![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Millä pakettiautolla (=B-kortilla) on vähintään 1850kg hyötykuorma?Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi? Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuskin millään kun kokonaismassan raja on kuitenkin 3,5 tonnia
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.
Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405 Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 15.03.2014 20:50 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja tuota offikapinetta voi keventää, ja aikamonta olisi pakko ainakin kaventaa vaihtamalla siirtopyörä alle, ja renkaat kärryllä mukaan. (tai sitten autoa pitää levittää.... sillä kuorma ei saa olla leveämpi, kuin kuljetin.
Ja vaikka oli nimenomaan kyse B-kortillisista..... Toki tuo kevytkuorkki vois olla edullisempi vaihtoehto, ja tuo halpa C -kortti (tai jopa C1) (ja ilman ammattipätevyyttä); ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan! Tuommoisessa vanhassa 3500 kg dsl- pakussa vuotuinen verokuormitus aika massiivinen pelkkä käyttömaksu taitaa olla enemmän, kuin minun vm. 2001 "wararenkaan", ford fokus 1.8 tdic -henkilöauton kaikki verot. Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin...... |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]() ![]() Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 15.03.2014 21:52 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ostat Dodgen fuul-size pickupin 5.9 Cumminsilla, hommaat C- kortin ja unohdat kalliit kilometrit
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Muutenkaan ei ole hyvä homma jos kuorma painaa autoon nähden liian paljon. Mites joku tällanen: http://www.nettikone.com/volvo/fl612/1279289 Ja jos se pitäs pakua muistuttaa, johonkin tällaseen Varioon vois ehkä jotain kuormaa saadakin ilman, että auto hajoo: http://www.nettikone.com/mercedes-be...io614d/1200933 Pakko myöntää ettei vario kyllä mikään autonkuljetusauto ole. No joku 814 ei olis vielä ehkä kauheen jytky vehe: http://www.nettikone.com/mercedes-benz/814/1265203 Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.03.2014 22:26 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mä kokeilin Niit paku\pikku mb kuorkkeja, (myös lt) mutta ei niillä tullu lähettyy mihkää pitkälle. Meteli hytissä oli aika infernaalinen tai luotettavuus nollassa. Sitte ostin isomman ka sillä menee kyllä ilokseen reissut, ainuu miinus et,3 paikkanen. Nyt haluis trailerin ja veturin Nii Sais koko köörin samaan autoon. Mulleku Tää on hauskan pitoo kaverien kans ja aina meitä on joku 5 neitiä matkassa
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Juu, ainakin vanhassa LT:ssä sisämelu on sen verran infernaalinen että peltorin vastamelukuulosuojaimille on käyttöä
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siellä on kruunattu vaaka millä vastaanotetun jätteen määrä punnitaan. Toki nuo vaakat pikkasen pyöristää maksajan eduksi, mutta muistaakseni max. 19 kg? On tullut punnittua noita autoja/kärryjä/kapineita, ja AINA ne on olleet vähintään omissa painoissa, yllättävän herkästi tuota ylipainoa tulee jostain... ja noissa vanhoissa painot on ilmoitettu ilman kuljettajaa.... en halua maalata piruja, mutta jos esim. noita vokkeloja käyttäis puntarilla, ja nimenomaan kuskin kanssa, niin veikkaan väh. 10% lisäystä.... Ja kun tuota omaa, nimimerkin mukaista bj:tä katsastin pakuksi vuosikymmeniä sitten, niin tuo rippikouluikäinen bj painoi kotelot yms puhtaaksi pestynä, tankissa 5 litraa dsl, 3m vinssinvaijerilla, 8mm, ilman vararengasta ja telinettä, pienillä akuilla, 205-16 sileillä kumeilla tubeles vanteilla, kaikki matot+takapenkin pehmusteet poistettuna jne. 1840 kg konttorin puntarilla. Kaatopaikalla 10g vähemmän, ja romuliikkeessä 10kg enemmän. Otepaino muistaakseni 1820kg Ennen kuin teurastin vinssin pois, ja tehdä 1800kg omapainoinen BJ, kerkesi tulla tuo "1800 kg asetus, ja selvennös tuohon punnitukseen" Siis tuosta punnituksesta; Ainakin Oulussa minimimaksu on reilusti alle kympin, taannoin piti maksaa tonnitaksaa (noin 80e/Tonni), mutta puntari pyöristi vissiin painot asiakkaalle edullisempaan 10 kiloon.. ja kun piti keväällä viedä noita Ahvenen perkeitä, jotka alkaa haista heti! Niin ohikulkiissa vein nuo fileerausjätteet heti kaatsikalle, ja tuosta muutaman kilon pussista ei koskaan tarvinnut maksaa mitään... mutta nyt vajaa 10e, vaikka dyykkaat... |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Melkeen kaikilla pakettiautoilla oli ne sitten pakettiautoksi rekattuja tai juuri ja juuri kuorma-autoksi on kantavuus ollut käytännössä aika vaatimattomalla tasolla.
