Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.01.2007, 00:34
Tuhnu Tuhnu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.12.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 182
Perusasetus

Panhardin asemointi


Suikkaan tuossa taka-akselin panhardia suunnitellessa tuli ajatuksiin että onko väliä onko panhard akselin etu- vai takapuolella? Siis nimen omaan taka-akselilla. Taka-akselin etupuolelle saisi näpsäkästi kiinni ilman "suurempia muokkaamisia", taakse laitettaessa tankkia tulisi mahdollisesti siirtää. Tosin sekään ei ole tuon rojektin kanssa mikään mahdoton juttu. Etupuolelle laitettaessä siihen kohdistuu suurempi voima sivuttais väännössä johtuen pitemmästä vipuvarresta jonka tukivarret työntää, mutta sehän on torjuttavissa tarpeeksi jämerällä tavaralla. Ja laitanko panhardin ristiin etupanhardin kanssa vai saman suuntaisesti?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.01.2007, 00:59
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

En ole asiantuntija mutta fiilispohjalta sanoisin että voi olla etupuolella. Ja mielipidelinjalla jatketaan, ei liene suurta merkitystä onko panhardit ristiin vai samaan suuntaan. Eiköhän tärkeämpää ole luotettava ja esteettä liikkuva ratkaisu kuin millimetrit kiinnityspisteissä. Kohta siellä on kuitenkin pari senttiä väljää.

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.01.2007, 05:18
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Voi olla etupuolella.

Laita samansuuntaiseksi etupanhardin kanssa. Maantiellä tällä saattaa olla vaikutusta sen panhardin aiheuttaman pienen sivuliikkeen vuoksi. Jos tangot ovat samaan suuntaan, niin myös akselit liikkuvat samaan suuntaan, mutta jos tangot ovat ristissä, niin heitossa toinen akseli siirtyy oikealle ja toinen vasemmalle eli kori kiemurtelee. Saattaa olla epämiellyttävää tai aiheuttaa pahimmillaan jopa pidon menetyksen. En ottaisi riskiä ton kanssa.


T, Antti
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.01.2007, 07:18
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Mielenkiintoista, useimmissa autoissa joihin itse olen törmännyt on panhardit olleet ristissä. Siitä oli kyllä viestiketjukin:

http://www.petrisimolin.com/ThePalst...?TOPIC_ID=6699

Riskejä pitää ottaa, sanoi autotehtailija...

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2007, 08:02
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Yllättävä ratkaisu ... osaako kukaan selittää miksi panhardit on laitettu ristiin?

Jos panhard-tanko on melkein vaakasuorassa, niin silloin ei suunnalla ole mitään väliä. Offikikottimissa tangot ovat usein aika paljon jyrkemmässä kulmassa kuin vakiossa ja eroja saattaa tulla.

Kerro kumminkin lopuksi kuinka tangot tulivat ja miltä alusta tuntuu


T, Antti
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2007, 09:04
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Justiinsa kattelin kaverin pikku corollan alle ja siellä oli taka-akselilla panhardi 45 asteen kulmassa pituussuuntaan nähden, oli siellä kyllä säädettävät nelilinkitkin, tuolla asemoinnilla ei luulisi akselin liikkuvan niin paljon sivuttain joustoissa.

"Suck my dick"
-Ron Jeremy
Montenegros#10
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.01.2007, 12:57
Tuhnu Tuhnu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.12.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 182
Perusasetus

Kyllä mekin pohtiessamme tultiin siihen tulokseen että samansuuntaiseksi ne asemoidaan, juurikin välttääksemme "kiemurtelun". Etupuolelle akselia panhardin asemointi vaatii vain pientä säätöä jarrupaineen säätimelle, panhardin asemoiminen taakse olisi tosiaan pakottanut tankin siirtämiseen.

Sopivat iskarit vielä puuttuvat. Edessä lenkki/tappi kiinnityksellä, takana lenkki/lenkki kiinnityksellä. Taakse iskarit tulee jokseenkin vinoon, edessä inhottavan pystyyn joka vaatii kohtuullisen pitkää iskaria. Sopivia iskareitakin saa ehdotella. Taakse riittänee iskunpituudeksi noin 20cm, eteen mieluummin lähemmäs 30cm.

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.01.2007, 14:26
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Missäs autossa panhardit sitten on samansuuntaiset?

Akselin etupuolelle tuleva panhardi tuntuis rajoittavan vähemmän joustoa kuin takapuolelle tuleva.

www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: lj:n panhardin puslat (huutis) Jii-Jii O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 10 10.04.2008 20:12
panhardin puslat? caster kulma? ????? Tekniikka & Jutustelu 2 18.02.2008 22:58
O: Panhardin pusla (LJ70?) - LÖYTYI Coutsi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 20.10.2007 21:41
Rangen panhardin silmien väli? -teemu Tekniikka & Jutustelu 4 22.07.2007 15:27
LJn panhardin puslan mittoja (rungon pää) mikjus Tekniikka & Jutustelu 2 10.05.2007 12:01


Sivu luotu: 22:36 (GMT +2).