![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Nelivedolla ajamisen vaikutus kulutukseenKaippa tämä olisi tuolla tekniikka puolellakin mennyt, mutta vedetään nyt täällä chatissä. Tuossa viikonloppuna kun oli hieman lunta ja hieman liukasta niin tuli hurauteltua aika paljon nelivedolla. Hyndaikkelissahan tuon nelivedon voi kytkeä ajon aikana, joten oletan että siellä keulalla pyörii koko ajan ne nelivedon kilkkeet. En tuohon sen enempää ole edes perehtynyt pyöriikö ne siellä. Mutta eilen kun tuota peliä tankkasi niin sehän on kuluttanut 2l/100km enemmän kuin normaalisti. Enkä tuohon keksi syyksi mitään muuta kuin tuon nelivedolla ajamisen. Voiko tuo muka oikeasti vaikuttaa noin paljon? Tuo kulutuksen nousu on itseasiassa vielä suurempaa, koska puolet tankista ajettiin takavedolla ja toinen puolikas neliveto päällä. Olettaisin että jos tuolla keulalla pyörii kokoajan ne nelivedon kilkkeet niin jos kytket nelivedon päälle niin eihän sen pitäisi paljoa kulutusta nostaa, kun nämä roippeet pyörii siellä muutenkin ja sitä kautta aiheuttavat koko ajan kitkaa. En tiedä sitten voiko tuo toimia myös niin että ne kilkkeet ei pyöri siellä? Navat on auki ja etukardaani ei myöskään pyöri? Mutta miten tuo on sitten toteutettu jos nelivedon voi kytkeä vauhdissa? Toki on myös mahdollista että nyt pitäisi uusia tuo ilmansuodatin, koska auto on maalattu. Hiontapölyt on tukkinut suodattimen. Pitää sitä vielä tänään vilkaista. Tuo jotenkin voisi vielä uskoa, koska tukkoinen suodatin nostaa kulutusta. Mutta nelivedolla ajaminen nostaisi sitä noin paljoa?!?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Lisätääs tähän vielä että tuota Hyndaikkelia saa LTD versiona, missä on jatkuva neliveto. Virallisten speksien mukaan tämä jatkuvalla nelivedolla varustettu yksilö (veto tais olla 40/60 ja erikseen sen voi vielä lukita) ei kuluta yhtään enempää kuin kytkettävällä nelivedolla varustettu.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Olisiko aika vaihtaa jo ?
![]()
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/ |
#4
|
||||
|
||||
![]()
vaikuttaisko se lumi vierintävastukseen ja tankillisen keskikulutus ei vielä ole kovinkaan tarkka, koska muuttuvia tekijöitä normi liikenteessä on niin paljon, esim sen lumikelin takia muu liikenne ajaa normaalia hiljempaa jne
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jos se kytkettävä on ns. tönkkö neliveto ilman keskitasauspyörästöä, niin kyllähän se haraa vastaan tiukemmissa mutkissa ja lisää sitten kulutusta. Suoraan ajossa maantiellä ei pitäis kovin kummosesti vaikuttaa, mut ei kyl pitäis olla tarvettakaan käyttää.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Piti tuossa käydä suodatin tarkastamassa ja sehän oli aivan musta. 2kk ja 4000km se näköjään kesti. Oletan että tuo on syynä. Pitää tänään vaihtaa uusi suodatin ja tehdä uusi testi. On hieman outo kulutuksen nousu jos trailerikaan ei nosta kulutusta kuin litralla.
Ei tuossa mitään keskitasauspyörästöä ole, eli ihan tönkkö malli se on. Mutta takavedolla kun ajeli niin se perä tuppas pyrkiin kokoajan sivulle. Nuo paskat AT renkaat ei oikein auta asiaa jos on lunta. Niillä ei ollut mitään pitoa lumessa. Mutta eihän tuolla ollut kuin päivän verran lunta maassa. Pitää ajaa vaan hissukseen silloin. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla vanhalla xj-jeepillä en kyllä oo huomannut mitään eroa. Se vie aina sen saman 13l/100km, paitsi jos älytön pakkanen sit enempi. Tai joku Hesan reissu niin sit pääsee jopa 9l/100km... Kaverilla oli automaatti Saappi joku 9-3 tai semmonen, niitä viimisiä malleja mitä ne teki, niin se vei enempi
![]() Omituista... |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Yyjii .4.0ho vei kesällä pää-osin takaveto-ajoa n.12l. Talvella enimmäkseen nelkku-ajoa 15l.. manuaaliaski. Samat mutakumit ympäri vuoden.. Tiedä sitten, mihin sfääreihin olis talvikulutus noussut, jos keskinopeuskin olis säilynyt kesälukemissa..
