittais palkin uusiksi 60x60mm profiilipalkista, kun kuulin niiden mahdollisesti
hajoavan old man emu iskareitten kanssa.Yhdessä kuvassa taitaa vähä näkyäkkin toinen pöö palkista. tosta loppuvedosta jäi pois myös uuden tankin teko, minkä tein 2mm pellistä ja tilavuudeltaan siitä tuli 115-120 litraa. mittariston anturan ja muun tarpeellisen otin entisestä tankista. pakko mahtua ku on vihitty |
#8
|
|||
|
|||
![]()
puntarilla en saanu vielä käytettyä mutta tässä kesän aikana sekin tulee tehtyä, painosta s4en verran että katsastusmies pani samanpainon kuin enenkin koska autoon on tullu kevennyksiä, mutta myös turvakaaret, isot renkaat ( kaikki rek otteessa) paino jakautumaa tais korjailla kun siirsin ne akut taakse ja poistin niitä lokasuojia ja akku telineitä edestä- taakse tuli ne vaneri kopat mutta toisaalta lähti pois penkit muovoia seinistä, 40cm runkoa ja peltiä, saa nähdä mihin suuntaan paino muuttu.
pakko mahtua ku on vihitty |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onpa...
..hieno peli! ihmelteltiin sitä oikein joukolla LaplandTrophyn varikolla. Toteutus on todella hyvin tehty. Tommosen vois ittelleenkin ottaa. Taitaa jäädä nyt takapään kyntäminen historiaan ja Beejeit otetaan spoorissa kiinni että kolahtaa. Olisin jäänyt kaipaamaan kuvaa jossa tuo lyhennys näkyy selvimmin= sivulta ja takaviistosta. Nyt nuo kuvat ei paljon kerro. "joka toisella kuoppaa kaivaa... ...ja lukoilla yli" |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Pajero - King of the road & off-road |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Joo nyt on ne kolme kuivaa lisää tossa sivulta ja taka viistosta 3 kuva on aivan takaa ala reunasta koria, valitsin ´juuri sen koska siinä näkyy periaate miksi ei tartte lupaa korin katkaisuun, korista on otettu noin 40cm pois sellaisesta kohtaa missä ei katkea mitään tukirakenteita, vaan takinmainen poikittais palkki siirtyy toiseksi takinmaiseen viereen ja kori on kiinni yhtämonella korvallisella kuin ennenkin, vain takinmaiset runkon korvalliset siirtyivät eteenpäin seuraavien viereen.toivotaan että pa je ro on koneella pyysin siirtään ne tähän jatkoksi sillä ite en ole oppinut sitä. mutta silläaikaa niitä voi katsoa galleriassa ne on 3viimeistä
pakko mahtua ku on vihitty |
#12
|
|||
|
|||
![]()
On se vaan kyllä mahottoman hieno. Mistä se lähti se perimmäinen ajatus ja innoitus näinkin työlääseen projektiin? Vai oliko se (niinkuin yleensä se tekee) kyteny pidemmän aikaa jo takaraivossa ja sit yhtenä iltana saunan jälkeen oluen juotuas astelit autotalliin, otit rälläkän kätees ja aloit silpomaan Hojon perää? Miten kauan meni noin suunnilleen saattaa auto näinkin makeaan kuntoon?
>>B-kuppi,A-perse,oikeat tunteet,väärä nainen...<< |
#13
|
|||
|
|||
![]()
3 kuukutta melkein päivittäin tein, välillä piti käydä kelkkaileen ,meinasi vauhti loppua kesken mutta kyllä se sitten taas kun sai olla pois tallista. idea tuli katkaisuun siitä kun aina peräkoukku oli kiini kun yrtti jotain jyrkempää ylös tai alas tullessa, sitte vaan sattu käsiin tommoinen raato halvalla ja siitä se alko.
