Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.11.2015, 01:43
Seliini Seliini ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 30.05.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Truckmasters


No niin arvon maastoautoaktiivit. Nyt on probleema enkä omin neuvoin ole asiaa vielä saanut ratkaistuksi.

Pohjustuksena sanottakoon että menin myymään oman korotetun ja mutikoilla varustetun 3.0 V6 Pajeron vajaat 3 vuotta sitten työsuhde bemarin alta pois. Nyt on pian 3 vuotta baijerilasta takana ja totuus alkaa selvitä. Ensinnäkin veri vetää maastoautoon ja toiseksi tuo Pajero opetti säästelemään ajokilometrejä siihen malliin että työsuhdeauto tulee minun ajoillani suhteettoman kalliiksi. BMW:n mittarissa nyt 45 000km/3v ja tästä ainakin puolet työajoa. Työajoa olisi enemmänkin mutta koska usein on kuormaa matkassa niin tällöin olen joka tapauksessa kulkenut firman pakettiautolla.

Koska firman pakettiautolla on muutenkin ajoa, sain kuningas ajatuksen tuollaisen Truckmastersin hankkimisesta yritykselle jota sitten käyttäisin itse työmatkoihin (2.9km suunta) ja harrastus tarkoituksissa eli lähinnä metsästys, sienestys, marjastus, kalastusreissuilla yms. Minulla on myös, lähinnä vaimon käytössä ollut, henkilöauto joten motari reissut hoituvat silläkin jos ei halua rajoitinta vasten ajaa.

Nyt vaan ei mistään selviä helposti miten tuota omaa ajoa oikein kohdeltaisiin verotuksessa?
Verottajan säännöt työsuhdeauton käytöstä kun rajoittuvat yksinomaan henkilö ja pakettiautoihin eikä kuorma-autoista puhuta mitään. Jossain sivulauseessa taidettiin sanoa että kuorma-autojen ja moottoripyörien omien ajojen autoetu määräytyy todellisten kustannusten mukaan?
Ymmärrän tämä niin että jos firman ajoa on 75% ja omaa 25% ja vuosittaiset kustannukse poistot ja polttoaineet yms. ml. olisivat esimerkiksi vaikka 10 000€ niin autoetua syntyisi sitten 2500€ = 208€/kk

Truckmastersin mainos ilmoittaa: Ajoneuvo rekisteröity kevyt kuorma-autoksi jolloin täysimääräinen alv-vähennysoikeus koko kauppasummasta
Lisäksi iltalehden koeajoraportissa mainitaan: "yrittäjiä kiinnostavat alv-verovähennysmahdollisuudet ovat paremmat kuin tavallisessa pick-upissa"

Koska pakettiautoksi rekisteröidystä pick-upista saa vähentää täydet alvit jos auto on vain yrityksen ajossa mutta jos on yksityis ajoa niin alveja saa vähentää vain firman ajoa vastaavaalta osalta niin kuorkista saa vähentää täydet alvit vaikka ajettaisiin myös yksityisajoa?

Truckmastersin mainos sanoo myös: Ei ajopäiväkirjaa
Verottaja sanoo että jos pakettiautolla ajetaan vain firman ajoa ei tarvita ajopäiväkirjaa mutta jos myös omia ajoja on ajopäiväkirjaa pidettävä.
Eikö kuorkissa tarvitse pitää ajopäiväkirjaa vaikka sillä ajaisi omia ajoja?

Arvioin alustavasti että suhde voisi olla n 5000km omaa ajoa ja noin 15 000-20 000 työajoa vuodessa. Tämä selittyy pitkälti sillä että työmatkasta ei tule vuodessa kuin tuo noin 500km yhteensä ja kaupat, pankit, päiväkoti, koulu ja posti ovat tuossa työmatkan varrella. Loppu 4500km syntyy sitten metsä ja mökkireissuista joihin niihinkään ei ole kuin n. 30km suuntansa. Työajoa taas tulee pidemmälle viikottain ja päivittäista suhaamista lähialueella. Firman tavara on sellaista että yleensä yksi kuorma menee Yhdelle kuormalavalle mutta painoa yleensä 500-1200kg mihin ei perus pickupin kantavuudet edes riitä.

