Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.08.2014, 07:25
Tuoppitoukka Tuoppitoukka ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.08.14
Sijainti: 016
Viestit: 11
Perusasetus

Grand Vitaran kylkimuovien irrotus


Moro!
Tuli hommattua tollanen hiukan enempi maastokelpoinen auto lähinnä jahtihommiin, nyt olisi mielessä tutkia mitä on vekutin syönyt.. Ajattelin käyttää nuo kylkinuovit pois ja kattoa kuin on kukkaa päässyt ajansaatossa kertymään, ainoa vain että ei ole mitään käryä miten nuot lähtee irti, repiä koitin yhdestä nurkasta vaan sinkuivat vain.. pitääkö tässä mennä niinsanotusti "takaa sisään", eli ovipahvin takana ruuviloisia? Myös muoveja kiertävät kumitiivisteet on aurinko kutistanut ja roikkuvat nyt ympäri kylkiä, mahtaiskohan tuota löytää jostain uutta esim. metritavara? Näillä pääsisi alkuun katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan

-jarno

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.08.2014, 09:14
MarcusV MarcusV ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.08.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 21
Perusasetus

Minkä ikäinen vitsku? Itsellä -99 jossa myös sitä muovia, ei tietoa miten lähtee irti kun auto tuli mulle vasta viime viikolla mutta itse olen aina mennyt näissä peltiä vasten kiinnitetyissä osissa niin että ensin korjataan kaikki mahdollinen kukka, vedetään hapolla vielä varmuudeksi, pohja+pintamaali (Mielellään sinkkipohjat) ja lopuksi vielä kiveniskumassa päälle ja sitten se kappale eli tässä tapauksessa muovi (etikattomalla) koriliimalla ts. sikaflex tyyppisellä kiinni siihen päälle. En usko että noita tiivisteitä tarvii siis mistään hakemalla hakea ja lopputulos voisi olla parempikin näin. Suurin ongelma kaikessa mitä peltiin laitetaan on se että ajan saatossa tärinän ansiosta maalipinta kuluu puhki ja lopputuloshan on kaikkien tiedossa, liimaus ehkäisee tuotakin. Varapyörätelineen vedin ihan ekana nyt kun siinä on vinokiikari tietysti tehnyt homman niin että pelkkä perkeleen maalattu metalliteline peltiä vasten. Nyt siellä on kiveniskumassat ja vielä kumilevytkin välissä, ei ollut pahaa kukkaa onneksi vielä alla. Täytyy itsekin tutkia nuo kylkimuovien aluset seuraavaksi.

Viimeksi muokannut MarcusV : 27.08.2014 09:29
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.08.2014, 12:02
MarcusV MarcusV ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.08.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 21
Perusasetus

-99:ssä ainakin muovinupeilla ja niiteillä kiinni kaikki muovit kylkeä myöten nyt kun topikin innoittamana purin. Ei ollu mikään katastrofi kuskinpuolen alahelma, pohjassa on ihan ok massat mutta tuossa kohtaa ei ollut ennenkuin laitan siihen sellaiset nyt. Hyvä nuo on irroittaa ja putsata muovikiulut sisältä samalla. Tässä autossa kuitenkin 300tkm mittarissa.. Nyt vaan suvitussu laulamaan, sillä nuo parhaiten lähtee. Huomattavaa on että pyöränkaaren lokarimuovin alla ei ollu yhtään kukkaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.08.2014, 19:26
Tuoppitoukka Tuoppitoukka ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.08.14
Sijainti: 016
Viestit: 11
Perusasetus

Moro Marcus, itsellä kans samaa koppaa vm.2000. Elis lähtivät muovit ihan vain väkivalloin vetämällä ovista? mulla net tuntu olevan niin tiukassa että tuntui hajoavan se paneeli käsiin ennenkuin ykskään niitti nitkahtaa no jospa sitä tässä taas kokeilisi nykiä, lähtikö ihan suoraan vetämällä vai pitikö nitkuttaa johkinsuuntaa? mikäs merkitys tuolla että on etikaton, haurastuuko se nopeammin tms.? Edellisen auton myin liiallisen ruosteenvuoksi pois, toivottavasti tässä ei niin kauheasti ole tekemistä. minkäsorttisia maaleja olet remonteissasi käyttänyt, toimiikohan nuo perus marketti vehkeet huonostikaan esim. mastonin happo ja sinkkimaalit pohjalla?

