![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ohivirtaus mittaus; paljonko on ok?Pitäisi mielenkiinnon vuoksi mitata HDJ:stä ohivirtaukset, kun suihkut on irti. Siis tarkoitus olisi tehdä tuo mittaus itse, ja periaatehan on kait seuraava: K.o mäntä yläkuolokohtaan, paineilmaa palotilaan ja kuunnellaan stetoskoopilla imusarjasta ja öljypohjasta, että tuhiseeko? Ja ne ilmat mitkä ei mene kumpaankaan edellämainituista, menee pakaoventtiilistä? Mutta kun puhutaan prosenteista, ja ainakin tuossa yhdessä lapussa prosentit eivät olleet läheskään 100, niin miten nuo prosentit lasketaan? Paljonko on siedettävä? venttiilithän pitäisi olla tiiviit, mutta kampikammioon on aina ohipuhallusta. Vai mistä vois arvailla että kannattaako kantta käyttää ylhäällä?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa on yksi testi. Kaverin mukaan ei saisi olla yli 10 % painehäviö. Toivottavasti ymmärsin oikein mitä tarkoitit
http://www.youtube.com/watch?v=GvG22...e_gdata_player Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.05.2012 18:44 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei nyt muistu arvoja mieleen, mutta eikös se ole niin, että jos venttiilien kautta jotain poistuu, niin kansi on syytä käyttää irti?
Yleensä kai tuollein mitataan sitä ohivuotoa kampikammioon ja arvioidaan sitten porauksen/uusien mäntien/hoonauksen/rengastuksen tarvetta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Oliskohan ollu 12%?? kriittinen raja mitattuna ohivuotomittarilla jossa prosenttiasteikko.
Vuotokohtaa on helppo kartoittaa mittaamalla ensin ohivuoto (mäntä ylhäällä tai alhaalla venttiilit kiinni) ja lukema ylös. Sit mittari irti,tippakannulla öljyä männän päälle ja uus mittaus. Jälkimmäisen lukema menee venttiilien kautta. Myös sylinterikohtaisten erojen vertailu keskenään antaa aika hyvän kuvan,jos kaikissa on suunnillen sama ohivuoto on kaikki ok. Tosin edellytäen että kaikki ei ole tasaisesti liian suurta ohivuotoa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuo aiemmassa vastauksessa oleva videolinkki on juuri se tapa, mitä minä ajattelin kokeilla,
MUTTA tuolla tavallahan voi vertailla eri sylintereitä keskenään, ja kuunnella vuotaako minne: Pakoputkeen; imusarjaan ja vai pelkästään öljypohjaan. Mutta paljonko on paljon ![]() Siis jos tuota virtausta ei kuristeta, niin periaatteessa vuotavassa sylinterissä sama paine, kuin painesäädin antaa painetta. Siis sitä haen, että olisiko jossain ohjeet/tietoa että miten mitataan. -Suuruusluokkaa seuraava: Hyvässä dsl moottorin 300-1000cm3 sylinterissä männän ohivirtaus maksimissaan 10 Litraa/min paineella 1kg/cm2. Ja nyt tosiaan suihkut pöydällä, kun kylmänä meinasi kitkuta, ja ei käynyt tasaisesti. (yksi suihku ei sumuttanut, suihku tuli "pillinä", vaikka avautumispaineet oli ok, ja ei tiputtanut yhtään) En viittis nostaa kantta ylös ihan uteliasuuttani, ja tunnetusti tieto lisää tuskaa ![]() Ja noiden dieseleiden kanssa kannattaa olla pikkusen varovainen, mitä männän päälle laittaa, sillä esim HDJ:ssä palotila männässä, ja jos onnistuu täyttämään sen nesteellä, niin voi tulla isompi remppa ensimmäisessä käynnistyksessä.... |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta mittauksesta vielä. Jos säädetään paineensäädin antamaan vaikka 100 paineyksikköä, enempää painetta ei siis tule ja sitten laitetaan mittari videon osoittamalla tavalla sylinteriin, niin saadaan suoraan painehäviö. 10% häviö siis vastaa mittarin näyttämää 90 yksikköä, koska jonnekin karkaa 10. Jos sylinteri olisi täysin tiivis, antaisi paineensäädin täydet lukemat
