Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.08.2006, 21:36
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Hmm... suunnistus-proto?


Tämä on mulla toteutuksesta siis "ei ehkä ihan just heti huomenna", mutta mites arvon offipalsta rakentais
autoa suunnistus-cupin protoluokkaan (punakilvet ja porttaalit ja max. 41" rengas), jos tavoitteena olis
mahdollisimman kestävä, luotettava, kevyt ja suorituskykyinen auto, jonka kustannukset ja työmäärä (sekä
rakentamisen että huollon/ylläpidon suhteen) olisivat kuitenkin jotakuinkin järkeviä?

Mä oon ehtinyt (ainakin kaks kertaa jossain tärkeämmän ja kiirellisemmän välissä) miettia asiaa suurinpiirtein
siten että joku suskan runko ja kori, rangen tekniikka ja volvon porttaalit vois olla hyvä lähtökohta, mutta
sitten tulin miettineeksi tiisselikoneita ja jos auto olis "tarpeeksi" kevyt niin miten riittäis td5+automaatti?

Auton max leveys ja haluttu akseliväli? Pitäiskö olla sellanen pitkä suska vai riittääkö että akselit laittaa
tarpeeksi päihin niin nousee rinnettäkin riittävän vakaasti?

Nelisylinterinen (tai viis, en siis ole kovin sinut noiden öljypolttimoiden suhteen) rivikone olis varmaan helpompi
sovitella suskan koriin ja runkoon, ja soppelisti lastutettua varmaan piisais ainakin samanverran mitä normi rangen
kasi, ja vaikka td-viitosessa olis jonkinverran elektroniikkaakin niin tuskin enempää kuin ruiskun ohjauksessa.

Käykö td5 saman lootan eteen kuin 3.5/3.9/isommat rover-kasit? Eli voiko koneen vaihtaa sitten myöhemmin helposti?

Onko td5 luotettavuus ja käytännön suorituskyky (helposti ja luotettavasti viritettynä) vertailukelpoinen vakion
pikkukasin kanssa? Polttoainetalous lienee parempi, mites pakoputkiston reititys turvepalojen ehkäisyn kannalta?

Onko td200/300 niin paljon yksinkertaisemmat että ne hakkaa tuon td5:n mennnentullen? Saatavuus, luotettavuus? Ja
sopiiko samalla tavalla zf:n automaattilootan eteen?

Muita max. kolmilitrainen suhteellisen pirteä tiisseli + automaatti + soppeli jakoaski -yhdistelmävaihtoehtoja?
Tekniikan pitäis olal suht vakiokamaa että "oho snorkkeli vuoti ja kone pamahti vaihdetaampa uusi" jutut olis
riittävän helppoja ja halpoja. ISOAkovaa kun suunnistuksessa mennään kuitenkin aika harvoin. Safarit ja fun-kisat
on kakkosjuttuja, auto siis tehtäisiin ensisijaisesti kotimaan suunnistuskisoihin.

Mitään "volkkarin kolffin 1.9" vaihtoehtoja ei kannata ehdottaa jos jakoaski puuttuu, porttaalien välitykset on
senverta pienet, että jakoaski tarvitaan, että maastoon on tarpeex pienet ja siirtymille tarpeex isot välitykset.

Renkaiksi 18/39.5-15 pokkerit, onko muita vaihtoehtoja olemassakaan? 16" vanteelle löytyy vaan 15/38.5-16 "rillut"?

Taakse tarpeeksi akkuja ja molempiin päihin isot sähkövinssit? Mekaaninen on hankala käyttää ja painaa liikaa, ja
hydraulinen on turhan monimutkainen (pumppu, ohjaus jne.) ja kokonaisuutena turhan painava?

Mitäs muuta oleellista? Kaikki sähköt tarpeeksi ylös, snorkkeli, huohottimet, kaaret vaikka korin ulkopuolelle niin
"pienet" nojailut ei niin haittaa? Tavoitteena pärjätä painossa senverran että tehoissa on vara antaa tasoitusta, ja
varmistaa että luotettavuus ja KOVANpaikankesto (louhikko, lutakko, ihanmitävaan) ovat vähintään riittävällä tasolla.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suunnistus CUP 2008?? Tapahtumat 24 30.11.2007 11:52
Suunnistus Cup 2007 Killman Tapahtumat 16 06.10.2007 19:52
suunnistus välineet? volvolet-sugga Tekniikka & Jutustelu 62 14.08.2007 20:32
Suunnistus-CUP ilmoittautumiset Paavo Tekniikka & Jutustelu 20 15.05.2007 07:03
Off-Road Suunnistus-CUP Paavo Tapahtumat 193 06.09.2006 08:01


Sivu luotu: 17:50 (GMT +2).