![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 3B pakosarjasta peltisarjaanonkos joku tehnyt tai tekemässä tohon 3B koneeseen turbosarjaa? ite oon lähiaikoina teettämässä koneen ja turbon laippoja ja pitäisi rakennella joku putkihässäkkä, siten että turbon saa suoraan sarjaan kiinni. nykyinen turbo kun on sarjasta lähtevän mutkan päässä ja tuleva puhallin ei samalle paikalle mahdu öljynsuodattimen takia. vielä kun löytäis tohon seuraavaan puhaltimeen pakolähdön joka on pyöreä pantakiinnitys. jossain vanin koneessa olen nähnyt samantyyppisen kiinnityksen. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on noita pks sarjaan tulevia laippoja hyllyssä pistäppä mittakuva niin saat edullisesti...
Tohon pakopuolen lähtöön ei ole laippaa mutta jos sais jostain mallin niin voidaan katsella... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tekeillä on, vaikka pitää ensin saada tuo alustamuutos pois jaloista. Varmaan vasta ensi vuoden aikana pääsen toden teolla kiinni moottorin kutitteluun.
Minulla on vähän enemmänkin osia lähdössä laserleikkaamoon lähiaikoina, joten mukaan mahtuisi tietysti pakosarjan laippoja muillekin, jos kiinnostusta löytyy. Hintaa itse leikkaamisesta tulee tuskin muutamaa euroa enempää per läpyskä, veikkaisin yhteen pakosarjaan tarvittavien neljän kappaleen pyörivän jossain 20 euron hujakoilla 10-15 mm pellistä tehtynä. Voisin piirrellä niitä tuossa joutessani, minulla on irtopakosarja vm. -88 3B-koneesta josta saa hyvät mitat otettua. Pakoaukko kannessa on muuten isompi 3B- kuin B- koneessa. 3B:n varhaisten ja myöhäisten mallien erosta ei ole tietoa, en ole vielä mitannut. Pitäisikö aukot muuten tehdä alkuperäisen pakosarjan mittojen mukaan, vai vähän alikokoon jotta ne saa viilattua/vingutettua juuri kannen aukkoon sopiviksi? Itsellä on kyllä vielä vähän epäselvää mitä materiaalia tulen käyttämään, kun periaatteessa austeniittinen haponkestävä teräs (316L) olisi aika ylivoimaista muilta ominaisuuksiltaan (kuumaluja näissä lämpötiloissa, johtaa huonosti lämpöä, ei happane) mutta pieni ongelma tulee sen lämpölaajenemisen hallitsemisesta (n. 2,5-kertainen sylinterikanteen verrattuna). Ja kun tarkoitus on tehdä mahdollisimman kompakti sarja voi kuitenkin olla järkevämpää tehdä se mustasta ja pinnoittaa se jollain hyvällä tarkoitusta varten tehdyllä keraamisella aineella, niin ei pultit katkeile ja tiivisteet ala vuotaa. Täytyy vielä pohtia. Pakosarjan tiiviste on muuten järkevämmän oloinen noissa uudemmissa, kun on monesta ohuesta päällekkäisestä pellistä tehty. Vanhoissa oli kahden reikäpellin välissä jotain asbestin kaltaista mineraalikuitua. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jep ja tuollaiset kerros tiivisteet estää hyvin myös pulttien katkeilua! Tai sitten laitat ooppeli malliset paksut kupari prikat muttereiden alle.
