Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.03.2016, 20:19
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Toverin kitkalukko?


https://www.youtube.com/watch?v=qpo26lkWBCQ

__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.03.2016, 09:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Toverin kitkalukko näyttää siltä, ettei se oikein voi toimia kovin tehokkaasti.. vai enkö nyt tajua mekanismia millä tuon vielä pitäisi ajaessa kiristyä? Näytti lähinnä siltä että siinä on hentoinen jousi joka painaa tasauspyörästön pinioneita kevyesti murikkaa vasten ja siinä se Mikä tuossa oikein on perimmäinen idea?

Muistelisin että esim. Danan pienemmissä perissä kitkalukon pitovoima pitäisi olla ehjillä kitkapakoilla n.450Nm luokkaa vetarista pyörittäen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.03.2016, 13:40
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Eikö muut ole nähnyt tuollaista lukkoa? Ladassa tuollaisia vastaavia käytettiin aikoinaan, kun ei ollut kunnon lukkoja saatavilla....ainakin täälläpäin Vieläpä osalla oli niin, että jouset korvattiin pulteilla ja sai tiukattua just niin kireäksi kun itse halusi...ja helposti. Idea taisi löytyä aikonaan tänne lakeuksille rantautuneista vfts ladoista....tiedä sitten oliko oikein tehtaan tekeleitä, vai eestin harjukek ralli tiimin tuotoksia.

90luvulla näitä liikkui jonkunverran sovellettuina milloin mihinkin, mutta oikeiden lukkojen vallankumouksessa katosi unholaan...

Mutta esim. mersun virityspaja Kleemann käyttää edelleen vastaavaa ja tommosen voi tosiaan hankkia heiltä vaikka siihen 300t€ ässään jos ei se jarruilla "lukottava" miellytä ;-) https://www.gmpperformance.com/index...ail&PID=149803

Viimeksi muokannut piippu : 17.03.2016 21:06
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.03.2016, 23:12
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

https://www.youtube.com/watch?v=R2wJ5Fkioq8

Oisko tossa toimivampi versio missä noi holkit on viistot, et piukkaa pikkurattaita?


Neuvokaahan viisaammat kun opeliin tuskin lukkoa eteen löytyy, mutta tollasen vois saada tehtyäkkin
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.03.2016, 10:47
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

eipä paljo ole pitoa lukossa ku ei juuri toiselle kynsille lyö kun pyöritteleevät tossa penkissä
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.03.2016, 17:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti
Eikö muut ole nähnyt tuollaista lukkoa? Ladassa tuollaisia vastaavia käytettiin aikoinaan, kun ei ollut kunnon lukkoja saatavilla....ainakin täälläpäin Vieläpä osalla oli niin, että jouset korvattiin pulteilla ja sai tiukattua just niin kireäksi kun itse halusi...ja helposti. Idea taisi löytyä aikonaan tänne lakeuksille rantautuneista vfts ladoista....tiedä sitten oliko oikein tehtaan tekeleitä, vai eestin harjukek ralli tiimin tuotoksia.

90luvulla näitä liikkui jonkunverran sovellettuina milloin mihinkin, mutta oikeiden lukkojen vallankumouksessa katosi unholaan...

Mutta esim. mersun virityspaja Kleemann käyttää edelleen vastaavaa ja tommosen voi tosiaan hankkia heiltä vaikka siihen 300t€ ässään jos ei se jarruilla "lukottava" miellytä ;-) https://www.gmpperformance.com/index...ail&PID=149803
Tuossa mersun kalikassa voi olla myös toinen lukitseva voima noiden jousten lisäksi: siis kun voimaa syötetään kautaspyörästä, niin ristitappi kiilaa noita puolikkaita erillee. -> siis alkujäykkyys jousilla, ja lukitusta tehostetaan sitten tuolla ristitapilla kiilaamalla puolikkaita erilleen.

Ja eikö mersussa ole vakiona kitkalukko (siis se hydralisesti ohjattu lukkokin toimii kitkalukkona ilman hydrauliikkapainetta?) siinä saadaan tuolla rakenteella lukitukseen vielä reilusti voimaa lisää.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 18.03.2016 17:03
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.03.2016, 17:17
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuossa mersun kalikassa voi olla myös toinen lukitseva voima noiden jousten lisäksi: siis kun voimaa syötetään kautaspyörästä, niin ristitappi kiilaa noita puolikkaita erillee. -> siis alkujäykkyys jousilla, ja lukitusta tehostetaan sitten tuolla ristitapilla kiilaamalla puolikkaita erilleen.

Ja eikö mersussa ole vakiona kitkalukko (siis se hydralisesti ohjattu lukkokin toimii kitkalukkona ilman hydrauliikkapainetta?) siinä saadaan tuolla rakenteella lukitukseen vielä reilusti voimaa lisää.
Tais mersuista lukot hävitä kun keksivät elektrooniset hallinnat ja vakautukset.
Jos on hydraulinen tasonsäätö niin sitten voi vaikka ollakkin.
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.03.2016, 01:01
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuossa mersun kalikassa voi olla myös toinen lukitseva voima noiden jousten lisäksi: siis kun voimaa syötetään kautaspyörästä, niin ristitappi kiilaa noita puolikkaita erillee. -> siis alkujäykkyys jousilla, ja lukitusta tehostetaan sitten tuolla ristitapilla kiilaamalla puolikkaita erilleen.

