![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() cherokee xj moottorijarrutusElikkäs kun automaattilaatikossa esim. Pakko ykkönen ja kakkonen päällä päästää kaasusta alamäessä niin pitäiskö jarruttaa moottorilla tai vaihteiston? Kiitos ja anteeks kun eka tomaatti auto
__________________
Salon Seudun Off Road Ry |
#2
|
||||
|
||||
![]()
No aika samalla tavalla se automaatti moottorijarruttaa kuin käsivaihteinenkin. Toki momentinmuunnin aina vähän luistaa, mutta jarruttaa silti. Itse asiassa XJ:ssä jos laitat 1-2 asennon kepistä päälle ~70-80km/h vauhdista moottorijarruttaessa, niin varaudu 60km/h tietämillä kunnon nykäisyyn ja renkaiden pikku ulahdukseen. En suosittele talviliukkaalla, saatat olla poikittain
![]() Alamäessä kepistä pienempää päälle jos haluat moottorijarrutusta hyödyntää, ainakin on kaikissa omissa tomaateissa ollut ihan toimiva systeemi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
No lähinnä mettävehkees vauhti vaan kiihtyy alamäes
__________________
Salon Seudun Off Road Ry |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin molemmat omat XJ:t, nykyinen ZJ, yksi B- Omega, yksi A-Omega, ja monet muutkin ajamani perinteiset automaatit on kaikki pitäneet nopeuden/ hidastaneet moottorijarrutuksella, myös alamäessä. Eihän automaatti tietenkään samaan pysty kuin vaikkapa joku aataminaikainen perusdiesel manuaalilaatikolla, mutta kyllä ne kaikki enemmän tai vähemmän vauhtia silti hidastaa. Alamäessä maantienopeuksissa usein jo pelkkä kaasun päästäminen riittää pitämään vauhdin suht tasaisena, tai viimeistään OD:n tiputus pois päältä. Raskas kuorma päällä ei välttämättä sitä tee.
XJ ihan valehtelematta vingauttaa takarenkaita, jos laitat kahvasta ~80km/h nopeudessa ensin 1-2 päälle ja päästät sen jälkeen kaasun -> loota kun vaihtaa ykköselle ~60km/h kohdalla niin huomaat aivan varmasti.. pikkupuolella ajaessa hidastaa ykkösellä tai kakkosella jo vähänkin kävelyvauhdista kovemmassa nopeudessa. Ei itse ainakaan tarvinnut pakkovaihde päällä kauheasti alamäissä yleensä jarrutella. Samaa pätee tähän nykyiseen Grandiin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ok. Pitää ruveta selvittää miks ei jarruttele
__________________
Salon Seudun Off Road Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Jeep Cherokee XJ | Jeep-Ukko | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 07.11.2013 09:40 |
Myydään / Vaihdetaan cherokee xj | Tolu | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.07.2013 08:50 |
Ostetaan Cherokee XJ peltivanteet | tonio75 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 10.07.2011 23:19 |
O. XJ Cherokee | 454SS | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 13.02.2007 12:23 |
M/XJ Cherokee osaa | timmy | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 27.09.2006 11:20 |