![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Blue`s Suzuki 413 highrooffista avoksi (Plasto)Suunnitteluasteella ollut seuraava projekti nytkähti 413 hiroofin löydyttyä lähistöltä MF:n avustuksella. Tarkoituksena rakennella pikkuhiljaa vakiota(toivottavasti) paremmin etenevä maastokulkine kun edellinen kierrejousellinen 410 tuli myytyä. Pakkaset nyt vaan pahasti hidastavat aloitusta kun kipinähommat joutuu pääasiassa tekemään ulkotöinä. Suunnitellut muutostyöt -Akselit toyota ln65:n eteen ja lj:n taakse 4.56 välityksillä+lukot -Jakikseen tg 6.5 välit -Ruisku kaasarin tilalle (löytyi sopivasti Laalaalta) -Laikka-avo ja siihen Tarelta löytynyt targakaari + muovikatto kattoluukulla ![]() -Turvakaaret varmuuden välttämiseksi -Tilaa 33 renkaille Ohjaustehostus vielä arvailuttaa jotta minkä simpukan hyödyntäis.Rungon sisä vai ulkopuolelle. Sektorivarsi eteen vai taaksepäin? Myöskään kardaaniongelmaa ei ole vielä ratkaistu eikä ole hoppukaan. Projektin etenemistä jouduttaneille kiitokset kun harva näitä yksinään saa tehtyä. -LämpöjaVesijohtotyöt Yli-Karro -Hämeen Autosähkö -Huoltokorjaamo Friman -Varaosaliike Sarin -Peltityöt Heikkilä -Offroad palvelu TS Offix -Timantti Nieminen -Automaalaamo M Tervo -Mutis,suppe,sumpe,MF ja moni muu palstalainen osien toimituksesta ja neuvonannosta.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O Viimeksi muokannut bluevan : 14.09.2012 20:16 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Itellä tossa 410 on rungon sisäpuolella (omega), mutta samuraihin tulee ulkopuolelle, että sinne saa jotenki edes fiksun kokosen syylärin sopimaan.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
||||
|
||||
![]()
mulla omegan simpukka samuraissa sisäpuolella ja orkkis syylärillä
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mulla olis kokonainen Omega...
![]()
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#5
|
||||
|
||||
![]()
410:iin laitoin omegan simpukan mutta juurikin jäähdyttimen tilan takia mietin että jos laittais simpukan joko a rungon sisäpuolelle sektorivarsi eteenpäin tai b rungon ulkopuolelle varsi eteenpäin.
Hiluxin akselit kuitenkin tuovat hieman enempi tilaa renkaan ja rungon väliin kavennettunakin. 110 hiluxin simpukan paikkahan on rungon ulkopuolella ja sektorivarsi taaksepäin. Tilaa olis järkevää jättää konehuoneeseen jos tdi kiuas joskus eksyy hollille.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O Viimeksi muokannut bluevan : 19.12.2010 12:54 Perustelu: oli suunnat sekasin |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pikkuhiljaa mut jotain sentään sain tänään aikaiseksi.
Allepäätyvät akselit atomisoitua osittain.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jatketaas hiukan tätäkin kun jotain saatu vuoden aikana väsättyä.
Etumurikkaan hommasin paineilmalukon ja välitys on orggis 4.56 Budjetti ei antanut myöden kahdelle paineilmalukolle joten taakse käytetty hieman siipeensä saanut palalukko (lockright) Paineilmalukko tai uusi palasellainen hommataan myöhemmin. Laakerit akseleissa oli hyvät joten niitä ei uusittu.Stefat kylläkin, marmoritiskiltä ja hintaa niille kertyi riittävästi ![]() Kuramatojen Esa oli jossain välissä ohimennen maininnut rengaskoon kasvattamisesta joten luuri käteen ja lopputuloksena 33set omaan suuliin. Saipahan heti kurakaaret mitoitettua riittäviksi. Susna talliin ja purkamaan ruosteisia puskureita ym pois.Joku oli ..tana hitsannut ihan hiukan ja kaikki yhdessä klimpissä. Lokasuojat oli onneksi joskus uusittu joten lähes ruostevapaat. Sääliksi kävi leikellä.Ai nii se sairaus ![]() Orggis kone toimi jotenkuten mutta kylmänä piti melkoista kolinaa joten jotain sille piti tehdä. Sopivasti 88 (Mika) kauppas ehjää konetta mikä lähtöisin swiftistä joten helpoimmalla pääsee kun haki sen pois kuleksimasta.Aiemmin hommattu ruuttahan oli tarkoitus laittaa niin saa sen samalla vaivalla.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Suzukin omat akselit heivattiin mäjelle vaikka ehjät olivatkin.