Onkohan kenelläkään mitään kokemusta aiheesta?
Verottajalta kysymällä varmaan selviää mutta kun on vasta visio asteella niin ei viitsisi mitään ennakkopäätöstä alkaa hakemaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.11.2015, 10:15
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Mielipiteitä. Faktat tarkistettava erikseen.

Kait ne pakun alvit saa vähentää kokonaan jos se ostetaan firmalle. Ajot jokainen sitten sumplii tai ei erikseen.

Kevytkuorkki on tällä hetkellä mielestäni ongelmallinen kaikkine ampä pykälineen ym.säännöksineen ja rajoitin vielä päälle.

Eli siinä kun pakulla saat viskata sen lavan tms.nyssäkän asiakkaalle niin kuorkissa se saattaakin olla pykälien alaista hommaa. Samoin kuin kaikki trailerihommat vaatii jo rekkakortin ja taas saattaa tulla ampä pykälät vastaan. Kaupassa saa tietty käydä,tenavia kuskata,ym yksityisajoa ja omia romuja saa raahata minkä tarvii.

Ja verot on pienemmät kuin kaksikäyttö pakussa eli jos autoa meinaa pitää niin verot versus hankintahinta alkaa kääntyä plussalle jossain 20 vuoden kohdalla...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.11.2015, 07:19
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.907
Perusasetus

voivoi, siellä astuu liikennelupia ja ammattipätevyyksiä voimaan + muu nipullinen lakia elikkäs paskapaperia.. Miettisin firman kans tarkkaan tuota..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.11.2015, 11:25
Seliini Seliini ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 30.05.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Ai saakeli. Tottahan tuossa ammattipätevyys tulee olla jos firman tavaraa kuskaa.. Meillä firmassa kyllä parilla kaverilla moinen mutta itsellä ei.

Pakettiautosta alvit saa vähentää vain jos sillä ajetaan vain firman ajoja. Omien ajojen osuudesta alveja ei saa vähentää mutta ajojen suhteessa tämä on mahdollista. Säännös ei ole yhtä rankka kuin henkilöautoista joissa pienimmästäkin omasta ajosta lankeaa kaikki alvit taannehtivasti maksuun jos jää kiinni.

Liikenneluvista taas sanotaan.

10
Poikkeukset lupavelvoitteesta
Laki vapauttaa lupavelvoitteesta, kun kaikki
alla mainitut ehdot 1–5 yhdessä toteutuvat:
1. kuljetettavat tavarat kuuluvat kuljetuk
-
sen suorittajalle tai kuljetuksen suorittaja
on myynyt, ostanut, antanut tai ottanut
vuokralle, valmistanut, louhinut tai erot
tanut, jalostanut tai korjannut tavarat;
2. kuljetuksen tarkoituksena on tavaroi
den kuljettaminen kuljetuksen suoritta
jalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä
taikka niiden siirtäminen joko yrityksen
sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten
sen ulkopuolella;
3. kuljetuksessa käytettävien moottoriajo
neuvojen kuljettajina toimii kuljetuksen
muksen perusteella asetettu henkilöstö;
4. kuljetuksessa käytettävät ajoneuvot
ovat kuljetuksen suorittajan hallinnassa
ja lisäksi:
5. tällainen kuljetus on ainoastaan
toissijainen kuljetuksen suorittajan koko
elinkeinotoimintaan nähden.

Eli kun firman kuljetukset ovat lähinnä oman valmistaman tavaran viemistä maalaamoon ja takaisin sekä itse valmistettujen tuotteiden viemistä asiakkaalle asiakaskäyntien yhteydessä. Sekä valmistusmateriaalien noutamista tukkurilta joissain hätä hätä tilanteissa. Firman liiketoiminta ei ole kuljettaminen eikä kuljetella toisten tavaraa joten en näe kyllä mitään syytä liikenneluvalle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.11.2015, 12:13
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Liikennelupa-asiat taitaa koskea myös henkilö- ja pakettiautoja silloin, kun ne koskevat. Se ei ole ajoneuvoluokkakohtainen.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
truckmasters


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 16:12 (GMT +2).