Vastaus on siis 10, tuon videon ukkelin mukaan. Itse en tiedä, kun en ole moottorimekaanikko. Löytyisiköhän kuukkeloimalla? |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Ja tuo videon esitys on osapuilleen selvää, siinä tuodaan paineilmaa mittarin kautta sylinteriin, ja verrataan paljonko paine laskee verrattuna siihen, että virtaus on Nolla. Mutta tuo paineilman virtaus on mysteeri! Siis tuolla menetelmällä saadaan aivan eri tulos, jos esim. tuon sylinterin adabteri on joko 1mm tai 10 mm reiällä, ja nuo halpakaupan paineen alentimet ovat täysiä p.skoja |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lisää arvoja
http://www.carcraft.com/techarticles...r/viewall.html
Tässä vielä paremmin toi mittaus sekä arvoja. 8-12% ihan ok ja sylintrien välillä 4-5% erot ihan ok . Kuukkelin kääntäjällä saat joko selvää tai sitten kuolet nauruun ![]() Tässä vielä tuosta epäilemästäsi painemittauksesta. Homma perustuu tiettyyn virtaukseen ja kuristukohdan paine-eroon http://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.05.2012 23:33 Perustelu: Tarkensin arvoja, lisäsin wiki |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Vinkkiä vaan täs juu.. 6-30 % mittailtu omasta 1hd-t padasta ohivuotoja. Mie kävin moottorin läpi ohivuoto mittarilla ,8 kiloa paineilmaa pyttyyn. Uudet hehkut laitettuani ja ohivuodot mittailtuani olin ihan tyytyväinen. 6kpl uusia suutinkärkiä hintaan 85e kpl
![]() ![]() -sinistä savutusta kylmänä vaikka uudet hehkut oli,tämäkin vika poistui uusilla suutin kärjillä. _,moottorin palo ääni sylinterissä todella naputtelevaa kuulosti kuin kaksi vasaraa hakkaisi yhteen. -Nämä kaikki hävisi uusilla suutin kärjillä. SyöttöPumppu on ihan kunnossa tässä tapauksessa joten vilunki ei tullut tässä tapauksessa sieltäkään. Ohivuoto mittauksen tein ohivuotomittarilla hehkutulpan reiästä,löytyi siihen käypänen adapteri ohivuotomittari sarjasta koska suuttimen reikään sopiva adapteri voi olla hankalaa löytää? . Venttiilikopan kun ottaa pois ni on helppo kahtoo mitattavalle sylinterille nokka-akselin nokat sojoittamaan kohti taivasta ni saa varman tuloksen. Viimeksi muokannut hunter hdj : 06.05.2012 00:37 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jos muistelen amis aikoja niin tuo ohivuoto mittari toimi jotenkin niin että säätimellä säädettiin paineeksi joku määrä, oiskohan ollu 4 kiloa tai kaksi. Ja se ilma meni jonkun esim vaikka 4 millin reiän läpi sinne mittarille. Joka siis oli painemittari missä oli prosentti asteikko. Ja se kalibroitiin niin että se mittapään letku laitettiin pikaliittimeen missä oli taas joku x kokoinen reikä vaikka 2 millinen ja sitten se tulo ilma säädettin joko siitä säätimestä tai kuristimesta niin että mittari näytti 20 prossaa.