pakko mahtua ku on vihitty |
#14
|
|||
|
|||
![]()
toi maastomaalattu koelauta on kyllä kieltämättä kylän hienoin,tunin on sittenkin iskenyt myös oikeisiin metsä peleihin
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
eikä oo iskeny mutta kun nyt oli reikänen koe lauta ja pari purkia spray maalia niin vetasin sen tollei,
tänään kokeilin sitte pakon edessä mitenkä jyrkkää nousee, ajoin kapeaa kurua aikani ja sitte huomasin ettei mee enää oli parimetrinen kivi vastassa ja ohi ei sopinu, takasin en saanu käännettyä no kohdalla oli jonkinlainen mahdollisuus kiivetä kurun pohjalta pois mutta ensin piti potkia isoimpia kiviä pois rinteestä,helppo oli sillä senkun pani ne vyörymään pitkin kurua, sitte hiljasella ryömimisellä koetin ylös mutta kaivoi vaan liukkaitten kivien päällä, sitte muistin sen viimeisen konstin ja vedin käsijarrun päälle, ja siitähän se nousi kuin olis ollu lukkoperä, vaimo oli tässä vaiheessa kävely pelillä liikkeellä kun pelkäsi että kaatu ja pyörii koko rotisko kurun pohjalle, mutta hyvin se tuli ja jänkälle päästiin hillojen viereen. poimittiin 4 tuntia ja saatiin 15kg hillaa, sitte autolle joka odotti 50 metrin päässä ajettiin vastatuuleen päin ja kävelemällä paikalle tullu hillastaja ei kuulu meitä kun vasta ihan vieressä olihan näkemisen arvoinen ilme kun pysäytyi viereen ja kysyin tuleeko niitä hilloja, ei vastannu vaán puisteli päätä, tais tulla yksi vihamies lisää, ajelin vaaran päälle ja siitä vielä alas niin sinne oli jättäny city maasturinsa se poimija, taitaa olla katkeraa miestä tosissaan, yleensä siinä käy niin. pakko mahtua ku on vihitty |
#16
|
||||
|
||||
![]()
On se näköjään yleinen vaiva toi hojon persiin pituus, itselläni ajatus korin lyhentämiseen on myöskin kytenyt kuukausia, ja sit kun näin ttapion rojektin alotus kuvat niin levisi hymy naamalle, rojektia seuratessani huvitti kun samanmoinen putkikori ilmesty millasen olin itsekkin paapperille piirrelly,ja sitten snorkkeli, omaani meinasin vaan tehdä ton korin suhteen sellasen peliliikkeen et kattoa jäisi vain etupenkeistä eteenpäin ja "lavan" laitoihin tulisi kiskot jota pitkin saa lasikuituisen kuomun työnnettyä talveksi pahimmilta pakkasilta suojaamaan....Sellanen kyssäri tuli vaan tapio mieleen et onko tuo hieno pelisi pakettiauto? jos on, niin eikö katsastus-setä sanonu tilavuuksista mitään??
Hyvin menee! hyvin menee! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!! |
#17
|
|||
|
|||
![]()
en huomannu sanoo että huoltoautoksi rekisteröin sen katsastuksen yhteydessä, ei mitään vaikeutta läpi meni
kerralla, vain pakoputkesta meinas ensin että auto on henkilöauto siinä ei saa olla putki takarenkaan etupuolella mutta muutti mielenpidettänsä kun sanoin että tämä on nig luokan peli ja kohta huoltoauto, onnee ja työhaluja sulle projektiisi. pakko mahtua ku on vihitty |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Niin sitä vaan mietin et kun tuo mun auto on paku, et miten siinä käy kun rupee sitä lyhenteleen..täytyy varmaan eka käydä kysyyn, ni ei tu turhaan katkottua..
Hyvin menee! hyvin menee! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!! |
#19
|
|||
|
|||
![]()
ei ole merkitystä onko paku vai henkilöauto mulla oli henkilö, ko asia on rakennekysymys,ja se ettei akselinväli muutu ja jos kysyy katsastusmiehiltä niin ne sanoo ei saa lyhentää ilman ark:n lupaa. Mie kun sanoin niille että ark porukka sanoi että ei tartte lupaa heiltä lyhentämiseen, niin sen kun kerroin katsastusmiehelle. niin se vaati sellaisen luvan jossa lukee ettei tartte lupaa, ja niin mie sain sellaisen luvan ettei tartte lupaa, elikkä siinä lukee ettei ARK OTA ASIAA EDES KÄSITELTÄVÄKSI koska siihen ei tarvitse lupaa, ja sillä sitte katsastin elikkä saat siitä kopsun jos haluat, vai olenko jo sulle sen lähettäny sähkärillä, kun en muista kun lähetin sen niin monelle.
pakko mahtua ku on vihitty |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Et ole lähettäny, pistä tuleen, tulee varmasti tarpeeseen, Jyväskylän katsastusukot on sen verta ku..ipäitä että aina tarvii olla todistelemassa kaikkee...Artoka44@hotmail.com
Note! This message was posted anonymously! |
#21
|
||||
|
||||
![]()
solin ma...
Hyvin menee! hyvin menee! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!! |
#22
|
|||
|
|||
![]()
niin saakos 6 paikkasen pakun lyhentää sillein että se säilyy 6 paikkasena pakuna???
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
"ja niin mie sain sellaisen luvan ettei tartte lupaa"
Tää on hienoa. Tälläsiä lupia tarvitaan lissää ![]() Just do it! |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuosta lupalapusta voisin huolia kopion. offroad_chevy@hotmail.com edit/ Eli jotain tuollaista, mutta ilman lavaa, eli katto taakse asti: ![]() Heikki H. FJDC Montenegros #21 Edited by - 4x4_76 on 21/03/2007 14:10:26 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tietoa autosta | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.01.2008 22:26 | |
mistä autosta ??? | mettäsika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 07.11.2005 16:32 |
hj-60 lyheni 37cm kuvat maalattuna y.m | ttapio | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 10.06.2005 11:32 |
hj lyheni 37 cm kuvia tankista, sisältä , ym | ttapio | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 09.04.2005 13:59 |
hj- lyheni 37 cm .uudet kuvat raportti 5 | ttapio | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 28.02.2005 20:17 |