Noi laipat mitä minä olen joskus leikannut (kun olin laserilla) ja nyttemmin laikkauttanut niin niissä on reiät justiinsa kohillaa eli samakun kanava. Tosin monet haluavat 1-2mm pienemmmät että kohistavat kanavat itse. Tuossa materiaali valinnassa AISI316L on ihan kivaa tein itselle siitä kun sattu oleen tarvikkeet. Tosin tuolaajenemis ongelma siinä on ja ilmenee aikas vahvasti niin että tulee helposti murtumia... Lisätty kuva ![]() Eli tosta joutopalan alapuoleta alkaa perinteinen pakoputki tavara Edited by - SoSo on 16/10/2005 21:38:04 Edited by - SoSo on 16/10/2005 21:39:13 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eikös ton koneeseen tulevan laipan olisi hyvä olla yhtenäinen?niin ei vetelisi putkia liimattaessa ja tuntuis jotenkin varmemmalta?joo tohon reikien kokoon kannessa niin tossa 88/89 koneessa on b:hen jonkin verran isommat aukot.Noista laippojen teettämisistä kysäsen tästä nurkilta jos niitä kiinnostaa alkaa nykertää? jos ei niin sittenhän tuo käy.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tai sitten sarjaa kasatessa käytä jotain rautaa siella laippoja alla tukena hitsauksen ajan ja jos haluat että sopii hitsauksen jälkeen hyvin myös paikalleen käytä hehkussa...
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se parempi on jos ne lähdöt ovat erillään.
Hitsaus tai ainakin heppailu niin että osat ovat kiinni irtokannessa, ja pätkä kerrallaan ettei vetele. Tarkoitus olisi kyllä hitsauksen jälkeen lyödä sarja karkaisu-uuniin normalisoitumaan ja lopuksi koneistaa laippapinnat tasoon, riippumatta materiaalista. Onko sinulla haitaria tuossa haaroitustenkin välissä? Tällainenkin voisi olla ihan jees, toteutus hitsattavilla aineilla voi kyllä olla aika hankala: ![]() Mitähän lie Gun Gumia on tuossa liukuvassa osassa tiivisteenä? Lähteen kuvatekstin mukaan noita osia täytyi kaasuliekillä lämmittää jotta asettuivat kohdalleen, eli aika tiukka sovite on kyseessä. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole haitaria siinä välissä..
Joo erittäin siistin näköinen sarja on tuokin. Joskin pituus erot kanavissa ovat aikapitkät mutta ehkä ei ole tiisselissä niin väliksi... Ja niin tarkoitin juuri tuota mitä JF sanoi että irtolaipat mutta kasauksen ajan pitää kaikki yhdessä niin vetely on vähäisempää niin ja kaikki on paljon kiinni siitä kuinka hyvin putket osuu kohdilleen ennen hitsausta ja että saumavälit ei ole ihan tolkuttomat. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Voisikohan tossa putkien hitsailussa käyttää vanhaa pakosarjaa tukena? kun irto kantta ei ole eikä viitti paikallaan olevaan mennä tinailee.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Jos kiire painaa pahasti päälle ja jaksat tulla Sipoosta hakemaan voin lainata varaosakanttani, vuokran hintana kannen pesu/putsaus.
![]() Laita privaa jos kiinnostaa. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Onko tietoa kuinka paljon tuo 3B eroaa noilta laipoiltaan 2H:sta? Samaan kasaan vois tilata 2H:n laippoja jos niillekkin löytys enemmän kysyntää.
Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
No ei mitään kiirettä ole pitää vaan henkisesti valmentautua....jos näitä kiirellä pitää tehdä niin parempi on varmaan jättää hommat osaaviin käsiin
![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin 2H:n imusarjan reiät ovat pienempiä kuin 3B:n imusarjassa olevat; 3B:n pakosarjan reiät ovat kutakuinkin saman kokoisia kuin imuaukot.
Jos joku saa toimitettua joko pakosarjan tai mieluummin vielä kannen tarkasteltavaksi ja mitattavaksi, ei läpyskän piirtäminen ole enää mikään ongelma. Minulla ei tosiaan ole kuin 2H-koneen irtonainen imusarja, eikä kellään lähellä asuvalla tutulla tietääkseni ole 2H-koneita osina, mikä vähän hankaloittaa toimitusta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Painetta pakosarjasta | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 19.09.2005 00:08 |