Viimeksi muokannut petroman : 09.12.2014 15:48 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
En ole Jeep KJ:ssä huomannut, että full time nelivedon käyttö juurikaan lisäisi kulutusta. Talvella kylmyys kyllä tekee sitä ja lumi/sohjo tiellä. Mutta jos on puhdas tie ja sitten kun on saanut vatkattua kaikki voimansiirron nesteet lämpimäksi niin kulutus tippuu lähes kesälukemiin.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Eiks noissa jeepeissä tuo full time 4x4 = keskitasauspyörästö auki ja part time 4x4 = keskitasauspyörästö lukittu?
Onko kulutuksilla eroja full time vs. part time? |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Veikkaisin että part timella kuluttaa vähän enempi, mutta sillä tulee ajettua niin lyhyitä matkoja ja niin huonoissa olosuhteissa ettei ole oikein vertailukelpoisia mittaustuloksia. Eihän part timella saisi pitävällä pinnalla ajaakaan. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos on samankokoiset renkaat, niin kulutus on talvikelillä hangessa ajaen ihan sama ollut ainakin itsellä on päällä sitten takaveto, 4 full time, 4 part time, tai ZJ:ssä viskolla toimiva neliveto (käytännössä takaveto, kunnes sutii). Samassa ZJ:ssä on ollut täsmälleen muuten samoilla roippeilla sekä viskolaatikko, että tuo full-time laatikko. Talvikulutuksessa ei näiden kahden välillä ole mitään eroa. Kesäkulutuksessa oli ehkä litran ero, mutta tämäkin johtunee siitä että visko alkoi olla jo tiensä päässä, ja renkaat edessä/ takana kuitenkin hieman eri tavalla kuluneet. Väittäisin, että se suurin syy takaveto/nelivetokulutuksen eroon talvella on se, että nelivedolla ajetaan silloin kun lunta ja moskaa tulee taivaalta, jolloin myös vierintävastus on suurempi, ja toisaalta ajetaan hieman epätasaisempia nopeuksia. Ei tartte kuin kesällä ajaa kaatosateessa syvissä urissa versus niiden sivussa, niin kulutus pomppaa samalla ajonopeudella jopa pari litraa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ajelin FJ:llä pari viikkoa etukartaani irti keskilukko kii eli takapotkuna, kun se normaalisti on siis jatkuvanelivetoinen. Kulutus? Just huomas ajoittain kulkeneen ehkä hivenen vähemmällä, mut käytännössä kulutus pysyi entisten rajojen sisällä mitkä johtunu vähän eri nopeudesta ja tuulen suunnasta samalla reitillä.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Olipa hyvä et huomasin tän ku oli aikomus tilata rangen jakikseen ne palikat millä saa pelkäksi takavedoksi tuon....mut säästyi nekin rahat. :-) kulutus itsellä 32 kaimaneilla n.18-20l/100km
__________________
RRC -87 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
En tuosta enempää mutta oisko tuossa synkronoitu etuvedon kytkentä ?
Tässä hieman räjäytys kuvia lootasta ja peristä... http://www.awdwiki.com/en/hyundai/
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Antti Holmberg teki kelekalla vedessä ajamisen ME:n | Joske | Chit-Chat | 18 | 25.07.2013 20:50 |
Hiukkavaaran harjoitusalue Oulussa, miten siellä ajamisen kanssa? | Ewerglade | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 13.09.2012 16:01 |
Nelivedolla ravistaa | dieselmoottori | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 25.09.2006 17:18 |
Rättipää näyttää ajamisen mallia patrollilla. | Gyntteri | Chit-Chat | 13 | 31.08.2006 21:30 |
Rockyn tärinä nelivedolla | dieselmoottori | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 28.11.2005 07:41 |