![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Veneakku starttiakuksi?Nonniin. Pakkasta -22 ja talossa ei lämmityspaikkaa. Tdi-Disco jäi aamulla pihaan. Ei auta paljon 5/40 synteettinen öljykään, kun 70 Ah Varta -akku antaa todeta, että kevvv---äääämmmäälll---llä.... No, pyöräyttihän se pari kierrosta sentään. Mutta asiaan. Ilmastoitu Discovery on brittiläisen insinööritaidon huipentuma: siinä, missä ilmastomattomaan menee kepoisesti 100 Ah akku paikalleen, tässä kylmäkoneen putket rajaavat pariston pituudeksi sen 270 mm eli käytännössä puhutaan 70-77 Ah akusta. Akkukaupoille tekisi näin mieleni, ja sopivaa yhdistelmää välillä kapasiteetti-kylmäkäynnistysvirta olen haesekellut. Mutta miten mahtaisi toimia pakkaskäynnistelyssä "veneakku", eli vapaa-ajanakkuna myytävä Exrider. Kylmäkäynnistysvirran määrä on varsin houkutteleva, eikä ihme, isoa dieseliä kun veneissäkin usein käyntiin laitetaan ja virtaa olisi oltava. Myöskään ulkomitat eivät ole pahat, ja Ah-lukukin kohtalainen. Siis 86 Ah ja 800 CCA. Www.koivunen.fi - löytyy tietoa asiasta, suora linkitys ei nyt perkele tahdo onnistaa. Unohtaako suosiolla vai kysyäkö edes hintaa? Land Rover Discovery Tdi -97 http://img49.imageshack.us/img49/4641/00rj4.jpg Edited by - apoutanen on 29/01/2007 11:36:25
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm
http://www.batterytender.com/battery_basics.php http://www.boatus.com/husick/techno3_01.asp http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq7.htm Siinähän sitä hyviä akkulinkkejä aluksi kahlattavaksi. Mä hain tänään Aditasta Saabiin Energie Drytech AGM akun..... Webasto tappaa noi tavalliset aika nopeasti.... Ja samalla matkaan tarttui älykkään CTEK-laturin kopio...... saa sitten akun ihan täyteenkin aina välillä. Aika näyttää kuinka pelaa. Tapsa - Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Akkuasia vähän riippuu:
1. Yleensä ajettavan matkan pituudesta, eli jos ajat joka päivä töihin 30 min tai enemmän, esim. Optima tai vastaava voisi olla hyvä, Optima on sellainen että se potkaisee erittäin paljon starttivirtaa yllättävän pitkään, latausta se ottaa vastaan hiukan nirsosti, eli jos työmatka on päivittäin viisi minuuttia niin en suosittele, saattaa olla että optima ei ehdi juurikaan latautua, pidemmällä ajomatkalla sekin ehtii varautua. 2. Kyseiseen tarkoitukseen budjetoidusta valuutan määrästä, edullisemmasta päästä löytyy Trane Kalsium, kaverini osti kyseisen patterin dieseliinsä tuskailtuaan kylmäkäynnistysten (lyhyt työmatka, lyhyt latautumisaika) kanssa, ja hän on ollut akkuunsa tyytyväinen. Kyllä siitä pääsee, se vaan näyttää jyrkältä |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Optima on ratkaisu tähän ongelmaan.
Note! This message was posted anonymously! |
#5
|
|||
|
|||
![]()
No juu. Hyytelöakuksi meni, ainakin melkein. Paikallinen tarvikeputka möi Boschin 70 Ah hyytelöakun hintaan 159 e. CCA:ta luvataan karvaa vajaa 800, eli pirusti enemmän kuin nykyisessä lyijy-vartassa.
Ainoa miinus on,että akku ei sovi paikalleen. Muistin kyllä, että miinusnapa on ulkoreunassa ja plussa syylärin vieressä -- mutta rintapellin puoleisessa syrjässä eikä keulanpuoleisessa. Ei yllä diskon vakiokaapelit perille asti, ei. Näin vääntänen auton aamulla vielä Vartalla käyntiin (luvattu vaan noin 15 astetta) ja käyn tinkimässä oikeanlaisen hyytelöpariston tilalle. Kaikkea sitä kanssa. Land Rover Discovery Tdi -97 http://img49.imageshack.us/img49/4641/00rj4.jpg |
#6
|
||||
|
||||
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onkos Tiscossakin semmoset naurettavat "Corolla"-kokoluokan akkujohdot? Ei todellakaan ole pahaksi heittää ne kuikkaan ja pistää kunnon piuhat tilalle.
Life sucks, then you die... |
#8
|
|||
|
|||
![]()
ite tuli väsättyä seriekseen 35mm2 lamppujohdosta kaapelit. Oli hieman rispaantuneet entiset. Heh, vähän väriä konehuoneeseen.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kävin sitten aamulla vänkäämässä "erikätistä" akkua tilalle, mutta katso: AGM-tekniikalla toteutettunapa tällaista ei olekaan tarjolla. Pitänee katsoa, josko akkukaapeleihin saisi tuuman "jatketapit", joilla alkup. johdot saa yltämään navoille. Hyytelöakunhan voisi periaatteessa kaataakin, mutta silloin niitä kenkiä ei mahdu kiristämään edes kätilön käsillä. Land Rover Discovery Tdi -97 http://img49.imageshack.us/img49/4641/00rj4.jpg |