![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Kysymys sähköasiantuntijoille HJ-61 sähköistä/ laturi kuumenee?Ongelmana siis tuo HJ-61:n latauksen merkkivalon rele jota ei enää valmisteta ja käytetyt näyttää olevan melko harvassa. Ajatuksena nyt korvata tuo monimutkainen orkkisrele normi 24V vaihtoreleellä ja lisäämällä kaavioon yksi maa. Käytännössä olisi tehtävissä myös avaavalla releellä mutta niiden saatavuus melko heikkoa verrattuna vaihtoreleeseen. Kertokaa syntyykö ongelmia, palaako laturi tai koko auto ![]() ![]() Hiemanhan täsä mietityttää se, että miksi on täytynyt tehdä noin monimutkainen erikoisrele jos homma olisi toteutettavissa kolmen euron osalla... Eli kun avain asennossa ACC merkkivalo palaa kun maa tulee kiinni olevan 87a navan kautta. Koneen ollessa käynnissä maa katkeaa kun laturi lähettää virtaa releen herätteelle ja maa kulkee napaan 87. Kytkentä seuraava: napaan 86 laturilta tuleva +(orkkisreleen napa 4), napa 85 maihin koriin, napa 30 maa johtosarjasta, orkkisreleen napa 1 ja 87a mittarivalolle (orkkisreleen napa 2). Napa 87 jää tyhjäksi. Aiheutuuko tästä jotain ongelmia joita en ajatellut? Pitäiskö releessä olla diodi kun alkuperäisessä on jopa 2 tai liittyykö ne tuohon orkkisreleen herätteen maan puuttumiseen? Laitan tähän tuon latauksen sähkökaavion ja alkuperäisen releen testausohjeen jos näistä olisi apua pähkäilyyn.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex Viimeksi muokannut JES : 30.08.2016 19:24 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
En oikein ymmärrä tuon releen toimintaa. Virtalukon ACC asennossa johtosarja syöttää 24V napaan 4. Navat 1 ja 2 kylmiä. Virtalukon asennossa on johtosarja syöttää 24V napoihin 2 ja 4. 1 on kylmä. Koneen käydessä johtosarja syöttää 24V napaan 2 ja 30V napaan 4. Napa 1 kylmä.
Tarkoittaako tämä että rele toimiessaan kytkee lampulle menevään napaan maan vaikka johdossa tulee jännite latauksen merkkivalolta. Nyt ei kyl uskalla kytkeä tuota vaihtorelettä kun napa 2 onkin jännitteellinen ja napp 4 syöttää virtaa koka ajan. Vaihtorele ei toimisi koska laturi syöttääkin virtaa koko ajan eikä vain ladatessa. Rele vissiin vetää kun nelonen syöttää alle hyväksytyn latausjännitteen. Tuota ei sitten niin vain korvatakkaan. Onkohan latauksen merkkivalo ok kun sieltä tulee jännite? Viitsisikö joku mitata toimivasta autosta.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex Viimeksi muokannut JES : 14.07.2016 12:12 Perustelu: mietintää |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Releessä olevat diodit näyttäisi olevan zenerdiodeja jotka määrää releen vetojännitteen.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tohon IG napaa syötetään säätimelle jännitettä diodin kautta ja vastuksella alennettuna. Diodi estää syötön toiseen suuntaan. Releen 2 napaan tulee akulta 24 v ja tohon 4. napaa 30 V eli laturin ulostulojännite ilman, että akkujännite häiritsee sitä. Releen on toimittava niin, että se vetää navan 4 jännite on navan 2 jännitetasossa. Tulloin ei laturi syötä mitään akkuun.
Tuo on piirrosmerkistään huolimatta jonkunlainen alijänniterele. En lähtisi korvaamaan ihan " tavallisella" 24 V releellä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää, turhan hienon systeemin on inssi suunnitellut. Riittäis kun valo ei pala jos laturi ei tuota virtaa just kuten itse aiemmin suunnittelin ![]()
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei suoraan, mutta jos siihen lisää jänniteherkän liipaisun, niin taas toimii. EDIT: poistettu ylianalyyttinen aivopieru Viimeksi muokannut DogeYoke : 15.07.2016 08:17 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Normirele ei toimi...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos, alkaa olemaan selvä tämä merkkivalon toiminta. Olin jotenkin siinä uskossa, että jännite ei mene hehkulampusta läpi. Ilmeisesti olin väärässä. Eli jos kytken korista maan tuohon napaan 2 niin mittarivalon pitäisi palaa kun virtalukko on asennossa ON.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Juuri näin.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Moro. Mä laitoin omaan toyotaan24v peruutussummerin. Laturin merkkivaloliittymästä johto summerin + napaan ja öljyn paineanturiin johto -navasta. Paineanturi kytkee paineettomana. Eli kun auton käynnistää, kojetaulunalla oleva piipitys kertoo,että laturi toimii. Muutaman sekunnin päästä öljyn paine nousee ja piippa loppuu. Ei releitä.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toimii sillä hetkellä. Mites kun hihna lentää vauhdista ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Mittaristosta löytyy kyllä öljynpainemittari ja latausjännitemittari myös. Rakensin ton piipparin ihan huvikseen.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Hj:ssa ainakin toi öljynpainemittari on lähinnä resistiivinen ja öljynpainemittarihan mittaa joko virtaa tai jännitettä. En oo tutkinu tarkemmin. Mutta lisäämällä äänimerkin laturin ja painemittarin anturin kytkentään niin eikö se öljynpainemittaus mene pieleen. Tämä tyhmä kysymys kevyellä elektroniikkatietämyksellä
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mul on ö-painemittari mekaaninen ja toi anturi on on/off tyyppinen 0,3 bar. Ja hj:n laturi on bj:n moottorissa.
