Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.09.2014, 11:38
P-Pete:n Avatar
P-Pete P-Pete ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.11
Sijainti: Kemi
Viestit: 46
Perusasetus

HDJ80 + Holset HE351ve !!


Tere !

Tuli tilattua tuollane !
Olisko kellään kokemuksia kyseisestä ahtimesta ?
Tarkoituksena olis kokeilla Hodariin tollasta !
Ahtimena tällä hetkellä HX40W 17# ahdot rajoitettuna 1,5Bar !
Ongelmana on vaan herääminen kunnolla vasta n.2200rpm ja auto kun on automaatti niin ei turbo ole matkaajossa mukana ollenkaan !
Säätöratkaisu kyseselle ahtimelle olisi mietinnän alla !

__________________
EX HJ60TD
HDJ80 -92
---------------------------------------------------------------
Kaikkihan on köyhälle kallista, mutta silti kaikille saman hintaista
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.09.2014, 17:47
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

http://www.4btswaps.com/forum/showth...1VE-Controller
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.09.2014, 22:10
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Parempi?


Oiskohan toi Holset paljonki parempi? Toi ohjaus on hiukka hankala,tietysti jos joku kyhäilis valmiin controllerin sille,itte suosin perinteisiä ahtimia juurikin luotettavamman toiminnan takia,turbopajan ukko sanoi kylläkin ettei isommilla ahdoilla varsinkaan VNT mallisesta ole juuri hyötyä perinteisiin verrattuna.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.09.2014, 23:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Oiskohan toi Holset paljonki parempi? Toi ohjaus on hiukka hankala,tietysti jos joku kyhäilis valmiin controllerin sille,itte suosin perinteisiä ahtimia juurikin luotettavamman toiminnan takia,turbopajan ukko sanoi kylläkin ettei isommilla ahdoilla varsinkaan VNT mallisesta ole juuri hyötyä perinteisiin verrattuna.
Siis topiikin aloittajan kysymys oli heräämisestä..... Ja kun herääminen tapahtuu kunnolla 2200 rpm, ja k.o koneen max vääntö on alunperin reilusti alle tuon, ja varsinkin max ahtopaine 1,5 bar. -> siis tuolla turbolla olisi mahdollista kasvattaa tehoa kunnolla, vähintään tuplaksi?, mutta jos tulee toimeen vähemmällä?

Noita tupakkiaskin kokoisia tietokoneita on tullut seurattua mielenkiinnolla: satasella saisi yllin kyllin materiaa..
Muutama a/d in ja mA Out, niin saisi todellisen bittiavaruuden...
(olisi aikanaan kannattanut ottaa onkeen tuo "kituvirta")
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.10.2014, 07:02
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Tuossa kun on sähköllä ohjatut siivet, niin meinasitko muuttaa painekello ohjaukselle, vai miten. Tossa linkin boksilla ilmeisesti käytetään alkuperäistä can väylää, mutta tuommoista boksia tuskin suomeen saa. Jos sais niin tuollahan sen vois säätää heräämään ihan miten tykkää ja pudottaa max ahdot silti siedettävälle tasolle. Mistä vehkeestä tuo ahdin on otettu?
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.10.2014, 08:19
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Tuossa kun on sähköllä ohjatut siivet, niin meinasitko muuttaa painekello ohjaukselle, vai miten. Tossa linkin boksilla ilmeisesti käytetään alkuperäistä can väylää, mutta tuommoista boksia tuskin suomeen saa. Jos sais niin tuollahan sen vois säätää heräämään ihan miten tykkää ja pudottaa max ahdot silti siedettävälle tasolle. Mistä vehkeestä tuo ahdin on otettu?
Can-väylä on tuon ohjaimen ja ahtimen välissä, eli sen voi asentaa vanhempaankin autoon.
Mikäs sen ostamisen suomeen estää?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.10.2014, 10:32
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Hiukan tuppaa maksamaan noi canin logiikka boxit. Onhan se hienoa jos jostain saa ja aina parempi jos pystyy säätämään ilman mitään kalliita ohjelmia. Sen mitä nuita ite opiskellu ja laitellu, niin hiukan hankala lähteä luomaan logiikkaa jos ei ole hommasta hajua. Ihan sama vaikka ainut muuttuja on imusarjan paine jonka anturi antaa bittimuodossa boxille. Jos jostain löytyy nuita pieniä hyvin yksinkertaisen logiikan boxseja, niin olen kiinnostunut. Niillä kun saa tehtyä kaikkea jännää ja helpotetttua säätämistä, kun kaiken saa koneen kautta muutettua ilman esim anturin vaihtoa. Ei vain oikein noi hydrauliikan ohjaukseen tarkoitetut boxit toimi tämmösessä hommassa.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.10.2014, 12:04
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 135
Perusasetus

