![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Fysiikan ja kemia kysymyksetKaksi asiaa kouluissa mihin en saanut vastausta opettajilta: 1 miten lyijymönjä voi toimia ruosteenestimenä, kun lyijy on kuitenkin rautaa jalompi metalli? 2 miksi putket jäätyvät vasta pakkasten hellittäessä? Osaakohan kukaan tätä lukeva antaa vastausta noihin? A-P Kotimainen diesel on jees!!! Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta kakkoskohdasta olen kuullut että myös jää lämmetessään laajenee ja täässä olisi syy. Jos esim vesiputki on vielä jäätymisen kestänyt niin lisärasitusta tulee jään lämmetessä ennen vedeksi sulamista. Liekö totta?
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
A-P Kotimainen diesel on jees!!! Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/ |
|
|||
|
|||
![]()
Juu tota ekaa en tiedä, mutta toiseen:
Vesi käyttätyy eritavalla kuin muuta aineet. Se on raskaimmillaan 4 asteisena (siis pienimmillään) Eli kun vesi jäätyy se laajenee... samoin käy kun vesi lämpenee. :-) Tämä on yksi perus asia minkä takia elämä on mahdollista maapallolla. Vesi kiertää tuolla järvissä & merissä... Joku biologi kertokoon tarkemmin. Takasin kohtaan 2. Eli vesi/jää ei kylmetessään supistu. Eikä myöskään siis lämetessään laajene ja halkaise putkea. Se miksi putket jäätyy kun alkaa lämmetä on tavallaan harhaa. Totuus on se että kylmyys etenee rakenteissa hitaasti eli kun ulkona on jo pakkaseet hellittäneet jäähdyttää rakenteet putkia yhä ja ne jäättyy. Putki halkea nimen omaan siksi että jätyessään vesi laajenee. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En muista tarkkaan, mutta puuttuskohan raudalta 30 elektronia neljänneltä tasolta ja lyijyllä 4 kuudennelta tasolta. Tasoilla 2, 8, 18, 32, 18 ja 8 kpl muistaakseni. Korjatkoon joku, kun oon kuitenkin väärässä. -P- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ "Hullut eivät epäile mielenterveyttään" -Minä- Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse. -Minä- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ |
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän se on niinpäin että vesi laajenee jäätyessään (tiheys pienenee, siksi jää kelluu), putki halkeaa kun vesi jäätyy mutta eihän sitä halkeamista huomaa ennenkuin jää sulaa ja vesi alkaa lentää. Se että jäätyminen tapahtuisi vasta ilman lämmettyä on täyttä pötyä, tietysti pakkasjakson lopulla on eniten putkia ehtinyt jäätyä, ilmojen lauhduttua tulee sitten putkimiehille kiire kun halkijäätyneet putket sulavat ja vuotavat.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
A-P Kotimainen diesel on jees!!! Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/ |
|
|||
|
|||
![]()
Oisko siinä ideaa että kun kylmällä säällä lämmitetään kovasti niin seinät on sisältä lämpöiset ja kun pakkanen lauhtuu niin lämmitys "lopetetaan" ja rakenteiden sisällä oleva kylmyys pääsee putkiin.
-jussi |
|
||||
|
||||
![]()
Perskele kokispullot jääny partsilla paukkupakkasilla. Aika hilessä jo mutta kun avaat pullon niin pamahtaa umpijäähän?
|
|
|||
|
|||
![]()
kun kokispullosta karkaa paineet niin se jäähdyttää entisestään, ja jäätyy. Mites se nyt meni P1V1/T1 = P2V2/T2 ?
- Isoa kovaa kellon ympäri - |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.5EFI Vogue, 1986 |
|
|||
|
|||
![]()
Hämmenetään vielä tuota kokis juttua. Kun neste on muovi astiassa saattaa sillä olla myös sähkövarausta. Siitä johtuen se pysyy sulana. Ekan esimerkin kaikki varmaan tietää, eli täysi akku ei jäädy, mutta tyhjä voi jäätyäkkin. Harvinaisempi esimerkki on muovi sanko jonka on räystään alla täynnä sulaa vettä. Sopivalla syyssällä lämpötila on jonkin verran pakkasen puolella ja menet hämmentämään vettä käsilläsi sähkövaraus häviää ja vesi jäätyy.
|
|
||||
|
||||
![]()
Joskus tullut havaittua tuo sama efekti lasisella virvoitusjuomapullolla :|
Jari Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Woimalla. autoSCIFIteam "on tästä ennenkin menty.... tekalla..." "en mä vittuile, mä kommentoin" -OPA |
|
||||
|
||||
![]()
Joo, lyijy nimenomaan tässä luovuttais elektroneja siinä rajapinnassa ja estäisi raudan hapettumisen, näin kuvittelisin lukiokemialla, josta on lähemmäs 20v. Tai ainakin lyijy estää raudan hapettumisen olemalla tiiviisti siinä pinnalla, kun lyijy ei kuitenkaan oo hirveen kärkäs luovuttaja, kuitenkin 4 eletronia on uloimmalla kuorella.
Pitäs varmaan ottaa oikeesti selvää, ettei tartteis arvailla ja päätellä. -P- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ "Hullut eivät epäile mielenterveyttään" -Minä- Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse. -Minä- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ Edited by - -P- on 31/01/2006 16:59:15 |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
A-P Kotimainen diesel on jees!!! Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/ Edited by - A-P on 31/01/2006 21:45:48 |
|
|||
|
|||
![]()
Kakkosen aika iso lisävaikuttaja on tämän päivän säätölaitteet
jotka kikkailee sisälämmön ja ulkolämmön perusteella säätökäyrät, mutta eivät huomioi rakenteisiin jäävää kylmyyttä ulkolämpötilan noustessa nopeasti kovien pakkasien jälkeen vaan alkavat pienentää veden kiertoa heti kun huonelämpötila on tarpeeksi korkea. -> Tuloilmakoneen patteri kimahtaa jäähän tosi nopeesti. Ei edes jäätymissuojatermarit kerkee stoppaamaan koneita tarpeeksi nopeasti. Note! This message was posted anonymously! |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Juuri uuden automatiikan hommaneena tahtoisin esittä toimittajalle pari kysymystä jos löytyy hyvät perusteet. Eikös jäätäri kuitenkin pysäytä koko laitteen aikas nopeesti jos siihen asetettu raja-arvo "ylittyy" ja siis pysäyttää poisto/tuloilmakojeet ja sulkee pellit?? Niin ja tuo anturihan on patterin ylä osassa? näyttää kuitenkin arvoa muutaman sekunnin viiveellä. |
|
|||
|
|||
![]()
[quote]
Perskele kokispullot jääny partsilla paukkupakkasilla. Aika hilessä jo mutta kun avaat pullon niin pamahtaa umpijäähän? JÄÄTYMINEN AVATESSA JOHTUU SIITÄ ETTÄ VESI KESTÄÄ PAINEESSA ENEMMÄM PAKKASTA SAMALLA TAVALLA KUN KIEHUMISPISTE KASVAA PAINEKATTILASSA. Note! This message was posted anonymously! |
|
||||
|
||||
![]()
Jospa kokiksessa käykin niin,että avattaessa haihtuu hiilidioksidia ja haihtuminen sitoo lämpöä.
...on tosta joku menny.. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-P- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ "Hullut eivät epäile mielenterveyttään" -Minä- Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse. -Minä- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kysymykset | bono | Jokes | 0 | 11.03.2003 18:48 |
UKK eli Usein Kysytyt Kysymykset | Hannu | Bees & Honey | 0 | 20.02.2002 15:53 |