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
No tämähän kytkentä tulikin selväksi tuolla selityksellä. Kyllähän tuo toimii jos äänimerkkin on pieni virtainen.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Nyt uudet akut kun jännite ei pysynyt yli 12,5V. Joutu välil lataan akkuja. Tyhjäkäynnillä vain 24,5V navasta. Nyt uusilla akuilla 27;5V navasta 1100rpm. Tämä kuten ennen kun toimi normaalisti. Nyt kuitenkin laturi viiden minuutin käytön jälkeen niin kuuma ettei pysty pitään sormea siinä. Onko ok vai laturista jotain kaput. Latauksen merkkivalon relettä ei ole kun ehjää ei ole löytynyt. Ei vissiin vaikuta itse lataukseen.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Taitaa olla laturi palanut?Lainaus:
Ja jos päävirtakytkin, niin sen avaaminen käydessä voi polttaa laturin..... Muistaakseni? myös hj-61:ssä on latauksen päävirralle oma sulakelenkki? olisko palanut esim. laturin +navan ja laturin rungon välisessä oikosulussa, esim. laturia irroitettaessa?... Lataa akut täyteen, ja kokeile esim. lisäpitkän halogeenipolttimolla tms. että auto sammuksissa sinne laturin päävirtaliittimeen tulee niin paljon sähköä akuista, että valo palaa yhtä kirkkaasti kuin suoraan yläjännitepuolen akun + navan ja korin välillä palaa. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Ei jumi laakerit eikä ole klappia hihnapyörällä. Ei kuulu myöskään mitään ylimääräisiä ääniä. Yksi kaveri epäili että olis diodivikaa. Mut kuumeneeko nämä yleensä miten paljon. Muistelen että on siinä seutuvilla aina polttanu näpit kun ropannut heti käytön jälkeen mut voi olla että sekoitan turboon tai pakosarjaan jotka myös siinä vieressä.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Diodisilta ja staattorikäämitys kyllä lämpenee, mutta jos akut on täynnä eikä autossa ole valoja tms kuormaa päällä niin ei se laturi juurikaan lämpene kun sen ei tarvi tuottaa virtaa millekkään sähkövehkeelle.
Lämppäri ja valot jne päällä niin lämpeneehän se laturi. Oikosulkuun kärähtänyt diodisilta/yksittäinen diodi lämpenee todella reippaasti mutta useinmiten tyhjentää myös akut parkissa seistessä. Oikosulussa oleva diodi kuumentaa myös staattorikäämityksen. Viimeksi muokannut Mika_T : 30.08.2016 22:01 |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vaikka joskus tuon entisen hj-61:n laturi teki sähköä niin paljon, kun pystyi tyhjäkäynnillä, siis nollakelillä oli 600w nimellistehoisen invertterin generaattorina, ja oli halogeeni valoa ja porakonetta, siis invertteri laukoi lämpöjä, vaikka oli vänkärin jalkatilassa, minne lämppäri tuuletti kylmää ilmaa. Ja parin tunnin "session" jälkeen laturi oli noin reilusti kädenlämpöinen, oliskohan 60?, mutta akut oli vajaassa latingissa, siis tuo lataus ei riittänyt.... |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Kaapelit tai päävirtakytkin ei ole koskaan ollut irti auton käydessä tai edes virrat päällä. On siinä laturissa sit jotain vikaa kun kuumenee ihan pirusti. Ei todellakaan kestä pitää kättä parin minuutin jälkeen. Eihän sen pitäisi täysiä akkuja ladata juurikaan vaikka sisäflekti vähän kuluttaakin. Ajovalot ei ollut tuossa testatessa edes päällä. Ihan hyvää latausjännitettä kylläkin tarjoaa, 1100 rpm ja 27,5 V akun navasta ja 28 V 2000 rpm. Akkujen napajännite 12,7 V tunti sammutuksen jälkeen. Pitää vissiin jättää päävirtakytkin kiinni ja katsoa tyhjeneekö akut. Tavallisesti se on aina auki jos en aja kun jännitteenalennin tyhjentää akut pitkän seisonnan aikana (pari viikkoa).
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex Viimeksi muokannut JES : 31.08.2016 00:25 |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Vaihdoin varalaturin tilaalle joka ostettu toimivana. Laitoin siihen uuden jännitteensäätimen ja tarkistin hiilet. Tää lataa 28 V tyhjäkäynnillä eikä mittarin mukaan paljon nouse jännite ajossa. Kymmenen kilsan jälkeen laturi on hieman kuuma muttei polta. Akkujen napajännite 12,7 V ennen ajoa ja 13,1 V kymmenen minuuttia sammuttamisen jälkeen. Ilmeisesti lataus toimii ok. Hieman ihmetyttää tuo laturin kuumeneminen mut ehkä se nyt kuuluu asiaan. Tää ei kyl polta käteen mut on kuuma. Akut on ihan uudet 90 Ah Yuasat. Tarkistin koneen maajohdon kun se on mukavasti esillä kun laturi on irti, oli kunnossa. Ehkä tuossa vaihtolaturissa on kans alkavaa diodivikaa...rupee neuvot loppumaan.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Minusta nuo viime lukemat on niin hyvät kuin vain voi olla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Vaikuttaa ihan normaalilta tilanteelta nyt tuolla vaihdetulla laturilla.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kysymys | jäbätsy83 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.05.2015 21:21 |
kysymys? | ärjy | Chit-Chat | 5 | 22.07.2012 18:49 |
kysymys | ärjy | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 4 | 21.11.2010 18:22 |