![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() ilmastoinnin kompura paineilman tekoonhaku antaa paljon mutua ja lähelle sattuvaa tietoa ja nyt sit kaipasin oikeeti tietäviltä et paljonkos sitä ilmaa voisi tulla ja mitä paineita jos värkkäisi ilmastoinnin kompuran paineilmaa tekemään.riippuu tietysti käytettävistä kierroksista mutta esimerkkejä kaivataan? omassa tapauksessa voisi olla hyvä vaihtoehto tehdä näin kun ei ole ilmastointia mutta kys. kampetta on saanut ilmastoinnilla ja löytyisi bolt on palikat kompuralle ja sen kiinnitykselle.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos englanti taipuu niin esim. tässä hyvä esimerkki:
http://www.jeepforum.com/forum/f11/c...p-pics-471962/ Samalla systeemillä on mullakin tulossa, puoliksi on jo tehty mutta vähän vielä puolitiessäkin siis ![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mä vähä veikkaan et se leipoo kiinni... Ku ilmastointikäytössä sen kompuran kaasun mukana kiertää öljyä voiteluaineena, tiedä sit mitä tapahtuu kun tässä tapauksessa ilman mukana ei enää meekkään öljyä...
Painettahan se nostaa hyvin, mut tuskin siitä kauheita litramääriä irtoo... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37115
tähän saakka on toiminut, välillä olen imupuolelle tiputellut tavallista moottoriöljyä.
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja ilmantuottoa pitäisi olla helposti reilusti enemmän kuin vähän keskivertoa paremmassa 12V kompurassa (esim. Viair yms.). |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Joo ainakin Jeepin sydeemissä on oma öljytila, lisäksi voisi laittaa vaikka X1R:rää.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa eilen purin tuon jeepin kompuran. Sisällä oli 5kpl mäntiä,männän halkaisia 35mm iskunpituus 28mm tuosta voi varmaan joku fiksumpi laskea jotain.
Aika jänkit rasvat oli sisällä (tai pakkanen vaikutti asiaan -25c) Mielessä kävi että tarviiko tuo nyt sitten muuta voitelua, kun sisällä pyörii öljy. Toimiihan auton moottorikin samalla tavalla? |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä jenkit ainakin suosittelee noihin Sandenin kompuroihin käytettäväksi jonkin sortin öljysumutus- voitelua imupuolella. En sitten tiedä onko ihan pakollinen, mutta itse ainakin mieluummin olen varma ettei leivo kiinni
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onko kellään vinkkejä mistä noita rakennustarpeita saisi kohtuuhintaan? Painekytkintä, voiteluyksikköä, öljynerotinta, jakotukkia etc...
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Eiks nuita mm bilteemasta löytyne?
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
cmalino teki omaansa jossei täällä prjektina ni ainakin fjdc.n puolella!
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kompurassa on oma öljy joka voitelee kompuran ja putkistoihin laitetaan ilmastointihuollon aikana PIENI määrä öljyä voitelemaan O-renkaat jotta pysyy tiiviinä . Kompuran öljy ei tule pois sieltä huollon aikana .
__________________
Älä rääkkää sitä ! No enhä minä rääkkääkkään! |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tämä oli hyvä tietää. Kiittää ja kumartaa hän...
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tuo kompuran oma mahdollinen öljy riipu vähän kompurasta? Siis siten että kaikissa ei välttämättä ole? Olin jenkkilän poikien projekteista lukevinani, että ainakin Sandenin kompurat kaipaisi voiteluöljyä sumutettuna tuloilman sekaan. Tiedä sitten ovatko väärässä vai ei, mutta näin kuitenkin monet ovat todenneet. Eihän se siellä mitään ainakaan haittaa, se on selvä.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
tähänkin aiheeseen tulee jossain vaiheessa opin je erehdyksen kautta infoa kun homma pompsahti eteenpäin,löysin xj:n oman kompuran,kiitos nikolle.