Hiluxin etuakseli ja läjän taka-akselin kun pitäis kestää huomattavasti paremmin. Murrosjumppa kun ei ikinä ole mukavaa. ( tai no joo on sivusta vittuilijoille) ![]() Alunperin oli tarkoitus muokata korvakkeet patrolin lateille. Niitä kun jäänyt nurkkiin useampi kierros ja ovat paljon pidemmät. Läjän simpukka rungon kylkeen ja trailgearin varret napoihin. Näillä eväillä tangot sai latien yläpuolelle ja tehostuksen pitäis olla riittävä. Suoran sektorivarrenkin hommasin mutta ei se sitten sopinutkaan,otti kiinni rungon alareunaan. ![]() Patrolin jouset sovitettuna ja yritin etsiä joustattelemalla parhaat kohdat riipukkeiden kiinnitykselle. Muuten olis tullu ehkä ihan ok jousitus mutta jäi niin pirun ylös vaikka paikoillaan oli vaan kaksi lehteä. Hefteissä olleet korvakkeet rungosta sinne kuuluisaan Kuubaan ja sovittamaan uusia suzukin omille lateille.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Omat lehdet paikoilleen ja 7cm paketti tuli alas. Tämä hyvä.
Pääsi suunnittelemaan kaarien avarrusta. Onneksi oli jo nuo pyörät niin ei tarvinnut arvailemalla suunnitella. Tehostimen pumppu on 740volvon kiukaasta kun sellainen oli edellisessäkin ja tuntui toimivan hienosti. Kiinnitysrauta löytyi sopivasti Makelj:n myyntitopikista. Tosin oli tojon pumpulle mutta muokkaus oli helpompaa kuin tyhjästä aloittaminen. Ohjausiskari Wranglerista kun Rulpalta halvalla sai. ![]() Tehostinta testatessa tuli heti vastaan murheita. Ratti tempoi itsekseen puolelta toiselle pitäen melko pahaa kurlutusta. Tovi ongelmakohtaa tuli etsittyä mutta puolivahingossa selvisi syy kun simpukka oli purettu. Salosta onneksi Arton nurkista löytyi ehjä simpukka tilalle.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Taka-akselin vaihto sujui helpommin kun oli aiemmin siivottu valmiiksi.
Jousitallojen ja iskarin korvien hitsaus niin oli valmis. Samalla pienemmät pyörät alle niin kevyempää hommaa irrottaa/kiinnittää. Lattian puhdistus hoitui paineilmataltalla eikä ylimääräistä ruosteensyömää juurikaan löytynyt. Sitten pääsikin jo kaarien kimppuun. Kuvassa leikkauslinja keltaisella. Alle orggiskumit niin enempi tilaa touhuta ja silti saa tarvittaessa siirreltyä. Etupään arvelin olevan hankalampi niin se ensin. Rälläkkää,lisää peltiä ja sähköliimaa. Johan tuli tilaa. Toivottavasti riittävästi.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jalkatiloihin molemmille puolille tuli tuollaiset patit jotta rengas ei ottaisi käännettäessä sisäloksuun kiinni.
Sitten takapää ja reilusti vaan peltiä pois sen mitä tuo turvavyön kiinnitys antoi myöden. Uusi lokasuoja tulisi samaan linjaan rungon kanssa mutta oli ruosteen takia pakko leikata hiukan enempi pois lattiaa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Valmiiden takaloksujen kuva hävinny johki bittiavaruuteen vissiin.
Noh jatketaan tractioneilla. Paten jouset kun jäi käyttämäti niin niistä puslat uusiokäyttöön. Rungon pää käytetyistä raidetangon nivelistä. Niitä kun nurkissa jokaisella hamsterilla. ![]() Paksua latikkaa kun leikkaa plasmalla tulee sopivasti kartio reikä. Sai kiristettyä tuon raidetangon pään. Taaempi tractioni kun jää väkisin aika lyhyeksi niin yritin leikkaa,liimaa,askartele jumpalla hakea sellaista pituutta ja kulmaa missä se vähiten tekisi kiusaa joustoille. Monta kertaa sai muokata ja lopputulos melkein 10cm enempi liikerataa akseliin ennenkuin pultit jäivät niin piukkaan ettei sormin saanut pois. Kaunis siitä ei tullut ![]() Kuva on testivaiheesta eikä siis lopullinen versio. ![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Perien panssarointia tuli välillä väkästeltyä. Mittoja otin trailgearin panssarista.
Ja ketuiks meni sekin. Jossain tuli 5mm mittavirhe mutta sai onneks sopimaan. Sitten pääsikin jo kattopellin poistoon. Tuollainen pala laikattiin irti. On ohutta peltiä. Painaa vähemmän kuin pätkäpaten kuitukatto ![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Eikö kuvat näy ?
Testasin että itselle ainakin näkyy vaikken olisi kirjautuneena. ? Vai hakeeko jostain välimuistista sitten mulla.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ei näy yhtään kuvaa.
![]()
__________________
-Pauli- |
#17
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Katto leikattu irti samasta kohtaa kuin alkuperäisessä avossa.