Ja eikö mersussa ole vakiona kitkalukko (siis se hydralisesti ohjattu lukkokin toimii kitkalukkona ilman hydrauliikkapainetta?) siinä saadaan tuolla rakenteella lukitukseen vielä reilusti voimaa lisää.
Mut eiks ne rattaat jo välitä sen voiman ni mites se rititappi noita erilleen painas?
__________________
WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.03.2016, 01:51
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Ei oo mersuissa oikeita lukkoja näkynyt sitten 94 vuoden jälkeen.....jarruilla (sähköllä) yritetään matkia lukkoa, paitsi helvetin kalliina lisävarusteena joissain tietyissä malleissa, ja joissain AMG-malleissa kuuluu hintaan.

Tuo linkittämäni kleemann lukko on sitä samaa tyyliä kuin ne kertomani ladan lukot....eli helvetin jäykillä jousilla kiilataan puolikkaita erilleen ja yllättävän hyvin toimii isommissa nopeuksissa lähes suoraan ajettaessa, mutta ihan turha haaveilla tuollaisesta iloa tyhjäkäynnillä kantoa vasten jurnuttaessa....

Viimeksi muokannut piippu : 19.03.2016 19:21
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.03.2016, 22:58
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
https://www.youtube.com/watch?v=R2wJ5Fkioq8

Oisko tossa toimivampi versio missä noi holkit on viistot, et piukkaa pikkurattaita?


Neuvokaahan viisaammat kun opeliin tuskin lukkoa eteen löytyy, mutta tollasen vois saada tehtyäkkin
Rattaita puristelemalla saa aikaan virheellisen hammaskosketuksen ja sitämyötä lisää kulumaa. Lukituksen toiminta on vähintäänkin kyseenalainen. Eikö Vanjalla ole puikkokonetta vai mistä moinen patentointi lienee lähtenyt...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.03.2016, 23:19
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Aivan surkea systeemi. Joskin kohtuullisesti toimiva jos pieni lukitusmomentti riittää.

Tuo syö poskirattaiden taustat ja tasauspyörästön rungon eli liukupinnat hetkessä paskaksi, kun ei noita pintoja ole tarkoitettu rasitettavaksi.
Kuluessaan tasauspyörästön rattaiden etäisyys kasvaa---> huomattavan suuret tasauspyörästön välykset joka taas aiheuttaa voimansiirtoon välystä ja kolahtelua siirryttäessä vedosta moottorijarrulle jne...

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.03.2016 23:22
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.03.2016, 23:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Aivan surkea systeemi. Joskin kohtuullisesti toimiva jos pieni lukitusmomentti riittää.

Tuo syö poskirattaiden taustat ja tasauspyörästön rungon eli liukupinnat hetkessä paskaksi, kun ei noita pintoja ole tarkoitettu rasitettavaksi.
Kuluessaan tasauspyörästön rattaiden etäisyys kasvaa---> huomattavan suuret tasauspyörästön välykset joka taas aiheuttaa voimansiirtoon välystä ja kolahtelua siirryttäessä vedosta moottorijarrulle jne...
Tätähän minäkin mietin että mikä tässä nyt oikein on järki.. kun ei tuolla ole mitään varsinaista oikeaa kitkapintaa (kitkalukon pakat) tarjoamassa pitoa tai matoruuveja (torsen) tms. vastaavaa hoitamassa väännön siirtoa oikeaan paikkaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.03.2016, 23:59
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

no, taunuksen isoissa atlaksissa joku rakenteli pultilla kiristettäviä kiilapaloja ristitapin ympärille, joilla painatettiin poskirattaita murikkaa vasten. Niissä voimaa tehostettiin tosiaan vielä vipuvoimalla ja kiristettiin pultilla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.03.2016, 02:31
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Hyvin nuo kesti....saattoi mennä helposti muutaman ek:n rallin, sprintistä puhumattakaan

Ja toisaalta ihan sama, kun ladan perä maksoi muutaman satasen (markoissa) ja taas tuollaisen 300t€ Mesen omistajalle ihan sama jos joutuu 100tkm välein murikan vaihtamaan....meille välimallin jätkille se vain kirpaisee

Meleko vähän ne pikkurattaat katu cruisailussa kuluu suoraa ajellessa, eikä tuollaisia kunnon lukon korvaajaksi ole tarkoitettukaan.....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kitkalukko kingkong78 Tekniikka & Jutustelu 14 31.01.2014 23:46
Kitkalukko eteen Roller Tekniikka & Jutustelu 7 15.07.2013 07:43
Ostetaan Kitkalukko hilux 65 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 02.02.2011 22:09
Kitkalukko?? Tekniikka & Jutustelu 17 03.03.2006 16:32
O:kitkalukko O/M/V Muut 0 02.07.2003 12:48


Sivu luotu: 21:15 (GMT +2).