Mulla on tehtynä VNT ohjaus mikrokontrollerilla (Arduino), pääasiallisesti nyt tuettuna on N75 ohjaus ja osa sähköservoista.. Aika paljon siihen on kyselty aikoinaan tukea tuolle Holset VGT:lle, mutta tämä on jäänyt tekemättä kun itsellä ei moista turboa löydy.

Mutta ei sen tukeminen mikään ihme temppu ole, CAN-piiri ei montaa euroa maksa ja netin syövereistä muistaakseni löytyy sen verran dumppia ohjausdatasta että eiköhän saisi suht helposti ohjattua.

Tosin mulla tuo pelkkä VNT-ohjaustuote on jäänyt vähän lapsipuolen asemaan, kun projekti kasvoi sen verran että ohjaa nyt myös sähköistä jakajapumppua ...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.10.2014, 17:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.999
Perusasetus

Mä ennen ajattelin, että autoahan sais kätevästi piristettyä VNT ahtimella - myöhemmin olen saanut ymmärtää, että VNT ahtimen edut perustuisi paljon siihen jos sitä onnistutaan ohjaamaan riittävän tarkasti ja luotettavasti. Tämä vissiin samalla sen akilleenkantapää.

Olisko peräti vaara jos tyrii säädettävien johdinsiipien ohjauksessa, menee koko härveli paskaksi jostain paikasta?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.10.2014, 18:31
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Nooh, tuskin se VNT tai kone räjähtää kappaleiksi vaikkei ohjaus olisikaan supernopeaalaajakaistadatatietokonesoftaa. Veikkaan, että monessa tapauksessa miedoissa virityksissä vaikka tuollainen moderni GTB2260 VK Garretti pelaa täysin asialliselti ilman ohjausta, ehkä jopa paremmin mitä joku vanha tasakierrostyökoneen Holsetti/switseri. Kiilaa vaan siivet/pesän auki niin ei mee tukkoon ihan pikkusyötöistä ja silti moderni siipidesign ja kuulalaakerointi tekee siitä herkän lähtemään vetämään jo alhaalta. No ehkä tuo mainittu garretti on liian pieni HDJ:n koneeseen, mutta ei tainnut olla puhe, että millaisilla syöttöjä on tarjolla ko. koneessa. Jos niitä ei ole kovin paljoa nostettu niin ei ihme jos ei HX40 lähde kovin alhaalta, joku pienempi vois sitten pelata.

Mä aion ainakin laittaa ihan vaan painekellolla ohjauksen tuollaiselle VNT garretille, kun tietty ahtopaine (kohtalaisen lähellä maksimeja) on saavutettu niin vetää sit siivet niin auki kuin mahdollista.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.10.2014, 20:29
P-Pete:n Avatar
P-Pete P-Pete ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.11
Sijainti: Kemi
Viestit: 46
Perusasetus

