Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.02.2006, 11:04
pkarlstedt:n Avatar
pkarlstedt pkarlstedt ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 470
Perusasetus

Takapyörän laakerin kiristys


Tarkoitus olisi vaihtaa Defenderin takapyöriin stefat. Napa näyttäisi irtoavan sirolla 52 mm:n hylsyllä. Ilmeisesti stefan vaihtoon ei liity mitään dramatiikkaa.

Mutta se kiristys sitten: Mitenkä kireälle vedän laakerin napaa kasatessa?

__________________
Life's a bitch,
and then you don't die.
- Vanha vampyyrisananlasku
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.02.2006, 11:26
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Sfan vaihto on helppo, mutta jarrusatulan joutuu irrottamaan. Putkea ei tarvitse irrottaa, ellei mene poikki.

Vedä sisempi mutteri kireälle, löysää 1/8 kierros, asenna lukkolevy ja toinen mutteri, kiristä ulompi mutteri, tarkasta navan pyöriminen. Ei saa tuntua yhtään väljää eikä ahdistaa yhtään.

T, Antti
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.02.2006, 12:30
pkarlstedt:n Avatar
pkarlstedt pkarlstedt ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 470
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Stefan vaihto on helppo, mutta jarrusatulan joutuu irrottamaan. Putkea ei tarvitse irrottaa, ellei mene poikki.
Takana on rumpujarru. Tuleeko jarrukilpi mukana? Olisiko sitten etua irrottaa jarrusylinteri niin, että koko systeemi heiluu jarrukilven läpi tulevan jarruputken ympärillä, vai kannattaako sovinnolla irrottaa jarruputkikin? (Kun tarkoitus on kumminkin vaihtaa jarrunesteetkin.)

Lainaus:
quote:
Vedä sisempi mutteri kireälle,
Siis niin kireälle, ettei napa pyöri enää sormivoimin, vai miten kireälle?

Lainaus:
quote:
löysää 1/8 kierros, asenna lukkolevy ja toinen mutteri, kiristä ulompi mutteri, tarkasta navan pyöriminen. Ei saa tuntua yhtään väljää eikä ahdistaa yhtään.
OK. Tämä loppuosa tuntuu selvältä.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.02.2006, 13:44
Shuttle:n Avatar
Shuttle Shuttle ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.03.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.086
Perusasetus

Rumpujarrut takana ei vaadi muuta kuin:
Tunkkaa pyörä ylös, pukki alle.
Rengas irti.
Rumpu irti. (ei ees välttämätön serieksessä..)
Kuppi vetarin päästä, mallista riippuen mutteri tai lukkorengas irti.
Vetolaippa irti (kippo alle, valuu yleensä öljyä) - eikä kannata pitää rumpua alla..
Lyö varovasti lukkoprikka auki, ulompi mutteri irti. Lukkoprikka pois ja sisempi mutteri irti.
Nyt napa lähtee ihan vaan vetämällä. Saattaa vielä vähän tiputtaa öljyä. Muista että laakeri tipahtaa aika aikasin irti. Joten laakerit hyvään talteen.

Huom! näin ainakin serieksessä, lie kuitenkin hyvin pitkälti samat toimenpiteet defenderissä.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2006, 14:26
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

OT: Onko defendereissäkin runpujarruja? :-O

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2006, 15:12
pkarlstedt:n Avatar
pkarlstedt pkarlstedt ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 470
Perusasetus

Lainaus:
quote:
OT: Onko defendereissäkin runpujarruja? :-O
On. Kolme kappaletta.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2006, 16:53
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Joo, vanhemmissa on taka-akselilla rummut, unohdin tuon. Vaihtuu vasta muistaakseni 90-luvun alkupuolella levyiksi. Series-perintöä ...

Pääset siis helpommalla, rumpu ja napa suoraan pois, kilpeen ei tarvitse koskea. Vetarissa sulla on lukkorengas, Serieksissä noi mutterit ja lukkosokat.

T, Antti


Edited by - Ahosensetä on 07/02/2006 20:27:25
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.02.2006, 20:16
pkarlstedt:n Avatar
pkarlstedt pkarlstedt ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 470
Perusasetus

Tuntuu olevan aika vaikeasti löydettävä kalu tuollainen 52 mm:n hylsy.
Motonetistä ei ainakaan löytynyt.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.02.2006, 20:27
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

On oikeasti 2 1/16". Löytyy hyllystä, 15 e

Oikeista työkalukaupoista saa 3/4" vääntiöllä olevia pitkiä hylsyjä, mutta ne on jo aika kalliita, hinta menee varmaan yli 50 euron.

T, Antti
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.02.2006, 20:34
Shuttle:n Avatar
Shuttle Shuttle ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.03.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.086
Perusasetus

Harmittaa kun kävin kerran ostamassa 1" vääntiöllä olevan hylsyn hessumobiilista. Kokohan oli 54mm, eli sinnepäin. Ja maksoi aivan liikaa.
En kehtaa ees kertoa paljon maksoi, mutta paljon.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.02.2006, 20:47
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kyllä se aukeaa siirtopihdeilläkin (isoilla), ei pitäis olla hirveen tiukassa. Sitä ei tartte eikä oikeen voikkaan kiristää kovin lujaan.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.02.2006, 21:14
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote: Kyllä se aukeaa siirtopihdeilläkin (isoilla), ei pitäis olla hirveen tiukassa.
Joskus on, erityisesti kun lukkolevy pettää ja lähtee pyörimään mukana. Silloin saa vääntää koko matkan auki kunnolla.

Näkee niitä muttereita hakatun myös tuurnilla. Uusia muttereita saa 4 e/kpl

T, Antti
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.02.2006, 22:58
pkarlstedt:n Avatar
pkarlstedt pkarlstedt ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 470
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kyllä se aukeaa siirtopihdeilläkin (isoilla), ei pitäis olla hirveen tiukassa. Sitä ei tartte eikä oikeen voikkaan kiristää kovin lujaan.
No näin oli. Ulompaa mutteria pääsi vääntämään isolla jakoavaimella, ja sisempi olikin sitten ihan näppitiukkuudessa.

Systeemiä kasatessa ei napaa saanut jumiin, vaikka sisempää mutteria olisi kiristänyt miten. Onko oikein?

Vastaisuuden varalta voisi kyllä Antilta lunastaa tuon virallisenkin työkalun.

Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.02.2006, 06:13
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Napaa ei laakeria kiristämällä yleensä saa kokonaan jumiiin, mutta se sisempi mutteri täytyy kiristää kunnolla, että laakerit asettuvat paikalleen.

T, Antti
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ 60 takapyörän laakerin vaihto ??? samid Tekniikka & Jutustelu 6 05.03.2009 21:34
Pinolin laakerin kiristys pilariporakoneella Sten Tekniikka & Jutustelu 5 26.10.2007 21:14
Hj:n pinjonin laakerin kiristys ? Keppo Tekniikka & Jutustelu 11 05.07.2007 22:19
Takapyörän laakeri ? conv87 Vuosimallit 1984-1996 9 07.04.2004 11:17
Takapyörän laakerit Jussi Vuosimallit 1984-1996 7 28.06.2003 09:08


Sivu luotu: 02:23 (GMT +2).