Ne on mun mielestä tarkotettu käytännössä jollekin alle 1000 kilon kuormille. Poikkeus oli ehkä kaverin kanssa yhteinen -74 406 paripyörällinen lava Mersu, mutta se ei soveltunut kuorman kuskailuun kun moottorissa ei ollut vetoja eikä välityksen antanut myöten maantielle. Sitten kerran kokeilin jotain Isuzua pientä kuorma-autoa muistuttavaa paripyörällistä autoa, siinä oli kantavuuttakin vähän ajateltu. Juuri vähän aikaa sitten ajoin kuorma-autoksi rekatulla 14 vuotta vanhalla LT:llä ja siinäkin kantavuus aika hiljasta. Kuorma-auton on nimensä mukaan tarkotettu kuormalle ja pakettiauto enempikin "paketeille". |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Täytyy sanoa että kyllä tämän
vaihtuessa tähän Ei oo harmittanut kuorkkikortin hankinta. ja ei kyllä suikkaa raskaampaa vaparikoneella olis kehannut kuskata... tai no, tuli silllä kyllä vietyä. jopa bjtäkin. mutta aikanaankun lähti niin kerkis. mutta 80 hp -> 180 on se aika ero silti. ehkä vois olla kaupan toi iveco? |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta VW:n paripyörällisestä LT:stä tuli mieleen myös tämännäköinen pieni MAN:
http://www.nettikone.com/man/7800-ko...m-lava/1253531 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Väännöllä auto kulkee, eikä hevosilla..
![]() Saahan vapari- Hiacellakin kiskoa yli parin tonnin perävaunua, mutta hullu pitää olla jos niin tekee ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Niin ei tää mikään helppo homma pitäny ollakaan. C-kortin ajaminen maksaa luokkaa 1500€, ja turha itkeä ettei tullu ajettua sitä jo persaukisena teininä kun se ois maksanu saman verran markkoina lisää B-korttiin. Kun C-kortille ei ole muuta käyttöä, niin vähän turhaa ja kallista hommaa.
Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu.... Tässä maassa on takuulla muitakin kitubudjettisia ja persaukisia B-korttilaisia, joilla ois tarve kulettaa autoja sun muuta rojua halvalla. Kun iso telikärri maksaa luokkaa 3k€, niin mieluummin sen rahan pitäs kiinni moottoroidussa kalustossa. Sit jos lavalla on vielä pikku-Hiiappi, niin homma muuttuu vielä mielenkiintosemmaksi... ![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 16.03.2014 07:58 |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Joo mersu om617 oli kyllä hengetön, kun sen sai vauhtiin niin kyllä Se sitten puksutti ku juna. LT turbokoneella jäis kyllä nyt mun mielestä voittajaks, siihen Pitäs vaan rakentaa mahd kevyet rampit offiauton kuljetukseen ettei tarvis renkaita vaihdella perillä. Se turbokone kyllä jaksaa, itellä oli 55 ja kärry perässä täys kuorma just jakso kaasupohjassa pori-tamperetien mäet 80km\h niin en usko että oikeesti 3.5t yhdistelmä hyytyis. Se melu vaan....