Juu eli ei ole tarkoitus hakea millään muotoa täys tehoja, vaan jotain järkevyyttä mettä/käyttis/veto peliin
Tuli jo aiemmin tutkittua toi can mulikka ja on kyllä hintava eli ei sovi meikän lompakolle itekku tekee saa semmosen ku sattuu tulemaan
Itsellä noin 14 vuotta automaatio/sähkö taustaa joten jos päädyn servo ohjaukseen, niin varmaan rakennan itse ja toi mekaaninen/paine ohjaus mallejakin on kyllä netti pullollaan !
Pumputin on käytetty PP-Dieselillä joten ruokaa löytyy kyllä ja ahdin pelaa kovassa vedossa ja kiihdytyksessä, mut ei tasa kaasulla eli matka-ajossa ja toi juuri kyrsii
Manuaali lootalla voi tilanne olla kyllä eri !
Pieniä logiikkaboxeja on tullu silmäiltyä ja vois olla kokeilun arvoisia, mut ne tahtoo olla vain 24VDC tai 230VAC käyttöjännitteellisiä !
Toi 24VDC ei kyl ole ongelma, vain hidaste
Toinen vaihtoehto oli joko HX35W 12 pesällä tai Hybridi HX40W 12 Pesällä !
Mutta löyty toi Holsetti kohtuu hintaan ja vasta kaverille vaihdettiin Mersuun isompi VNT vanhan tilalle niin heräs itselläki mielenkiinto
__________________
EX HJ60TD
HDJ80 -92
---------------------------------------------------------------
Kaikkihan on köyhälle kallista, mutta silti kaikille saman hintaista
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.10.2014, 20:50
MikkoVuorsola:n Avatar
MikkoVuorsola MikkoVuorsola ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.05
Sijainti: PORI, Finland.
Viestit: 678
Perusasetus

Mä olen kokeillut Mersun koneessa vähän kaikenlaisia ahtimia. Vanha ja väljänä käytöstä poistettu 320CDI mersun ahdin toimi lopulta ihan hienosti (aavistuksen olisi tosin saanut olla suurempi).

Ohjaus oli toteutttu painekellolla, joka on 0,5 barin paineella täysin auki.
Imusarjasta säädettävän kuristimen (paineilmaliikkeestä hommattu) läpi ilmaa T-haaralle, josta toinen haara menee suoraan painekelloon ja toinen haara toiselle säädettävälle kuristimelle jonka perässä on on-off magneettiventtiili. Magneettiventtiä ohjataan kojelaudan katkaisijalla, jolla saasdaan aikaan kaksi eri maksimi ahtopainetta.
Tämä mangneettiventtiili rajoittaa maksimi ahtopainetta, ja hyvä esimerkiksi arkisessa katukäytössä.

Säädöt tehdään niin että , 1. kuristin säädetään melko tiukalle, mankkuventtiili auki ja säädetään 2, kuristinta, välillä koeajetaan ja tarkoitus on säätää niin että pidempikestoinen maksimi ahtopaine rajoittuu 1,5 baariin.

Kun magneettiventtiili on kiinni, lähdettäessä esimerkiksi liikkeelle risteyksestä, antaa järjestelmä aluksi korkeampaa ahtopainetta joka laskee sitten maksimissaan 0,5 barin tasolle. Ripeällä kaasun polkaisulla ahdot nousee hetkeksi kahteen kiloon josta tullaan loivasti alas. toimii hyvin arkikäytössä, ja myös pikatiellä.
Katkaisijan 2. asenolla saadaan korkeampi ahtopaine, tämä säädetään 2. kuristimella kun magneettiventtiili on auki, esim 1,5 baaria voisi olla hyvä arvo ainakin lähteä liikkeelle. Tässäkin saa alussa muutaman sekunnin korkeampaa ahtopainetta kunnes järjestelmä pudottaa sen säädettyyn maksimiin. (Mersua ahdoin lopulta 2,8 kilon maksimi paineella.) Tämä korkeampi asetus toimii pirun hyvin maastossa ja esimerkiksi ohitustilanteessa.
Korkeampi ahtopaine jatkuvassa käytössä nostaa vaan turhaan lämpöjä ja rasittaa konetta.

Kannattaa kokeilla, osat ei maksa kuin muutaman kympin, ja voihan mankun tilalla käyttää vaikka käsivipua kojelaudassa jos haluaa, ja kotoa löytyy sopivia osia.