MikkoS mittaili omastaan ja sen perusteella leikattiin. Osui jopa kohilleen. ![]() Palkkihelmat tehtiin 3mm sinkitystä tavarasta ja kahdessa osassa eli 60millisen kylkeen on hitsattu 30millinen. Pitäis kestää. Tankki ja akku sijoitetuna takaosaan. Näin saa mahtumaan juuri ja juuri takapenkit myös paikoilleen. Tuo ei näin jälkeenpäin havaittuna ollut hyvä idea. Akku olis pitänyt laittaa sittenkin vaikka etupenkin alle tai jotain.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Takalokasuojien yläreunaan "palkkia" 3mm seinämällä niin tukevoittaa eikä pienestä osumasta anna periksi. Ja tuohon myös osittain pultataan avon alkuperäinen "turvakaari"
Kaari pultattuna tehtaan tekemistä kohdista ja tuulilasin kehyksen yläreuna muokattuna.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Takaluukkussa olikin hommaa hiukan enempi. Irrotetusta yläosasta piti siirtää sarana ettei tuo nyt ihan yhden varassa roikkuisi. Ja tuohon lukkohässäkän kohdalle tein kotelon niin sai sen pysymään alkuperäisenä. Suzukin pelti vaan tahtoo olla pirun ohutta ja vetelää.
Kone on onneks pieni ja kevyt niin sen sai nostettua pois kahden ukon ähinällä. Liuottimella pesu,hiukan hiontaa ja maalit pintaan.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Nyt näkyy kuvat, ja näyttää vielä hyvältäkin! Jatka samaan malliin!
![]()
__________________
-Pauli- |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Kone pukkiin kun nokka,jakaja,öljyn imuputki,ö-pohja ainakin tarvitaan SJ:n kiukaasta joten helpompi purkaa.
Saumat ja ruostekohdat hiekkapuhallettiin minkä jälkeen jotain happopohjamaalia. Hitsisaumoihin vedin possukittiä. Tiiä sit onko hyvä vai huono ?? Jenkeistä tilattu smittybiltin rätti tuli sopivasti joten heti sitä asentamaan. Kohtuullisesti asettuu.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O Viimeksi muokannut bluevan : 13.12.2011 18:11 |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Tuo katon takaosaa kannatteleva putki oli hieman haasteellinen taivutella mutta muutaman
harjoituskappaleen jälkeen onnistui sovelias tulemaan. B-pilarin kiinnityskourut olisi saanut merkkiliikkeestä mutta toimitusaikaa kukaan ei osannut sanoa. J0hannekselta pyytelin mallikuvia ja niiden perusteella tekemään itse. Vanhassa rakennustelineessä oli sopivaa profiilia joten taas rälläkkä laulamaan. ![]() Mahtaako olla alkuperäinenkään tuon piukemmalla.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Koneen sähköt seuraavaksi työn alle.
Ruutan boxi seuraavanlainen. Olevinaan -96 swiftistä mutta ainut sähkökaavio mikä jotenkin täsmäsi johtosarjaan oli -93 mallisen swiftin. ??? L1 ecm boxi Sj:n omaa johtosarjaa käytin hyväksi mahdollisimman paljon ja ainoastaan sytytyksen ja ruiskun johdot swiftistä. Tuo swiftin sulakerasia pitää sisällään boxin pääreleen/sulakkeen,bensapumpun releen/sulakkeen ja samalla sai jätettyä sinne karvan mistä voi ottaa virran lukon kompuralle ja työvaloille. Ruiskun kanssa oli ongelmia reilusti kun ostetussa setissä ei ollut mukana map-anturia eikä sytkävahvistinta. Uudet ois maksanu ihan pe...leeks joten swiftin metsästykseen. Oli enempi kuin tuuria kun parin kilometrin päästä löytyi kokonainen -93 mallin porrasperä. Hetki tutkiskelua ja kaikki tarvittava paikoillaan sekä omistaja oli tyytyväinen kun pääsi siitä eroon.Tosin oli ihmeissään kun tutkin boxia kojetaulun alla ja huutelin polkimet kii turvassa et kelpaa,mä otan tän ![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O Viimeksi muokannut bluevan : 13.12.2011 18:40 |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Tankki ja akku olisi suojattava jotenkin yläpuolelta joten apuja kyselemään.
Peltityöt Heikkilä taitteli nätit riisilevyt.Suojaa ainakin pieniltä kolhuilta. Ja sovitettuna.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HDJ:n pientä näpertelyä | kippo86 | Maasturiprojektit | 104 | 28.02.2011 21:08 |
M: Lisävaloteline ja jotain muuta pientä | -Timi- | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 26.06.2008 13:24 |
UAZ: Nyt asentuu moottori - Vielä jotain pientä | sibbis | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 18.07.2007 10:27 |
M:Toyota hj 60 paku ja jotain muuta pientä | Humu | O/M/V Muut | 3 | 08.06.2005 18:00 |
M: suzuki SJ 410 -83 hp 1499€ /tarjoo jotain | kumilusmu | O/M/V Muut | 3 | 28.07.2004 08:44 |