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden. Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa. Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Miulla oli aikoinaan ajossa LT 45 turpo, alusta oli jämäkkä ja vetoa piisas ihan riittävästi. Eihän nuo mitään kilpa-autoja kuitenkaan ole?
Paperilla tais olla kantavuutta tosin alle tonni.... ![]() Joskus ajelin KA 3,3 turpo Cantterilla, se veti iha hitoksee.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405 ... vois omatoimisesti rakentaa tämmösen, eli omamassa vähenee: http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457 Tyhjänä on takuulla keulapainonen, joten tonni taka-akselilla on liikaa. Jos toi pohjosen vekotin on kerta 1820kg hyötykuormalla, niin keulapainoinen V8-Jeeppi luulis menevän kyytiin ilman akselikuormaongelmia. Toinen juttu tietysti on kuskin tuoma lisäpaino... ![]() ![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Täytä koppi heliumilla
![]() ![]() Meillä menee töissä aika usein koppimallin 80- luvun LT25 ja isompia kohti afrikan mannerta, niissä on yleensä takana pari samanlaista osiin pilkottuna. Ihan hyväkuntoisia yksilöitä sinällään olleet, mutta se koppimelu on todellakin aivan infernaalinen. Varsinkin turbottomat pikkuvehkeet hyytyy laivan ramppiin ihan totaalisesti, kakkonen päällä saa huudattaa että jaksaa ylös. Tosin painoakin niissä on varmasti yli sallitun, mutta silti. Toki satunnaiseen käyttöön eikä kauhean pitkille matkoille niin onhan LT jotenkin toimiva ratkaisu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Muutton merkeissä tutustuin tämännäköiseen 7500 kilon Ivecoon:
http://www.kaislapojat.com/page.php?sivu=10 Itselle jäi mieleen, että joku 7500 kilon kuormuri olis moneen hommaan kätevä. Mua epäilyttää noi hurjalla kantavuudella olevat pakettiautot, olisko niissä kuiteski painot merkattu väärin vai mikä on homman nimi. Kaverin kanssa yhteinen 406 Mersu eli sellanen vanhan 508:sin näkönen oli yllättävän kevyt otteessa, mutta jäi epäilyttää voiko paino pitää paikkaansa kun rakenne vaikuttaa kuiteskin ihan perus pickuppia aika paljon vahvemmalta. Kuormurissa olis se hyvä puoli, että sitä saa vapaammin muutta omaan tarpeeseen ja kuskata ihmisiäkin jouheemmin kuin pakulla. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
mites ne ammattiluvathan tule ongelmaks kanssa jossain vaiheessa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Juu kuormuri olis varmasti parempi vaihtoehto, mutta Winchesterin tapauksessa kuten todettu jos ei ole c-korttia, niin ehkä sitä ei kannata ajaa sen pelkän harrasteauton satunnaisen kuskaamisen takia.
Pakettiauto kun täytyy olla niin semmonen lt volkkari on varmaan kevyimpiä omamassaltaan noista 3500kg autoista ja siitä sen vois ehkä saada tehtyä. Ainoo kysymysmerkki on se että jos kokonaismassa menee ratsiassa ylikuorman puolelle niin alkaako se käymään kortin päälle?
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td ![]() -Miekka ja nakki risa polkupyörä ![]() ![]() |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Veturi pic-up jatko-ohjaamolla ja B kortilla? | Heikki L | Chit-Chat | 28 | 16.05.2012 01:34 |
Myydään MYYTY: -96 GMC Suburban - B-Kortilla ajettava M1G maastohenkilöauto | heicola | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 12.01.2011 10:43 |
Ostettu B-kortilla ajettava avolava | kivinen | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.08.2009 18:44 |
Eihän sitä kortilla ajeta...??? | secretary | Chit-Chat | 9 | 11.02.2007 10:12 |