-jarno
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.08.2014, 21:15
MarcusV MarcusV ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.08.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppitoukka Näytä viesti
Moro Marcus, itsellä kans samaa koppaa vm.2000. Elis lähtivät muovit ihan vain väkivalloin vetämällä ovista? mulla net tuntu olevan niin tiukassa että tuntui hajoavan se paneeli käsiin ennenkuin ykskään niitti nitkahtaa no jospa sitä tässä taas kokeilisi nykiä, lähtikö ihan suoraan vetämällä vai pitikö nitkuttaa johkinsuuntaa? mikäs merkitys tuolla että on etikaton, haurastuuko se nopeammin tms.? Edellisen auton myin liiallisen ruosteenvuoksi pois, toivottavasti tässä ei niin kauheasti ole tekemistä. minkäsorttisia maaleja olet remonteissasi käyttänyt, toimiikohan nuo perus marketti vehkeet huonostikaan esim. mastonin happo ja sinkkimaalit pohjalla?

-jarno
Hei hyvä juttu, sitten spämmään lisää kun mulla lähti tää homma ihan täysin lapasesta tänään ja oon koko päivän duunannu tätä kiesiä. Ne keskimuovit jätin vielä paikalleen, ne ei ole ne pahimmat tässä ja katon ne myöhemmin kun ehdin nämä tehdä alta. Pahimmat on alahelmat ja sitten lokarit. Sinne etulokarin sisäreunaan oli kertyny niin paljon märkää multaa että muija vois istuttaa niistä huonekasveja. Takapuskuri pitää saada huomenna vielä irti kun todella vittumainen paikka löyty bensatankin vierestä missä on ihan näkkäriä pelti.
Noi saa kymmenessä minuutissa muuten irti ja takaskin samassa ajassa!
Siellä sisälokarin puolella on muoviniittejä mitkä saa jopa ehjänä kun ottaa ruuvarilla sen keskustan irti ja vetäsee koko niitin pois. Lisäksi siinä itse peltipinnassa on valkoisia niittejä=nännejä mistä lähtee se muovi ihan repäsemällä pois. On siellä muutama ruuvikin ja riippuu sitten missä kunnossa ja miten jumissa ne on.

Tää on eka "iso" ruosteremppa mulla mutta maalauksissa ja muissa oon suht taitava, löysin nyt tuon Annitrol merkkisen fosforihapon mitä saa motonetin varaosatiskiltä, suurimmat paskat suvitussulla eli neekerintukkalaikalla ja/tai metallilangalla pois niin että hiotaan melkein pellille kaikki paikat. Sitten vedetään annitrol päälle siveltimellä ja annetaan mieluusti muhia yön yli. Tämä muuttaa ruostepilkut mustaksi ja täten pinta on aika kypsä, puhdas pelti "fosfatoituu" eli siihen tulee maalauskelpoinen hyvä suojapinnoite. Ohjeen mukaan pitäis vielä vedellä huuhtasta tämän jälkeen. Ostin ihan motonetistä sinkkipohjamaalia ja suikkaan löyty myös sieltä laadukas spraymaali oikealla sävyllä, tähän tietty lakka päälle. KAIKKI pyöränkaaret ja helmat tulee mulla sitten siveltävällä ruosteenestomassalla niin että ei varmasti lähde enää kukkimaan, tätä samaa massaa vedän niiden puskurimuovien alle ettei siellä hinkkaa mikään maalipintaa puhki kuten ennen. Pakko nämä on ennen talvea tehdä että säilyy mielenrauha.


Tässä kuvia(Maskiteipit vedetty monessa paikkaa siksi että näen missä menee sen muovin reuna että tiedän mihin vetää massat):

Vedin auki ja maalasin tuon pienen osan oven sisältä ja häivytin saumoihin.
Valmistumassa..

