![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Bulgarialaisen sorvinkäyttöohje(c10mb)Sorvi tuli hankittua ja manuaali ois ihan kiva. Bulgarialaisena ilmeisesti tunnetaan suomessa, alkujaa zmm/mashtroy sofia c10mb. Teräskonttorin maahantuoma, sieltä ei löydy apuja. Googlellakaan ei ole löytynyt manuskaa, Lathes.co.uk:sta saa ostettua samankaltaisen mallin manuskan mutta kokeillaan ensin muita keinoja ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuollaisella ZMM:llä on tullut sorvailtua jonninverran. Sitten taas uudemmalla mallilla jo paljonkin.
Noissa on sellainen jännäjuttu että, syöttökara ei toimi, kun pakan laittaa pyörimään takaperin. Ellei käännä (muistaakseni tuossa on keskellä taulua suunnanvaihto) suunnanvaihtovipua toiseen asentoon... Uudemmassa mallissa se suunnanvaihto vipu löytyy koneen päästä, syöttöhammaspyörä kotelosta. Poikkiluistin ruuvi ja mutteri yleensä melko kuluneita, ja vaikka kiristää mutteria, niin eipä se kelkka tahdo sitten liikkua ääriasentoihin kunnolla. Työmaan vuoden -06? ZMM on uusittu jo kahteen kertaan ruuvi ja mutteri ko. kohtaan. Nykyään tuota ZMM:ää tuo maahan Maketek: http://www.maketek.fi/fi/Tuotteet/Sorvi/Manuaalisorvi/ Tämähän nyt ei auttanut kysyjän kysymykseen, mutta kerroinpa nyt tämän oman tiedon... ![]() Viimeksi muokannut Kontio : 20.08.2014 21:59 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuon vapaakytkimen ja suunnanvaihdon huomasinkin.
Jos kerran olet tuollaista käyttänyt niin päällimmäisenä asioina mitä käyttöohjeesta haluaisi katsoa on parin mystisen vivun merkitys. Toinen on kuvassa joystickin alapuolella alaviistoon roikkuva vipstaaki ja toiset kelkan pakanpuolella oleva poikittain liikkuva parikymmentä senttinen vipu ja sen yläpuolella oleva kolmesenttinen namiska? Ja onko tietoa millaista öljyä tuohon pitää tukkia?
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuo alaviistoon roikkuva vipu on sellainen, kun kelkan ajaa syötöllä tai pikaliikkeellä esim. lukittua siirtopylkkää vasten (tai sitten kolari pakkaan, kappaleeseen yms.) niin kelkasta irtoaa syöttö (tämä ei siis koske kierresyöttöä, siinä on oma murtotappi).
Sitä vipua ylöspäin nostamalla saadaan uudestaan kytkettyä syöttö päälle teräkelkan sisälle... Eli silloin kun syöttö on katkennut ylikuormituksen takia, ja sitten kun uudestaan yrittää syöttövipua kääntää, niin mikään syöttö ei lähde päälle. Silloin pitää tuota vipua nostaa ylöspäin ja näin saadaan syötöt takaisin päälle. Nyt en sitten saa mieleeni, eikä tuossa kuvasta saa selvää, että mitä vipuja ja namiskoja tarkoitat siellä pakanpuoleisessa kelkankyljessä. Saatko kuvaa ko. paikasta? Öljynä käytetään kelkassa johdeöljyä, sitten vaihteistossa käytettiin meillä ihan perus 46-hydrauliöljyä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tässäpä kuva eri kulmasta, saatiin sorvi jo omalle pihalle
![]() Se pienempi vipu on juuri tuon isomman vivun nupin kohdalla tuossa pyöreässä mutikassa. Hassua, kun olin koeajamassa sorvia niin konesyötöt katosivat( ei ollut edes työstö menossa) mutta ei tuon kääntely tuonut niitä takaisin. Liikkuu aika vasteettoman oloisesti liikerataansa. En sen kummemmin voimalla kokeillut. Myyjän tutkittua keskenään tilannetta, lopputuloksena on että voiman sisäänmenoratas kelkassa on täysin jumissa. Eli kelkka osiksi. Konesyötöt kytkeytyy kyllä joystickista, huomaa kun vastus lisääntyy käsisyöttöjä pyörittäessä. Nelipakka ja lisää pikavaihtoteränpitmiä pitäisi myös alkaa keksimään.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nyt kyllä täytyy sanoa, että empä tiedä tuon vivun tarkoitusta. Koska tuollaista ei ollut missään kolmessa ZMM:n koneessa millä minä olen sorvaillut.
Mutta jos sen yläpuolella oleva vipu (varsi sentin mittanen) pyörii ympäri, niin se on voiteluöljyn jakoventtiili. Vipu pitää normaalisti olla yläasennossa, ja kun sen vivun kääntää 90 astetta suuntaan tai toiseen yläasennosta, niin voiteluöljy menee johteille, ja muistaakseni sen voitelun sai menemään jonnekin toiseenkin paikkaan.. Mutta normaali ajossa vipu kohti suoraan ylöspäin. Ja kun voitelua tehdään, niin vipu käännetään juuri se varttikierros, ja jätetään sitten siihen, sitten syöttövipu jompaan kumpaan suuntaan ( Z-suuntaan) ja ajetaan kelkkaa pikaliikkeellä edestakaisin. Jonkin ajan kuluttua öljyä pitäisi tulla johteille. Poikittaiskelkkan ruuville ei tule voitelua, vaan se täytyy voidella öljykannulla öljyreikien kautta jotka ovat kelkan päällä. Se syötön takaisinkytkentä vipu on tosiaan sellainen hervoton, mutta vasta loppupäässä se ottaa ihan pienen vastuksen ja "plumpsahtaa" paikoilleen.. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kävin syötöntakaisinkytkennän vipua veivaamassa, yläasennossa tuntuu pieni vaste ennen rajoitinta mutta mitään ei tapahdu.
Siinä pikkuvivunvieressä olevassa laatassa onkin tipan kuva. Isomman vivun vieressä on laatta myös mutta on saanut sen verran iskua ettei mitään lukukelpoista näkynyt. Onkohan koppia siitä miten kelkka olisi järkevintä purkaa? Ex omistaja oli kuulemma jostain saanut tiedon että etulevyn voisi suoraan irrottaa kun purkaa vaan himmelit ja vivut edestä pois. Itse lähtisin kuitenkin purkamaan systeemin ylhäältä alaspäin eli kääntökelkka ja poikittaiskelkka pois.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Muuta en zmm:n kelkassa ruuvannut, kuin juuri nuo poikkittaisruuvin vaihdot. Joten en osaa tarkemmin sanoa sen purkamisesta.
Mutta ainakin Tos 40 sorvissa sen etulevyn sai pois paikoiltaan, ja sitä kautta pääsi näkemään kelkan sisään. Mutta jos jotakin isompaa piti siihen tehdä, niin sitten se koko kelkka pudotettiin irti yläosasta. Ja se lähti helposti irti, kun vaan muutamat kuusiokoloruuvit ja kartiotapit irroitti, niin vaihteisto oli irti yläosasta. Toki tätä ennen oli johtoruuvi yms. vedetty pois paikoiltaan, eli oikea pääty irti ja sitten vetää akselit pois paikoiltaan. |