![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Pitemmät nastat ja runkoviatKyselin tuossa yhdestä rengaspajasta uusien Good Year wranglerien nastoitusta jakeluauto-/kuorma-autonastoilla ja oli sitä mieltä, että ne on aiheuttanut niin paljon runkovikoja, ettei suostu edes hommaa enää tekemään. Olis kuulemma GY:ltäkin tullut tästä kielto. Kertoili, että hänellä on olemassa 10, 11, 12 ja 14mm nastoja ja noita muita paitsi 14mm suostuu laittamaan. Googlella löyty tieto, että hlöautoissa oi syleensä 11mm, pakuissa 13mm ja kuorma-autoissa 15mm nastat. Onko jollain ollut omakohtaisia kokemuksia runkovioista pitempien (13mm tai yli) nastojen kanssa, kun täällä ei ole ainakaan asiaa mainostettu?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() siis mikä wrangler?
jos tuo "dura drak" niin 8mm runkolaipalla pullistelee jo lamellin juuresta.
Ja nuo 265/75-16 nastanreiät on niin syvät, että 8x14mm????? nasta jää pinnan alapuolelle, kun ammutaan..... nyt menossa hdj -80 renkaiksi..... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Taidan käydä tänään kysymässä toisesta firmasta, mutta mitä te olette mieltä mitkä nastat tonne uskaltaisi/kannattaisi laittaa? |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No taitaa vältellä myyjä vastuuta tai töitä. Eikös nuissa ole jo nastan reijät valmiina?
Uuteen renkaaseen niihin reikiin riippuen reiän syvyydestä, joka vaikuttaa vastan pituuteen tai jo ajettuun vaan uudet reijät ja nastat reikiin. Itselle laitettiin toisiin nappularenkaisiin nastoja niin pirusti että poliisi setää naurattaa. Rengasliikkeessä ei mitään ongelmaa. Laitettiin kuorkin nastoja about 300 - 400 kpl/rengas. No tietysti jos renkaasta menee runko niin en minä sitä takuuseen kiikuta. Riippuu siitäkin missä ajaa ja millä painolla. Ite hommaisin suosiolla uuden renkaan ja nastoja sekin täyteen. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ostin renkaat suoraan ulkomailta ja ko. liikkeestä kyselin vain nastotusta. Ei se töitä varmaan välttele, mutta ihan hieno homma on varotella runkovioista, JOS se asia pitää paikkaansa. Ihmetyttää vaan, että ko. asiasta ei ole täällä offipalstalla puhuttu, jos tapauksia ois enemmänkin.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tehtaan sivuilla (http://www.goodyear.com/en-US/tires/wrangler-duratrac) näyttää lukevan:
•Pinned for #16 metal studs for enhanced traction in winter driving conditions #16 tarkoittaa 16/32" pituutta eli 12.7 mm: http://www.tirerack.com/winter/tech/...jsp?techid=151 Eli saattaa olla ihan jyvällä toi rengasasentaja jos ei 14 mm:n nastoja halua tökkiä. Kaikissa Duratraceissa näyttää olevan 18/32" pintaa eli nastanreiät oletettavasti samanlaiset myös. Mulla olis purkillinen mäksän myymiä Tikka RX17 nastoja, mitkä saattais olla sopivia tuohon reikään: http://forums.offipalsta.com/showpos...75&postcount=1 Joutas myydä eteenpäin kun ei tule mulla tohon mopon takakumiin laitettuakaan. Ulkonäkö/ulkonema tosin viittaa siihen ettei ihan tieliikennenastasta ole kyse. ![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 30.10.2013 11:40 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Tarkistin nuo nastat
siis pituus 13-14 mm ja halkaisija paksuimmasta kohtaa 8mm
Ja nuo nastat painui nastoittajan käsialasta riippuen jopa millin kumin sisään! Siis nastan kärki millin kumin sisässä. Ja käskin nimenomaan nastoittamaan siten että nastat jää mieluummin liian korkealle, kuin ke että liian syvään. Ja nastoitustyö tehtiin nimenomaan tuntityönä. Ja tuon 265/75-16 duratrac on ostettu saksasta, valmiilla nastan reikiillä, jotka on niin ohuessa kumissa, että tuo 8mm nastan kanta pullottaa kulutus urassa. muistaakseni nastoja meni 98? kpl/rengas kun joka reiässä on nasta. -> Jos olisi vara valita uudelleen tuo nastoitus, niin 15-16mm pitkällä ja 8 mm paksuisella nastalla, tuo 8mm laippa on käytännössä maksimi, ainakin me rengasliikkeessä tulkitsimme, että paksumpi olisi liian paksu, pulloittais paljon pahemmin... Mulla olisi vielä noita nastoja reilusti yhteen sarjaan... (pistä yv jos kiinnostaa). |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kiitokset kummallekin tiedoista. Taidan jättää nuo tikkanastat ainakin ostamatta, mutta pitänee käydä kysymässä toisesta rengasliikkeestä jos niillä olisi suoraan hyllyssä noita #16-nastoja.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kävin tänään kyselee yhestä toisesta firmasta ja kertoivat, että heillä on nykyisin vain raskaan kaluston pyssy olemassa ja jos sillä ampuvat, niin nasta uppoaa armotta liian syvälle. Oiskohan sulla voinut käydä juuri noin?
