![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hypoidivetopyörästö pajerossaHypoidivetopyörästö Tommonen siis on 88 pajerossa takana ja edessä, takana on kitkalukko mallinen. Onkos mitään eroa normaaliin kitkalukkoon tommoisessa Hypoidivetopyörästössä.?? Onko ainut mahdollinen tapa laittaa shimmi levyjä, jos haluaa kiristää(UUTTA LUKKOA EN OSTA ![]() Pitäisi kuulemma olla jotkut omat Hypoidi öljyt, mitähän tapahtuisi jos survoisi normaalia peräöljyä, sillä nimittäin saatiin ooppelin kitkalukosta paaljon tiukempi "lukko" perä eteen..? Kopioitu toiselta foorumilta. Hypoidivetopyörästö on eräänlainen normaalin kartiopyöräparin ja ruuvi- eli kierukkavedon välimuoto. Hampaankorkeuden suuntaisen liukumisen lisäksi siinä tapahtuu myös hampaankyljen pituussuuntaista liukumista, joten resultoiva liukuminen on tasoittuneempaa ja koko hammastuksen käynti rauhallisempaa. Pienen vetopyörän laakerointi kuormittuu huomattavasti myös aksiaalisesti, ja voitelu vaatii erikoisöljyn (hypoidiöljyt). Pienen vetopyörän spiraalikulma valitaan tavallisesti 50 asteiseksi - lautaspyörän vastaava kulma on silloin 30-35 astetta. Ja niin edespäin.. Searchilla ei hypoidista löytyny.. Tommonen kuva on minulta löytyi hypod gearista. ![]() Edited by - maraX on 04/11/2006 16:10:55
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Se on ihan normi perävälitys se hypoidi.Kitkalukon tiukkaamisesta ei ole omakohtaista kokemusta kuin HA puolelta.Siinä laitettiin lisää levyjä ja isolla momentti avaimella vetaritumpeista kokeiltiin välillä tiukkuutta.Kitkalukko menee paskaksi normi öljyillä.Leipoo kiinni nii pitäähän paremmin.
-DATSUN YLIVOIMAA- |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Meneekö siis kokonaan lukkoon tommonen kitkalukko, jos pistää normi öljyä, eikä mitään "luisto" aineella varustettua peräöljyä.?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Villi veikkaus että ne kitkalevyt jauhaantuu paskaks ilman sitä lisäainetta, ainaskin miulla piti jumalatonta raakkumista kun jouduin päivän ajaa normi öljyillä.Kyseessä oli AE86 Toyotan perä.Eli siinä jauhamisen aikana se jumittelee ja tuntuu pitävän paremmin.
-DATSUN YLIVOIMAA- |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Väärä öljy kuluttaa niitä kitkalevyjä, ja saattaa helposti nostaa jopa perän lämpötilaa ajossa. Sillä lisäaineistuksella saadaan sinne levyille oikea kitka.
Omasta (HA) kokemuksesta voin sanoa että väärä peräöljy nimenomaan heikentää lukon pitoa. Tämä voi kyllä tietysti olla öljykohtaista. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Vaik mie en pajeroista muuta tiiä ku et ne on pirun kovia ruostumaan,ei niissä kyllä tollasta ruuvivälitystä ole sen paremmin etu kuin taka perässäkään.Ainakaan siinä -88 mallissa mikä lahoo tuollla pajan takana hangessa.Tosin hypoidiöljy siellä perissä pitää olla ja kitkalukollisessa
vielä hypoidi-ls eli ns:märkäjarruöljy. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jos siellä tommoset ruuviperät olis niin renkaat menis lukkoon samantien kun painaa kytkimen pohjaan tai aina kun vaihteistolta ei tule vetoa?
Tai näin minä olen ainakin matopyörät käsittänyt, Toyotan mekaaninen vinssikin perustuu tuohon, tosin siinä taitaa tulla lautaspyörän hampaat ulkokehälle tai näin muistelisin? Vai siihen ulkokehän hammastukseenko se jarru perustuu? Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. Montenegros#10 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ei siellä tuollaista ruuvi perää ole.
Kuva ei ole hypoidivetopyörästöstä. Tuollainen perä on ilmeisesti melko harvinainen. Pösön jossain vanhemmassa lava autossa on. Note! This message was posted anonymously! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Vetopyörästö on hypoidinen, jos pinionakselin suuntaisesti jatkuva linja ei leikkaa lautaspyörän akselin suuntaista linjaa. Tuo kuvassa oleva tapaus on melko kärjistetty, normaalistihan hammaspyörät ovat lähempänä kartiopyöräparia kuin matoruuvivälitystä.
Note! This message was posted anonymously! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
onko erilaisia nokkia pajerossa? | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.01.2007 17:19 |
onko 2.3 ja 2.5 pajerossa sama kampiakseli? | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.11.2006 13:55 |
Pajerossa 33" renkaat ??? ja leima? onko kellään? | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 27.09.2005 08:31 | |
Vetopyörästö-öljyn käry pajerossa? | KooJii | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 28.03.2005 11:45 |