Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.11.2006, 16:01
maraX:n Avatar
maraX maraX ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 109
Perusasetus

Hypoidivetopyörästö pajerossa


Hypoidivetopyörästö

Tommonen siis on 88 pajerossa takana ja edessä, takana on kitkalukko mallinen. Onkos mitään eroa normaaliin kitkalukkoon tommoisessa Hypoidivetopyörästössä.?? Onko ainut mahdollinen tapa laittaa shimmi levyjä, jos haluaa kiristää(UUTTA LUKKOA EN OSTA )
Pitäisi kuulemma olla jotkut omat Hypoidi öljyt, mitähän tapahtuisi jos survoisi normaalia peräöljyä, sillä nimittäin saatiin ooppelin kitkalukosta paaljon tiukempi "lukko" perä eteen..?

Kopioitu toiselta foorumilta.

Hypoidivetopyörästö on eräänlainen normaalin kartiopyöräparin ja ruuvi- eli kierukkavedon välimuoto. Hampaankorkeuden suuntaisen liukumisen lisäksi siinä tapahtuu myös hampaankyljen pituussuuntaista liukumista, joten resultoiva liukuminen on tasoittuneempaa ja koko hammastuksen käynti rauhallisempaa. Pienen vetopyörän laakerointi kuormittuu huomattavasti myös aksiaalisesti, ja voitelu vaatii erikoisöljyn (hypoidiöljyt). Pienen vetopyörän spiraalikulma valitaan tavallisesti 50 asteiseksi - lautaspyörän vastaava kulma on silloin 30-35 astetta.
Ja niin edespäin..

Searchilla ei hypoidista löytyny..

Tommonen kuva on minulta löytyi hypod gearista.


Edited by - maraX on 04/11/2006 16:10:55

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.11.2006, 16:11
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Se on ihan normi perävälitys se hypoidi.Kitkalukon tiukkaamisesta ei ole omakohtaista kokemusta kuin HA puolelta.Siinä laitettiin lisää levyjä ja isolla momentti avaimella vetaritumpeista kokeiltiin välillä tiukkuutta.Kitkalukko menee paskaksi normi öljyillä.Leipoo kiinni nii pitäähän paremmin.

-DATSUN YLIVOIMAA-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.11.2006, 16:17
maraX:n Avatar
maraX maraX ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 109
Perusasetus

Meneekö siis kokonaan lukkoon tommonen kitkalukko, jos pistää normi öljyä, eikä mitään "luisto" aineella varustettua peräöljyä.?

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.11.2006, 16:43
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Villi veikkaus että ne kitkalevyt jauhaantuu paskaks ilman sitä lisäainetta, ainaskin miulla piti jumalatonta raakkumista kun jouduin päivän ajaa normi öljyillä.Kyseessä oli AE86 Toyotan perä.Eli siinä jauhamisen aikana se jumittelee ja tuntuu pitävän paremmin.

-DATSUN YLIVOIMAA-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.11.2006, 17:15
Tykki Tykki ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.10.06
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 4
Perusasetus

Väärä öljy kuluttaa niitä kitkalevyjä, ja saattaa helposti nostaa jopa perän lämpötilaa ajossa. Sillä lisäaineistuksella saadaan sinne levyille oikea kitka.

Omasta (HA) kokemuksesta voin sanoa että väärä peräöljy nimenomaan heikentää lukon pitoa. Tämä voi kyllä tietysti olla öljykohtaista.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.11.2006, 18:42
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Vaik mie en pajeroista muuta tiiä ku et ne on pirun kovia ruostumaan,ei niissä kyllä tollasta ruuvivälitystä ole sen paremmin etu kuin taka perässäkään.Ainakaan siinä -88 mallissa mikä lahoo tuollla pajan takana hangessa.Tosin hypoidiöljy siellä perissä pitää olla ja kitkalukollisessa
vielä hypoidi-ls eli ns:märkäjarruöljy.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.11.2006, 19:01
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Jos siellä tommoset ruuviperät olis niin renkaat menis lukkoon samantien kun painaa kytkimen pohjaan tai aina kun vaihteistolta ei tule vetoa?
Tai näin minä olen ainakin matopyörät käsittänyt, Toyotan mekaaninen vinssikin perustuu tuohon, tosin siinä taitaa tulla lautaspyörän hampaat ulkokehälle tai näin muistelisin?
Vai siihen ulkokehän hammastukseenko se jarru perustuu?

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
Montenegros#10
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.11.2006, 21:19
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ei siellä tuollaista ruuvi perää ole.
Kuva ei ole hypoidivetopyörästöstä.
Tuollainen perä on ilmeisesti melko harvinainen.
Pösön jossain vanhemmassa lava autossa on.


Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.11.2006, 00:58
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Vetopyörästö on hypoidinen, jos pinionakselin suuntaisesti jatkuva linja ei leikkaa lautaspyörän akselin suuntaista linjaa. Tuo kuvassa oleva tapaus on melko kärjistetty, normaalistihan hammaspyörät ovat lähempänä kartiopyöräparia kuin matoruuvivälitystä.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
onko erilaisia nokkia pajerossa? pallero Tekniikka & Jutustelu 23 17.01.2007 17:19
onko 2.3 ja 2.5 pajerossa sama kampiakseli? pallero Tekniikka & Jutustelu 3 21.11.2006 13:55
Pajerossa 33" renkaat ??? ja leima? onko kellään? Tekniikka & Jutustelu 26 27.09.2005 08:31
Vetopyörästö-öljyn käry pajerossa? KooJii Tekniikka & Jutustelu 13 28.03.2005 11:45


Sivu luotu: 07:23 (GMT +2).