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja suurin osa oli ns. virallisella korkeudella, toki n. 90% nastoista nostin ylemmäs.... siis nastan kärki on n.2,5mm ulkona. Saa nähdä, kuinka alkaa pysymään nuo nastat ![]() joka tapauksessa ajattelin ajella varovasti ensimmäiset 200-500 km |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kävin tänään siinä alkuperäsessä/ekassa firmassa ja testattiin, että 12mm nasta uppos just tasaan pinnan kanssa, joten sellaset laitetaan. 13mm nastoja ois suostunut tilaamaan muutaman kympin lisähinnasta, jos toi testi ei ois onnannut. Melkonen hintahajonta, kun nastotus ja renkaiden laitto aluille + liimapainot maksaa nyt vain 90€ ja yks firma, josta kysyin tahtoi 250€...
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mullakin nuo 265/75-16 kotimaassa nastoitetun nyt hodarin alla, saapa nähdä kuinka onnistu tuo nastoitus, kokonaispituus melkein 14mm, ja max halkaisija 8mm... ja pahinta nastaa piti nostaa varmaan lähes 5mm.
No, nyt "sisäänajoa" varovasti... |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun tässä nastoitusasiaa pohditaan ni heitetääs tämmönen kyssäri. Olis tarkoitus nastoittaa Hankook Dynapro merkkiset renkaat 31" koossa, minkäkokoisella nastalla olette kyseisiä renkaita nastoittaneet jos kenelläkään piikkejä ollut kyseisissä kumeissa?? Nastanreiäthän näissä on valmiina. Niin ja uusiin renkaisiin tulossa nastat... Osaavathan ne rengasliikkeessä ammattilaiset sanoa mutta päätin kysyä täältäkin. Ei ihan henkilöautonastat taida edes pysyä noissa?
Posted via Mobile Device |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
vai jäikö sisään http://www.tirerack.com/images/tires...es/toodeep.jpg |
#17
|
|||
|
|||
![]()
pahin nasta oli niin syvässä, että nastasta ei näkynyt juuri muuta, kuin kovametallikärki! siis kun pisti viivottimen kenkaan päälle, niin nastan kären ja viivottimen kären välissä oli milli ilmaa.
Nyt reipas 100km takana, ja nyt nuo nastat olisi sopivasti pari milliä korkealla kumista.... jännityksellä odotan mihin kohtaan jäävät... Muuten tuo rengas oli positiivinen yllätys tuo sohjopaska poistui hyvin alta, vaikka ohiksissa joutui ajamaan pahimmillaan varmaan noin 10cm paltteessa, yksi iso farkku meinasi pyörähtää kun ei oiken lähtenyt leikkaamaan tuota sohjoa.... sitten piti ajaa 30 km letkassa 70kmh, kun oli 30 autoa tappituntumalla. ja mielestäni yllättävän hiljainen märällä kestopäällysteellä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty 205/55 R16 nastat ja Vw alut 5x112 | Juhizz | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 12.10.2013 19:26 |
Myyty Nissan 6x16" teräsvanteet ja 205R16 nastat 250€ | RR&L | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 26.10.2012 18:41 |
Myyty G mersun alkup` pellivanteet, 235/85:16. ja 8bolt vanteet Ramista ja 285\75\16 nastat | Tonza | O/M/V Renkaat ja vanteet | 6 | 19.07.2012 16:26 |
Nastat vähenee, ja helemat paukkuu! | apiaani | Chit-Chat | 37 | 11.10.2009 11:55 |
M: 235/85-16 A/T ja 205R16 pinnatut nastat | bj75 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 03.04.2006 22:51 |