Valmis(Maalirajan hion ja vielä myllytänkin kun on pakko olla kaiken vimpan päälle):


Takasivulokarin alla olevat aina vitun sikaiset paikat, tosta lipareesta pitää porata pitsehitsaukset pois että pääsee sieltä altakin vetämään ja itse osan molemmilta puolilta puhtaaksi:


Tässä taas etusivulokarin "nännejä" ja pikkukukkaa. Nämä vedin suvitussulla pois ja hion vielä vesihiomapaperilla että näen ettei ole enempää mitään, sen jälkeen pohjamaali ja se massa päälle:


Kaikkein sikasin ja vittumaisin paikka, helvetin hapero oikeanpuoleinen sisäloksu joka pitää miettiä huomenna kuntoon. Tähän nyt joutuu ihan oikeasti jotain hitsaamaankin, toivottavasti kaikki korjaukset pysyy sen kylkimuovin alla ettei tarvii maalata ylöspäin kamalasti.


Viimeksi muokannut MarcusV : 27.08.2014 21:19
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.08.2014, 16:58
Tuoppitoukka Tuoppitoukka ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.08.14
Sijainti: 016
Viestit: 11
Perusasetus

Jokos sulla on kaikki paikat katottuna hyväksi? Täällä ollu niin kiirusta että vituran pellihommat jääny huomiota vaille, senverta että öljyt kävin vaihtaan, vielä pitäs vaihteistoon ja jakolaatikkoon keksiä jotain hyvää ainetta, perissä oli kirkkaat aineet niin saivat jäädä.. onko ideaoita hyvästä lootaöljystä? tuntuu että vähän nätimmin sais pykälät mennä päälle, tosin en keriny kattoa kuin mustat siellä oli sisällä että olisko ihan siittä..

-jarno
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.08.2014, 19:58
MarcusV MarcusV ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.08.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppitoukka Näytä viesti
Jokos sulla on kaikki paikat katottuna hyväksi? Täällä ollu niin kiirusta että vituran pellihommat jääny huomiota vaille, senverta että öljyt kävin vaihtaan, vielä pitäs vaihteistoon ja jakolaatikkoon keksiä jotain hyvää ainetta, perissä oli kirkkaat aineet niin saivat jäädä.. onko ideaoita hyvästä lootaöljystä? tuntuu että vähän nätimmin sais pykälät mennä päälle, tosin en keriny kattoa kuin mustat siellä oli sisällä että olisko ihan siittä..

-jarno

Huoh, joo on.. Kotelosuojaus vielä huomenna ja sitten kovaa ajoa, pistän vielä huomenna kuvia mistä kantsii suihkia öljyt sisään.. Tästä tulikin sitten pikkunen savotta, 40h tuli tämän kanssa tehtyä duunia mutta nyt on kunnossa, tuli tehtyä mm. pyöränkaari uudelleen ja pohjaan pari paikkaa ja VITULLISET massat joka ikiseen paikkaan kun ennen sitä ei ollut riittänyt esim helmojen ulkopuolelle. Kaikki muovit takasin niin että siellä on kiveniskumassa välissä ja takana nuo kylkimuovit sikaflexillä kiinni ja välistä täysin tiiviiksi, täytin tuon uudenkin kokonaan sikalla ettei väliin pääse märkää hiekkaa enää jatkossa. Toivottavasti sulla taittuu englanti, täältä löytyy tarina:

http://www.suzuki-forums.com/1g-1999...ts-repair.html

Lootaöljystä ei kokemuksia, eka 4x4:nen sitten Audi A4 ruoskan. Mulla menee pykälät ihan kivasti päälle ja huoltokirjassa leima että kaikki on uutta. Jäähynesteet vaihdan nyt, siellä on huuhteluaine sisällä ja huomenna menee uudet kehiin, oli selkeesti vanhaa ja ehkä kahta sorttia sekasin. Moniurahihnan rissan laakeri huutaa joten laakkoselle lähtee huomenna puhelua jos sieltä löytys hyllystä kun motonet tarjos eioota. Tilasin jo perkele BFG:n all terrainit mutta menee kyllä seuraavaan palkkapäivään kun on varaa käydä laittamassa ne alle, meni ihan pikkusen tässä alkuhulinassa kun vuokrasin käytännössä metallipajan pariksi päiväksi laitteineen. Alusta menee myös talveksi uusiksi, tämän meinasin tilata: http://www.jimnybits.co.uk/shop/gran.../prod_168.html
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.09.2014, 13:39
MarcusV MarcusV ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.08.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 21
Perusasetus

