Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.02.2015, 19:07
markkuh markkuh ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.09
Sijainti: Talluskylä
Viestit: 49
Perusasetus

KAKSOISKYTKIN


Lumisessa metsässä kävin ajelemassa MF165:llä kun siihen tuli joku kytkinhärö kun juuri pääsin tielle, ja vaihdetta vaihtaessa ei sitten enää ajopuolen kytkin lähtenyt "pois päältä", kulkuloppui siihen, eli vaihteet menee päälle kuten kytkin olisi pohjassa, poljin yläasennossa silleen hervoton.
Nostolaite toimii normaalisti.
Tässä on ymmärtääkseni kaksoiskytkin.
Olisko tietoa / hyviä arvauksia mikä tuli.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.02.2015, 19:42
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Kannattaa laittaa kysymys myös tuonne: http://masinistit.com/viewforum.php?f=4
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.02.2015, 19:46
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Siis kytkin jää "auki" ja kone ei liiku?

Ihan kuin mekanismissa olisi kulumaa sen verran paljon, että polkimen painama vivusto jäi "nalkkiin", eikä pääse enää palautumaan takaisin asentoon, jossa kytkin olisi kiinni. Oletko tutkinut jo vivuston, että kytkinkotelon valuun menevä vipu liikkuu normaalisti?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.02.2015, 20:02
Lohre Lohre ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Koillismaa
Viestit: 117
Perusasetus

Oletko kurkannut koneen alle? Risu vivustossa esim.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2015, 20:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

onko tuossa se ihmeellinen ylivaihde tms. juttu? jos on niin varmistu, että se ei ole päällä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2015, 21:08
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
onko tuossa se ihmeellinen ylivaihde tms. juttu? jos on niin varmistu, että se ei ole päällä.
Tarkoitatko MultiPoweria eli MP? Se ei vaikuta ainakaan mekaanisen kytkimen toimintaan mitään.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2015, 22:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Massikka tosiaankin pikkasen vieraampi....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tarkoitatko MultiPoweria eli MP? Se ei vaikuta ainakaan mekaanisen kytkimen toimintaan mitään.
Jostain tuo voimalinja on poikki; ja jos toimi ns. maastossa, ja tiellä ei, niin esim. kytkinlevyn keskiön irtoaminen kuulostaa kohtuuttoman huonolta tuurilta...

Joskus vaan oli yhdellä tutulla juurikin tuo multipower ja se oli jotenkin eliminoitu/ei saanut käyttää, kun juurikin aiheutti jotain ongelmaa.... ja tuo massikka oli silloin reilu 20 vuotta nuorempi kuin nyt.

Ja siinä olet oikeassa, kytkimeen se ei varmaankaan vaikuta mitenkään; samalla lailla kuin ei myöskään katkenneet vetoakselit tms.

ps. Tuossa omassa lumityökoneessa on perinteinen kytkin, siis yhdellä levyllä/paineasetelmalla ja siitä huolimatta nostovarret yms hydrauliikka toimii, vaikka kytkin pohjassa; ja (työ-) hytikkapumppu on moottorin takapuolella...
ja voima ei välity renkaille, jos pikavaihde on "väliasennossa", samoin alennusvaihteisto ja päälaatikko voi olla väliasennossa/vapaalla....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.02.2015, 09:00
Jartza:n Avatar
Jartza Jartza ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.01.14
Sijainti: Ruokolahti, Utula, Suomi
Viestit: 75
Perusasetus

Kuulostaa tosiaan siltä kuin jokin olisi mennyt jumiin eikä palauta kytkintä. Havaitsitko luistoa tai mitään semmoistä aikaisemmin? Liikkuuko akseli johon vivustot menevät normaalisti? Kuulostaa kuin painelaakeri ei pääsisi syystä tai toisesta palautumaan. Kannattaa katsoa alla olevasta pikku luukusta joka on neljällä pultilla kiinni. Keskellä on ajokytkimen käpälät ja ulko laidoilla voimanotonkytkimen käpälät.

Jos tarvitset voin lähettää korjausoppaan kytkin osion sähköpostiin. On kylläkin englannin kielellä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.02.2015, 11:28
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Multipoweri on toteutettu sillä tavalla että se ei voi jäädä väliasentoon.

Siinä on pakka vain nopeaa puolta varten.
Nopea puoli kytkettynä levypakka on kiinni ja hitaan puolen vapaakytkin pyörii tyhjää.
Hitaalla puolella pakka on auki ja vapaakytkin välittää voimaa, tästä johtuu multipowerin puuttuva moottorijarrutus hitaalla puolella.

Jos pakka ei jostain syystä toimi niin hitaalla puolella mennään jokatapauksessa.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.03.2015, 22:55
markkuh markkuh ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.09
Sijainti: Talluskylä
Viestit: 49
Perusasetus

Joo, keskiöhän sieltä oli rapsahtanu irti, nyt taas mennään.
Kevättä kaikille.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.03.2015, 07:35
HardHammer HardHammer ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 228
Perusasetus

hyvä että vika löytyi ja itsekkin olisin veikannut kytkimen keskiön irtoamista tai vastaavaa ja kytkimen auki käyttämistä korjaantuakseen.
Kuulosti ominaisuuksiltaan samanlaiselle kun viime talvena irtosi 7700 fordista itsellä kytkinlevy keskiöstä ja vähän aikaa meni tuumatessa ennenkuin katkasuhoitoa rupes antamaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 03:24 (GMT +2).