Tällä hetkellä Mersussa ei ole VNT ahdinta paikallaan, mutta siihen palataan, kunhan kaikki sopivat palikat on löytyneet...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.10.2014, 21:31
P-Pete:n Avatar
P-Pete P-Pete ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.11
Sijainti: Kemi
Viestit: 46
Perusasetus

Juuri täälaista palautetta hain eli jos on kokemuksia ei väliä huonoja/hyviä
Nii esille vaan rohkeesti !
Eli mennään trial/error periaatteella
Kerron kyllä sitte mihin päädyin ja miten pelaa
__________________
EX HJ60TD
HDJ80 -92
---------------------------------------------------------------
Kaikkihan on köyhälle kallista, mutta silti kaikille saman hintaista
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.10.2014, 20:59
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Garrett GT 40 HDJ:ssä automaattilaatikko kans . Oireet samat kun sulla alhaalta nukkuu ja ylhäällä riemastuu . Pitäs saada paremmin alle 2000 rpm ahtopaineet nousuun noita maasto ajoja ajatellen.

Siirryn mahdollisesti pienempään noin garrett to4 kokoiseen hyrrään ja kaikki mahdollisen mekaanisen yksinkertaista toteutusta.

CDi mesen ahtimella vois toitsuun tulla uusi elämä, tuo olisi kokeilemisen arvoinen juttu käytetyllä ahtimella.

Jos haluaa autonsa toimivuuden ja vetoalueen muokata mieleisekseen.

Viimeksi muokannut hunter hdj : 03.10.2014 21:08
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.12.2014, 20:17
Karppaj Karppaj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.03.10
Sijainti: PK-Seutu
Viestit: 134
Perusasetus

Täälläkin olis harkinnassa tuollainen HE351Ve ahdin tosin cumminssin perään. Onko mitään uusia ideoita "hukkaportin" ohjaukseen manuaalisesti?

Mitä olen american foorumeilta lukenut niin aika monet käyttävät pako/ahtopainetta sen ohjaamiseen. Eli kaksitoimista ilma/hydraulisylinteriä käytetään siinä. Pakopaine avaa sylinterin ja ahtopaine tasaa sitä.

Onko mitään muita ideoita sen toteutustavasta kenelläkään?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	truck352.jpg‎
Views:	326
Size:	153,2 Kt
ID:	55733  
__________________
Dodge Ram 2500 SLT 4x4 Reg Cab -95 Gearman, TH-Matic, Sonnax, Hx50

Viimeksi muokannut Karppaj : 30.12.2014 21:28
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 30.12.2014, 22:35
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Miulla oli painekello ahtopaineen ohjaamana, oli vähän semmoinen aasin potku.
Make lj:llä oli pakopaineella ohjattu kello ja toimi mielestäni fiksummin.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 31.12.2014, 12:53
-Epeli -Epeli ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.01.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 636
Perusasetus

Eikös toimivin ratkaisu olisi hommata oikean kokoinen perinteinen ahdin?
Cumminsin 35 holsetissa oli muistaakseni eri kokoisia pakopesiä mutta automaatin kanssa oli 9 ?

Jos siihen vertaa niin tuo hx40 17 tuumaisella pesällä tuntuu isolta jos se pitäisi saada heräämään alta 2000 kierroksen.

Tarvikemotista sopivan kokoista masteria vaikka 13 pesällä niin alkaa heräillä, tai sitten laittaa yhden pienen ja yhden suuren jos tilaa piisaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään holset hy35, holset hx50 mfs j_omppa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 05.07.2014 20:21
Myyty Holset Hx35 MiKo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 11.07.2013 05:13
Myydään / Vaihdetaan Holset hx60 TEIDEN_RITARI O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 09.03.2013 19:40
Myydään Holset kome O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 12.12.2008 17:38
O: Holset HX40 Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 27.09.2006 16:13


Sivu luotu: 03:36 (GMT +2).