Nyt alkas olee peli iskus BFG:n all terraineja, +50mm alustaa ja valorautaa lukuunottamatta. Ihan tiedoks jos sulla menee se moniurahihnan rulla joskus paskaks laakerin osalta (alkaa vinkuu) ni siihen saa tosi helposti vaihettua pelkän laakerin sen sijaan et maksaa laakkoselle 70 euroa siitä...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.09.2014, 18:54
Tuoppitoukka Tuoppitoukka ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.08.14
Sijainti: 016
Viestit: 11
Perusasetus

Ja sulle tiedoks että jos tuulettajan visko menee juntturaan niin alvadista löytyy uus 40e posteineen On omassa ihan tönkissä ja ääni niinku potkurikoneessa, oikein hauenlöhtöjä uskalla ottaa jos siivet sitte ympäri konehuonetta.. vaan jos sulla tiiseli niin onko sulla ees sitä? pittääpä kattoa tosiaan rullat kaikki samalla ja rasuata tarpeen mukkaan..

MIstä löysit renkaat, oliko edukkaatkin? itellä ihan katurenkaat ja yhteen pehmeään pellonlaitaan käyny auton jo istuttamassa, onneksi pikkupuolella nousi.. aika onnettomat ovat katukumit.. nautarauta pitäs iteki jostain keksiä niin pääsee myrskylyhtyjä asentelemaan.. on tämä tallittoman elämä kyllä annaallista, taitaa jäähä mulla kaikki rostehommat enskesän kuiville, eikä tämä jumalaton lentsukaan kyllä auta huoltohommia yhtää
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.09.2014, 05:20
MarcusV MarcusV ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.08.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 21
Perusasetus

Nonni hyvä tietää, ei oo ennestään kovin hyviä kokemuksia viskoista kun niitä hajoili bemuista aina. Ja ihan perus 2l bensa mulla on.
Siinä mielessä tuo on kiva peli että helppo huoltaa kaikin puolin, tilaa on ja tekniikka simppeliä.
Itse hukkasin omani ekana iltana ojaan, oli 4wd pumppu hajalla niin ei vetäny tässä tilanteessa kun yhdellä, oli taas helppo fiksata hapettuneet juotokset ja puhdistaa+rasvata o-renkaat, säästy 300e.

Katurenkaat rampauttaa auton aika tehokkaasti, sen takia on nyt pakko käydä vaihdattamassa seuraavasta liksasta.. Kallita ovat kun perkeleet, suhteilla noin 700e alle laitettuna 16" BFG:t. Rengas-onlinesta taitaa saada halvimmat noin yleisesti. Insat olis halvemmat mutta pinnatut eivät koskaan ole ihan täydellinen vaihtoehto..

Kattelin ebay:stä nauta/valorautaa, johonkin 300e sais, valot pitäs siihen myös saada. Mulla on täällä etelässä aika rajoittunutta tää offitouhu, talvea odotan eniten niin pääsee ottamaan kaiken irti autosta, tuskin sellaista keliä on missä tämä ei menisi. Tietty vois hitsata jos haluais vinssipuskurin ihan, en sitten tiedä mitä tykkäävät leimalla sellaisesta. Suosittelen melkein että haet edes motonetista koteloöljyä spraypullossa sen letkun kanssa ja vedät talveksi ne alahelmat valmiista koloista, helposti muuten ruostuvat sisäpuolelta. Tuo on helppo tehdä vaikka parkkiksellakin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
grand vitaran ylennys kawatus Maasturiprojektit 6 26.08.2014 13:55
Grand Vitaran korotus kawatus Tekniikka & Jutustelu 1 29.03.2014 08:03
Ostetaan Grand Vitaran vanteet pruohola O/M/V Renkaat ja vanteet 0 23.07.2010 12:47
Myyty grand vitaran ilmastointilaite irl O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 18.02.2009 20:20
Myydään grand vitaran automattilaatikko kokki_77 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.09.2008 19:57


Sivu luotu: 04:42 (GMT +2).