nii,siitä tuotosta....jos ei rankasti muisti petä kun tuottoa laskeskelin niin n.140l/min on tuotto kompuran pyöriessä 1000 rundia minuutissa.mahtaa välitykset mennä aika tarkkaan niin että tyhjäkäynnillä kompura ottaa just sen 1000rpm ja kun koneessa vaikka 1500 niin kompuralla 2000-2500,tuottoa jo pyöreesti 300l/min.oletuksena että hyötysuhde 100%
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden. Viimeksi muokannut kaistapää : 15.01.2010 18:36 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuv...QtyBHS_FIN.pdf Tuossa on taulukko josta näkee öljymäärät ilmastointi laitteen kompuralle , siellä on muutama kompura jolle ei ole annettu öljymäärää vaan se saa järjestelmästä se mitä tarvii. Tämmöinen kompura ei mielestäni kovin hyvin sovellu kyseiseen hommaa ,koska sillon sitä pitäisi öljytä jatkuvasti. OIKEASSA olet että sinne kannattaa sumuttaa öljyä tulo aukosta , koska tämähän ei ole SULJETTU järjestelmä eli kaikki epäpuhtaudet sun muut pääsevät melkosuoraan kompuraan ja pitkään käyttämättömänä akselitiiviste saattaa kuivua . Kun tätä käytetään paineilman tekoon. En tiedä minkälainen öljyhävikki ilmastoinnin kompurassa on jos se on avonainen järjestelmä, ei pitäisi olla ,mutta eihän pitäisi olla paljon muutakaan. Ja kaikkiin muihinkin paineilmalla toimiviin vehkeisiin pitäisi säännöllisesti se tippa öljyä laittaa ,esim jos käytät joka päivä laita tippa öljyä joka päivä . Tällöin ei tarvi sitä öljytintä käyttää. Ilmastointi laitteen kompuran öljymääräthän ei mitään hirveitä ole jos keskimäärin n.200ml
__________________
Älä rääkkää sitä ! No enhä minä rääkkääkkään! |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Herätelläänpä vähän keskustelua aiheesta. Onko väliä millasesta autosta kompressori on että saa hyvin tuottoa? Pitääkö olla jonkun jenkkivehkeen vai riittääkö perus henkilöauton? Oliskos tälläisestä kapistuksesta iloa?
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Vanhahkot japanilaiset ainakin denso on hyviä kompura käyttöön kun ovat o-rengas tiivisteillä. Pienessä paketissa 12 mäntää ja tuotto on huomattavasti parempi tyhjäkäynnillä kun o-renkaattomissa malleissa. Voitelu on varminta hoitaa ottamalla kompuran ja säiliön vastaventtiilin välistä t.haaralla ja vastus venttiilillä takasin kierto paine ölljyttimen läpi imu puolelle.
Kunnon säädettävä öljytin ja herkkä säätö vastus venttiilille niin öljyn kulutus on todella pientä ja öljy ei tuu kompurasta läpi juuri ollenkaan, jonka tietys ti saa kuivaimella talteen. Eli uhrataan pieni osa tuottoa siihen että saadaan ilma öljy seosta sumutettua imu puolelle aina kun kompura käy. Tää nyt menee jo ropelihattu osastolle muta jos sen ilmavuodon sinne imu puolelle ottas vielä kuivaimen kupin pohjasta niin silloinhan se viela kierrättäs ison osan öljystä ![]() Viimeksi muokannut hpotteri : 01.12.2011 10:38 |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa kompurassa on oma öljytila, eli pitäisi toimia jotenkin. Kiinnityspeti on sitten oltava tukeva, koska tuon runko ei kestä vääntöä vaan halkeaa, tai sitten leikkaa kiinni kun sylinteriryhmä on samaa valua rungon kanssa. Eli tukeva peti ja kompura kiinnit siihen molemmista päistä. Tuo on jo perus henkilöauton kompuraa hiukkasen isompi, käytetään mm. raskaan kaluston pari litraa kylmäainetta imevissä järjestelmissä. Uusia saa lähes järjelliseen hintaan Kaha:lta. Takapään liitinkantta(kuvassa musta) saa sitten mieleisillään liittimillä/lähtösuunnilla ja kytkintä erilaisille hihnoille, eli on joustava asennettava. Nämä vaan käyttökokemuksia kyseisistä vehkeistä, en myy tai saa mitään etua niiden mainostamisesta :-)
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. Viimeksi muokannut Gary Grand : 01.12.2011 12:05 Perustelu: lisää tietoa. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Mulla ylimääräisenä yksi YORK, jos jotain kiinnostaa... (ei, en muista mallia, joku isompi kuitenkin)
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Eli tossa seltecissä ei piisaa tuotto jos meinaa renkaita täytellä inhimillisellä ajalla?
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Ei varmaan ole huono ajatus laittaa jotain säiliötä kaveriksi...
|
#23
|
|||
|
|||
![]()
Tietysti se säiliön vaatii, mutta onko silti tuotto liian pieni?
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
No se riippuu riittääkö pienen valovirtakompuran tuotto omasta mielestä renkaan täyttöön, suunnilleen saman verran tuo antanee tyhjäkäynnillä.
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Osaako joku sanoa mitä tuollasessa jeepin kompurassa on kierrostuotto? Ja pitääkö magneettikytkin kun alkaa olemaan vastapainetta? Kunhan nyt typeryyksiä kyselen ko ei viitti alkaa tekemään ennenkuin on selvyys asioissa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:astron tehostajan pumppu/ilmastoinnin kompura | Jii-Jii | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 23.08.2012 15:57 |
Ostetaan hj61 ilmastoinnin kompura | helmapelti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 02.07.2009 16:30 |
O: Toimiva ilmastoinnin kompura | Timo_L | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.10.2007 21:08 |
ilmastoinnin pumpusta kompura? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 05.05.2007 22:11 |
Paineilman riittävyys? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 11.06.2004 08:21 |