Vähän hatarat muistikuvat kun sitä aikaa alkaa jo olemaan. Ja konehan pitää mittaushetkellä olla lämmin(?) jos niitä prosentteja mittailee. Muistaakseni joissain bensakoneissa oli yli 40 prossan ohivuotoja ja silti ne toimi vielä jokseenkin normaalisti. Jos säätää säätimestä vaikka sen 4 baria ja kuristaa sen tuloilman vaikka 1,6 mm migin suuttimella ja tekee vaikka renkaan täyttömiittarista sen ohivuoto laboratorio mittalaitteen niin pitäisi jo jotain selvää saada. Ja jos ei saa mitään lukemia niin suurentaa reikää tai nostaa painetta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
|||
|
|||
![]()
20% ohivuodot ei vielä haittaa. ja sitten painetta sylinteriin niin pitäis kuulua imusarjassa tai putkessa tai öljypohjassa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ohivuomittarihan näyttää suoraan (ainakin mitä hommissa käytän) prosentit, paljonko vuotaa. Kunnossa oleva kone vuotaa 0-3% ja kulunut kone 4-10% sitten kun on kaikki ajettu, vuodot on jo 15% luokkaa ja kone on vaikeeta (siis diesel!) saada kylmänä käyntiin, ilman karseeta hehkuttamista/sahaamista.
Venttiilivika menee suoraan sarjaan +20%, kun mittaus tehdään mäntä ylhäällä (aina, koska sylinterihän kuluu ylhäältä, eikä alhaalta). Reikä männässä on sitten suoraan 100%, kokeiltu tuossa juuri omassa Sprintterissä (reikä n. kuulakärkikynän mentävä...) ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mistäs kyläsepät näitä tekee ite ?? Vai onko jossain edullisia kotikorjaamokäyttöön ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tää kiinnostais mua kanssa ois tollanen v8 dieseli mitä mittailla.
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sorry, en muista hintaa enkä kyllä ostopaikkaakaan kun aikaa hankinnasta on noin 10-15 vuotta. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
49 euroa oli muutama vuosi sitten Tammer Dieselin "Pieksämäki"ohivuotomittarin hinta.
Hintansa väärti ollut.... Yleisempiin tulpan kierteisiin sopivia letkuja mukana( mopot,motskari pyörät, autot)kaikki välineet mitä toimenpiteeseen tarvitsee sarjassa mukana. Dieseleissä hyödyntänyt vanhaa hehkutulppaa adapterina kun ei sarjassa sopivaa kierrettä hehkun reikään löytyny . Vanhalle hehkulle vähän poraa ym juttuja ... Viimeksi muokannut hunter hdj : 28.08.2014 20:57 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Just Pieksämäki malli sopis tarpeisiin ... Vaan huonosti tarttuu mun GooGGeliin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Juu sorry tarkoitin et ostin Tammer Dieselin Pieksämäen myymälästä mittarin
![]() Tuolta linkistä: Koivunen OY luettelosta ohivuotomittari löytyi. Tuotekoodi 290-D1-LT400 Viimeksi muokannut hunter hdj : 28.08.2014 21:29 |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
onko tuo Koivusen 290-D1-LT400 jotakuinkin paras mitä kohtuurahalla saa? Muita hyviksi havaittuja ohivirtaus (ohivuoto) mittareita? Ketkä kaikki jälleenmyy Koivusen kilkkeitä Oulussa, tai saako noita jostain nettikaupasta? Tekeeko puristuspainemittarilla kovinkaan paljon, jos hommaa tuon ohivirtausmittarin? -Paavo |
#20
|
|||
|
|||
![]()
snap-on myy hyvin toimivaa mittaria, myös oulun alueella.
__________________
WWW.RASKAS.FI |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Paavo kirjoitti: "Ketkä kaikki jälleenmyy Koivusen kilkkeitä Oulussa, tai saako noita jostain nettikaupasta?" Tarviketori ja fixus_liikkeet ainakin, varmaan moni muukin.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
pakolämmön mittaus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 05.06.2009 17:11 |
Pakopaineen mittaus | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 28.12.2008 13:07 |
Hj 60 ahtopaineen mittaus | Hunter | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 01.09.2006 20:24 |
Ahtopaineen mittaus | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 25.12.2005 10:07 | |
Vannetietoa (mm. ET:n mittaus) | Pauli | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.05.2005 17:30 |